گردهمایی عظیم فدائیان اسلام و سخنرانی شدیداللحن واحدی، مانند بمب در تهران صدا کرد و حالا دیگر همه منتظر دگرگونی های اساسی بودند. برخی احتمال می دادند که رزم آرا استعفا بدهد، اما هیچ کس نمی دانست که روزگار، آبستن چه حوادث عظیمی بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سید عبدالحسین واحدی نفر دوم فدائیان اسلام پس از نواب بود که آشنایی آنها با هم، به ماجراهای پس از ترور ناکام کسروی توسط نواب و در نجف می‌رسید.
او در سال 1308 در شهر کرمانشاه و شهرستان سنقر متولد شد. علوم مقدماتی را نزد پدرش آموخت و سپس برای تکمیل تحصیلات، ابتدا به قم و سپس به نجف عزیمت کرد.
 
 
شهید سید عبدالحسین واحدی

وقتی نواب تصمیم گرفت به ایران برگردد، شهید واحدی نیز همراه او شد و ادامه درس خود را در قم پیگیری کرد.
او از جو منجمد و بی روح حوزه علمیه قم به شدت عذاب می کشید و نمی توانست سکوت و بی تفاوتی علما و طلاب را در برابر جریانات سیاسی روز کشور و جهان تحمل کند چون معتقد بود حوزه های علمیه، وارثان حقیقی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و موظف به قیام علیه ظلم و تفرعن هستند. برای همین بود که با شجاعتی حیرت انگیز به ایراد سخنرانی در میان طلاب می پرداخت و با صراحتی شگفت، جنایات رژیم را افشا می کرد و وظایف مردم را یادآور می شد و آنان را از تحمل ذلت و همراهی با ستم و ظلم رژیم برحذر می داشت.
واحدی در جستجوی راهی عملی برای مبارزه علنی با رژیم سفاک پهلوی بود که این موقیعت را شاه برای او فراهم کرد.
محمدرضا پهلوی که از سفر امریکا برگشت، تصمیم گرفت جنازه پدرش رضا شاه را که مظهر ضدیت با اسلام و دین بود، به قم ببرد و پس از طواف در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، علما و مراجع را وادار کند تا بر جنازه او نماز بخوانند و با این عمل، در پی کسب وجاهت برای پدر سفاک و لامذهب خود بود.

شهید واحدی فرصت را مغتنم شمرد و مبارزه علنی علیه رژیم را آغاز کرد. او به برخی طلاب و علما هشدار داد که در این مراسم شرکت نکنند و آنقدر تلاش کرد که روحانیون در این مراسم شرکت نکردند و کسی هم بر جنازه رضا شاه نماز نخواند.

***
با اعدام انقلابی عبدالحسین هژیر وزیر وقت دربار توسط شهید سید حسین امامی در 13 آبان 1328، مبارزات آیت الله کاشانی و جبهه ملی علیه شرکت نفت انگلیس به اوج خود رسید و شهید واحدی احساس کرد که حضور او در تهران، ثمربخش تر خواهد بود، از این رو از قم به تهران آمد و در کنار شهید نواب صفوی و سایر فدائیان اسلام، به مبارزه پرداخت.
اعتماد و اعتقاد نواب به واحدی چنان بود که در کارها و تصمیمات بزرگ، همیشه با او مشورت می کرد و حتی هنگام مصاحبه با خبرنگارهای خارجی و داخلی، از استعداد و اندیشه های واحدی بهره می برد و گاهی به دیگران می گفت که پاسخ سئوالاتشان را از او بگیرند.
شهید عبدالحسین واحدی مردی خوش چهره و خوش سخن و نترس بود و در اغلب گردهمایی های فدائیان اسلام، این او بود که سخنرانی می کرد و هنگامی هم که نواب در زندان بود، تظاهرات به راه می انداخت و مردم را تهییج می کرد تا آزادی او را بخواهند.
او در واقع مدیر برنامه های فدائیان اسلام محسوب می شد و گروه های مختلفی، از جمله گروه تحقیق و بررسی اخبار را راه اندازی کرده و گروهی به نام مأمورین انتظامات را تشکیل داده بود. این گروه لباس های یکرنگ و بازوبند سبزرنگی داشتند که روی آن شعار لا اله الا الله نوشته شده بود و کلاه های پوستی بر سر می گذاشتند.
روز یازدهم اسفند ماه 1329، فدائیان اسلام گردهمایی سرنوشت ساز خود را اعلام و از مردم، ارتش، ژاندارمری و شهربانی برای شرکت در این گردهمایی دعوت کردند.
شهید عبدالحسین واحدی، در جلوی مسجد شاه، بیش از دو ساعت سخنرانی کرد و جنایت ها و خیانت های خاندان پهلوی را در ظرف سی سال حکومتشان برشمرد و دولت های انگلستان، شوروی و آمریکا را به خاطر مداخله در امور داخلی ایران محکوم کرد.
او فریاد می زد که نفت ایران متعلق به ملت ایران است و هیچ بیگانه ای حق تصرف در آن را ندارد. و اعلام کرد که نمایندگان مجلس شورای ملی، مسند نمایندگی را غصب کرده اند و نماینده حقیقی مردم ایران نیستند، دولت رزم آرا غاصب و فرمایشی است و آگاهی به احکام اسلام ندارد و قادر نیست قوانین الهی را به اجرا درآورد و نیازهای حقیقی مردم را برآورده سازد.
اما اوج سخنرانی واحدی در بخش پایانی بود که با شهامت تمام اعلام کرد که اگر رزم آرا تا سه روز دیگر استعفا ندهد، فدائیان اسلام، او را از صحنه روزگار محو خواهند کرد.
 
 
شهید سید عبدالحسین واحدی در کنار شهید خلیل طهماسبی (نفر وسط)

این گردهمایی عظیم و سخنرانی شدیداللحن واحدی، مانند بمب در تهران صدا کرد و حالا دیگر همه منتظر دگرگونی های اساسی بودند. برخی احتمال می دادند که رزم آرا استعفا بدهد، اما هیچ کس نمی دانست که روزگار، آبستن چه حوادث عظیمی بود. حوادثی که تاریخ معاصر ایران را به کلی دگرگون کرد و فصل جدیدی را در روند مبارزاتی آن گشود.

***
در سال 1334 و در زمان نخست وزیری حسین علاء، پیمانی منطقه ای در خاورمیانه، به نام پیمان بغداد منعقد شد که بعدها پیمان نظامی – اقتصادی «سنتو» نام گرفت.
فدائیان اسلام و شخص شهید نواب به این نتیجه رسیدند که با امضای این پیمان، منافع امت اسلام و کشورهای اسلامی به مخاطره می افتد، از همین رو تصمیم گرفتند حسین علاء را که قرار بود از سوی ایران در این اجلاس شرکت کند، ترور کنند.
در آبان همان سال، مصطفی کاشانی، فرزند آیت الله کاشانی که نماینده مجلس بود، درگذشت و دولت طی اعلامیه ای رسمی، در مسجد شاه، مجلس ختمی را برگزار کرد که حسن علاء هم قرار بود در این مجلس شرکت کند.
شهید نواب به مظفر علی ذوالقدر مأموریت داد او را به قتل برساند. ذوالقدر در مسجد شاه، او را هدف گلوله قرار داد، اما نخست وزیر، از این واقعه جان به در بُرد و ذوالقدر نیز دستگیر شد.
 
 
از راست: شهید سید عبدالحسین واحدی، شهید سید مجتبی نواب صفوی و شهید سید حسین امامی

در پی این واقعه، عبدالحسین واحدی به منظور تکمیل مأموریت ذوالقدر به اهواز رفت، اما در آنجا شناسایی، دستگیر و به تهران اعزام شد.
محمدمهدی عبدخدایی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام در این باره می‌گوید: «متعاقب آن روزي که ما از مرحوم سيد عبدالحسين واحدي جدا شديم، او مي‏رود قم. در قم مراجعه مي‏کند به حبيب‏الله ترکمني که از فدائيان اسلام بوده، پولي از او به عنوان قرض يا هديه مي‏گيرد. با اسدالله خطيبي نامي سوار مي‏شوند مي‏روند اهواز. چون در اهواز جايي نداشتند، مي‏روند مسافرخانه  و شب در آنجا مي‏مانند. شبانه، مسافرخانه‏چي به شهرباني اطلاع مي‏دهد. صبح مأمورين شهرباني مي‏ريزند سيد عبدالحسين واحدي و اسدالله خطيبي را دستگير مي‏کنند. مرحوم سيد عبدالحسين واحدي به بهانه قضاي حاجت مي‏رود دستشويي و اسلحه‏اش را مي‏اندازد توي دستشويي. اين اسلحه همان کلتي است که من از خانه مادر نواب صفوي آورده بودم.
اينها دستگير شدند و به تهران فرستادندشان. سليماني به من گفت: سيد عبدالحسين واحدي سالم وارد تهران شده و او را پيش بختيار فرستادند. در حالي که آن شب توي روزنامه خوانده بود که سيد عبدالحسين واحدي، که در جاده کرج در حال فرار بود، با شليک مأمورين کشته مي‏شود.»
ماجرای از این قرار بده که در تهران، شهید واحدی را به دفتر بختیار رییس شهربانی کشور می برند.
در این دیدار و در خلال بحث، بختیار دشنام رکیکی به واحدی می دهد که در مقابل این توهین، واحدی به او می‌گوید «مادر من حضرت زهراست» و صندلی را به سمت بختیار پرتاب می‌کند. بختیار نیز با کلت کمری که متعلق به سپهبد آزموده بود واحدی را به شهادت می رساند اما رژیم این گونه وانمود کرد که او در هنگام انتقال از اهواز به تهران، قصد فرار داشته و به ایست مأموران توجه نکرده و به ضرب گلوله از پای درآمده است.
 
تیمور بختیار
 
شهید عبدالحسین واحدی آنقدر شجاع بود که می‌گفت: «ما مسلسل ها را می جویم و تفاله آن را بیرون می ریزیم. ما غلام حلقه به گوش کسانی هستیم که احکام اسلام را اجرا می کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • hamid ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا (95)سوره مبارکه نساء مؤمنان خانه ‏نشين كه زيان‏ديده نيستند با آن مجاهداني كه با مال و جان خود در راه خدا جهاد مي‏كنند يكسان نمي‏باشند خداوند كساني را كه با مال و جان خود جهاد مي‏كنند به درجه ‏اي بر خانه ‏نشينان مزيت بخشيده و همه را خدا وعده [پاداش] نيكو داده ولي مجاهدان را بر خانه‏ نشينان به پاداشي بزرگ برتري بخشيده است السلام علیکم یاانصار دین الله السلام علیکم یاانصاررسول الله السلام علیکم یاانصار امیر المومنین السلام علیکم یاانصار اهل بیت النبوه درود وسلام برمجاهدین فدائی اسلام
  • بهار ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 1
    ای جان یعنی من عاشق این گروه فداییان اسلامم چه آدمای بزرگی بودنا ممنون مشرق
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 1
    کجایند امثال نوابهاوواحدیهاتاعمارهای امام خامنه ای شوند؟
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    وای بر دولتمردان کم کار ما !
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 1
    رحمت خدا بر این شهیدان که در آن دوران تاریکی از نور حق پیروی کردند
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    در اسلام ترور جایی ندارد !!!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    آخه اینم تیتره !!!!!
  • صابر ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    اگر جایی نداشت بزرگان دین بهتر از شما می دانستند.اسمتون رو بفرمائید تا حداقل بدانیم کدام عالم هستید که چنین فتوا می دهید.در ضمن اگر این ترورها نبود الان اسلامی هم نبود.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    نرود میخ اهنی بر سنگ ای ناشناس تو و امثال تو مصداق صم-بکم-عمی.فهم لایعقلون هستی
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    این که ترور نیست ابله، اجرای حکم اسلامه. وقتی دریافتت از دین در حد جلبکه، اوضاع همین میشه دیگه. فرق ترور با اجرای حکم اسلام رو نمی فهمی!
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    البته نباید به گونه ای شود که هر کس فکر کند حق است به ترور افراد مشغول شود. کافی است به تاریخ مراجعه کرده و سرگذشت خوارج را بخوانیم.(ماجرای شهادت امام علی ع) جلبک شالوده مغز کسانی است که به جای رفع شبهه با بی احترامی و بدون منطق حرفشون رو می زنند تفاوت فداییان با خوارج هم در همینه و البته خیلی چیزهای دیگه...
  • محمد ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    زیان وسود این کارها را بسنجیم.غیرازکسروی که مرتد شده بودوواجب القتل سودی از ترور سایرمقامات رژیم عایدملت ایران نشد.مشی عملی حضرات معصومین وامام خمینی نشان داده است که با حرکات انفجاری وخلق الساعه مخالف بودند که داستان مسلم وابن زیاد که می توانست اورا بکشد ولی نکشت مشهوراست.متاسفانه اکثراین ترورها درمسجد صورت گرفته .منصوررفت هویدا امد.صنعت نفتی که باکشتن رزم ارا پیروز شدظرف اندکی باکودتا به بادرفت.نبایدازمسلمین چهره زشت ترسیم کرد .امام زمان هم بابسیج وقیام توده ها پیروزمیشوند نه ترور سران جور دنیا.
  • مهدي ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    با سلام ، ترور در اسلام حرام است . جالبه كه اكثر كساني كه در اين نظرات به مخالفين ترور پاسخ مي دهند ، ادبياتشون ناسزا و فحشه و انگار بلد نيستن دوتا كلمه حرف حساب و منطقي بزنن . خوب اينها بايد هم مدافع ترور باشند ، چون غير از زور و خشونت ظاهرا" كار ديگه اي بلد نيستن و اونوقت مي خواهند اسلام را هم ترويج كنن!
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    اه! خدا تویی؟! چرا ناشناس اومدی! بذار ببینم،... ای بابا اینکه شیطانه! باز اومدی از خودت چرت و پرت گفتی؟ آخه کشتن ظالمان و کسانی که جلوی دین خدا وایسادن اونم تو روز روشن، تروره؟
  • مهدي ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    با سلام ، جان من و خانواده ام فداي اين آيه شريفه و مصاديق واقعي اين آيه ي شريفه . ولي جمعيت فداييان اسلام و اين عزيزان كه به دستور اسلام و مراجع اعلم زمان خود يعني حضرت ايت الله بروجردي و حضرت امام خميني (ره) اعتنايي نكردند و براي نيت خود به دنبال مرجع گشتند و فتوا از ديگران اخذ كردند ، مصداق اين آيه نيستند. خدايا خود هدايتمان فرما تا امر تو را اجرا نماييم نه ميل دلمان و برداشت شخصي خودمان از اسلام را . امين .
  • مهدي ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    با سلام ، لعنت خدا بر هژير و كسروي و امثال آنها و درود خدا بر مجاهدان راه خدا ، ولي بدانيد ترور طبق نص صريح قرآن و كلام اهل بيت عليهم السلام ، حرام است و هيچ مساله اي نمي تواند ترور را توجيه و حلال كند . چرا ؟ برايتان از تاريخ اهل بيت عليهم السلام مثالي مي آورم كه بايد يك مسلمان خيلي بي انصاف باشد كه آن را نپذيرد : بالاتر از وجود مبارك امام حسين (ع) و اهل بيت گراميشان تا آخر تاريخ آيا كسي را داريم ؟ مسلم ابن عقيل در خانه ي هاني ابن عروه حاضر نشد از دستور اسلام روي برگرداند و ابن زياد (حاكم كوفه) را ترور كند ، چون مي فرمود از مولا علي (ع) شنيده است كه ترور در اسلام حرام است . خوب دقت فرماييد ، اگر مسلم ابن عقيل ، ابن زياد را آنجا ترور مي كرد به ظاهر هم خودش زنده مي ماند هم امام حسين و اهل بيت گراميشان و اصلا واقعه كربلا رخ نمي داد . ولي مسلم ابن عقيل با اين كارش هم نام خودش ، هم امام حسين و اهل بيتش و از همه مهمتر اسلام را تا ابد زنده نگاه داشت ، اين از اثرات عمل به احكام اسلام است ولي متاسفانه عده اي كج فهم ، به اسم اسلام ، اعمالي را مرتكب مي شوند و نام آنها را هم شهيد مي گذارند و تصور مي كنند كه حتي از امامان معصوم (ع) هم نعوذ باالله بيشتر مي فهمند . مراجع اعلم آن زمان يعني حضرت ايت الله بروجردي و حضرت امام خميني (ره) هم نه تنها به فداييان اسلام مجوز ندادند بلكه مخالف اينكار هم بودند . كمي دقت كنيم و سعي كنيم حكم خدا را اجرا كنيم نه حكم دل خودمان را . خدايا خودت هدايتمان فرما . امين .
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    لطفا توضیح بدهید که در کجای قران به این نوع اعمال حکم اسلامی میگویند ؟در قران جزای توهین به اسلام را در آخرت قرار داده نه اینکه هر کسی با سلیقه شخصی هر کسی را خواست از بین ببرد و بعد ادعا کند حکم اسلام را اجرا کرده
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    سلسله مقالات مشرق درباره فدائیان اسلام ارزشمند است و بخصوص عکسها جالب است. ولی ای کاش درباره دیدگاه مراجع بزرگ وقت، بویژه مرحوم آیت الله بروجردی و امام راحل، درباره شیوه مبارزه آنها و اشتباهات شان نیز نوشته می شد. تردیدی نیست که فدائیان اسلام، به تعبیر امام در دیدار خصوصی با همسر مرحوم نواب "مخلص" بودند، ولی راه و رسم آنها در مبارزه مورد تایید هیچ مرجع تقلیدی نبود حتی امام راحل. امام ترور منصور را نیز تایید نکردند و آن داستان گرفتن فتوای قتل منصور از مرحوم آیت الله میلانی نیز بکلی نادرست است.
  • hamid ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ (29) بکشید انانرا که ایمان نمیاورند به خدا وبه روز قیامت و حرام نمیشمارند انچه را خدا ورسولش حرام گردانيده ‏اند و بدین حق نمیگروند از انانی که اهل کتابند تا انکه جزیه دهند با دست خود با خواری
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    عجب
  • hamid ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (12) و اگر سوگندهاي خود را پس از پيمان خويش شكستند و شما را در دينتان طعن زدند پس با پيشوايان كفر بجنگيد {بکشید سران کفررا} چرا كه آنان را هيچ پيماني نيست باشد كه [از پيمان‏شكني] باز ايستند اقای مهدی عزیز چقدر سفسطه وعنود و لجاجت بخودت بیا کدام نص صریح قران دیگر صراحت از این ایه شریفه بالاتر؟فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ {بکشید سران کفررا}
  • hamid ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِثْلَ مَا أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (73) و [گفتند] جز به كسي كه دين شما را پيروي كند ايمان نياوريد بگو هدايت هدايت‏خداست مبادا به كسي نظير آنچه به شما داده شده داده شود يا در پيشگاه پروردگارتان با شما محاجه كنند بگو [اين] تفضل به دست‏خداست آن را به هر كس كه بخواهد مي‏دهد و خداوند گشايشگر داناست يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (74) رحمت‏خود را به هر كس كه بخواهد مخصوص مي‏گرداند و خداوند داراي بخشش بزرگ است ای شهیدان فدا شده درراه اسلام هماناشما هدایت یافتگانید واین تفضل خداست که به شما عطا فرموده وخداوند وسعت دهد وداناست ورحمت خودرا به هرکس بخواهد اختصاص میدهد وخداوند دارای فضل وبخشایش عظیم است خداوندا بحق محمد وال محمد وبحق این شب بیست وهشتم صفر قسمت میدهم مراهم از هدایت یافتگان قراربده وبدست من عده ای از منافقین وکفاررا بهسزای اعمالشان برسان ومرگ مرا شهادت فی سبیل الله قراربده ومقام شهیدان رکاب ابا عبدالله الحسین علیه السلام را به شهدای فدائیان اسلام و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه عطا بفرما امین یا رب العالمین
  • سید صادق ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    و فداییان سالام شعبه اخوان المسلمین در ایران بودند در کرامات آقایان ترور شهید فاطمی هست...
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    مطمئنی امام خمینی اون زمون مرجع بود ضمنا آیت ا.. بروجردی که بعدها هم سکوت می کرد حتی در زمان قیام امام خمینی امام خامنه ای:نواب اولین کسی بود که جرقه انقلابی اسلامی را در ذهن من زد
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    پیشنهاد می کنم چند تا مقاله در باب تفاوت ترور با دفاع مشروع مطالعه بفرمایید
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه ترور رزم آرا نبود که حالا حالا ها نفت ما در استعمار بود مومن نخوندی که تو مجلس گفت ما عرضه لگن سازی نداریم چه برسه به نفت و مصدق از حال رفت اگر نبود نواب نفت ملی نمی شد
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    با حرف شما پیامبر و علی هم تروریست می شوند ترور با دفاع مشروع اسلام فرق دارد
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    متاسفم بر فاطمی و مصدق که نواب را دستگیر کردند نمک را خوردند و نمکدان را شکستند خود شاه هم همچین کاری نتوانسته بود بکند به خدا قسم نفت را نواب ملی کرد مصدق را حمایت های نواب نخست وزیر کرد افسوس بر مصدق
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    من الان علم کافی ندارم که قضاوت کنم ولی چیز جالبی که همیشه با گذشتن از خیابون فاطمی یا نواب به ذهنم میرسه اینه که فاطمی رو فداییان اسلام ترور کردند . بالاخره یکیشون حق بودند ولی الان تو جمهوری اسلامی ما به اسم هردوشون خیابون داریم و تکریمشون می کنیم!
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    جناب ناشناس نواب نفتو ملي كرد؟!اونم با ترور رزم آرا؟!اينا اگه مجال پيدا ميكردن مصدقم ترور ميكردن اونوقت شما دم از حمايتشون از مصدق ميزني!
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    hamid فرصت گیر آوردی؟! منظور قاتلو در این آیه شریفه سوره توبه ، به هیچوجه کشتن چنین افرادی نیست ، چرا که با کشتن فردی که نمی توان از او جزیه گرفت و یا فرد مرده را کوچک و خوار نمود! موضوع پیکار با اینگونه افراد است و پیکار به معنی عرضه حق در برابر ادعاهای ناحق آنان می باشد.
  • دهلاویه ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    در زمان جنگ این گروه فدائیان اسلام بود که آبادان را از حصر عراق نجات داد و نگذاشت سقوط کند.
  • احکام ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    جواب بدی با بدی داده شود . و زیان را باید زیانواردشود حکم قران قصاص می باشد.
  • تاریخ ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    خب مصدق بااین کارهاش به این جا رسید که یک روزه واروشد.
  • واقعیت ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    ناشناس به این کار جمهوری اسلامی میگن دمکراسی واقعی که به افکار همه گروهها واقعا احترام می گذارد که حتی اسم خیابان هم برایشان گذاشته.
  • درود درود ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    گروه فدائیان اسلام چه قبل از انقلاب و چه در زمان جنگ خدمات شایانی کرده اند.
  • عبدالله ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    فکر می کنم اگر تاریخ اسلام را خوب بخوانید می بینید که اشتباه نظر داده اید
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    فدائیان اسلام از یاران ایت الله کاشانی بوده اند ایشان از مجتهدین بنام آن زمان بوده اند
  • واله ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    من نمی دونم چرا همه به نواب گیر میدند!مگه شهدای دیگه ما هم فاسیدین رژیم شاه را ترور نکردندشهید علم الهدی،شهید بروجردی و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس