کد خبر 176299
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۲

موتورهای جستجو از جمله مهم ترین مکان هایی هستند که با ورود به اینترنت به سراغشان می رویم از ان ها استفاده می کنیم. این موتورها اطلاعات گسترده ای را تنها در یک چشم به هم زدن برای ما ردیف می کنند و به ما کمک می کنند تا در کمترین زمان ممکن به خواسته هایمان برسیم.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، به هر کجای دنیا که سفر کنید معمولا اولین سایتی که مردم آن با وارد شدن به فضای نت باز می کنند یک موتور جستجو است. این مسئله را آمارهای جهانی به خوبی نشان می دهد چرا که در رتبه بندی جهانی نیز گوگل، یاهو و ام اس ان که از جمله مهمترین موتورهای جستجو هستند در میان 20 سایت برتر قرار دارند.

در کشور ما نیز این آمار به خوبی قابل مشاهده است که موتور جستجوی گوگل در ابتدای تمامی سایت هایی است که روزانه توسط مردم ما باز می شود. این موتور جستجو که گاها فعالیت های ضد ایرانی نیز انجام می دهد یک موتور جستجوی بسیار قوی است که مبنای اطلاعاتی بسیار گسترده ای دارد وهمچنین محبوبیت آن در دنیا بسیار زیاد است.

گوگل در حالی به عنوان پربازدیدترین سایت توسط کاربران ایرانی قرار دارد که تعداد بسیار زیادی موتور جستجوگر ملی در فضای نت وجود دارد. تا به حال شده است که سایت سلام را باز کنید و موردی را در آن جستجو کنید؟ اگر جواب شما منفی است نشان می دهد که توجهی به زحمات مهندسین داخلی ندارید.

تا به حال تعدادی از موتورهای جسجوی فارسی کار خودشان را در فضای نت آغاز کرده اند که البته شاید به ندرت آن ها را دیده باشیم یا از آن ها استفاده کرده باشیم. این درحالی است که می توانیم از این سایت ها برای جستجوهای به زبان فارسی استفاده کنیم. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از این موتورهای جستجویی که امیدواریم از این پس بیشتر به آن ها سر بزنید.

جستجوگر سلام

موتور جستجوگر سلام چندی پیش به طور رسمی رونمایی شد  این روزها نیز نسخه آزمایشی آن به طور جدی در جال فعالیت است. این موتور جستجوگر دارای ویژگی های بسیار زیادی است که می تواند آن را حتی در برخی از موارد از بهترین موتورهای جستجوگر نیز برتر کند.



سلام جستجوگری است که در آن  از هوش مصنوعی و همچنین الگوریتم های دقیق ریاضی استفاده شده است. این امکانات به کلی باعث شده است که این موتور دارای سرعتی بسیار بالا و همچنین قدرت پردازشی بی نظیر باشد. یکی از ویژگی های این موتور جستجوی همزمان و موازی آن در بزرگترین جستجوگران دنیا است و باعث می شود تا شما در یک زمان اطلاعات مربوط به کلمه خاصی را در چندین موتور جستجوگر سرچ کنید که این خود در زمان صرفه جویی می کند.

این موتور جستجوگر به زودی دارای بخش های مختلفی نیز می شود که از جمله مهمترین آن ها می توان به توانایی جستجو در تصاویر اشاره کرد و همچنین چندین ابزار مهم به این سایت به زودی اضافه می شود.

موتور جستجوی پارسی جو

این موتور جستجو در سال 1387 برای اولین بار و با اطلاعات بسیار کم آغاز به کار کرد. تیم 12 نفره ای از مهندسین برق و کامپیوتر دانشگاه یزد با تلاش شبانه روزی به ساخت این موتور جستجو پرداختند که البته همچنان نیز در حال گسترش است و توقفی ندارد.

این روزها این سایت دارای نسخه 3.2 است و نزدیک به 120 میلیون صفحه فارسی را پوشش می دهد و همچنان نیز این تیم در حال کار بر روی تثبیت کردن میزان صفحه های وب آن هستند . این موتور جستجو به گون های است که به شما اجازه فعالیت های گسترده ای را می دهد.



با ورود به سایت پارسی جو با محل سرچ و گزینه های مختلفی روبرو می شوید که به شما اجازه سرچ بین صفحات وب، مطالب علمی و یا دانلودها را می دهد شما می توانید همچنین به بخش سادانا مراجعه کنید که طیف گسترده ای از امکانات را در اختیار شما قرار میدهد. این بخش دارای امکاناتی از جمله قرآن، پرسش های علمی، تعبیر خواب، ماشین حساب و ... است که باعث می شود بتوانید بسیاری از فعالیت های لازم روی نت را به راحتی انجام دهید.

موتور جستجوی تارجو

یکی دیگر از موتورها جستجوگر که می توانید آن را در فضای نت پیدا کنید موتور جستجوی تارجو است. این موتور از سال 1388 به طور رسمی کار خودش را آغاز کرده است و تعداد بسیاری از صفحات وب را پوشش می دهد.



این موتور جستجونیز دارای امکانات خاصی است که به آن کمک می کند تا در میان دیگر جستجوگرها برای خودش نامی دست و پا کند.  در این موتور شما قادر خواهید بود به دو زبان فارسی و عربی به جستجو بپردازید و همچنین می توانید جستجوی خود را در بخش دانشنامه نیز ثبت کنید تا مطالب علمی مربوط به کلمه ورودی برای شما نشان داده شود.

جستجوگر جاماسپ

یکی از موتورهای جستجوی ایرانی دیگری که شاید گفتن نامش نیز برای شما بسیار سخت باشد جاماسپ است. این موتور جستجو چندی پیش به طور رسمی کار خودش را شروع کرده است والبته صفحات زیادی را نیز در دنیای وب تحت پوشش خودش گرفته است.



یکی از امکانت بسیار خوب این سایت سیستم نقشه آن است که در میان جستجوگرهای ایرانی می تواند گفت که منحصر به فرد است.در این نقشه تا الان نزدیک به 1030 شهر مختلف و همچنین 5300 روستا به طور کامل پوشش داده شده اند. این نقشه همچنین راه های ارتباطی را بسیار دقیق نشان داده است و حتی نزدیک به نیمی از جاده های فرعی را نیز در دل خودش جای داده است.

موتور جستجوی جسجو

یکی دیگر از گسترده ترین موتورهای جستجوی ایرانی را می توانید با نام جسجو بر روی فضای نت یافت کنید. این موتور دارای امکانات گسترده ای از جمله سرچ کردن در میان عکس و فیلم است که در باقی سایت ها تقریبا به ندرت پیدا می شود.



این موتور جستجو همچنین به شما اجازه می دهد تا از امکانات بسیار مانند لغتنامه فارسی، استخاره باقرآن و ... استفاده کنید. شاید ابتدا ظاهر سایت بسیار زیبا نباشد اما با گذر زمان و جستجو در آن متوجه خواهید شد که این جستجوگر فارسی کارهای زیادی را بلد است به خوبی انجام دهد.

جستجوگر پارسیک

یکی از سایت های جستجوگر پارسی که طراحی جالب و زیبایی نیز دارد پارسیک است. این جستجوگر در سال 1381 کار خودش را با هدف ایجاد یک موتور جستجوی ایرانی اغاز به کار کرده است و تا به امروز تغییرات گسترده ای را پذیرا بوده.



این جستجوگر دارای امکانات متنوعی است که باعث میشود تا  به یک سایت بسیار جامع و در عین حال یک موتور جستجو تبدیل شود. این سایت به شما اجازه می دهد تا در میان مقالات علمی، تصاویر و همچنین صفحات  وب به جستجو بپردازید. یکی از نکات بسیار خوب در مورد این جستجوگر سامانه اخبار آن است که به طور کلی خبرهای مهم واقع در خبرگزاری ها را در اختیار کاربران قرا میدهد.

موتور جستجوی دیتایاب

سایت زیبا و شکلی دیتایاب یکی دیگر از سایت های جستجوی فارسی است که به شما امکان ویژه و متفاوتی را می دهد. این سایت به شما این امکان را می دهد تا داده های خود را در میان وبلاگ های ثبت شده در این سایت جستجو کنید.



از دیگر امکانات دیتایاب می توانیم به سیستم ثامن بلاگ آن اشاره کنیم که یک فضای امن اینترنتی را در قالب وبلاگ برای شما فراهم می کند. همچنین سیستم جستجو در میان وبلاگ ها سیستمی جدید است که به درد وبلاگ نویسانی می خورد که قصد دارند وبلاگشان را معروف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SMAH1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    من تجربه استفاده از خیلی از اینها رو ندارم! ولی قبلا با یکیشون کار کردم (اسمشو نمی برم) که در نهایت دیدم که این «به اصطلاح» موتور لطف می کنه و پشت صحنه با سایت گوگل ارتباط می گیره و جستجو می کنه!!!
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اگر کسی بود که میتونست این شرکت های متفرقه رو یه جوری سامان دهی کنه و کنار هم بیاره تا بتونن روی یک سیستم جستجو کار کنن و اینقدر پراکندگی بودجه و هزینه پیش نیاد «شاید» میتونستن یه چیز قابل قبول بدن بیرون. در حال حاضر این ها هیچ کدوم حتی یه سرور در حد و اندازه های جوجه یکی از سرورهای گوگل هم ندارن که بخوان از خودشون چیزی داشته باشن و عرض اندامی کنن.
  • محمد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    من از موتور جستجوي پارسي جو استفاده ميكنم. نتيجه آن قابل قبول ميباشد. پارسي جو تنها موتوري است كه از هيچ موتور ديگري استفاده نميكند و كاملا مستقل عمل ميكند. اميدوارم با حمايت ما موفق بشه.
  • هبوط آدم ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    قاعدتا طبق عادت خودکم بینی و خودکوبی ما ایرانی ها برای این مطلب باید شاهد کامنت های پر از تحقیر و توهین و مسخره کردن باشیم! می گید نه ببینید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس