نباید از یاد ببریم که «عارف» همان کسی است که هنگام مدیریتش در «دانشگاه تهران» با وجود اعتراضات گسترده حاضر نشد کلاس های «عبدالکریم سروش» را لغو نماید و در جریان کناره‌گیری از «کاندیداتوری مجلس هشتم» در اعتراض به ردّصلاحیت‌ها عملکرد ساختارشکنانه‌اش را نشان داده است.

گروه سیاسی مشرق _«محمّدرضا عارف»، «معاون اوّل رئیس جمهور» (1380- 1384 ه.ش)، «رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور» (1379- 130 ه.ش)، «وزیر پست، تلگراف و تلفن» (1376- 1379 ه.ش) و «رئیس دانشگاه تهران» (1373- 1376 ه.ش) بوده است که پست‌های مختلفی در «وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق» در دوره «میرحسین موسوی» را به عهده داشته است.

گفته می‌شود اوّلین کسی که برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده ؛ «عارف» است. بسیاری در احزاب سیاسی منتسب به اصولگرایی و جناح راست وی را فردی معتدل می‌دانند تا جایی که در «انتخابات مجلس هشتم» برخی پیشنهاد حضور او در لیست‌های اصولگرایان را داده بودند.

*به نفع دیگران کنار نمی‌روم

«عارف» چندی پیش طیّ اظهار نظری صریح و قاطع از عدم کناره‌گیری خویش به نفع دیگران گفت، وی در مصاحبه با «خبرگزاری مهر» در پاسخ به این سؤال که "آیا در صورت نامزدی «خاتمی» یا «هاشمی» از حضور در انتخابات انصراف خواهید داد"؛ گفت: «بنده به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم. رؤسای جمهور سابق باید رئیس‌جمهورساز باشند. آقایان «هاشمی» و «خاتمی» نباید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، بالاخره آنها رؤسای جمهور سابق هستند و شأنی باید برای خود قائل باشند.» (28/11/1391).

با این وجود با بالا گرفتن فشارها و تنها دور روز بعد، در چرخشی آشکار، حین دیدار با اعضای دفتر سیاسی «حزب وحدت و همکاری ملّی ایران» گفت: «برداشت برخی سایت‌های خبری درباره موضع‌گیری اخیرم نسبت به کاندیداتوری آقایان «هاشمی» و «خاتمی» اشتباه بود. من اگر چه معتقدم این آقایان بهتر است به عنوان شخصیت‌های رئیس‌جمهورساز ایفای نقش کنند ولی همان گونه که بارها اعلام کردم به اجماع اصلاح‌طلبان با محوریّت آقای «خاتمی» تمکین می‌کنم و موضع‌گیری اخیرم هیچ‌گونه منافاتی با نظرات قبلی‌ام نداشته است!» (30/11/1391).

در حال حاضر که صحبت‌ها از آمدن «هاشمی» در انتخابات آتی بالا گرفته است خیلی تفاوتی نمی‌کند که آیا «عارف» کاندیدا خواهد شد یا خیر؟ تا قبل از این موضع گیری «عارف» شایعاتی مبنی بر حضور مستقل وی خارج از سایه «محمّد خاتمی» به گوش می رسید، بنابراین امیدهایی در دل کارشناسان سیاسی پدید آمده بود که اصلاح طلبان معروف به سفید با اجماع روی کسی چون «عارف»؛ بدنه ای از این جناح سیاسی را به رفتارهای غیر ساختارشکنانه متمایل خواهند کرد.

این به خودی خود نشانه ای از برائت بخش‌هایی از اصلاحات نسبت به فتنه می نمود. برای کارشناسان تا زمانی که پالس‌های «عارف» مبنی بر استقلال رأی اش از "محوریّت خاتمی" می رسید، کورسوی امیدی بود که برخی اصلاح طلبان شاخص هنوز وجود دارند که برای تدارک تحرّکات فتنه گون در انتخابات آتی متّفق نخواهند بود.

امّا بازگشت بی چون و چرای وی ذیل سامانه "هاشمی- خاتمی" بار دیگر افکار عمومی را نسبت به وجود نحله ای ذینفوذ بنام "اصلاحات سفید" مردّد کرده است.

ماجرا از آنجا شروع می شود که جریان اپوزیسیون طیّ چند ماهه اخیر بازی جدیدی تحت عنوان "دوگانه خاتمی- نوری" را به نمایش گذاشته بود.

این سناریو سعی داشت چنین وانمود کند که بدنه اصلاحات به دو بخش "سفید" و "سیاه" تبدیل شده و این دو شقّ در حال زد و خورد با هم هستند تا در یک رقابت درون جناحی یا به اعمال "سیاست های ساختارشکنانه" دست بزنند یا به "سیاست های درون نظامی".

همان زمان مشخص بود این بازی برای این کلید خورده است که نظام از ترس قدرت گرفتن اصلاح طلبان تندرو برای اصلاح طلبان مثلاً میانه رو امتیازاتی قائل شود؛

سناریویی که البته توسّط خواص کشور و رسانه‌های دلسوز رمزگشایی شد.

در واقع برای نظام اسلامی مشخّص بود که "دوگانه خاتمی- نوری" یک طرّاحی هماهنگ شده بین رهبران اصلاحات برای باجگیری بیشتر از نظام و رهبری است. با آشکار شدن عدم تمایل نظام در راستای باج دهی به اصلاحات آنها مجبور شدند، طرح جدیدی ذیل فرماندهی «هاشمی» تعبیه نمایند.

با این تفاسیر پذیرفتن بی چون و چرای سیادت "سامانه هاشمی- خاتمی" با مزاج فتنه مدارانه توسّط طیف ذینفوذ اصلاحاتِ باصطلاح سفید ("طیف بنیاد باران")، بار دیگر به همه نهادهای ذیربط، درباره اجماع حدّاکثری اصلاح طلبان روی سیاستهای تنش آمیز هشدار جدّی می دهد.

هر چند «عارف» قبل تر هم بوسیله عدم مرزبندی با «فتنه 88» نشان داده بود که در صورت اجماع اصلاحات روی نامش، حاضر نیست مطالبات تندرو ها را نادیده بگیرد.

«عارف» درباره تمایلات مردم حول اعلام برائت خویش از فتنه یک بحث فرعی و غیر واقعی را مطرح می کند: «اگر قرار به توبه اصلاح طلبان از جریان فتنه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد، طبعاً اصولگرایان هم باید برای حضور در انتخابات از جریان انحراف اعلام برائت و توبه کنند!».

او همچنین حاضر نشد بگوید سران فتنه در سال 88 مطالبات براندازانه داشته اند؛ وی در این زمینه می گوید: «هیچکدام از دوستان ما از جمله آقایان «موسوی» و «کروبی» به فکر جایگزینی نظام دیگری بجای نظام فعلی نبوده و نمی باشند! در عین حال اگر مسیر و روند فعلی اصلاح نشود دورنمای مثبتی را برای آینده کشور نمی بینم» (دیدار با اعضای دفتر سیاسی «حزب وحدت و همکاری ملّی ایران»- 30/11/1391).

نباید از یاد ببریم که «عارف» همان کسی است که هنگام مدیریتش در «دانشگاه تهران» با وجود اعتراضات گسترده مردم هرگز حاضر نشد کلاس های «عبدالکریم سروش» را لغو نماید.

«عارف» عضو «شورای مرکزی حزب مشارکت» بوده است و بی شک طیّ سال های «معاونت اوّلی اش» در دولت دوم «خاتمی» در جریان پروژه های سیاسی- امنیّتی اصلاح طلبان بوده و مع هذا سکوت کرده است.

او اوّلین مدیر «سازمان مدیریت و برنامه ریزی» کشور پس از ادغام دو سازمان «برنامه و بودجه» و «امور اداری و استخدامی» بوده است که پرونده های مهمّی در رابطه با حضور قدرتمند عناصر بهائیّت و سرسپرده در این سازمان موجود است.

گذشته از این «عارف» یکبار بطور خاص عملکرد ساختارشکنانه اش را در جریان کناره گیری از «کاندیداتوری مجلس هشتم» در اعتراض به ردّصلاحیت ها نشان داده است.

وی در اینباره طیّ مصاحبه ای مفصّل می گوید: "به چه چیز اعتراض داشتید؟ ردّصلاحیت متدیّن ترین افراد اصلاح طلب. نمی توانستم قبول کنم این افراد به جرم عدم التزام به اسلام ردّصلاحیت شدند. ... باید مقابل این ظلم ایستاد. من هم ایستادم. می خواستم این کارم برای کلّ نظام پیام داشته باشد و بزرگان متوجّه خطری که نظام را تهدید می کند، بشوند. ... چرا وزرای ما ردّصلاحیت شدند؟ فردی که 8 سال در دولت اصلاحات، صلاحیّت وزارت داشته، یا استانداری که صلاحیّت او مورد تأیید بزرگان نظام بوده و قدردانی شده، چرا باید ردّصلاحیت شوند؟ نمی خواهم گله کنم از دوستانی که انصراف ندادند. پیشنهاد من این بود که کابینه آقای «خاتمی» از انتخابات مجلس کنار بکشیم."

(سئوال) این پیام )به نظام) رسید؟ به نظرم برگرداندن بیش از هزار نفر حاصل این کار بود. نمی توان منکر بود. من حتّی گفتم کابینه آقای خاتمی کنار بکشد اما نشد. من هم رفتم یزد. ... اگر در تهران بودم، نمی گذاشتم لیست کامل شود. ... (سئوال) شما گفتید که ردّصلاحیت ها را پیش بینی می کردید. پس برای چی در انتخابات شرکت کردید؟ ... پذیرفته بودیم که این کار را می کنند. یکدستی حاکم شده بود. مجری و ناظر انتخابات یکی بودند. یکدستی کامل بود. آنها در زمین بازی، خود را برنده احساس می کردند. ... من ملاحظه کاری نمی کنم. من رعایت اصول و نظام را می‌کنم و به خاطرش سکوت می کنم. سکوت‌های من هم خیلی جاها معنادار است. با هیچ کس جز خدا، تعارف ندارم. چیزی ندارم از دست نمی دهم، پس ملاحظه کاری هم نمی کنم. ... قبول دارم. در نظارت استصوابی سهم اصلاح طلبان بیشتر از اصولگرایان است.» (خبرگزاری فارس- 1387).

بنابر این نباید به این اندیشید که "آیا عارف می آید یا نه"، بلکه باید دانست طبق گفته های «عارف»؛ او فقط وقتی پا به عرصه می گذارد که حدّاقل 51% اصلاحات روی کاندیداتوری‌اش اجماع کنند. و سئوال این است که آیا اصلاح طلبان سفید چنین جمهوریّتی در اصلاحات دارند؟!

در حال حاضر چون «عارف» فهمیده که چنین جمهوریّتی در اصلاحات توهمّی بیش نیست بار دیگر تبعیّت خود از "محوریّت هاشمی- خاتمی" را ابراز داشته، لذا او اگر هم بیاید مجری سیاست های "خاتمی- هاشمی" است که آنگونه که نشان داده شده است به سیاست های تندروانه بی گرایش نیستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مرگ بر هر کسی که منافع شخصی رو به منافع ملی ترجیح بده! هرکسی! راستی توجه کردین چقدر مثل موسوی حرف میزنه!
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    در صورت نیامدن هاشمی یا خاتمی به او رای می دهم!
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق هدفت چيه؟
  • مجید ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    لطفا برای ایشون تبلیغ نکنید ...این آقا اصلآ رای نداره
  • سعید ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    درود بر ابرمرد تاریخ ایران خاتمی عزیز
  • ایمان ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    متاسفانه هنوز انتخابات شروع نشده،جهت گیری سیاسی و معنادار سایت های خبری ا زقبیل مشرق باعث آزردگی مردم می شود . لطفا به مقالاتی که در این چند وقت اخیر در مورد این شخص نوشتید کمی دقت بفرمایید.آخهرش ما نفهمیدیم ایشون چه شخصیتی دارند.
  • محمد صادق ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    اقای هاشمی همه مهرهاشو به فعالیت انداخته بر تصاحب قدرت از دست رفته ؟این هم یکی شون تازه در اینده نزدیک خبر بیشتری میشنویم ؟
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    قطعأ! از همه جهت همانند و ادامه دهنده سياست آن دوره است ولي يا ادبيات كمي متفاوت براي جلب نظرات!
  • حسین ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    بیش ازاین هم شیطنت کنیدفایده نداردامیدوارم بفهمید
  • حسین ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    این مطلب بارها ذکر شده که اصلاح طلبان حتی مثبت‌ترین چهره نمی‌تونن بصورت فردی عمل کنن ۱۰۰% دنباله رو سیاستهای حزب و گروه حامی‌ خود خواهند بود و این منطقی‌ هست،حالا فرقی‌ نداره که عارف باشه خاتمی باشه یا جهانگیری باشه یا هر کسی‌ دیگه،حالا ممکن فرد به فرد یک مقدار ملایم‌تر یا شدید تر راه را بره ولی‌ اصل تفکر و جهتگیری سیاسی همون خواهد بود. اینکه بحث می‌کنن کی‌ خوبه و کی‌ اصلاح طلب واقعی‌ هست و نیست برای این هست که شانس افراد مختلف کم و زیاد هست و به قول خودشون میخوان یه اصلاح طلب واقعی‌ که هم مهر اصلاحات رو پیشونیش باشه و هم اینکه محبوبیت نسبی‌ داشته باشه که شانس برای ری آوردن بالا بره. من اصلا خوب و بد سیاست و مسائل مثبت و بدبختی‌هایی‌ که اصلاحات داشت را عنوان نمیکنم،ولی‌ اصلاح طلبان فقط منتظر هستند یک اصلاح طلب سر کار بیاد بقیه از اون دریچه وارد میشن و سیاستها را اجرا می‌کنن،همونطور که نشون دادن ریاست جمهور اصلاح طلب فقط یک ٔپل هست برای عبور عقبه اصلاحات،همین.
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    متاسفانه اصلاح طلبان یک پارچه و هم صدا زیر پرچم خاتمی و هاشمی جمع شده اند و کاریش نمیشه کرد از این ور ما طرفداران ولایت ده تا کاندیدا داریم و هزارتا گروه و دسته
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق به تو چه آخه.تو اگه جرات داری وضع الان مملکتو بگو.نیازی به استدلات نیست.خسته نشدی از این همه چاپلوسی؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    شما مثل همیشه توهم بالایی دارید! سناریو سازی با چه هدفی؟
  • بنده خدا ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    عارف خیلی خوب باشد مثل موسوی است. سخنان اولیه موسوی قبل از انتخابات خوشبینانه تر از ایشان بود، اما بعد چه شد!!!!!
  • معقول ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    دستتان درد نكند همه را خراب كنيد و دوباره سكان مملكت را بدهيد دست ..
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    تخریب عارف!
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مالزی!؟!
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    هزاران درود!
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    آدم مشرق رو میخونه بحران هویت میگیره!
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    تخریب و تخریب و تخریب و همچنان ادامه دارد! "مشرق"
  • محمد ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    خاک بر سرتان با این تحلیل نخبه تان
  • نلشناس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    لرزطر ظط
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    اشتباه منفي دادم!
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    کسی که غنی سازی رو تعلیق کنه ابر نامرده! نه ابر مرد!
  • محمود ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق بيخيال شو،رئيس جمهور بعدي تویی خوبه
  • فرگل ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    میشه شما انقد مرگ مرگ نکنید،خجالت داره بخدا
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    توهم میزنین فقط همه دشمن همه خاءن همه نامرد همه ضد ولایت فقط شماها خوبید و سایتاتونو و رییساتون
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام «عارف» چندی پیش طیّ اظهار نظری صریح و قاطع از عدم کناره‌گیری خویش به نفع دیگران گفت، وی در مصاحبه با «خبرگزاری مهر» در پاسخ به این سؤال که "آیا در صورت نامزدی «خاتمی» یا «هاشمی» از حضور در انتخابات انصراف خواهید داد"؛ گفت: «بنده به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم. رؤسای جمهور سابق باید رئیس‌جمهورساز باشند. آقایان «هاشمی» و «خاتمی» نباید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، بالاخره آنها رؤسای جمهور سابق هستند و شأنی باید برای خود قائل باشند.» کشته مر ده ی تاریخ پایین این متنم! امروز که من دارم پیام میزارم تازه3/12/91
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    تحلیل دلچسبی نبود. مثل اینکه از حضور عارف در انتخابات احساس خطر شده است.
  • فدایی رهبر ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    انتظار ندارم نظر من را بانعکاس بدهید چون احساس میکنم یکطرفه قضاوت می کنید. مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند:برخی رقیب انتخاباتی خود را شیطان اکبر به حساب می آورند در حالیکه شیطان اکبر، امریکا و صهیونیزم است نه رقیب جناحی و انتخاباتی. با نگاه یک طرفه به قضاوت ننشینید مگر مقام معظم رهبری نفرمودند:هرکس در انتخابات از فیلتر شورای نگهبان بگذرد صالح است ولی باید به اصلح رای داد کاش در حفظ نیروهای انقلاب سهل انگاری نکنیم. کاش از حضور عارف در نمازجمعه بعد از انتخابات بعنوان نقطه قوت اعلام برائت از فتنه استفاده می کردید و هزاران نکته دیگر...
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    هیچ تعصبی روی هیچ یک از کاندیداها ندارم اما خداییش مثل روز روشن است که عارف شخصیت برجسته‌ای نیست و از همین الان مثل روز روشن است که رای نمی‌آورد.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای خاتمی شما رابه خدا به داد اسلام وقران برسید
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    خخخخخخخخ!
  • هادی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر این مسولین و دولت مردا فقط یه کمی به حرفهای رهبر گوش میکردن اوضاع حد اقل بهتر بود.. متاسفانه اینا هرجا رو که می خوان فقط توجه میکنن. اوضاع این مملکت تا وقتی اقتصاد خرابش درست نشه حل نمیشه، این وسط هر کسی بیاد وسط و وعده درست شدن وضعیت مردم رو در انتخابات بده بدونید داره سر مردم رو گول میزنه
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    نه نمیشه!!!!!!!! غرب زده بدبخت!!!!!!
  • نیما ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    البته یادمون هست ابر مرد تاریخ ایران چطور به نام آزادی اباهه گری وبی بندو باری رو تو جامعه اسلامی رواج داد
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    دوست خوبم اینا اگه یه آدم مورد اعتماد توشون پیدا میشد اینجوری دست پاچه دور هاشمی جمع نمیشدند
  • نیما ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    وضع مملکت اینه که تمام ابر قدرتها بر علیه مردم شوریدن و مردم در سختی هستند ولی مردم پای خون شهداشون وایستادن و آرمانشونو بخاطر نون شب نمیفروشن
  • حسین ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    بله درود بر سید احمد خاتمی که با اینکه می‌دونه برای خودش دشمن تراشی میکنه ولی‌ با شجاعت تو دهان افرادی میزانه که از لحاظ فکری خراب هستند و دنیاشون بر دینشون سبقت گرفته
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    یه جوری حرف میزنی انگار رابین هوده!
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    دقیقا من هم هنگام خواندن متن یاد همین نکته افتادم که نباید الزاما سر به زیر بودن را نشانه "سفید" بودن دانست. خاتمی زیر رو رویش را نشان داده (حداقل برای نسل حاضر) اما اگر بخواهد یک موسوی دیگر از جماعت اصلاح طلب بیرون بیاید از امثال عارف خواهد بود. همین اتفاق برای طیف اصولگرایی افتاد و احمدی نژاد خیلی ظرفیتهایش بعد از ریاست جمهوری بروز کرد.
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    امثال شما خیلی شوت هستید. خب معلومه مشرق از لحاظ فکری کاملا در تضاد با عارف و کلا اصلاح طلبان است و اصلا عجیب نیست "جهت گیری سیاسی معنا دار" از یک سایت خبری سیاسی معقول. حتما می خواستی سیب زمینی گیری غیرسیاسی معناندار داشته باشه.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    قطعا نرود میخ آهنی در سنگ
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    مشرق معلومه آب ریختی تو لونه مورچه!
  • محمد حسن ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    متن شما برای من یقین آورد که در انتخابات به عارف رای بدهم حتی از امروز برایش تبلیغ هم می کنم
  • در جستجوی بصیرت ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    عزیز دلم میرحسین موسوی و کروبی و حتی معین هم توسط شورای نگهبان تأیید شدند ولی به معنای صالح بودنشان نیست
  • پاسخگو ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    مثلا عارف چی داره که کسی بخواد ازش بترسه
  • آزاده ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    اگر دین ندارید آزاده باشید.تاکی تخریب هرکس غیر از همفکر خودتان.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    سبزها از عارف حمایت نخواهندکرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس