رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ای که هفت سال پیش در ایران ناپدید شد، در ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.

گروه بین الملل مشرق - بنابر گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده‌ است، رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ای که هفت سال پیش در ایران ناپدید شد، در ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، زمانی که این موضوع داخل دولت ایالات متحده فاش شده است، یکی از جدی‌ترین رسوایی‌ها را در تاریخ سیا به وجود آورده است، هر چند همه چیز تاکنون مخفی نگه داشته شده بود.

به نوشته رادیو فردا، کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که رابرت لوینسون برای امور تجاری شخصی به جزیره کیش سفر کرده بود. جایی که در نهایت پس از آن خبری از او در دست نیست.



اما آسوشیتدپرس می‌گوید سفر تجاری برای پوشاندن اصل ماجرا بوده است. آنچه به گفته همین خبرگزاری برای جلوگیری از ایجاد پرونده‌ای از سوی خانواده آقای لوینسون به پرداخت دو و نیم میلیون دلار از طرف سی‌آی‌ای به آنها انجامیده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید بر پایه اطلاعات و مدارکی که به دست آورده و نیز مصاحبه و گفت‌وگو با ده‌ها تن از مقام‌های دولتی پیشین و کنونی که در مورد لوینسون مشغول تحقیقات‌ بودند یا هستند، این گزارش را منتشر کرده است.

به نوشته بی بی سی فارسی، بنابر این گزارش، ماموریت رابرت لوینسون در ایران تایید نشده بوده است و یک تیم سیا که در این مورد اختیارات کافی نداشته، به لوینسون برای جمع آوری اطلاعات پول می‌پرداخته است.



این گزارش در عین حال به ایمیل فرستاده شده به دوستی که در سیا کار می‌کرده، به نام "آن جابلونسکی"، اشاره می‌کند که در آن رابرت لوینسون گفته بود در رابطه با منبعی‌ست که با حکومت ایران ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند ملاقاتی را در دبی یا جزیره‌ای در همان نزدیکی ترتیب دهد.

لوینسون ۶۵ ساله در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ در جزیره کیش ناپدید شد. در آن زمان گفته شده بود که او به عنوان بازرس خصوصی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقیق در مورد قاچاق سیگار به ایران سفر کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید نخستین بار در سال ۲۰۱۰ (سه سال پیش) رابط بین سیا و لوینسون را پیدا کرده و از آن موقع برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این مورد به کار خود ادامه داده است. به گفته این خبرگزاری، آسوشیتدپرس سه بار از انتشار این گزارش خودداری کرده است چرا که دولت آمریکا گفته بود به‌طور امیدوارکننده‌ای احتمال بازگرداندن او به آمریکا وجود دارد.

اما اکنون -به گفته آسوشیتدپرس- تلاش‌ها راه به جایی نبرده است و به گفته مقام‌های عالی دولتی آمریکا، کسانی که او را به گروگان گرفته‌اند تقریبا به طور قطع از رابطه او با سیا اطلاع دارند.



از اوایل سال ۲۰۱۱ هیچ تصویر یا ویدئویی از آقای لوینسون به دست خانواده‌اش نرسیده است. در اسفند ۱۳۹۱، اعلام شد که یک فایل ویدیویی و تصاویری از رابرت لوینسون برای خانواده‌اش فرستاده شده که او را با مو و ریشی بلند در لباس نارنجی رنگ شبیه زندانیان گوانتانامو نشان می‌داد.

با وجود اینها دولت آمریکا از انتشار گزارش آسوشیتدپرس ابراز تاسف کرده است.

شورای امنیت ملی آمریکا شرح و توضیح در مورد هرگونه ارتباطی میان لوینسون و دولت آن کشور را رد کرده است. سخنگوی این شورا گفته است تحقیقات در مورد او ادامه دارد و واشینگتن همچنان متعهد است که او را سالم نزد خانواده‌اش بازگرداند. این سخنگو در عین حال می‌گوید دولت از انتشار گزارش آسوشیتدپرس متاسف است، چرا که کمکی به بازگرداندن او به خانه نمی‌کند.

در عین حال روزنامه واشینگتن‌پست نیز در گزارشی می‌گوید پس از ناپدید شدن لوینسون، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اعضای کنگره ایالات متحده گفته است که رابطه‌ای در آن زمان میان این سازمان و آقای لوینسون نبوده است. سیا در عین حال این موضوع را که او برای کار برای آن سازمان به ایران سفر کرده، رد کرده بود.

واشینگتن‌پست هم مانند آسوشیتدپرس می‌گوید ماه‌ها پس از ناپدید شدن او از ایمیل‌ها و مدارک دیگر می‌شد حدس زد که او تحت نظارت گروهی از تحلیلگران سیا به ایران سفر کرده است. این روزنامه نیز می‌گوید این افراد مسئولیت انجام ماموریت خارج از خاک آمریکا را نداشته‌اند.

بنا به گزارش این روزنامه مدیریت سیا ده نفر از کارمندان را در رابطه با این موضوع تنبیه کرده است که برخی از آنها اخراج شده‌اند اما آسوشیتدپرس می‌گوید که چهار تحلیلگر سیا به خاطر پرونده لوینسون اخراج و هفت نفر نیز تنبیه انضباطی شده‌اند.

گزارش خبری صدا و سیما از پرونده رابرت لوینسون

کاخ سفید بارها از دولت ایران خواسته است تا برای آزادی لوینسون همکاری کند.

در تازه‌ترین بیانیه در این مورد در آذرماه، کاخ سفید، به مناسبت نزدیک شدن ایام کریسمس و سال نو مسیحی، با به‌کار بردن واژه «احتراما» از جمهوری اسلامی ایران خواست برای تأمین سلامت و آسایش و آزادی او، آمریکا را کمک کند.

در همان زمان پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رابرت لوینسون رکورد مدت زمان به گروگان رفتن یک آمریکایی را به نام خود ثبت کرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که سال هاست ایالات متحده آمریکا با سوء استفاده از پرونده لوینسون، ایران را متهم کرده است که یک شهروند عادی آمریکا را ربوده است؛ اتهامی که بارها ایران آن را رد کرده است. جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نیت خود، سال گذشته از خانواده لوینسون به ایران سفر کرده و در مورد سرنوشت این شهروند آمریکا که بنابر گزارش آسوشیتدپرس، جاسوس آمریکایی ها بوده، تحقیق کنند. نکته قابل توجه این است که بعد از این سفر، خانواده وی رسماً اعلام کردند ادعاهای آمریکا دروغ است و ایران هیچ نقشی در ربوده شدن لوینسون ندارد.

*Jamnews.ir

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامیوس ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    مشرق من نوکرتم. تو سرور همه خبرگزاری های دنیا هستی
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    میدونم :))
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    یعنی ها !!!
  • اشکان ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 1
    از نظر غرب مهم نیست واقعا ایران او رو ربوده یا نه! مهم اینه که هر از چند گاهی اتهامی رو به ایران نسبت بده اگه هم اثبات نشه مساله ای نیست مهم اینه که افکار عمومی جهان نسبت به ایران بد بین میشه! اونا با کار رسانه ای کلاغ رو جای طاووس جلوه میدن و ما با ضعف رسانه ای مون نمیتونیم زیبایی های اسلام و ایران و ایرانی رو نشون بدیم.
  • بنده خدا ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 0
    آمریکای لعنتی هر جا به خودش اجازه می دهد تحت عنوان امنیت ملی آمریکا هر کسی را دست گیر کند .چشمش کور ببیند نیروهای او هم می شود توسط دولتهای دیگر دستگیر شوند
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 2
    بفرمایش بزرگان دین چیزی که بر خود نمی پسندین نباید بر دیگران هم بپسندین پس با عرض معذرت چطور شما راحت به سایت صفحه رادیو فردا و بی بی سی فارسی دسترسی دارین و منه کاربر ندارم ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس