چهره‌ای که حريف از آقای احمدی‌نژاد تعریف کرده بود، یک فرد تندخو و نامعتدل بود که نمی‌توان با او به نتیجه نرسید اما اکنون تصور غالبی که در عرصه بین‌المللی از آقای روحانی وجود دارد، برای ما یک فرصت است بنابراين طرف غربی هم باید از تندروی خودداری کند و اگر تندروی‌شان ادامه يابد خودشان زیر سؤال می‌روند.

گروه بین‌الملل مشرق – موضوع مذاکره ایران و آمریکا طی سال های گذشته بارها و بارها در مقاطع مختلف از سوی مقامات آمریکایی و برخی از نخبگان سیاسی ایران مطرح شده است. هر بار نیز این موضوع جنجالی، با حاشیه های فراوانی در رسانه ها همراه بوده است. با آغاز به کار دولت یازدهم و اعلام مواضع رئیس جمهور محترم در حوزه سیاست خارجی، مقامات آمریکایی علیرغم اقدامات خصمانه ای از قبیل تصویب تحریم های جدید بر ضد ایران، بار دیگر این موضوع را مطرح کردند و برخی از سیاسیون داخلی نیز به اعلام مواضع خود در این باره پرداختند. در گفتگو با آقای دکتر فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس برجسته مسائل آمریکا به بررسی الزامات یک مذاکره اصولی و همچنین تطبیق این الزامات با ادعاهای مقامات آمریکایی پرداخته ایم.



***بحث مذاکره میان ایران و آمریکا این روزها بار دیگر داغ شده است. بفرمایید که اساساً الزامات یک مذاکره اصولی چیست و هدف آمریکایی ها مذاکره واقعی است یا استفاده ابزاری از مفهوم مذاکره؟

در مباحث روابط بین الملل، لزوماً هر گفتگویی مذاکره به حساب نمی آید. این نکته ای است که در روابط ایران و آمریکا کمتر به آن توجه می شود. منظور از مذاکره، گفتگویی است که هر دو طرف حاضرند که امتیازی بدهند و امتیازی بگیرند. اصطلاح انگلیسی مذاکره، Negotiation است. در موضوع ایران و آمریکا، طرف آمریکایی اصولاً هیچ گاه به دنبال مذاکره به این معنا نبوده است. رصدی که هم بنده و سایر دوستان فعال در این حوزه داشته ایم، نشان می دهد که هیچ گاه طی سال های اخیر، مقامات آمریکایی از واژه Negotiation استفاده نکرده اند، بلکه واژه هایی مانند Talk به معنی گفتگو کردن و Meet به معنای ملاقات کردن استفاده شده است.  
 
***چه تفاوت هایی میان این مفاهیم وجود دارد؟
تفاوت های اساسی میان این واژه ها وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. وقتی دو طرف به دنبال مذاکره، به معنای واقعی کلمه هستند، در واقع به چند نکته اذعان می کنند. اول اینکه یکدیگر را هم سطح می دانند و یک طرف خود را بالاتر از طرف دیگر نمی داند. در ملاقات این ویژگی وجود ندارد. ویژگی دوم مذاکره این است که هر دو طرف می خواهند به یک نتیجه مطلوب برسند و به دنبال کسب موفقیت هستند. در ملاقات این ویژگی نیز لزوماً وجود ندارد. لذا این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که آمریکایی ها هیچ گاه به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نبوده اند. 
 
***هدف طرف آمریکایی از طرح گاه و بیگاه موضوع مذاکره با ایران چیست؟ چه منافعی در این موضوع برای آمریکایی ها وجود دارد؟
آن چیزی که ما از ادبیات طرف مقابل می دانیم، این است که آنها اولاً متوجه شده اند که موضوع مذاکره با آمریکا در داخل ایران و بین نخبگان سیاسی، ایجاد تنش می کند. به این معنا که عده ای از نخبگان معتقدند که مذاکره خوب است و عده ای دیگر معتقدند که مذاکره به نفع ایران نیست. در این میان، مقام معظم رهبری مذاکره را نه لزوماً خوب و نه لزوماً بد می دانند و اخیراً هم فرمودند که به مذاکرات خوشبین نیستند البته با فراهم شدن برخی شرایط، منع هم نفرمودند. 

طرف مقابل با توجه به این تنشی که ذکر شد، هر از چند گاهی می گویند که ما می خواهیم با طرف ایرانی ملاقات کنیم و این موضوع در ایران این گونه ترجمه می شود که آمریکا می خواهد با ایران مذاکره کند. این تنش در بین نخبگان سیاسی داخلی، برای طرف آمریکایی مفید است. طرف آمریکایی فکر می کند که با طرح این مسائل، هم از این جهت که ایجاد تنش کرده، سود می برد و هم می تواند در ملاقاتی که مدنظر آنهاست، مطالب و خواسته های خود را به طرف ایرانی ابلاغ می کنیم. 

مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز به نوعی به همین شکل بود، اعضای تیم مذاکره کننده این گروه قبل از هر دور مذاکره، جلسه ای برگزار می کردند و مطالب خود را جمع بندی می کردند و این مطالب را به طرف ایرانی ابلاغ می کردند. طرف ایرانی هم مطالب مورد نظر خود را مطرح می کرد. به همین دلیل است که مسئله هسته ای که حل و فصل آن خیلی مشکل نیست و مبانی حقوقی بین المللی در رابطه با آن وجود دارد، طی این سال ها حل و فصل نشده است. در واقع این گفتگوها میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1 + 5 اساساً مذاکره نبوده است، زیرا تعدادی از کشورهای این گروه به دنبال حل مسئله نبوده اند. برای این کشورها، مسئله هسته ای به عنوان یک اهرم فشار بر ایران مطرح بوده و جذابیت های لازم برای اعمال فشار را هم داشته است.  
 
***آیا تغییرات در ساختار سیاسی ایران می تواند تأثیر ماهوی در جریان رابطه ایران و آمریکا داشته باشد؟ تهدیدات و فرصت های پیش روی دولت جدید در این زمینه چیست؟
قطعاً تغییرات در ایران می تواند تأثیرگذار باشد، هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی. امید است که دولت جدید وضعیت را بدتر از حالت موجود نکند. چطور می شود که وضعیت از این بدتر شود؟ به این صورت که ادبیاتی که رئیس جمهور محترم در زمان رقابت های انتخاباتی به کار می برد، الآن در منصب ریاست جمهوری نیز ادامه پیدا کند.

آقای دکتر روحانی در زمان رقابت های انتخاباتی، دو نکته را مطرح می کردند که به نظر می رسد که در زمان ریاست جمهوری ایشان، نیازی به طرح دوباره این مواضع نیست. اولین نکته ای که ایشان به آن اشاره کردند کاهش و رفع تحریم ها بود و حداقل در افکار عمومی یک چنین انتظاری از ایشان شکل گرفت. خب، در این شرایط طرف آمریکایی و یا انگلیسی نتیجه می گیرند که الآن فرصت مناسبی برای گرفتن امتیاز از ایران است زیرا افکار عمومی منتظر ایجاد تغییر در این حوزه هستند و رئیس جمهور ایران هم مجبور است که نظرات آنها را بپذیرد تا بتواند به قولی که به مردم داده عمل کند. در واقع در این شرایط ایران برای دادن امتیاز آمادگی کامل دارد. لذا الآن نیازی به تکرار این مواضع نیست. 

نکته دومی که آقای دکتر روحانی در ایام رقابت های انتخاباتی به آن اشاره کردند و به این وسیله می خواستند سیاست هایی را که در زمان مسئولیت ایشان در پرونده هسته ای اعمال شد، توجیه کنند، این بود که به خاطر جلوگیری از حمله نظامی این سیاست ها اعمال شده است. این بحثی است که آقای ایهود باراک حدود ده روز پیش در مصاحبه با شبکه سی ان ان به آن اشاره کرد. همچنین تندروها و جناح طرفدار صهیونیست ها در داخل و خارج از حاکمیت آمریکا طی روزهای گذشته در حال القای این موضوع هستند. آقای ایهود باراک در آن مصاحبه اشاره می کند که فردی که رئیس جمهور ایران شده، در گذشته زمانی انعطاف نشان داد و به غرب امتیاز داد که بحث حمله نظامی مطرح شد. باراک این گونه نتیجه گیری می کند که اگر ما بخواهیم از ایران امتیاز بگیریم، باید تهدید به حمله نظامی را افزایش بدهیم. 

این یک حرف هوشمندانه ای است چون اگر این کار از سوی آمریکا صورت بگیرد، یک بازی برد – برد برای صهیونیست هاست. اگر تهدیدها بر علیه ایران افزایش پیدا کند، در صورتی که آمریکایی ها بتوانند از ایران امتیاز بگیرند، این به نفع صهیونیستهاست. از سوی دیگر اگر ایران بر اساس تجربه های گذشته در مقابل افزایش تهدیدها امتیاز ندهد و کار به حمله نظامی بکشد، باز هم صهیونیستها از این موضوع سود می برند. لذا این گونه بحث ها باید متوقف شود و طرح دوباره آن در شرایط کنونی به صلاح نیست.
 
***شما به تهدیدات اشاره فرمودید، فرصت های دولت یازدهم در این زمینه چیست؟
علاوه بر بحث هایی که اشاره شد، فرصت هایی هم در این حوزه پیش روی دولت جدید قرار دارد که می تواند منجر به بهبود وضعیت شود. آقای دکتر روحانی یک وجهه ای در عرصه بین المللی دارد و کشورهای خارجی این تصور را دارند که روحانی، احمدی نژاد نیست. چهره ای که حريف از آقای احمدی‌نژاد تعریف کرده بود، یک فرد تندخو و نامعتدل بود که نمی‌توان با او به نتیجه نرسید. البته افرادی از جمله آقای نتانیاهو هم معتقدند که روحانی هم یک احمدی‌نژاد دیگر است و با ادبیاتی ملایم تر همان اهداف را دنبال می کند. این تصور غالبی که در عرصه بین المللی از آقای روحانی وجود دارد، برای ما یک فرصت است. الآن این بحث مطرح می شود که چون در ایران یک فرد معتدل بر سر کار است، طرف غربی هم باید از تندروی خودداری کند. اگر تندروی غربی ها ادامه پیدا کند، خود آنها زیر سؤال می روند.  
 
***به نظر شما کدام یک از حوزه های دیپلماسی نیاز به تقویت شدن در دولت جدید دارد؟
افرادی که در تیم سیاست خارجی آقای روحانی حضور دارند، افراد باتجربه ای هستند. آقای دکتر ظریف سال ها فعالیت دیپلماتیک داشته اند و تجربیات خوبی در این زمینه دارند و این تیم می تواند از این فرصت به وجود آمده استفاده کند. در کنار دیپلماسی سنتی، نیاز هست که توجه به دیپلماسی عمومی بیشتر شود. با توجه به این تصویری که از دولت جدید در عرصه بین المللی وجود دارد، تقویت دیپلماسی عمومی به شدت احساس می شود. در دولت جدید باید به صورت جدی به موضوع دیپلماسی عمومی پرداخته شود. باید توجه داشت که ظرفیت های دیپلماسی سنتی محدود است، زیرا طرف مقابل حاضر به حل و فصل موضوعات فیمابین نیست و لذا ابزارهای دیپلماسی سنتی را نمی توانیم به کار بگیریم. امیدواریم دولت جدید اشتباهات دولت های قبلی در نپرداختن جدی به دیپلماسی عمومی را جبران کند.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    "چهره‌ای که حريف از آقای احمدی‌نژاد تعریف کرده بود،" فوائد ایزدی ماست سیاه هست؟
  • سید امیر ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    این چهر ه که شما می فرمایید از احمدی‌نژاد رسانه های صهیونیستی و عوامل داخلی ان در نشریات زنجیر ه ا ای طرفدار فتنه ایجاد کردند ولی چهره ایشان در بین اکثریت مردم محبوب و به عنوان خدمتگزار است . اقای ایزدی لطفا کمی بین مردم پایین شهر بروید . همه مردم تهرانیها و از انقلاب به بالا نیستند .
  • محمد صادق ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    خوب ! حالا با این چهره ای که شما می فرمایید ساختند چه غلطی تونستند بکنند ؟ کار و فعالیت آقای احمدی‌نژاد در کشور انکار نشدنی است
  • مجید سوزوکی ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    احمدی‌نژاد دزد گیر 96
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    اقای ایزدی شما دیگه به این برنامه امریکایی ها دامن نزنید
  • ممد ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    امروز رفتم مرغ بخرم کیلویی 6680 تومان . واقعا چهره درخشانی داره پیدا میکنه این اقای روحانی.!!!!!!!!!!!!! بازم دم احمدی گرم
  • شیوا ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    اگر مرغ بشه کیلویی 10 هزار تومن . بازم این حرف رو میزنی ؟
  • سهند ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    مهم این است که چهره ادم پیش خدا و مردم کشورش مثبت باشه اقای دکتر !!!!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    شماره مورد نظر در شبکه زندگی انسانها موجود نمی باشد، لطفا" مجددا" شماره گیری نفرمایید !
  • میترا ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    چرا غربی ها از احمدی نژاد تصویر منفی داشتند و از اقای روحانی تصویر مثبت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    واقعا که با این تحلیل های ابکی
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    بالاخره یه عاقل در بین اینا پیدا شد. آقا همین، حتی از این وجهش ایران استفاده کنه برای انقلاب از هر چیزی مهمتره
  • ابوالفضل ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    "آقای دکتر روحانی در زمان رقابت های انتخاباتی، دو نکته را مطرح می کردند که به نظر می رسد که در زمان ریاست جمهوری ایشان، نیازی به طرح دوباره این مواضع نیست." این حرفی بود که توی دلم مونده بود. راستی که گل گفتی آقای ایزدی ظاهرا ایشان اون وقت فکر نمیکرده رئیس جمهور میشه که اینطور حرفهایی زده. یا شاید هم اینطور که میگند ایشون زیرک نیست. میدونم که منتشر نمی کنی مشرق جان!
  • سید امیر ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    الاخبار:سلطان قابوس امروز با پيشنهاد لغو تحريم سوئيفت در ازاي کاهش غني سازي به تهران سفر مي کند!!!!!!!!! و حق مردم را ایا کسی می تواند معامله کند
  • صالح ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    بسیار متعهد ؛ متخصص و کار بلد است سالها در آمریکا زندگی کرده و مسائل را دقیق موشکافی می کند دکتر ایزدی یکی از نخبه های ایران در آمریکا بوده است
  • سجاد ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    ای کاش آقای روحانی اینجور افراد متخصص، متعهد و تازه نفسی رو به عنوان معاون یا مشاور بکار می گرفتند تا هم کارایی فکری و تحلیلی دولت بالاتر بیاد و هم نخبه های دانشگاهی ما عملا وارد صحنه شوند...
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    عزیزم ، گور پدر حریف ! مهم دیدگاه مردم سرزمینت هست . آدم خوبه یه کمی قلبش برای مردمش بزنه .
  • محمد ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    امریکا رخنه نفت سیاه است در دریای مواج ایران .
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    چون احمدی نژاد به قطعنامه میگفت کاغذپاره و حالا همه داریم حس میکنیم که یه برگ کاغذ پاره چه بلایی سر ملت اورده
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر که شما حرف مردم رو میفهمی و ما نمیفهمییم
  • گیلدا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    احسنت احسنت و افرین
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    ناشناس جان انتظار داشتی به عنوان رئیس جمهور بیاد زانو بزنه و التماس کنه و بگه تو را خدا ما را تحریم نکنید ما تعلیق میکنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟ معلومه باید سینه سپر کنه و عزت ایرانی را حفظ کنه . البته در دولت اقدامات پیشگیری را انجام داد ولی کسایی که دلشون به تحریمها خوش بود واسه زمین زدن دولت و ملت با هم از داخل هم به دشمن کمک کردند
  • رسول ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    آقای فواد ایزدی انتظار می رفت تحلیل قوی تری ارائه دهید . خود نیک می دانید که تعامل ایران با کشورهای جهان بجز کشورهایی که مغرض بوده اند مناسب بوده است . جمهوری اسلامی تنها در مقابل خواسته های خودخواهانه استکبار جهانی ایستادگی کرده است . این که مقامات خارجی احمدی نژاد را تندرو و تندخو می دانند این چیز تازه ای نیست نظر شما در این مورد چیست ؟ ایا ما باید به حرف انها توجه کنیم ؟ انها به هیچ کدام از خواسته های ما تن در نداده اند در حالی که هر چه توانسته اند به ایران فشار اورده اند . اقای ایزدی ! ایا شما مبحث دشمن شناسی را در تحلیل خود لحاظ می کنید یا نه ؟ اگر قرار باشد که ما بخواهیم با امریکا مذاکره کنیم چه امتیازاتی باید به انها بدهیم . انها هیچ گاه از مواضع خود بر نمی گردند . امریکا از مذاکره به عنوان یک تاکتیک استفاده می کند که اهداف خود را پیاده کند . پس اصلا در این فکر نیست که بخواهد حقوق ایران را بر اورده کند . این نکته را هم بدانید که امام خمینی فرمود : " امریکا شیطان بزرگ است ." ایا مذاکره با امریکا مذاکره با شیطان نیست ؟ ایا ما بر سر منافع خود با شیطان مذاکره می کنیم این که تناقضی اشکار است . اقای ایزدی ! مگر دولت های قبلی به خصوص دولت اصلاحات حرف از گفتگو به جهان نزد پس چرا نتیجه ی ان این شد که ایران محور شرارت خوانده شود و سپس امریکا به عراق و افغانستان حمله کرد . همواره امریکا در تلاش است امتیاز بگیرد اما امتیاز ندهد . پس ما در گذشته شاهد شکست این نوع طرز تفکر بوده ایم و خسارات جبران ناپذیری را برای ما داشته است . جناب فواد ایزدی ! دیگران احمدی نژاد را تندرو خواندند . اما این دیگران چند کشور بیشتر نمی شوند که خود را جامعه جهانی نام گذاری کرده اند . ایا رابطه ی کشورهای دیگر با ایران با این حساب بدتر شده یا بهتر . مثلا در حوزه ژئو استراتژیک امریکا یک دکترین داره به اسم دکترین مونروئه . انها کشورهای امریکای لاتین را حیات خلوت خود می دانند و هیچ کس حق حضور در انجا را ندارد . اما دولت های نهم و دهم در این زمین ورود کردند و رویای صد ساله ی امریکا را به باد دادند . این از نظر استراتژیک خیلی کار بزرگی است . الان به جای اینکه این کشورها حامی امریکا باشند حامی جمهوری اسلامی اند . اقای ایزدی کشورهای مستکبر همواره تلاش داشته اند که از رهبران ایران (امام خمینی و امام خامنه ای) چهره ای خشن ارائه دهند . پس انها حتی با منطق رهبران ایران مشکل دارند و همه چیز را برای خود می خواهند . این در حالی است که رهبران ایران در جهان محبوبیت بالایی دارند و تاثیرات شگرفی این محبوبیت در انها گذاشته است . پس این تصور که امریکا و همپیمانانش کل جهان را تشکیل می دهند یک تصور کاملا غلط است . تحریم ها در اقتصاد ایران تاثیر گذاشته اند . اما از اول انقلاب ایران با تحریم مواجه بوده است البته در این چند سال اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است . استکبار جهانی هیچ گاه به ایران امتیاز نمی دهد مگر اینکه تحول اساسی در سیاست های خود صورت دهند که این تقریبا غیر ممکن است . ولی مشکل اصلی در زمینه اقتصاد (که به تحریم ها ربط پیدا می کند) نبود الگوی جامع اسلامی برای اقتصاد است . تا وقتی اقتصاد ما وابسته به نفت باشد و از لحاظ تئوریک به مبانی تئوری اقتصاد مدرن وابسته باشد پس مشکلات اقتصادی چه با تحریم چه بی تحریم حل نخواهد شد . مگر امریکا خود را تحریم کرده است که بیشترین بدهی جهان را دارد (16.8 تریلیون دلار). پس بهتر است در این زمینه تحلیل قوی تری داشته باشید .
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    در حوزه دیپلماتیک تنها روشی که جواب داده است روش حضرت امام(ره) است و آقا هم از آن روش که مقاومت است استفاده می کند امریکایی ها چیزهایی را می خواستند کم و بیش از طرف ایرانی می گرفتند و از این جهت هیچ نیازی نمی دیدند که بخواهد امتیازی را بدهند. خوب این روند در اواخر دولت آقای خاتمی متوقف شد و با حضور دولت جدید امریکایی‎ها متوجه شوند که آن سیستمی که هرچه ما بخواهیم می‎توانیم بگیریم دیگر وجود ندارد. لذا با مقاومتی که ایران از خود نشان داد طرف مقابل به این نتیجه رسید که باید تا حدودی انعطاف نشان داد.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    هدف آقای اوباما سرنگونی جمهوری اسلامی است، هدف بوش سرنگونی جمهوری اسلامی است و اگر این هدف را نداشتند در حوزه های روانی و دیپلماسی عمومی به صورت میلیونی هزینه نمی کردند چون زمانی که شما در حال دادن امتیازات به طرف مقابل هستید و بعد برای اینکه طرف مقابل بیایید و دستی بر سر شما بکشد وزیر خود را می‎فرستد لزوما به درد کشور و جامعه شما نمی‎خورد یعنی آمدن وزیر در زمانی که امتیاز می‎دهید به دلیل توانمندی دیپلماسی شما نیست اشتباهی که آقای مرسی کرد این بود که می‎دید وزیر خارجه امریکا می‎آید، اوباما می آید، فلان سناتور می‎آید، جوگیر شد و فکر کرد که امریکایی ها با او هماهنگ هستند و شروع به کار هایی از روی غرور و احساس اطمینان زیاد در کشور کرد. چون تفکرش این بود که امریکا کدخدا است و او با کدخدا بسته است و این دلیل می شود که من هرکاری که دلم می خواهد انجام دهم در حوزه دیپلماتیک تنها روشی که جواب داده است روش حضرت امام(ره) است و آقا هم از آن روش که مقاومت است استفاده می کند
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    رواياتدر سی و چند سال پس از انقلاب هرگاه ادبیات سیاست خارجی ایران ادبیات نرم‎تری شده، امریکا آنرا نه به نشانه حسن نیت ایران که به عنوان اثربخش بودن فشارهای خود قلمداد کرده و تلاش کرده است تا این فشارها را برای براندازی کامل نظام افزایش بدهد.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    با این روش و تفکری که امریکا از خود نشان می دهد و خود را کدخدای دنیا می داند لزوما حضور دکتر روحانی باعث نمی‎شه که کشور ما شرایط بهتری را پیدا کنه و ممکنه ایران مانند مصر شود چون آقای مرسی هم بر این نظر بود که امریکا کدخدای دنیا است و باید با آنها یک تعاملی را انجام داد و نتیجه این تفکر این بود که این انقلاب مصر یکسال هم دوام نیاورد
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    جمهوری اسلامی با این فشار هایی که بسیار سنگین تر از فشار بر مصر است و دو ابر قدرت بر ایران فشار وارد می کردند، سی و سه سال مقاومت کرد شکست انقلاب مصر به این دلیل است که تفکر آنها این است که کدخدای دنیا کشور امریکا است و در نهایت باید با امریکا به یک تعاملی رسید
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    بحث اتمی واقعا بهانه است و هدف طرف مقابل از تحریم فشار بیشتر به مردمه تا این فشار ها تبدیل به یک حرکت اجتماعی شود و امریکا بتونه از این حرکت اجتماعی برای براندازی نظام استفاده کنه یعنی هدف آقای اوباما سرنگونی جمهوری اسلامیه هدف بوش سرنگونی جمهوری اسلامیه و اگر این هدف را نداشتند در حوزه های روانی و دیپلماسی عمومی به صورت میلیونی هزینه نمی کردند
  • 567 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    مشرق هر وقت میخوای تیتر بزنی اول در مورد صحیح بودن مطالب ارائه شده مطمئن شو بعد تیتر بزن
  • غلام ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    کاش روحانی ایزدی رو میذاشت وزیر امور خارجه !!!!!!!!!! نه غلام !!!!!!!!!!! خیلی کار بلده!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    اقای فواد ایزدی در زمان 8سال جنگ هم تمام رسانه های دنیا ایران را جنگ طلب معرفی میکردند ایا حضرت امام خمینی (ره)باید از مقابله با تهاجم بالای 30 کشور به ایران چشم پوشی میکرد وتسلیم همین رسانه های دشمن که الان میگی اینجوری برای احمدی نزاد تصویر کردند میشد ! عزت ایرانیان را زیر پا نگذار !
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    این که وگفتی یعنی چه!!!!؟؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    قطعنامه دونشون پاره نشد .حالا هر کسی اعتراض داره اب رو بریزه اونجایی که میسوزه.
  • مرتضی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    حق مردم چیه؟ فقر. بدبختی .جرم و جنایت و ... شما میدونی کاهش قدرت خرید مردم به یک سوم مهمتره یا کاهش عیار غنی سازی؟ شما خط قرمزت چیه؟ برو یه سر بزن تو بیمارستانها ببین قیمت دارو چقدره.ببین یه خانواده که عزیزش در حال مرگه و نمیتونه داروش رو بخره جوابتو چی میده. خدا شاهده قسمتی از درامد ناچیزم رو میدم برای افراد ابرو داری که تو هزینه روزشون موندن.ولی یک ذره تو اقیانوس چه اثری داره؟ به نظرم مردم نجیب ایران این فشارها رو تحمل میکنن ولی نباید به جای تدبیر این مسئله رو با یک دندگی و لج بازی حل کرد .از قدیم گفتن گرهی که با دست باز میشه با دندون باز نمیکنن.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    آره؛ اگر جلوی منافع کشورت کوتاه بیای، دیگه تندرو نیستی ! بلکه نه تنها عقلانی هستی بلکه با تدبیر و مصلحت اندیش هم هستی . نه آقا جان ! این بحث ها جز به کینه و نفرت به هیچ جای دیگه ای نمیرسه .
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    متاسفانه بی تقوایی و بی منطقی برخی سیاسیون در تخریب احمدی نژاد برخی را به اشتباه انداخته است و گمان می کنند این تحریم هایی که الان با آن مواجه هستیم تحریم های سازمان ملل هستند و برای همین دائم می گویند احمدی نژاد به قطعنامه ها می گفت ورق پاره !! احمدی نژاد به قطعنامه ها گفت ورق اره ولی این تحریم ها تحریم هایی است که امریکا و اروپا خارج از سازمان ملل و با توجه به ارتباطات خویش بر کشور تحمیل کرده اند ولی متاسفانه سیاسیون و رسانه ها ما دارند این ددمنشی غرب را به سازمان ملل احاله می دهند تا احمدی نژاد را تخریب کنند
  • مرد ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    افرییییییییییییییییییییییییییییین
  • اسمال ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    صهیونیستها دیگه به چهره مهره کاری ندارند اونا مترصد این هستند که ریشه مردم ایرانو از بیخ بکنن
  • محمود غیر احمدی نژاد ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    منظور دکتر ایزدی-فعال عرصه دیپلماسی عمومی- بین مردم و سیاسیون دنیا بویژه غربی هاست؛
  • خبرنگار ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    لطفا آقای ایزدی بفرمایند وقتی جوانان این مملکت توی جبهه خون می داند ایشان کجا تشریف داشتن و چی کار می کردن امثال روحانی آن روز جبهه بودن شما چطور؟ اگر راست می گید و به اطلاع رسانی معتقد هستین منتشر کنید.
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    باانصاف این 6680 نتیجه عملکرد احمدی نژاده یا روحانی؟
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    کسی که رای اکثریت رو اورده لابد پیش مردم کشورش محبوبه
  • یک دانشجوی علوم بین الملل ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    در سال 92 رای مردم متاثر از وضعیت اقتصاد و اشتغال بود... و در سال 84 رای مردم متاثر از بی عدالتی و سرمایه سالاری..... در سال 96 رای نمیدانم اما فکر کنم متاثر از جنگ باشه...
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    دیدگاه مردم سرزمین رو در 24خرداد 92 همه دیدند
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    شما هنوز معنای مقاومت رو نفهمیدید همش مقاومت مقاومت میکنید!! یکم تعقل کنید بلکه بفهمید مقاومت در تعارض با عقلانیت و تدبیر نیست
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    قیاس مع الغیر
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    قتل هاي زنجيره اي ؟!
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    فرصت ها به ما ربطی نداره. ما فقط تهدید ها رو باید به فرصت تبدیل کنیم. همین بعد هم بدازیمشون دور.
  • عقلانیت ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    در جواب 1:11 مگه امام ره که مقاومت سرلوحه کارشون بود در کنارش عقلانیت و تدبر نداشتن ؟؟؟؟؟؟ عقلانیت و تدبر چیز جدیدی نیست که رو حانی داره از اون سخن میگه عقلانیت و تدبر با فرهنگ اسلام عجین است و استفاده از ان بستگی به نیت و هدف و خود شخص داره
  • 567 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    امریکا داره از طریق برنامه های فرهنگی هالیوود افکار عمومی دنیا رو به سمت خود جلب میکنه
  • نتال ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    ایران هم باید برای مقابله با امریکا افکار عمومی جهان رو نسبت به اهداف و جنایتهای انها بیدار کنه
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    اینو خوب اومدی ناشناس!
  • میترا ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    البته اقای روحانی که پشت جبهه بودن شمادیگه مغلطه نکن !
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    داداش امتداد گند زنی معجزه هزاره سوم هست.
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    نه خیر انتظار داشتیم با تدبیر برخورد کنه و نه با تحریک. وقتی یه آدم1.4 متری میاد به امریکا و اروپای مغرور مستکببر میگه قطعنامه بدین تا پاره شین انتظار دارین اونا بگن ای معجزه هزاره سوم ما تغییر کردیم و در خدمت تو هستیم؟
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    سیدامیر. شنیدی میگن طرف اسم بچش رو میزاره چنگیز و انقدر چنگیز چنگیز صداش میکنه یواش یواش خودشم از بچش میترسه؟ حالا حکایت ما و غنی سازی و حق مسلم است
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    عزیز دل برادر. رفتار امامان ما رو بررسی کن. چند نفرشون مقاومت کردند با این معنایی که شما میگی؟ غیر امام علی و حسین علیهماالسلام؟ بقیشون با تدبیر و با تقیه و با آرامش شیعه رو زنده نگه داشتند. ما هر وقت موفقیتی داشتیم با همین روشها بوده. حالا هر کی هر چی میخواد ورگه ورگه رای ما جمهوری اسلامیه
  • علی ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    شش ماه دیگه باید تیم آقای روحانی رو محک زد الان که همه درگیر تودیع و معارفه هستن . هنوز به سطح استانها و مدیرکل ها که نرسیده دادشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس