کد خبر 186177
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

بازار عراق از آن دسته بازارهایی است که به دلیل تقاضای بالا، خودروسازان زیادی را جذب خود می‌کند، بر همین اساس علاوه بر خودروسازان ایرانی شركت های چينی و آمریکایی نیز در بازار این کشور حضور دارند که حضور آنها باعث نشده است مشتری‌های عراقی در بین مدل‌ها و برندهای موجود، پراید را ترجیح ندهند. اما دلیل استقبال مردم عراق از پراید چیست؟

به گزارش مشرق به نقل از دنیای اقتصاد، بنا بر آمارهای گمرک، استقبال عراقی‌ها از پرایدبه اندازه‌ای بوده که منجر به صعود آمار صادراتی خودرو در کشور شده است. خودرویی که برخی معتقدند مشتری‌های عراقی تنها به دلیل ارزان بودن آن به سراغش می‌روند.

اما بر اساس بررسی‌های انجام شده دیده می‌شود که برندهای ارزان‌تر از پرايد X100 در بازار عراق هنوز نتوانسته‌اند بازار اين خودرو را در عراق کساد کنند، چرا كه بنا بر یک نظر سنجی انجام شده از بین مشتریان این خودرو، كيفيت خودروی مذکور مورد قبول مشتری‌های عراقی قرار گرفته است.

از طرفی قطعات يدكي ارزان، تطابق با آب و هواي گرم، مقاومت در جاده‌هاي بي‌كيفيت عراق و همچنين سادگي در تعميرات باعث شده اين خودرو در كشور عراق به عنوان دلار روز معروف شود، زیرا هر لحظه‌ای كه مشتريان بخواهند می‌توانند اين خودرو را به پول نقد تبديل كنند.

اما قیمت يك خودرو X100 يا همان پرايد خودمان در عراق برابر با۷ هزار دلار است كه اگر بخواهيم با دلار ۳۰۰۰ تومان حساب کنیم حداقل قيمت فروش آن در كشور عراق دو برابر قيمت فروش داخلي اين خودرو می‌شود.

پس فقط قيمت رقابتی فعلی در بازارهای صادراتی نمی‌تواند تنها عامل استقبال از پرايد در بازار این کشور باشد. از طرفی احتمال وجود رانت سياسی برای صادرات گسترده این خودرو به عراق هم با وجود حساسيت‌های سياسي و جناحی که گاهي ايرادهاي خودروهای ايرانی را نسبت به ساير خودروها بيشتر جلوه می‌دهد، برخوردن به موانعی چون توقف هفتاد و دو ساعتی خودروها در مرز، محدوديت‌های جاده‌ای، كمبود دبل تك‌های حمل خودرو و هزينه‌های خاص در مرز ايران اين شائبه را نيز از بين می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    دلیلش اینه که جونشون رو راحت تر از امریکایی ها میگیره
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    مطمئنيد قيمت اون تو عراق 7هزار دلار هست؟؟؟؟؟؟ بنده اربعين كربلا بودن از عراقي ها پرسيدم ميگفتند خيلي كمتر از اين حرفهاست ها
  • حامد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    به نظر من فكر كنم عراقي ها از زندگي سير شدند و به دنبال يه وسيله مرگ هستند. انها هم متوجه شدند عمر دسته خداست پرايد وسيله است :))
  • مصطفی ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    حامد جان گل گفتی
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • رضا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    مگه تو این اوضاع خرابشون چاره ای دیگه هم دارن
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    برای بمب گداری خوبه چون با بودجه تروریستها می خونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    بعد از این که قیمت دلار 3برابر شد قيمت فروش آن در كشور عراق دو برابر قيمت فروش داخلي اين خودرو می‌شود. قبلش چی؟!!
  • احمد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    با دلار 3300 تومانی و 12 میلیون قیمت اینجا، قیمت ماشین میشه تقریبا 3600 دلار. ولی یک سوال!!! یک سال و نیم پیش که دلار 1200 تومان بود باید تو ایران سایپا پراید رو 5میلیون میفروخت، پس چرا 8 میلیون به مردم خودمون می داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس