کد خبر 179139
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۹

هندوستان صاحب یکی از قدیمی ترین تمدن ها در تاریخ بوده و در همین حال صنعت شمشیر سازی نیز از گذشته های بسیار دور در این تمدن رونق داشته است. اصطلاح "تیغ هندی" نیز بارها در اشعار شعرای پارسی زبان آمده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شمشیرها از چندهزار سال پیش تا اواسط قرن بیستم در بسیاری از ارتش های جهان به عنوان یک سلاح اصلی و یا ثانویه به کار می روند. یکی از نشانه های تمدن ها و دوره های معروف زمانی در هر دوره، سلاح های ساخته شده در آن دوره و خصوصا شمشیرها بودند که امروزه با مطالعه آنها بسیاری از کارشناسان می توانند به بسیاری از حقایق در مورد آن دوره از تاریخ پی ببرند.
 
شمشیرهای زیادی در تمدن های گوناگون در طول تاریخ ساخته شده اند اما تنها تعدادی از آنها در اذهان باقی مانده اند که نوشته زیر، معرفی شمشیر معروف در طول تاریخ است.

کاتانا؛ شمشیر سامورایی

حتما اکثر ما تا به امروز حداقل یک فیلم سینمایی در مورد سامورایی ها تماشا کرده ایم. این جنگجویان دوران قرون وسطا در ژاپن به صورت سربازان مزدوری بودند که برای یک حاکم و یا فئودال نیرومند انجام وظیفه می کردند. سلاح اصلی آنها شمشیری به نام "کاتانا" بود که تا تا به امروز نیز برای مقاصدی همچون فروش به مجموعه داران و یا تمرین های ورزشی تولید شده و از آن بهره گرفته می شود.



این شمشیر ژاپنی در طی پروسه ای خاص با ترکیب فولاد با کربن بالا و کربن پایین ساخته می شود. شمشیر سازان ژاپنی معمولا برای ترکیب این دو گونه از فولاد آن را تا دمای 750 درجه سانتی گراد حرارت داده و سپس به صورت ناگهانی آن را به وسیله فرو کردن در آب سرد می کردند.

این تغییر ناگهانی دما باعث می شود تا فلز نهایی بدست آمده در عین داشتن قطری کم و سبکی بسیار مستحکم بوده و بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان حتی از فولاد نیز محکم تر باشد. در این مرحله شمشیر ساز به وسیله سنگ جلا دهنده و به صورت دستی به ضربه زدن و شکل دادن شمشیر می پردازد. سپس بر اساس سفارش و نیاز مشتریان بر روی تیغه و یا دسته آن حکاکی صورت می گرفت.

یک نکته در مورد این شمشیر که آن را به یکی از مرگبارترین سلاح ها در زمان خود بدل می کرد این بود که "کاتانا" ها با وجود اندازه تقریبا کوچک با طول تیغه ای در حدود 70 سانتی متر به علت طراحی مناسب و تیز بودن تیغه ابزاری مناسب برای قطع اندام انسان و کشتن نفر مقابل است. این گونه از شمشیرها از سال 1392 میلادی تا به امروز تولید می شوند.

با افول سامورایی ها در ژاپن، صنعت شمشیر سازی نیز در این کشور رو به افول رفت. اما جالب اینجاست که در زمان جنگ دوم جهانی بسیاری از افسران ژاپنی همچنان با شمشیرهایی به ماند "کاتانا" به میدان نبرد می رفتند. این گونه های جدید از کاتانا ساده تر و ارزان تر و به وسیله ماشین آلات صنعتی ساخته شده و بر روی بدنه آن به جایی حکاکی های سنتی تنها شماره سریال حک می شده است.

تاکتیک های فراوانی در طول قرون اخیر برای استفاده از این گونه خاص از شمشیر اختراع شده است که در جنگ های بی شماری که در میان قبایل ژاپن دوران قرون وسطا در گرفته است به کمال رسیده اند. امروزه از این شمشیرها بیشتر برای نمایش و یا بعضی تمرینات خاص ورزشی مثل "کندو" بهره گرفته می شود.

شمشیر عربی

باید قبل از هر مسئله دیگری به این نکته اشاره کرد که شمشیر نقش بسیار مهمی را در فرهنگ عربی چه دوران جاهلیت و چه پس از ظهور اسلام داشته است. اصولا به دلیل شرایط خاص حاکم بر قبایل عرب در طول اعصار مختلف، شمشیر همیشه به عنوان وسیله ای برای دفاع از خود و یا شرکت در جنگهای قبیله ای و یا غزوات مورد استفاده قرار گرفته و در خانه و چادر اکثر اعراب حداقل یک قبضه شمشیر یافت می شد.

یکی از مهمترین مشخصه هایی که با اولین نگاه به یک شمشیر عربی نظر را به خود جلب می کند فرو رفتگی این شمشیرها در بخش تیغه است که در کنار وزن سبک این گونه از شمشیرها را به انتخابی ایده آل برای سربازان پیاده و سواره نظام بدل می کرد. در مقایسه با شمشیرهای اروپایی قرون وسطا که بسیار سنگین بوده و امکان استفاده با یک دست را نداشتند، شمشیرهای عربی از مزیت امکان استفاده با یک دست برخوردار بودند. این مسئله در زمانی حیاتی تر می شود که یک سرباز می توانست با دست دیگر خود یک سپر و یا افسار اسب را در دست داشته باشد.



برخورد با این شمشیرها در زمان جنگ های صلیبی در قرون وسطا باعث شد تا اروپایی به استفاده از شمشیرهای بلند و سنگین وزن پایان داده و به سمت استفاده از شمشیرهای سبک تر با تیغه های کوتاه تر بروند. قبضه این شمشیرها نیز از مواد مختلفی مثل: استخوان حیوانات، سنگ و یا چوب ساخته می شود.

شمشیر سازان ایرانی نیز در طول سالهای متمادی و خصوصا پس از ورود اسلام به ایران از نمونه عربی الگو برداری کرده و به تولید شمشیر پرداختند.

خاندا؛ نابودگری از هندوستان

کشور هندوستان صاحب یکی از قدیمی ترین تمدن ها در تاریخ بوده و در همین حال صنعت شمشیر سازی نیز از گذشته های بسیار دور در این تمدن رونق داشته است. اصطلاح "تیغ هندی" بارها در اشعار شعرای پارسی زبان آمده و بر اساس تعاریف موجود در زمان خود شمشیرهای هندی از جمله بهترین شمشیرها بودند.

"خاندا" گونه از شمشیرهای ساخت شده در شبه قاره هند است که قدمت آن به عصر آهن یعنی در حدود 600 سال قبل از میلاد حضرت عیسی (ع) باز می گردد. واژه "خاندا" در زبان سانسکریت به معنای "نابودگر" است. تیغه این شمشیر اصطلاحا دو طرفه بوده که به این معناست که از هر دو سمت آن توانایی بریدن دارند.



در طول زمان شمشیر سازان هندی با افزایش پهنای تیغه "خاندا" توانان برش دادن آن را افزایش دادند. بر اساس نوشته های تاریخی این شمشیر در برابر زره های سبک به همراه پوشش چرمی روی آنها بسیار موثر بوده و می توانسته در آنها نفوذ کند.

به طور کلی تیغه این شمشیر از جنس فولاد بوده و طول تیغه آن معمولا 90 سانتی متر است. این شمشیر به طور خواص توسط گروه های پیرو مذهب "سیک" در هندوستان مورد استفاده قرار می گرفته و جایگاه خاصی در میان این گروه مذهبی دارد. امروزه نیز تعداد زیادی از این شمشیرها در بین گروه های سیک به عنوان نمادی از مبارزات گذشته وجود دارد.

"تاک" شمشیر بلند اروپایی

در بین قرن چهاردهم تا هفدهم میلادی اکثر سربازان در کشورهای اروپایی از شمشیرهای موسوم به "تاک" بهره می بردند. این شمشیرها به نسبت نمونه های شرقی بسیار بلند و سنگین وزن بوده و عمدتا بایستی توسط دو دست به صورت همزمان مورد استفاده قرار می گرفتند.

تنها تیغه این شمشیرها درطولی در حدود 1 متر و 30 سانتی داشته و وزن آنها به صورت میانگین بین 4 تا 6 کیلوگرم بوده است. تیغه این گونه از شمشیرها به صورت بسیار کوچک و تیز طراحی شده و هدف عمده از این گونه طراحی دادن قابلیت نفوذ به دورن زره های سنگین سربازان و سواره نظام زره پوش در اروپای آن روزگار بود. تا قبل از طراحی این گونه از شمشیرها در اروپا شمشیرها نسل قبلی که از کنار تیز بودند کارایی خود را در برابر زره از دست داده بودند و به همین دلیل استفاده از سلاح هایی مثل گرز و تبر در بین ارتش های اروپایی رواج پیدا کرده بود.



این گونه از شمشیرها درسرزمین هایی مثل لهستان، فرانسه، انگلستان و ایالتهای آلمانی زبان آن دوره در قاره اروپا مورد استفاده قرار می گرفتند. با توجه به وزن سنگین و طول زیاد سربازان اروپایی برای حمل و استفاده از این شمشیر در اکثر اوقات با مشکل رو به رو می شدند. به منظور مقابله با این مشکل شمشیر سازان اروپایی در ادامه از طول این شمشیر کاسته و البته کتب فراوانی در مورد نحوه استفاده از این شمشیر به زبان های مختلف اروپایی به رشته تحریر در آمد.

گلادیوس، شمشیر سربازان رومی

امپراطوری روم برای قرن ها در قاره اروپا و بخش هایی از قاره آفریقا به عنوان قدرت مطلق شناخته می شد و به وسیله جنگ به گسترش امپراطوری خود می پرداخت. در طول سالهای اولیه رشد و گسترش این امپراطوری اسلحه سازان با بهره گیری از تجربیات تمدن های گوناگون در بحث اسلحه سازی به ساخت شمشیری به نام "گلادیوس" برای سربازان پیاده خود اقدام کردند.



هدف از ساخت این گونه از شمشیرها دادن توانایی قدرت مانور و وارد کردن ضربات سریع تر به دشمن در شرایط نبرد فاصله نزدیک در آن دروان بود. عمده درگیری های آن زمان در فواصل بسیار نزدیک رخ می داد. بسیاری از دشمنان رومی ها خصوصا در قاره اروپا اقوام ژرمن و یا گل بودند که به صورت نامنظم در جنگل ها و یا مناطق کوهستان به جنگ های شبه پارتیزانی دست می زدند.
 
برای مقابله با این دشمن سربازان رومی به شمشیری کوتاه با تیغه دو طرفه نیاز داشتند که بتواند به سرعت از آن استفاده کنند. "گلادیوس" شمشیری بود که با طول کلی 80 سانتی متر، وزن 1.6 کیلوگرم و پهنای تیغه 8 سانتی متر به خوبی پاسخگوی نیاز ارتش روم در آن دروان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    33 3
    پس مال ایران کو من شنیده بودم ایرانی ها هم دست توانایی تو ساخت شمشیر داشتند
    • محسن شیراز ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      1 0
      قدیمی ترین شمشیر ایران آکیناکه یا آکیناس هرکدوم بگی درسته که توسط مادها و هخامنشیان استفاده میشد بعد از اون شمشیر بلندتری بوجود اومد که پارتیان و ساسانیان استفاده میکردن در ضمن شمشیر عربی کج نبوده شمشیر کج مربوط به خراسان ایران هست که بعد از ورود اعراب به ایران مورد پسند اعراب قرار گرفت و از اون استفاده میکردند
  • كوروش ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    18 5
    هخامنشيها هم كه با سيخ ميجنگيدن شمشير نداشتن كه!!!!!!!
  • bijan ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    14 1
    تیغ جوهر دار ایرانی را فراموش کردید.
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    10 9
    شمشیر جومونگم بزار!!! :))))))))))
  • عبدالرضا ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    61 37
    عزیز من معروف ترین شمشیر جهان شمشیری نیست که گوشت را از بدن جدا می کند بلکه شمشیری است که باطل را از حقیقت جدا می کند ، معروفترین شمشیر بدون شک ذوالفقار امیر المومنین علی علیه السلام است که هدفش جدا کردن حق و باطل و بازستاندن حق مظلوم از ظالم است.
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    24 20
    لاسیف الا ذوالفقار
  • مرتضی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    22 0
    ایران با این همه تمدن و قدمت 2700 سال پیش با کدوم یکی از این شمشیرا جنگ می کرد؟ البته فکر کنم اون موقع هیچ کدوم از این شمشیرا نبود!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    21 20
    معروف ترین شمشیر جهان ذوالفقاره
  • امیررضا ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    17 1
    عزیز جان یه کم بیشتر مطالعه میکردید. اولا که واژه شمشیر در زبان انگلیسی از زبان فارسی هست و دوما اون شمشیری که شما به عنوان شمشیر رومی معرفی کردید در واقع شمشیر هامنشیان هست اگر به نقش برجسته ها توجه کنید متوجه میشید که داریوش یزرگ این گونه شمشیر رو دارا هست. شمشیر ایرانی به دو گونه کوتا ه و بلند وجود داشته و همواره به دلیل جنس و خوش دست بودن بر شمشیر های دیگر برتری داشته.
  • ghost ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    4 2
    مشرق حالت خوبه؟ از پهباد و موشک و اسلحه کمری اومدی به شمشیر رسیدی؟!
  • میترا ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 1
    جالب بود .ممنون
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    8 11
    همشون یه طرف برق ذوالفقار یه طرف
  • یاسر ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    2 1
    جالب بود.
  • امید ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    18 12
    شمشیرعرباخیلی مسخرس
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    3 3
    مثلاً که چی؟!!!!!!!!!!هان؟
  • امیر ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    12 2
    ایران با2500 سال تمدن شمشیر خاص خودشو نداره که ننوشتید
  • مهدی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    27 1
    واقعا جای بسی تاسف است که بعضی از ماها کاسه داغتر از آش شده و بسادگی علم و دانش و فرهنگ اصیل ایرانی را در برابر بعضی از فرهنگهای وارداتی مورد کم لطفی قرار میدهیم، مثلا در همین مقوله که نگارنده مدعی است: شمشیر سازان ایرانی نیز در طول سالهای متمادی و خصوصا پس از ورود اسلام به ایران از نمونه عربی الگو برداری کرده و به تولید شمشیر پرداختند. سئوال بنده از نگارنده این مطلب این است که آیا امپراطوری ایران باستان با چوب و چماق در آن ایام در نبرد ها پیروز می شده است؟ آیا اصلا اعراب در عصر آهن وجود خارجی داشته اند. بهتر است به جای قلع و قم کردن فرهنگ اصیلمان در کنار اعتقادات مذهبیمان به اسلام کمال انصاف و مروت را از دست ندهیم. به گفته آقای دکتر ولایتی که در روزهای قبل شما هم به آن اشاره کرده بودید، میفرمایند: خدمتی که ایرانیان به اسلام کرده اند هیچ قوم و ملتی نکرده است. امیدوارم مشرق جسارت نشراین نظر را نیز داشته باشد که به قولی هر گردوئی گرد نیست و هر گردی، گردو نیست.
  • مهدی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    21 0
    چرا عکسی از شمشیر های ایرانی نذاشتین ؟؟؟ مگه میشه حکومتی 2 بار بر نیمی از جهان شناخته شده ان زمان حکومت کنه ولی شمشیر خاصی نداشته باشه ؟؟؟ شما دچار از خود بیگانگی فرهنگی هستی
  • ایران ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    15 0
    خود فروخته پس ایرانیان شمشیر نداشتن با این همه تمدن؟؟؟
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    4 4
    گزارش درمورد سلاح خیبر چی شد؟
  • مهدی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 2
    مطلب زیاد ارزشمندی نبود و اصلا بودنش تو سایت احساس نمی شد این همه موضوع ریز و درشت رفتین سراغ شمشیر
  • اميد ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    10 14
    پس كو شمشير مولامون ؟؟؟
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    8 0
    یعنی بیش از 1500 سال یکه تازی ایرانیان بدن سلاح حاصل شده؟!!!این یه کم عجیب نیست؟!در حالی که کلمه های کماندو از "کماندار" ایرانی و پارتیزان از شیوه ی جنگ"پارتی"گرفته شده و تمام مردم دنیا با شنیدن این کلمه ها ناخودآگاه به یاد سلحشوری و برتر بودن نظامی ها می افتند،چطور ممکن است که ایرانیان بدون سلاح برتر اینهمه آقایی کرده باشند؟!
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    6 7
    اون چيزي كه از حضرت علي مونده علم و دانش بوده عزيز من. اسلام دين رحمته و رافت نه دين شمشير.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    8 1
    ایران تمدنی حداقل 6000 ساله داره
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    3 1
    شمشیر تیپو سلطان درین؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    4 0
    قمه ایرانی شبیه گلادیوس رومی بوده است و قداره هم شمشیر ویژه ایرانیها است.
  • محمد ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    6 0
    اتفاقا هنر اینه که بدوم شمشیر دنیارو بگیری
  • مجتبي ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    8 3
    ايرانيا اون موقع با سيخ كباب ميجنگيدن و احتمالا با همونم نصفه دنيارو گرفتن؛فكرشو بكن شمشير داشتن چيكارميكردن.
  • طاها ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    4 2
    راست میگه دیگه چرا منفی میدید؟؟!!؟؟
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    2 0
    شمشیر تیپوسلطان کدومشونه؟
  • مسعود ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    6 7
    پس شمشیر امام علی (ع) چی شد؟
  • بنیامین ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    4 1
    مشرق جان من یکی از طرفدار های شما هستم ولی با این گزارش منو ناراحت کردید ایرانیان در تمام تاریخ خود شمشیر سازانی ماهر بودند نمونه اش شمشیر طلای اردشیر بابکان که لینکش اینه http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:London_264.JPG
  • رسول ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 1
    خوب بود
  • قاصد ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    7 8
    شمشیرایران یعنی ذوالفقار علی رایادتون رفت
  • saeed samimi ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    5 1
    با سلام بر همه والا من درباره شمشیر حضرت علی شنیدم ولی ندیدمش واین جای خود داره حال درباره ایرانی باید بگم ایران قدیم خیلی چیزا داشت ولی بردن و فروختن شما برید ببینید تو بهترین موزه های دنیا از کرست و ...تا ....ایرانی هست وفقط اسمش مال ماست و خاکشم که روش نشسته رو الان بما نمیدن .حال جای سوال است چه بسا انهایی که میگنمال هند و...هست فی الواقع مال ایرانیست وانها ربودند
  • هانی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    6 2
    شمشیر سه هزار و پانصد ساله ایرانی این شمشیر برنزی در نزدیکی کرمانشاه یافت شده است و پیشینه‌ای نزدیک به سی و پنج سده دارد. این شمشیر اثر صنعتگران تمدن کاسی است و به خط میخی بر آن جمله‌ای نگاشته شده است: «متعلق به شاماش کیلانی، خدمتگزار شاه». به نظر می‌رسد شمشیر هدیه‌ای بوده است از سوی شاه به یکی از خدمتگزارانش. این شمشیر امروزه در موزه بریتانیا نگهداری میشود. منبع این مطلب سایت موزه همراه با عکس http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/b/bronze_sword.aspx
  • رهگذر ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    5 0
    خوبه اما جای شمشیر ایرانی خالیه
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    2 0
    تیغ دو سوسمار کو؟
  • afrasiab ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    ما ایرانیا شمشیر ممشیر نداشتیم بلکه خودمون فورا دست به سنگ میبردیم!!!!!!! البته بعدها تونستیم قلاب سنگ هم بسازیم.
  • حسین ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    دمت گرم کلی خندوندیم
  • تاریخ ایرانی ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    6 1
    واقعا حال آدم بهم میخوره >>به راهی دارید میرید که انگار ایران 33 ساله به وجود آمده؟؟ وای بر شما که نیاکان پاکتان را فراموش کرده اید. وای اسفابرویدمطالعه کنید از124هزار پیامبر چند تاش بر ملت ایران نازل شده تا بعدش بفهمید نیاکان واجدادمان جقدر پاک و بزرگ بوده اند هر چند که نرود میخ آهنین بر سنگ>> این متن که به خاطرآزادی بیان انتشار میشه؟؟؟
  • WARRIOR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    2 5
    وقتی از شرق روم تا غرب چین همه جزعی از امپراطوری ایران بوده شما بگید ایران باکی باید میجنگید که شمشیر بخواد ؟ ( ایران ) هستش آمریکا یا انگلیس نیست که سیاست جنگ طلبانه داشته باشه ایرانیها از همون اول بازبونشون کار میکردن نه با زور بازوشون مثلا نمونش همین پهبادهای آمریکایی بهشون گفتن بشینید اونها هم نشستن با موشک که نزدنشون
  • مجتبی ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    2 7
    جناب ناشناس اسلام رو یه طرفه و عوامفریبانه معرفی نکن. اسلام هم دین رافت و رحمت و مهربانیست(رحماء بینهم)هم دین سختگیری و شدت(اشداء علی الکفار) خود خدا هم دارای صفت(ارحم الراحمین=رحم کننده ترین رحم کنندگان)وصفت(اشد المعاقبین=غلیظ ترین کیفر دهندگان)میباشد. ولی سبقت رحمته غضبه یعنی رحمتش از غضبش سبقت گرفته و بیشتره،یعنی بنابر قاعده ابتدایی اسلام و اولیاءش رحیم ورحمانندبصورت عموم ولی در صورت مقتضی هم شدید و بی رحمند نسبت به غیرقابل هدایت شدگان. میراث علی (علیه السلام)هم علم و حکمت و دانایی است و هم خشن بودن در راه خدا و به موقعش که نمادش (ذوالفقار) است. ذوالفقار در دست امام زمان(علیه السلام)در آخر الزمان محاربین را پس از اتمام حجت و عدم هدایت کشتار خواهد کرد. (دین را درست بشناسیم و بشناسانیم ، نه سلیقه ای و من در آوردی.
  • سجاد ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    4 1
    طایفه ما ( سلیمان شهرویی ) در بخش لنده در شهرستان کهگیلویه مستقر می باشد . یک نمونه شمشیر قرنهاست که در بین جنگجویان ما وجود داشت که از نظر ظاهری شبیه همین شمشیر رومی است اما طول آن بزرگتر است و با وجود دسته وقتی وسط آن را میگیریم کاملا متعادل است . البته یکی از بستگان هم در حل شخم زدن زمین یک گور دوران اشکانی را باز کرد که شمشیری دقیقاً مشابه در آن پیدا کرد (( جالب اینجاست که شمشیر هنوز هم دارای برندگی و استحکام خیلی خوبی بود ))
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    3 1
    لخت گرشاسب کو؟
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    ادبم خوب چيزيه والله
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    ادبت به اسمت نمياد
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    4 0
    شمشیر هخامنشیان ذکاآکیناکه نام داشت که شبیه گلادیوس بوده البته صلاح اصلی ایرانیان در ان زمان کمان و نیزه بوده
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    شما ظاهرا بازی کامپیوتری زیاد انجام دادید!!!
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    2 1
    مشرق شمشير تيپو سلطان رو جا انداختياااا... نمي بخشمت...
  • احمد ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    4 0
    مشرق جان خجالت کشیدی ، این همه احساس مردم رو به بازی گرفتی ، این همه دلیل و مدرک برات گذاشتن ، بازهم حاشا کن سر واقعیت رو نمیشه کلاه گذاشت شما بجای تبلیغ شمشیر کج و کوله عربی بهتر بود بری یه گزارش از تمدن و اشاعه آن در عصر مفرغ و آهن از ایران تهیه می کردی که از این کشور سرچمشه گرفت و به کشورهای دیگر ارائه شد ...
  • فرود ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    3 0
    از قرار معلوم امپراطوری عظیم پارس با دسته بیل می جنگیده
  • ساسان ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    4 1
    از خنجر ایرانی که زمان را به عقب بر می گرداند هم بگید
  • غرب کشور ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    3 0
    من خودم شمشیرایو دیدم از دوستام که رفتن دنبال گنج بخدا از همه اینا زیبا ترن شکلشونم تقریبا شبیه رومیاس
  • محمد ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    3 1
    جانم به این حرف حساب یا علی لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 1
    پس زانپاکتوها چی میشن؟
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    3 3
    لافتی الا علی(ع) لا سیف الا ذوالفقار معروف ترین شمشیر ذوالفقار قبلش هم معروف ترین جوانمرد علی(ع) ذوالفقار از طرف خدا اومده اهل مطالعه می دونن چی می گم
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    3 1
    قدمت ایران بیش از شش هزار سال است
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 1
    حالا تو واقعا اسمت کورش هست یا از قبر اینو نوشتی؟
  • صدرا ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 3
    خاک بر سر کسانی که منفی دادن
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    1 0
    یک سوالی این شمشیرا که به اسراییل آمریکا غرب که دیگه ربطی نداره ولی اگه شمایید یک جوری ربطش میدید.
  • مقداد ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    2 1
    زشته كه ادم مليتشو به مسخره بگيره كروش چه خوب چه بد جزتاريخ ماست
  • حسین کرد ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 1
    آکیناکس شمشیر ایرانی کوش پ؟
  • حسین کرد ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    2 0
    همین تفکات ضد تاریخی ییا افراط در تاریخ باعث ز هم پپاشیدگی ما شده
  • حسین کرد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    1 0
    مرد حسابی قدمت تمدن بیش از 8.000 ساله و تمدن از تاریخ بالتره
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    2 1
    این شمشیرها زره می شکافن و اون تاریکی رو این کجا و آن کجا
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    1 0
    عکس چرانزاشتید
  • mohammad ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    3 2
    عزیزان دلیل نبود شمشیر ایرانی تو این لیست بخاطر اینه این لیست از منابع خارجی دانلود شده...همین و بس!
  • mohammad ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    3 0
    دمت گرم مجتبی حات کردم...ما فاتح میادین نبرد بودیمو هستیم الانشم تو هنرهای رزمی و کشتی جز بهترینها هستیم
  • یاحقی ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    2 2
    ندیده و نبیند دگر روزگار جوان چون علی شمشیر چون ذوالفقار اول و اخر مردان بخیر
  • mahdi ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    3 2
    این شمشیر ها لیاغت قرار گرفتن در کنار شمشیر ایرانی را ندارند بخاطر همین تصویر شمشیر ایرانی را نگذاشتن ......
  • محمد ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    2 0
    پس کفگیر عمه ی منو نذاشتین تو سایت؟؟؟؟؟چرا جاش خالیه؟؟؟
  • یک ایرانی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    1 0
    این شمشیر عربی خیلی جالب نیست ولی شمشیر رومی خیلی جالب
  • ایرانی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    4 0
    پس چرا از شمشیر های ایرانی چیزی ننوشتین؟!!! تا جایی که اطلاع دارم ایران در زمان همون رومی ها یکی از امپراطوری های قوی بوده که با رومی ها میجنگیده/ پس این امپراطوری باید شمشیر سازیش پیشرفته باشه/
  • ایرج ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    3 1
    حیفه ایران عزیزمون وبا این همه تمدن وفرهنگ باکشورهای دیگه مقایسه کنیم حتی باشمشیر ایرانی یا بدون شمشیرایرانی
  • مهران ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    3 0
    آیا واقعا شما نشنیده اید که ایرانیان شمشیرهای دولبه میجنگیدند آیا شما نشنیده اید که ایرانیان شمشیر دولبه راکه ساخت آهنگران پارسی بود را به امیر المومنین علی هدیه دادند آیا شما ندی
  • پرثو ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    6 0
    با سلام خدمت دوستان لازم دیدم عرض کنم اززمانی که کشور ایران متولدشد (منظورم بعدازسقوط دولت مادوتشکیل دولت هخامنشی بااتحادسه قوم پارس،پارت،ومادکه اولین امپراطوری درتاریخ بشریت محسوب میشدن) به دلایل زیادی که خارج ازبحثه براشون راستی ودرستی درهمه ی موارد زندگی شخصی وحکومتی اهمیت وارزش زیادی داشت ویک مرد یازن پارسی اززمانی که راه رفتن رویادمیگرفت همزمان به این باور ودرک میرسدکه دردوران زندگیش درهمه حال ،همه چیزروبرپایه ی نیت راست وعمل راست انجام بده وازکژی ودروغ دوری کنه.مسلماچنین افکاری برهمه ی دنیای اطراف وچیزهایی که مستقیم وغیرمستقیم بااودرتماس بودن تاثیرغیرقابل انکاری میگذاشته که شمشیریا به زبان پهلوی (کتاره)هم تاثیر بسزایی داشته که میشه به اندازه ی کتاره که معمولا با طول 90تا 100سانتیمترساخته می شده که صاحبش رو به نبرد ازنزدیک وچشم درچشم با حریف یا دشمن مجبور میکنه واینکه کتاره بصورت کاملا راست وبدون کجی بادولبه ی تیز ویک شکل ساخته می شده که صاحب کتاره روحش رودرشرایط خوب وبد همانند دوتیغه ی یکسان شمشیرش فقط وفقط با راستی سیقل بده .لغت کتاره بعدازحمله تازیها تحت تاثیرزبان عربی کم کم درگذر زمان به قداره تبدیل شدومتاسفانه جای خودش روهم به شمشیر خمیده ی اعرابی داد که ازراستی هیچ نمی فهمیدندودروغ وقتل وغارت کاروانها دربیابانهاودسترسی به غنایم براشون افتخاروارزش محسوب میشد.بعدها یونانی هادرجریان جنگ هاییکه بصورت دوره ای باایرانیها داشتن شمشیرجدیدشون روخیلی شبیه به کتاره پارسی می سازن که اونهم توسط رومیها کپی برداری میشه .یاد اجدادمون روهمیشه زنده نگهداریم که درمقابل روح بزرگ مردان وزنان پارس حتی دشمن (هرودت مورخ یونانی)هم لب به تعریف گشود وگفت:ایرانیان راست براسب می نشستند،راست تیرمی انداختندوراست سخن می گفتند.بدرود...
  • علیرضا ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    4 3
    معروف ترین شمشیر جهان ذوالفقار است . شمشیر امام علی (ع) .
  • بابک ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    8 1
    شمشیر ایرانی رافراموش نکنید که همین شمشیر نام ایران را در کتاب گیتس ثبت کرد.
  • علی ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    5 5
    خواستم از مدح شمشیر مولایم علی بنویسم. که تنها گروه وفادار به خودش واهلبیتش ایرانی های دلیر بودن فقط کاش یه سری اتفاقات سیاسی تو این سی سال نمیفتاد که عوام گاهی فکر منفی راجب به اسلام نمیکردن و مقایسه باطل و مع الفارق نمیکردن
  • مهران IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    شمشیر گوهری (جوهری) ایران یکی از انواع شمشیرهای دارای تیغه با کیفیت می باشد که تا زمان قاجاریه راز ساختن آن توسط آهنگران در دسترس بود اما از آن به بعد شاید بخاطر استفاده کمتر از شمشیر بود که به بوته فراموشی سپرده شد،بطوری که در هیچ منبع یا منبعی راز ساخت آن تاکنون پیدا نشده
  • سید IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ذوالفقار کو
  • آرش پرهام IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام،شمشیر ایرانی در عصر هخامنشی با استناد به اسناد مونده یا کوتاه بوده و دو لبه مثل اکیناکه یا خمیده و یک لبه بوده شبیه کوپیس یونانی، در عصر اشکانیان یا کوتاه با تیغه دو لبه و پهن بوده شبیه گلادیوس رومی ها یا دو لبه با تیغه بلند و محافظ دست پروانه ای بوده شبیه شمشیر صلیبی،در عصر ساسانی ها تیغه ها بلند بوده با دو فرم دولبه و دارای محافظ دست یا یک لبه بدون محافظ دست،درابتدای عصر اسلامی علاوه بر سبک دولبه ساسانی،شمشیرهای تک لبه کمی انحنا پیدا کردن با محافظ دست مثل شمشیر خراسانی،در عهد صفوی هم انحنا تیغه بیشتر شده و شمشیر هلالی شده که به تمام خاورمیانه صادر می‌شده و به غلط شمشیر عربی گفته شده چون اروپایی ها اون رو به نام عربا زدن مثل اسب اصیل ایرانی که به لطف اروپایی ها عرب شده در حالی که شمشیر عربها دولبه و مستقیم بوده متاثر از ساسانیها و مرکب اونها هم شتر بوده نه اسب که اصلا مرکب مناسب صحرا نیست!!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس