با توجه به نزدیک‌شدن به زمان مراسم تحلیف از رئیس‌جمهور منتخب که خود، سابقه طولانی در نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد و به سازوکارهای آن به‌خوبی آشناست، انتظار می‌رود بدنه مجلس و کلیت رأی و نظر نمایندگان مجلس نسبت به پذیرش و دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه در نظر گرفته شود.

گروه سیاسی مشرق - روز 13 مرداد ماه مراسم تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران با حضور میهمانانی از اقصی نقاط جهان، در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از مراسم تحلیف، طبق آیین‌نامه دو هفته زمان برای معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی فرصت دارد؛ اما شنیده‌های خبرنگار مشرق، حاکی است که او می‌خواهد کابینه را در مراسم تحلیف معرفی کند.

با این حال، هشت روز تا اعلام رسمی وزرای پیشنهادی حسن روحانی زمان باقی‌است.

طبق قانون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برای مدیریت چهارساله بر وزارتخانه‌های تخصصی به وزرای مورد نظر حجت‌الاسلام حسن روحانی رأی اعتماد دهند ولی تاکنون به‌رغم نزدیک‌شدن به زمان مراسم تحلیف، هیچ‌یک از کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس از گزینه‌های قطعی و احتمالی اطلاعی ندارند.

این در حالی است که مدتی قبل مشاور پارلمانی حجت‌الاسلام حسن روحانی خبر از معرفی افراد کابینه پیشنهادی به نمایندگان مجلس داده و عنوان کرده بود: نمایندگان مجلس در انتخاب وزیران به دولت کمک خواهند کرد تا مسیر رأی اعتماد به کابینه حسن روحانی دچار چالش نشود. (اینجا)

بر همین اساس، خبرنگار سیاسی مشرق به گفت‌وگو با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرداخت تا از آنها درباره تعاملات اخیرشان با دولت یازدهم و وزرای پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، خارجه و همچنین وزارت دفاع که به طور مستقیم با کمیسیون امنیت ملی ارتباط دارند، اطلاع کسب کند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی که قرار است تا هشت روز دیگر به وزرای مربوطه حسن روحانی رأی اعتماد بدهند، هیچ اطلاعی از گزینه‌های قطعی و احتمالی حسن روحانی حتی در وزارتخانه های مربوطه نداشتند و این امر گویای این است که احتمال غافلگیرشدن و عدم شناخت کافی نمایندگان از وزرای دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی وجود دارد که با این حال، احتمال عدم تعامل و همکاری مناسب بین مجلس و دولت در آغاز کار دولت به وجود می‌آید.

نمایندگان امیدوارند پیش‌بینی‌های لازم از سوی رئیس‌جمهور منتخب که سابقه طولانی در مجلس شورای اسلامی دارد، در نظر گرفته شود و وی بدنه مجلس و کلیت رأی و نظر نمایندگان مجلس را نسبت به پذیرش و دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه اقناع کند تا شاهد تعاملی خوب در آغاز کار دولت یازدهم باشیم.



در ادامه گفت‌وگوی "مشرق" با چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را در این زمینه می‌خوانید؛


محمدحسن آصفری

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آقای روحانی مطمئناً اشخاصی را برای وزارتخانه‌های مربوطه انتخاب می‌کنند که از توانایی‌های بالایی برخوردار باشند و سیره و راه و روش حضرت امام(ره) را در دستور کار خود قرار داشته باشند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه "تعامل" را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لازم وزرای پیشنهادی حسن روحانی معرفی کرد و گفت: افراد مورد نظر آقای روحانی به طور یقین از تندروهای دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستند و در چارچوب مصالح نظام گام برمی‌دارند و امیدواریم تعامل خوبی با مجلس داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در ادامه فتنه 88 و نقش افراد در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم را یکی از مهم‌ترین محورهای بررسی برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی معرفی کرد و گفت: آقای روحانی کسانی را که کوچک‌ترین نقشی در حوادث ناگوار سال 88 داشتند نه معرفی می‌کند و نه مجلس به آنها روی خوش نشان می‌دهد.

آصفری همچنین در خصوص ارائه گزینه‌های احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون رایزنی در این خصوص با کمیسیون امنیت ملی صورت نگرفته است و گرینه‌ای به صورت رسمی یا غیر رسمی به ما معرفی نشده است.


کریمی قدوسی

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره ارائه گزینه‌های احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه‌های مرتبط با این کمیسیون نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون به طور رسمی گزینه‌ای به ما معرفی نشده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه نمایندگان مجلس  موارد متعدد و مهمی را برای دادن رأی اعتماد به وزرای کابینه دولت یازدهم مورد نظر دارند، بخشی از این محورها را به صورت زیر اعلام کرد:

1- هیچ‌گونه زاویه‌ای با منویات رهبر معظم انقلاب نداشته باشند.
2- هیچ‌گونه همراهی و حمایتی با عوامل فتنه سال 88 نداشته باشند.
3- بررسی تحرکات اقتصادی آنها در سال‌های اخیر و همچنین مسؤولیت‌هایی که داشته‌اند.
4- مواضع سیاسی افراد در مقاطع مهم و نبودن شائبه‌ای در کارنامه سیاسی آنها.
5- روحیه مقاومت و دفاع به‌ویژه در حوادث اخیر منطقه که مربوط به وزارتخانه‌های محدودی است.


احمد شوهانی

شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دولت یازدهم باید پیش از اعلام رسمی اعضای کابینه، رایزنی و همکاری خود را با مجلس آغاز کند؛ عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که وزرای که به طور مستقیم با کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارتباط پیدا می‌کنند قبل از اعلام رسمی، به کمیسیون مربوط اعلام شوند تا نمایندگان نیز نظر خود را داده باشند و کار به روز رأی اعتماد کشیده نشود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین در خصوص ارائه گزینه‌های احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه های مرتبط با این کمیسیون نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تا کنون هیچ رایزنی از سوی دولت با مجلس صورت نگرفته است و هم اکنون من نمی دانم گزینه‌های آقای روحانی برای وزارتخانه های مرتبط با این کمیسیون از قبیل وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه چه کسانی هستند.

احمد شوهانی در ادامه با بیان اینکه اینگونه اقدامات در آینده مشکل ساز خواهد بود، اظهار داشت باید هر چه زودتر گزینه ها به کمیسیون های تخصصی معرفی شوند تا نمایندگان فرصت مطالعه و بررسی بیشتری داشته باشند و بتوانند تعامل بهتری با دولت آقای روحانی انجام دهند.

جواد جهانگیرزاده

جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص ارائه گزینه‌های احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه‌های مرتبط با این کمیسیون اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از طرف دولت تا کنون گزینه‌ای به کمیسیون معرفی نشده است اما رویکرد فعلی مجلس و نمایندگان همکاری و تعامل با دولت آقای روحانی است، چرا که ما در نظر داریم هر چه زودتر مشکلات معیشتی و اقتصادی بهبود پیدا کند و لازمه آن کمک و همکاری متقابل دولت و مجلس است.

جهانگیرزاده در ادامه مهم‌ترین محورها و ملاک‌های شخصی خود را برای دادن رأی اعتماد به گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی به صورت زیر معرفی کرد؛

-    به کسی رأی می‌دهم که مبانی انقلاب اسلامی رو به طور کامل درک کرده باشد.
-    به کسی رأی می‌دهم که جایگاه ولایت فقیه رو به عنوان مهم‌ترین رکن انقلاب اسلامی قبول داشته باشد.
-    به کسی رأی می‌دهم که توانایی و کارآمدی در مسؤولیت مورد نظر را داشته باشد.
-    باید از سلامت مالی و اقتصادی برخوردار باشد.
-    مرزبندی شفافی با عاملان و مسببان فتنه سال 88 داشته باشد.


کاظم جلالی

کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره ارائه گزینه‌های احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه‌های مرتبط با این کمیسیون اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تا کنون هیچ رایزنی در این خصوص با ما نشده است.

وی در ادامه به روحیه تعاملی مجلس در شرایط فعلی اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور منتخب باید روحیه تعاملی را که اکنون در مجلس وجود دارد به عنوان یک فرصت قلمداد و از آن استفاده کند.

جلالی گفت: اگر این روحیه تعاملی از طرف دولت و مجلس حفظ شود، به مراتب می‌تواند برای آینده کشور مفید و مؤثر باشد.

*****

خبرنگار مشرق از مجموع نظرات نمایندگان طرف گفت‌وگو به این برداشت دست یافت که با توجه به نزدیک‌شدن به زمان مراسم تحلیف از رئیس‌جمهور منتخب که خود، سابقه طولانی در نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد و به سازوکارهای آن به‌خوبی آشناست، انتظار می‌رود بدنه مجلس و کلیت رأی و نظر نمایندگان مجلس نسبت به پذیرش و دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه در نظر گرفته شود و با معرفی زودتر اعضای کابینه‌ خود، و گرفتن رأی و نظر نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس، در همراهی و تعامل هر چه بهتر مجلس با دولت یازدهم گامی محکم بردارند تا از این پس شاهد تعاملی مناسب میان این دو قوه باشیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید ساویه ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    امیدوارم دولت جناب روحانی به طور حقیقی اعتدالگرا وفراجناحی باشه و فقط مختص اصلاح طلبان نباشه.
  • ناشناس ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    میخواد همانطور که خودش غافلگیرانه رییس جمهور شد ،کابینه اش هم غافلگیرانه انتخاب شوند.اینطوری مزش بیشتره
  • سید فضل اله ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    بهترین حرف وملاک گه آقای روحانی باید به آن توجه نماید , حرفی بود که جهانگیرزاده در رابطه با مهم‌ترین محورها و ملاک‌های خود , برای دادن رأی اعتماد به گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی اعلام کرد؛ - کسی که مبانی انقلاب اسلامی رو به طور کامل درک کرده باشد. - کسی که جایگاه ولایت فقیه رو به عنوان مهم‌ترین رکن انقلاب اسلامی قبول داشته باشد. - کسی که توانایی و کارآمدی در مسؤولیت مورد نظر را داشته باشد. - از سلامت مالی و اقتصادی برخوردار باشد. - مرزبندی شفافی با عاملان و مسببان فتنه سال 88 داشته باشد.
  • علی اکبر ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    بعید میدونم تو دولت روحانی اسمی از اصولگرایی باشه، همه گمانه زنی ها درباره کارگزاران و اصلاحاتی هاست
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    وای اگه دوران اصلاحات وتندرویها بخوادتکرار بشه.روزنامه های زنجیره ای آشوبهای خیابانی مساله زنان وحجاب و هزاران موضوع دیگه که باعث همه اونها همین افرادی هستند که صحبت ازاومدنشون به کابینه روحانیه
  • مجنون ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    به نظرم روحانی تعامل با مجلس رو در دستور کار قرار میده
  • شرقی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    با هیات رئیسه رفته بسته . دیگه شما رو حساب نمی کنه تو معادلات
  • شفق ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    به نظر من باید گفت لابی با مجلس!
  • شفق ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    دقیقا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس