پروژه‌هایی در مشهد می‌بینیم که با رویکرد پست‌مدرن و با عنایت به لیبرال‌معماری طراحی و ساخته شده و یا در حال اجرا هستند که تا مشهد 1400، سیمای این شهر را آنچنان دگرگون خواهند نمود که آن را از مشهدالرضا(ع) باز نخواهیم شناخت.

گروه فرهنگی مشرق - 48 پروژه لیبرال معماری، که به همت شهرداران مشهد به سرعت در شرف نابودی میراث ماندگار شیخ بهایی در پایتخت معنوی ایران هستند؛ به طور مختصر معرفی و فهرست می‌گردند.

مقام معظم رهبری، در تاریخ ۱۳۸۹/۰۷/۲۷ در اجتماع بزرگ مردم قم‌، فرمودند:

"آنچه را كه من تأكيد مي‌كنم، معمارى و شهرسازى قم است. امروز كارهاى بزرگى در قم دارد انجام مي‌گيرد، ساخت و سازهايى انجام مي‌گيرد؛ حتماً در اين معمارى‌ها بايد ملاحظه كنند كه معمارىِ اسلامى باشد؛ نمادهاى انقلاب در اين شهر، در معمارى‌ها مشاهده شود؛ چون اينجا شهر اسلام و شهر انقلاب است."

اگرچه این سخن به طور خاص در مورد شهر مقدس قم، ایراد شده است؛ اما قابل تعمیم به سایر شهرهای کشور و بویژه شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران است و مطالبه ای است که امام جامعه از امت خویش نموده است. به راستی شهریاران مدرن‌اندیش امروز که آمال خود را در "دبی سازیِ" شهرهای "قبة الاسلام" می بینند، چه پاسخی به این ندا دارند؟

در زیر 48 پروژه لیبرال‌معماری، که بدون شک تلاش سترگی در راستای توسعه‌ی معماری لیبرالی و نابودی میراث ماندگار معماری و شهرسازی شیخ بهایی در مشهد است به طور بسیار مختصر و فهرست‌وار معرفی می‌شوند.

پروژه‌های معرفی‌شده، عمدتاً با رویکرد مدرن و یا پست‌مدرن، و توسط معماران داخلی و یا خارجی، و با عنایت به لیبرال معماری (معماری غرب) طراحی و ساخته شده‌اند و یا آنکه در حال اجرا هستند که تا مشهد 1400 سیما و منظر شهری این شهر را آنچنان دگرگون خواهند نمود که آن را از مشهدالرضا(ع) باز نخواهیم شناخت چرا که مشهد دوره جمهوری اسلامی، مشهدی غربزده بیش نیست.

این پروژه‌ها عموماً به بهانه ایجاد جاذبه‌های توریستی و توسعه صنعت گردشگری، خدمت به زائران و تأمین رفاه آنان، "جهانی‌سازی مشهد" و ... و کاملاً بی‌اعتنا به معماری اصیل و باوقار ایران اسلامی ساخته شده‌اند. مسؤولان این پروژه‌ها به‌صراحت می‌گویند "بايد کاري کنيم تا ايراني‎ها براي گردشگري به خارج از کشور نروند" و به این بهانه چهره‌ی مشهد را به "دبی ایرانی" بدل می‌کنند و رؤیاهای بلندپروازانه‌ی خود را به مدد بیت‌المال بر کرسی تحقق، می‌نشانند.

نشاندن بلندای هوس مدرنیته بر تارک برج‌های مشهد، از این باب یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شود که؛

اولاً، معماری مدرن، مشهد را به غفلت‌کده بدل خواهد کرد. مشهد پایتخت معنوی ایران است و انسانی که در پیچ و خم روزگار، دچار غفلت‌زدگی مفرط و روزمرگی شده، خود را در آن بارگاه مقدس باز می‌یابد؛ معماری و شهرسازی شهر مشهد لزوماً باید به مدد این عنصر هویت زا بشتابد؛ حال آنکه ساخت و ساز شتابزده‌ی دو دهه اخیر در مشهد، آنجا را به نمایشگاهی از آثار معماری مدرن بدل نموده، که نه‌تنها به معنویت آن نمی‌افزاید، بلکه مشهد مقدس را به غفلت‌کده‌ای بدل می‌کند که به دست خویش و هزینه بیت‌المال ساخته‌ایم.

ثانیا؛ مبدأ برج‌سازی را می‌توان به مکتب شیکاگو نسبت داد که در اواخر قرن نوزدهم و با رویکرد جدید سازه‌ای، به بلندمرتبه‌سازی روی آورده شد و سپس به عمده نقاط غرب، تسری یافت.

اما مرگ بلند مرتبه سازی، و حتی به گفته ی چارلز جنکز (تاریخ نگار و منتقد معماری) مرگ معماری مدرن در روز 15 ژولای 1972 در ساعت 32/3 بعد از ظهر رخ داد. این تاریخ اشاره به منهدم کردن برج های مسکونی پروت ایگو در شهر سنت لوییس آمریکا دارد. چرا که محصول زندگی در این برج ها، ایجاد بافتی جدید اجتماعی متشکل از انسانهایی بود که در این برج ها زندگی کرده اند و آن برج ها، از آنها موجوداتی پرخاشگر و جامعه ستیز ساخته بود که هزینه های سنگینی را بر دست نظام آمریکا گذاشته بودند. دولت آمریکا تصمیم گرفت که با هزینه ای بسیار زیاد برج های مربوطه را تخریب و سپس برای همیشه پس از جنبش تخریب برج ها، رویکرد ساختمان های ویلایی و یک طبقه سازی را، برای ایجاد نظم، سلامت و آرامش اجتماعی اتخاذ کند. (ان شا الله به این موضوع، مفصلا در آینده خواهیم پرداخت.)

اما حالا که از برج سازی غرب تقلید می کنیم، چرا از تجربه تلخ برج نشینی در مغرب زمین، پند نیاموزیم و پس از مرگ معماری مدرن! آن را در مشهد الرضا، احیا کنیم؟!!

ثالثا، سه عنصر نابود کننده بافت اجتماعی یک شهرند، 1. برج، 2. اتوبان، 3. شاپینگ سنتر یا همان مراکز تجاری، که هرسه اینها در مشهد به سرعت در حال احداثند.

رابعا، مگر نه آنکه معماری ایرانی همان گنجینه‌ای غنی است که مردمان مغرب زمین را به تماشاگه خود کشانده، چنانچه که اسطوره های معماری مدرن با دیدن آنها انگشت حیرت به دهان می گیرند. (اشاره به ماجرای "لویی کان" مهمترین معمار آمریکایی که با دیدن مسجد شیخ لطف الله اشک در چشمانش نقش بست و گفت: من چنین شاهکاری را حتی در رویاهایم نمی دیدم )، پس چرا گنج پدری را رها کنیم و معماری را از غرب گدایی کنیم؟ و قس علی هذا...

البته در میان این پروژه ها، یک یا دو بنا که مدعی ایده پردازی معماری ایرانی هستند، فرم آنها برگرفته از معماری هخانشی است؛ تا آنجا که معماران و طراحان و کارفرمایان آن، بنای خود را با وصف "شاهانه" ستوده اند. باقی بناها بلا استثنا، مدرن و یا پست مدرن و یا کپی برداری از بناهای غربی است.

این پروژه ها با شتابی آنچنان به پیش می روند که ستایش غربیان را نیز در پی داشته است. به عنوان نمونه، در "اجلاس جهاني شهرها" كه در شهر ناپل ايتاليا برگزار شد، از خدمات شهرداري مشهد در حوزه آموزش برنامه‌ريزي شهري در ميان 176 شهر بزرگ جهان تقدير شده است.
یا آنکه شهردار شهر مقدس مشهد، پس از مدتها تلاش و  تاخت و تاز بر سبیل لیبرال معماری، به عضویت هیئت مدیره انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس) درآمد و به سند زیر، شهرداران کلانشهرهای كشور از عضويت وی در هیئت مدیره انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس)تقدير نموده اند.

 
پروژه های زیر بخشی از این تلاش را به تصویر می کشند.

به دلیل جلوگیری از اطناب کلام، بناها از حیث معماری تحلیل نشده‌اند و این امر به مخاطب گرامی واگذار شده است.


'شهر رؤیایی پدیده'،  با طراحی شركت  انگلیسی 'اتكینز'
 
 



این پروژه به مساحت 56 هكتار با زیربنای یك میلیون و 200 هزار متر مربع و با پیشرفت فیزیكی 40 درصد در حال انجام است و در مدت دو سال و نیم به بهره برداری خواهد رسید.     
مجموعه ای با عنوان 'شهر رویایی پدیده'،  که مدعی بزرگ ترین مركز توریستی كشور است در مجاورت كلانشهر مشهد و با اعتباری قریب به 20 هزار میلیارد ریال و در زمینی به وسعت 50 هكتار، با کاربری های 'مجتمع بزرگ فرهنگی، باغ گل و نمایشگاه دائمی گل و گیاه، هتل پنج ستاره، مجتمع مسكونی، شهربازی سر پوشیده، پارك آبی، مركز بزرگ خرید و مجتمع اداری”  است.
این مجموعه، در خرداد ماه سال 1390 با حضوراستاندار خراسان رضوی،نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی و رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشورآغاز شد و بناست همزمان با میلاد حضرت رضا (ع) در مهرماه سال 92 به بهره برداری برسد.
بنا بر ادعای طراحان آن، حجم هندسی بزرگ ترین مركز توریستی كشور واقع در منطقه شاندیز از دور نماد عدد هشت فارسی است. و عملیات احداث آن در مدت زمان 888 روز پیش بینی شده است.
بنا بر اذعان مدیران این پروژه، طراح و مشاور پروژه شهر رویایی پدیده یك شركت  انگلیس 'اتكینز'  است كه هم اكنون بالغ بر 60 دفتر در سطح جهان دارد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در دیدار با جمعی از سرمایه‌گذاران و مدیران پروژه 'مركز تعطیلات، سرگرمی و خرید شاندیز گفته است؛ پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و تامین زیرساخت‌های آن به طور همه ‌جانبه مورد حمایت دولت و سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قرار خواهد گرفت.
وی همچنین گفته است: امیدوارم روزی برسد كه در این مركز همایش‌ های بزرگ بین‌المللی برگزار شده و سفرا و وزرای كشورهای خارجی در آن حضور یابند و از نزدیك شاهد قابلیت ‌های گردشگری ایران و مشهد مقدس باشند.
درباره این پروژه و  شركت انگلیسی "اتكینز" بزودی در گزارشی مفصل و مستند بیشتر خواهیم گفت.


پروژه شهر تمدن ها




پروژه شهر تمدن ها، که بعد از گذشت دو سال از کلنگ زنی ، عملیات ساخت پروژه شهر تمدن ها  آغاز شده است.
 
پروژه بین‌المللی شهر تمدن‌ها با 120المان بین‌المللی در مقیاس‌های یک پنجم تا یک پانزدهم و به مدت سه سال در منطقه داغستان طرقبه اجرا می‌شود. این پروژه قرار است با سرمایه‌گذاری یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی به نام هانلنگ " Hanlong و مشارکت طرف ایرانی با توجه به شرایط خاص و جذابیت‌های بالای گردشگری شهر مشهد ایجاد شود.

 

شهر تمدن‌ها در زمینی به مساحت 120هکتار و در دو فاز با مجموع 3000میلیارد ریال اعتبار ساخته می‌شود که 40 درصد از سرمایه مورد نیاز این پروژه توسط شرکت ایرانی و 60درصد بقیه توسط طرف چینی تامین خواهد شد. 

در شهر تمدن‌ها، برج ایفل در مقیاس یک دوم با کارکرد فرهنگی و دیدگاهی،  موزه لوور به عنوان گالری، اهرام ثلاثه مصر با کارکرد موزه، خیابان شانزه‌لیزه پاریس به عنوان محل فروشگاه‌های کوچک، بخشی از کاخ ورسای و کاخ گلستان به عنوان تالار عروسی بازسازی و ساخته می‌شود.
 


در این طرح، برج پیزا با همان ساختار کج هم در مقیاس یک دوم ساخته می‌شود که شش طبقه پایینی آن به عنوان رستوان و دو طبقه هم به عنوان چشم انداز کاربرد خواهد داشت. مسجد ابن تولون و چند مجموعه دیگر هم با مقیاس واقعی با کاربرد فرهنگی و نمازخانه و مانند آن در این شهر احداث می‌شود 


اتوپیا، بزرگترين نمايشگاه خودرو در خاورميانه


 
اين پروژه با سرمايه گذاري 2.400.000.000 ريال در  زميني به مساحت 250.000 متر مربع ساخته مي شود .شهردار شانديز، طراحي این نمایشگاه را منحصر به فرد دانسته است.


مجموعه تجاری - تفریحی پاسارگاد
مجموعه تجاری - تفریحی پاسارگاد شاندیز در زمینی به مساحت 26000 مترمربع در مجاورت محور گردشگری شاندیز و کوهستان های منطقه غربی مشهد واقع شده است. زیربنای این مجموعه حدودا 110000 مترمربع و شامل عملکردهای اصلی تجاری ، تفریحی و پارکینگ می باشد.


 
این مجموعه با پیش بینی سه بخش اصلی مشتمل بر فضاهای باز شهری در بیرون ( پلازای شهر) ، مجموعه ورودی و فضای باز داخلی (آتریوم – حیاط سرپوشیده و یا غیر سرپوشیده) را در ساختار اصلی مجموعه اجتناب ناپذیر می سازد.


 

ساختار اصلی درون مجموعه ، با توجه به مشخصه های اصلی مجموعه های تجاری ، رفاهی و تفریحی مشابه در سطح جهان که عمدتا متکی بر فضای باز مرکزی (آتریوم) و فضاهای بازخطی به صورت یک یا چند حلقه منتهی به آتریوم ها می باشد، شکل گرفته است.
 
بنا به ادعای طراحان این مجموعه ، این بنا با دو رویکرد برونگرا و درونگرا حاصل شده است که به زودی با انتخاب یکی از این دو طرح، عملیات احداث توسط شرکت توسعه انبوه سازی پاسارگاد آغاز می شود.


شهربازی سرپوشیده کوهستان پارک شادی


 
اين شهربازی که در برآورد اوليه، پنج سال زمان و 10 هزار ميليارد ريال سرمايه‏ گذاري را دربر خواهند داشتY با سرمايه ‏اي بيش از 120 ميليارد تومان در زميني به وسعت 4 هکتار (40000متر مربع ) در يکي از بهترين نقاط شهر مشهد،  در کنار کوهستان پارک شادی در حال احداث است.
مسؤولان پروژه افتخار می کنند که، این شهربازی قابل مقايسه با بزرگ‏ترين شهربازي‏هاي دنيا مانند کانادا، ژاپن، آمريکا، فرانسه و دبي است.


مجتمع تجاری اداری سپهر کوهسنگی


 
مجتمع تجاری اداری سپهر کوهسنگی، که محل اجرا خیابان کوهسنگی- نبش کوهسنگی 12، در مساحت زيربناي كل 15,162 مترمربع، با كاربري مسکونی،تجاری، اداری و میزان پیشرفت فیزیکی 40 درصد می باشد.


پروژه عظیم تجاری اکسون AXON


 
  پروژه عظیم تجاری اکسون، در میدان 17 شهریور 35 متری دانش شرقی و به مساحت 5150 مترمربع و زیربنایی به مساحت 80000 مترمربع در 16 طبقه در دست احداث می باشد که کاربری آن، تلفیقی از واحدهای تجاری ، انبار تجاری و پارکینگ بوده، فاصله بسیار کوتاه تا حرم مطهر امام رضا(ع) 1200 متر  دارد و از نمای آلومینیوم کامپوزیت ، سنگ و نیز شیشه در آن استفاده شده است.
 

ورزشگاه ثامن‌الائمه
 
 
ورزشگاه ثامن الائمه مشهد که 70هزار نفری خواهد بود؛ به علت نداشتن تیم در لیگ برتر به تعویق افتاده است و از قرار معلوم، این ورزشگاه حداقل تا پایان دولت دهم تکمیل نخواهد شد.


هايپرماركت بزرگ پرسون در مجتمع تجاری و تفریحی وصال


 
هایپر مارکت پرسون، واقع در مجتمع تجاری تفریحی وصال با مساحتی قریب به ۶۰۰۰ مترمربع آغاز به کار نموده است.


مجموعه شهری هشت آباد


   
مجموعه هشت آباد دارای مساحتی به وسعت تقریبی 5 هکتار است.
این محدوده مشتمل برهمجواری کاربی تجاری-اداری در حاشیه خیابان توحید (جنوب) با زیربنای حدود 15500 متر مربع ، کاربری بازار روز (هایپر مارکت) در حاشیه خیابان جهان بخش (شمال) با زیربنایی حدود 16500متر مربع ، پارکینگ عمومی (250 دستگاه) و پایانه اتوبوس در حاشیه میدان شهدا (شرق) با زیربنای حدود 10600متر مربع ، پارک شهت آباد به وسعت 16500متر مربع و هتل پنج ستاره نرگس یک در 37طبقه با زیربنای 108000 متر مربع و170متر ارتفاع در نظر گرفته شده است.




هتل مدرن و پنج ستاره درویش


 
پروژه ساخت هتل مجلل درویشی در سال 1386 و در مجاورت بارگاه ملکوتی امام علی ابن موسی الرضا (ع) و با بیست و پنج طبقه ، مرتفع ترین مرکز اقامتی و تنها هتل آتریوم شرق کشور می باشد . هتل پنج ستاره ممتاز درویشی در حاشیه خیابان امام رضا (ع) که اصلی ترین خیابان منتهی به حرم مطهر است و با فاصله حدود یک کیلومتر از آن قرار دارد.
این هتل دارای، اتاق دوبلکس چین براساس معماری کهن شاهانه چین ، اتاق دوبلکس هند  با طراحی شاهانه برگرفته از معماری اصیل هندوستان، اتاق روم باستان  با طراحی سوئیت بر گرفته از معماری روم باستان،  اتاق دوبلکس ایران باستان ، برگرفته از زندگی شاهانه به سبک پادشاهان هخامنشی ، اتاق دوبلکس عرب، براساس معماری شاهانه عربی و  اتاق دوبلکس مصر با معماری برگرفته از مصر باستان ، می باشد.


پروژه مجتمع تجاری-تفریحی آفتاب طرقبه


 
پروژه مجتمع تجاری-تفریحی آفتاب طرقبه، دارای ۱۰۰۰۰ متر مربع عرصه و ۲۷۰۰۰ متر مربع اعیان و دارای مجوز هتل آپارتمان از اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی است.


توسعه سرزمین موج های آبی


 
سرزمین موج های آبی در زمینی به وسعت حدودا 8000 متر و زیربنای حدودا 23000 متر مربع بزرگترین پارک آبی در ایران و یکی از بزرگترین پارک آبی های آسیا می باشد.
زمان پیش بینی شده برای ساخت یک سال و هزینه حدود 125 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.


دهکده شادی و سلامت طرقبه


دهکده شادی و سلامت طرقبه با وسعت حدود 12 هکتار در مسیر گردشگری طرقبه – نقندر، و  با ايجاد هتل، مراکز خدماتي و گردشگري و تاسيسات درماني و با مشارکت موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداری‌های استان، شهرداری طرقبه و بخش خصوصی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

موزه‌ی خراسان

موزه‌ی بزرگ خراسان رضوی به وسعت تقريبي 4 هزار و 900متر مربع، (که تحت نظارت اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور می باشد)  تا تیرماه 1392 افتتاح می‌شود.  به‌دلیل ملی بودن چنین پروژه‌هایی، اعتبار آن‌ها نیز باید از محل اعتبارات ملی تامین شود.


 
نزديك به 7 سال از آغاز احداث موزه بزرگ خراسان مي‌گذرد؛ پروژه بزرگي كه عمليات احداث آن از سال 84 آغاز شده و قرار بود در سال 88 به پايان برسد، اما تاكنون چند شركت كار اجراي آن را بر عهده گرفته‌اند و در نيمه‌راه آن را رها كرده‌اند.

ساختمان تالار شهر در میدان شهدای مشهد
 


تالار شهر با زیربنای حدود 18.000 مترمربع که در تیر 92 بهره برداری می شود و شاخص ترین و بلند ترین ساختمان داخل میدان بوده که بنابر ادعای طراحان آن، نماد اصلی ارتباطات اجتماعی و مردمی است.  

مجتمع تجاری سرزمین زیبای پارسه


 


این مجموعه که واقع در طرقبه بلوار امام خمینی ، جنب آتش نشانی است،  با 25000  متر مربع عرصه و 65000 متر مربع اعیان. 400 واحد تجاری و سالن های ورزشی ، بولینگ و بیلیارد و سینما و نمایشگاه دائمی , … می باشد.

 
 پروژه مشارکتی یاقوت مصلی



  
سرزمین موج های خروشان ؛ بزرگترین پارک آبی ایران


 
سرزمین موج های خروشان به وسعت 60 هزار مترمربع در کیلومتر 2 جاده شاندیز توسط بخش خصوصی با هزینه ای بالغ بر 130 میلیارد تومان در حال ساخت هست.


مجتمع تجاری اقامتی پارسیان


 
پروژه تجاری - اقامتی پارسیان در خیابان امام خمینی(ره)، خیابان پاسداران واقع شده و در زمینی به مساحت  12011 مترمربع و زیربنای 101200  مترمربع در پانزده طبقه احداث خواهد شد.  نمای خارجی پروژه تلفیقی از سنگ گرانیت با ورقهای كامپوزیت و شیشه خواهد بود.


پروژه بزرگ تجارتی اقامتی درمانی حضرت آیت الله بروجردی
 



 
این پروژه در خیابان نواب صفوی با فاصله 100 متری حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در زمینی به مساحت حدود 8000 متر مربع و در 10 طبقه احداث می گردد.


مجتمع تجاری و توریستی ویلاژتوریست

 

مجتمع تجاری و توریستی ویلاژتوریست با پیشرفت 95 درصدی در ساخت، در قلب مهمترین موقعیت اقتصادی و گردشگری شهر مقدس مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده ییلاقی طرقبه قرار گرفته است.


برج چند منظوره دانشگاه


 
برج چند منظوره دانشگاه در 33 طبقه، در خیابان دانشگاه، و در جنب برج آلتون، در حال ساخت است .
 
طراحان آن مدعی هستند که،  اين پروژه شامل توجه به عناصر به كار رفته در معماري سنتي ايراني، ايجاد تراس هاي سبز در طبقات و تفكيك مناسب عملكردها با توجه به محدوديتهاي زمين مي باشد.


برج‌های تجاری ـ اداری مرمر و سلمان


 
برج‌های تجاری، اداری مرمر و سلمان با پیشرفت هشتاد درصدی هم اکنون در حال اجرای نما هستند.



 
مجتمع اقامتي گردشگري و رستوران‌هاي كشتي رؤياي شانديز


 
مجتمع اقامتي گردشگري و رستوران‌هاي كشتي رؤياي شانديز در زميني  به مساحت 10.37۸ متر مربع و با سرمايه‌اي بالغ 400میلیارد ريال درحال احداث است. معماري نماي بيروني و داخلي اين پروژه الهام‌گرفته از كشتي كروز است.  زيربناي كل مجموعه  24.900 متر مربع در 10 طبقه پيش‌بيني شده است.


سه پروژه ميلاد، شمس و توس


 
 پروژه‌هاي ميلاد، شمس و توس که در تا پايان سال جاری افتتاح خواهند شد؛ در زميني به مساحت 8940 مترمربع با كاربري هاي اداري-تجاري در حال احداث است كه ساختمان پروژه ميلاد در مجاورت مدرسه علميه فاضل قایني و در ابتداي خيابان توحيد با زیربنایی حدود 2600 متر مربع در پنج طبقه احداث می‌شود.
ساختمان هاي میلاد، امين و شمس از طريق پل هاي هوايي و تونل زيرگذر پياده، خيابان صاحب‌الزمان و عرصه ميدان شهدا را به هم متصل می‌کند.


منطقه نمونه گردشگری سپاد
پارک موضوعی عصر جدید که بنا بر اذعان مسولین پروژه، در چهل هکتار مانند پارک‌هاي موضوعي ژاپن و کره جنوبي ساخته شده است.
منطقه نمونه گردشگری سپاد، با طراحی مهندسین مشاور داخلی وخارجی که در اردیبهشت ماه 1386 به تصویب هیئت دولت رسید و طرح جامع و کلیات طرح تفضیلی این منطقه تهیه و به تصویب شورای گردشگری استان و کمیسیون ماده پنج شورای‌عالی و معماری شهرسازی مشهد رسیده است؛ در حال حاضر مهم‌ترين و بزرگترين پروژه عمراني و ساختماني شركت سپاد طرح منطقه نمونه گردشگری سپاد با مساحت تقريبي 160 هكتار و با زيربنای حدود 000 600 1 مترمربع است.


 
مجتمع تجاری الماس شرق یکی از پروژه‌های ساخته شده در منطقه نمونه گردشگری سپاد میباشد و تعدادی پروژه از جمله مجتمع تجاری وصال، برج‌های اداری تجاری ملل و مجتمع تفریحی و موضوعی سپاد نیز در این منطقه در دست ساخت است.


پروژه تجاری و اداری برج آبشار


 
پروژه تجاری و اداری برج آبشار، دارای 14 طبقه، در متراژ حدود ده هزار مترمربع زیربنا شامل هایپرمارکت، واحدهای اداری و مدیریتی، کافی شاپ و فست‌فود، در حال اجراست.


پارکینگ طبقاتی آسمان


 
مدیران پروژه پارکینگ طبقاتی آسمان واقع خیابان هفده شهریور شهر مشهد که در عید فطر امسال افتتاح شد معتقدند پارکینگ آسمان با گنجایش بیش از 1500 خودرو بزرگترین پارکینگ طبقاتی ایران است.


برج مسکونی رز آرمیتاژ
 
 
برج مسکونی رز آرمیتاژ در زمینی به مساحت 1615 متر مربع واقع در بلوار صارمی مشهد (بین میدان هنرستان و گلشن 5) در حال احداث می‌باشد. این برج مشتمل بر 29 واحد در بیش از 14 طبقات است.
 

هتل پنج‌ستاره "هشت‌باغ " مشهد



پروژه هتل پنج ستاره هشت باغ مشهد در ابتدای یک از سه بلوار اصلی منتهی به حرم قرار گرفته است.
در حالی که این بنا کاملا مدرن بوده و شباهت خاصی به کارهای معمار صهیونیست، موشه صفدی دارد، طراحان آن مدعی هستند که، در ساختار بنا از نقوش تزیینی خط معقلی به کار رفته در صحن حرم الهام گرفته شده است که مقیاس آن به طور اغراق آمیزی بزرگ شده و به صورت تعبیری انتزاعی به کار برده شد تا از حضور نمادین پروژه در احترام به حرم مطهر اجتناب شود. ضریح و تعبیرهای آن که توسط هنرمندان ایرانی معاصر انجام شده، الهام بخش نمای پروژه شد تا احساس حضور در یک مکان مذهبی مورد تاکید قرار گرفته شود.




 
 
سيرک دائمي مشهد


 
سيرک دائمي مشهد، «سيرک ملل»، در منطقه‌ي نمونه‌ي بين‎المللي گردشگري "سپاد"، در زميني به وسعت ‌٢٠هزار مترمربع، ظرفيت ‌١٢٠٠ نفر و با اعتباري حدود ‌٥ / ‌١ ميليارد تومان توسط بخش خصوصي ساخته شده است.
اين مجموعه، بزرگ‌ترين استاديوم تفريحي ايران ناميده مي‌شود.


منطقه گردشگری و اقامتی اخلمد


 
فاز نخست منطقه گردشگری اخلمد اخلمد با واقع شدن در مسیر جاده مشهد ـ قوچان و داشتن فاصله‌ای 65 کیلومتری با مشهد،  در زمینی به مساحت 45  هکتار با خرید اراضی و برآورد ریالی این پروژه ملی رقمی افزون بر 940 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.


سینمای شهید سید ابراهیم اصغر زاده


 
سینمای شهید سید ابراهیم اصغر زاده، مجهزترین سینمای کشور، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد واقع در پارک ملت با زیربنای 850 متر مربع و ظرفیت 445 صندلی و  هشت میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه؛ با حضور سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد افتتاح شده است.
 

افتتاح پروژه ی بزرگ 17 شهریور


 
این پروژه ی بزرگ و 18 طبقه، که متعلق به شهرداری مشهد بوده ، بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور محسوب می گردد و شامل 2100 فضای پارکینگ، مرکز تجاری، شهربازی بزرگ و... بوده و با مشارکت بخش خصوصی و در میدان 17 شهریور ساخته شده و به بهره بزداری رسیده است.


مجتمع تجاری ، توریستی و اقامتی مهر ایرانیان

 

مجتمع تجاری ، توریستی و اقامتی مهر ایرانیان، با تعداد طبقات25  طبقه در حال ساخت است.


مركز بین‌المللی مالي و اقتصادی مشهد


 
این مرکز در هشت بلوک به صورت زیر در حال ساخت هست:
بلوك A:پاركينگ در زير فضاي سبز لچكي اطراف ميدان
بلوك B: ساختمان تجاري
بلوك C: ساختمان اداري جديد و سالن‌هاي همايش
بلوك D: پاركينگ اختصاصي مجموعه (زير سطح زمين) + سالن‌هاي همايش (فرهنگي)
بلوك E:اداري،  اقامتي، رستوران و مركز داده‌ها
بلوك F: تجاري - پاركينگ
بلوكG: مجموعة ورزشي
 



برج باران 2
 



مجموعه مسكوني نيايش


 
زمين طرح مجموعه مسكوني نيايش درضلع شمال شرقي محدوده اراضي كوهسنگي قرارگرفته و مساحت تقريبي اين اراضي 22181 مترمربع و زيربناي كل پروژه 56580مترمربع مي‌باشد .


پروژه تجاری گردشگری ویلاژتوریست


 
پروژه تجاری گردشگری ویلاژتوریست در یکی از مهمترین موقعیت اقتصادی و گردشگری شهر مقدس مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده ییلاقی طرقبه قرار گرفته و مجموعاً در 8 طبقه با زیر بنای 40000 مترمربع  در مشهد درحال احداث و آماده بهره برداری می باشد .
 

برج ۴۰ طبقه تجاری - اداری و مسکونی قصر آسمان مشهد


 
مجتمع تجاری - اداری - مسکونی قصر آسمان در مشهد مقدس، بلوار جانباز شهر مشهد واقع شده است که فاز اول این پروژه، برج تجاری اداری و مسکونی در ۴۰ طبقه و ۱۸۵ متر ارتفاع سازه برج است و  فاز دوم آن 2 برج مسکونی ۳۵ طبقه  و ۱ برج اداری ۲۵ طبقه می باشد.


مجتمع اداري ، تجاري و اقامتي آرمان
 
 



 
اين پروژه در شهر مقدس مشهد محور و حاشيه اصلي خيابان نواب صفوي جنب بازار عدالت و در تعداد طبقات16 طبقه و زمینی به مساحت 11590 متر مربع و زیر بنای بالغ بر 78049 متر مربع در حال ساخت است.
 

برج بين‌الملل تجاري ـ مسکوني امام رضا(ع) 
 
 
اين پروژه يکي از بلندترين ساختمان هاي شهر مقدس مشهد (20 طبقه)  در زمینی به مساحت 2600 متر مربع و با طراحي پست مدرن در نزديکي بارگاه ملکوتي امام هشتم(ع) که داراي چشم‌انداز و دسترسي با حداقل فاصله از حرم مطهر می‌باشد.


طرح مونوريل در خيابان‌هاي منتهي به حرم رضوي


 
اجراي طرح مونوريل در خيابان‌هاي منتهي به حرم رضوی ، که سیمای شهری مشهد را دگرگون خواهد کرد؛ با حمایت كميسيون حمل و نقل شوراي شهر مشهد در نهاد مطالعاتي آن در حال بررسي است كه تا پايان سال و با اتمام طرح مطالعاتي زمينه اجرايي شدن اين طرح فراهم مي‌شود.


مجتمع تجاری اقامتی امید 1
 
 

مجتمع تجاری اقامتی امید1 در زمینی به مساحت 4570 متر مربع و زیربنای 43712 متر مربع و تعداد طبقات ۱۳ طبقه در نبش خیابان شیرازی و شارستان رضوی واقع گشته است.


برج قصر طلایی مشهد
 


هتل بین المللی و ۵ ستاره قصر طلایی با بیش از صد میلیارد تومان هزینه در شهر مشهد افتتاح شده به گونه ای که معماری کاخ سفید و کنگره ی امریکا در این طرح بزرگ پیاده شده است
 





اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 325
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 68
  • فاطمه ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 9
    من مهندس معمار هستم . برای درک علت این موضوع نکات زیادی رو باید در نظر داشت : 1- کمی به جوایز معمار سال ایران نگاهی بندازیم . به چه کسانی بهترین جایزه سال داده میشه ؟ چه نوع طرح هایی تشویق میشن؟ داوران این طرح ها از کجا میان ؟ ای کاش جایزه ای هم برای بهترین طرح معماری اسلامی گذاشته میشد ! ای کاش برای مسابقاتی مثل مسابقه تالار بورس تهران که مثلا بین المللی هم بود حداقل از شرکت کنندگان خواسته میشد معیارهاشون به طراح های اسلامی نزدیک باشه !! 2- ای کاش در دانشگاه هامون درس معماری اسلامی که حالتی یکنواخت رو به خودش گرفته کمی تغییر پیدا میکرد . در تمام دانشکده های معماری دروس طراحی معماری( از طرح 1 تا طرح 5) هیچ سنخیتی با درس معماری اسلامی ندارن . استادا هرگز از دانشجوها نمیخوان که بنشینن با معیارهای اسلامی طراحی کنن . معلومه وقتی از دانشجو نمیخواهیم فکر کنه نتیجش هم همینه . 3-متاسفانه مسابقات معماری اسلامی در ایران فقط محدود به طراحی تندیس و یادبود شهدا هست و نتیجه همین کپی کاری های بچه گانه از معماری سنتی ! بهتره از دانشجوها مون بخواهیم بر اساس اصول اسلامی بازار طراحی کنن ، خانه طراحی کنن ، پارک تفریحی طراحی کنن . به خدا میشه همه این فضاها رو با اصول اسلامی طراحی کرد . فقط باید بخواهیم .
    • سید رضا IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      1 1
      چیزی به اسم معماری اسلامی وجود ندارد تصحیح کنید "معماری ادوار اسلامی"همانطور که فیزیک شعر شیمی نقاشی .....اسلامی نداریم همانطور که نقاشی مجسمه سازی و فیزیک مسیحی یهودی و زرتشتی نداریم
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    2 11
    مسئولین شهر مسئولند مسئولند مسئول...وااای بر آنها
  • ali ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 4
    nemidonam in hame pol az koja miad vaghti mozeh melli 8 sal be bala tol mikeshe tanha javabam faghat mitone yek chiz bashe onham esmesh rante
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 17
    مقاله کاملا" مفید و بسیار مهمی بود که باید حتما" به این بحث مهم پرداخته میشد . مشرق اگه میتونی صدای خودت و ما رو به مسئولین برسون . من از الان روزی رو میبینیم که وقتی به خودمون بیایم ببینیم تو شهری داریم زندگی میکنیم که دیگه هیچ چیزی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی خودمون باقی نمونده ازش و از اسلام و ایران بجز اسم چیزی وجود نداره
  • مهندس ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    34 5
    مقاله شما منو یاد فتواهای مسخره شیوخ وهابی اندازخت!!..... باور کنید با این کارها هم دارید به اسلام و انقلاب ضربه می زنید...این حرف شما یعنی اسلام مقابل علم و تمدن هست... امثال شما از یک طرف به معمار اسلامی صدر اسلام که بخش اعظم آن کپی کاری محض و واردات 7000 سال علم وتمدن رومی ایرانی چینی و مصری بود رو با افتخـــــــــــــــــــار......بزرگترین عصر تاریخ معماری بشری می دونید!! از طرف دیگه در حالی که در خاورمیانه حتی کشورهایی مثل پاکستان افغانستان و فلسطین هم از حالت معماری سنتی به سمت توسعه بر مبنای شاخص های علمی قرن 21 در حرکت هستند که البته از دریچه بسته رسانه هایی چون مشرق فارس ایرنا صدا و سیما و... هیچ وقت این معماری جدید و مدرن در شهرهای حتی افغانستان و..بخش نمی شه درست مثل 99% شهرهای مدرن حاشیه خلیج فارس مایه انهدام دین می دونید!!
  • موساد ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    23 1
    آخه لبو جان...می خوای در مهمترین شهر گردشگری ایران با چند میلیون گردشگر مردم با الاغ جابجا بشن؟؟ 100 تا مونوریل و مترو و ...هم کمه.......
  • خلبان سابق ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    21 1
    امید دشمن ما در ایران به همین آدم هایی مثل همین نویسنده همین مقاله است...که واقعا بارها با ایجاد درگیریهایی اصطکاکی زیاد به ما خوش خدمتی زیادی کرده اند... آدم هایی که دین هویت اعتقاد ایمان و.....آنها قدر ضعیف هست که با یک ساختنمان 4 طبقه بر باد می رود!!!... یه سوال! چندتا ساختمان اسلامی قرن 21ی ساختی؟.......
  • imna ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    7 11
    اولا چرا ما باید همه چیز را در یک شهر متراکم کنیم مثلا تمام خدمات اداری اجتماعی در تهران و حالا همه جاذبه های گردشگری در مشهد ثانیا همانطور که در تبلیغ سرزمین موجهای ابی نشان میدهد هدف تغییر مسیر مردم از حرم به جاهای تفریحی است
  • عماد ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 0
    به نظر من اگر نماد نباشه (برای مثال هرم) و اگر با حرم به اندازه کافی فاصله داشته باشه تضادی با حال معنوی نمیتونه داشته باشه؛ ای درحالیه که اگر مشهد دهکوره ای با یک بازار کوچک برای اهل شهر باشه، بازم کسی که به قصد خرید امده، اینکار رو انجام خواهد داد (که البته این هم اشکالی نداره.
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    2 4
    آقا به جای گیر دادن طرحی اسلامی واقتصای اجرا کن تا بقیه ازشما یاد بگیرن
  • روح الله ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 16
    مشهد شهر امام رضا علیه السلام برای نوجوانان و جوانان شده شهر پارک های آبی و مراکز تفریحی ... تلویزیون دائماً تبلیغاتی از این پارک های آبی پخش می کند و نسل جدید نام مشهد که به گوشش می خورد یاد این مراکز تجاری و تفریحی می افتد ....
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    11 2
    واقعا هیچ سوژه ای ندارید که به این موضوع گیر دادید!!! سرمایه گذاران حق دارند که مطابق میل خود و در چارچوب ضوابط شهری کاز ساخت و ساز و توسعه انجام بدهند. یا از اول مجوز ندهید و یا دیگه وسط کار چوب لای چرخ مردم نذارید.
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    21 2
    دلت خوشه ها ما الان پول نداریم برویم مشهد بعد داری می گویی چهره شهر تغییر می کنه. به نظر من همین پروژه ها شاید باعث شود به جای اینکه بعضی از مردم که با ما هم اعتقاد نیستن و یه انتالیا و... می روند به شهرای کشور مثل مشهد و شیراز و.... بروند. بعد هم بنده معتقدم زیارت جای خود . تفریح هم جای خود . اینکه بیایم و بگیم فقط زیارت غلط هست . در اخر هم فعلا ما مشکلات بیشتری داریم و بهتر از اختلاس و فساد و بیکاری و ... بگی تا بیای همچین گفتاری داشته باشی و بگی اسلام در خطر افتاده
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 16
    پناه بر خدا از این همه اصراف شدیم مث دبی
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    13 2
    یعنی واقعا مشکل مملکت ما همین شما ها و تفکرات مالیخولیایی شماست که به جلو نمیره یک ذره میخواد مملکت پیشرفت کنه از توش یک مولکولی ، چیزی پیدا میکنید تا این پروژه ها با میلیارد ها ریال و دلار سرمایه گذاری به فلاکت بیافته که چی ؟ کاراگاهان مستقر در مشرق و غیره فراماسونری ها را اکتشاف فرمودند
  • reza ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    10 1
    پروژه هايي كه معرفي شده اند خيلي پروژه هاي خوبي هستند اميدوارم هرچه زود تر در مشهد اجرا شوند. افرادي اين پروژه ها را سياه نمايي مي كنند كه از بين اعضاي شوراي شهر اخراج شده اند و مورد تنفر مردم هستند. سم پاشي هاي انجام شده بر عليه شهرداري مشهد كه انصافاً در 5 سال گذشته خيلي خوب عملكرده كار افراد معلوم الحال است كه ضمن ثابت شدن بي لياقتيشان به تازگي از شوراي شهر اخراج شده اند.
  • SMAH1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 0
    من خودم مشهدی ام و البته به برخ از پروژه های بالا اشکال دارم،با این حال از روند کلی ساخت اینها ناراضی نیستم و به نظر «بهتر است ساخته شود».با این حال در محدوده حرم (مد نظرم منطقه ثامن است) شاید بهتر باشد که رنگ و لعاب مذهبی را حفظ کنیم.والبته بهتر بود که ساخت و ساز های اسلامی (منظورم هنر معماری اسلامی است) را هم رعایت می کردیم که البته در خیلی موارد رعایت نشده است. در ضمن خیلی دیگر از پروژه ها یادتان رفت مثل مجد،امید و .... و یک نکته دیگر : خیلی زیاده روی می کنی مشرق!!!
  • مهدی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    17 1
    کی میتونه برای اینا توضیح بده که پیشرفت و مدرنیته هیچ تضادی با معنویت نداره ؟!!!
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 1
    خیلی بهتر بود اگر این همه سرمایه صرف توسعه یک شهر دیگر و به طور خاص یک شهر در جنوب کشور مانند خرمشهر می شد تا مردم این شهرها هم از فقر و توسعه نیافتگی و بیکاری رها می شدند
  • سعید ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 0
    واقعا باید از نویسنده این متن تقدیر کرد که از کجا این همه مطالب پراکنده و بی ربط ره با هم انتشار داده است
  • سید ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 5
    خدا شما روخیر بده که افکار عمومی رو از این انحرافات با خبر میکنید.این ها باید به گوش مسئولین هم برسه....مردم هم باید مقابله کنند.حداقل از حالا به بعد...
  • محمد ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    2 0
    چه تغییرات خوبی-باید تمام کشور اینطوری سرمایه گذاری بشه-منکه کاملا موافقم
  • محمد حسن برزگر ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 2
    چطور میشه حرم مطهر حضرت امام با اینهمه اختصاص بودجه الان نزدیک ربع قرن هست که ساخته نشده ... ولی این پروژه ها در چند ماه و خیلی سریع ساخته میشن؟
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    هيچوقت انقدر ساختمان هاي بي ربط كنار هم در يك شهر نديده بودم! اينجوري هيچ هويتي ندارن، نه ايراني نه اسلامي! در همه جاي دنيا طراحي شهري مشخص مي كنه كه بايد بناي شما با ديگر ساختمانهاي شهر همخواني داشته باشه، نه اين كه هر ساختماني ساز خودش رو بزنه!
  • ایران ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 6
    داره میشه لاس وگاس .. ما حاضریم تو کوچه پس کوچه های مشهدی قدم بزنیم که بوی حرم آقا میده نه اینجاها .. به کجا داریم میریم .. ما .. اقای کاندید توجه بفرما
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    *هتل بین المللی و ۵ ستاره قصر طلایی با بیش از صد میلیارد تومان هزینه در شهر مشهد افتتاح شده به گونه ای که معماری کاخ سفید و کنگره ی امریکا در این طرح بزرگ پیاده شده است* اگه اینجوری باشه فقط باید کپر بسازن چون معماری اسلام فقط کپر هست و بس!!!
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 3
    از هر كلانتري يك باتوم ورداشتن اوردن ! اينم شد شهر يكي شبيه به معابد آتن، يكي شبيه موزه بنز آلمان، يكي شبيه .... بعد ميگن تو مشهده انگار مشهد يه شهر در اروپاست نه ايران و اصلن امام رضايي توش نيست! مشهد حتي اگه توي اروپا و آمريكا هم بود، انقدر بي قاعده ساختمان هاي بي ربط نداشت.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 1
    خب که چی؟؟؟؟روانی هستید شما...این مشهد زمان شاه که دیسکو کاواره و خانه عفاف داشت زائر داشت الانشم داره...دلیلی نیست بخاطر فکر مریض و پوسیده شما نخواد رشد کنه
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    جالبه كه اينهمه هزينه مي شود و پس از ده ها و صدها سال هنوز خيابان هاي اطراف حرم از نظر شهرسازي مشكل داشته و داراي بافتي فرسوده و نامناسب است. آقايان فقط به فكر جيب و كاسبي هستند. شواهد نشان مي دهد با اينكارها دست هاي مرموزي مي خواهد مردم را از اطراف حرم و زيارت به سمت اين جاهاي سكولار سوق دهد. دولت اسلامي است ديگر !!!
  • امیر ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 2
    ما که بخیل نیستیم . ان شاء الله به قید حیات تکمیل و افتتاح این پروژه ها رو شاهد باشیم. جدا پروژه های خوبین - تبریک به مردم خوب خراسان. به فکر معماری اسلامی هم نباشید ... اول ساختمان مجلستون رو درست کنید بعد به شهرستان های بدبخت گیر بدید. کم از اینچنین پروژه ها در تهران داریم؟ آیا همه ی مشکلات مملکت حل شده که بیاییم و به پیشرفت یک شهرستان گیر بدیم؟
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 0
    منطقه شاندیز به شهرداری مشهد مربوط نمی شود.
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بله وقتی در نام گذاری ها بجای هنر که زیبنده نام اصفهان است بجای آن نام شهر فرهنگی (که زیبنده نام شیراز است) فرهنگی معنوی ( که زیبنده نام مشهد است) در دولت اصلاحات پایتخت فرهنگی ومعنوی می شود اصفهان طبیعتا مشهد بی نام نشان خواهد بود. - جالب است بدانیم در نمایشکاه کتاب سال 87 من از غرفه دانشگاه فردوسی بازدید می کردم دیدم آن چه متناسب با این نام در دانشگاه فردو سی نیست و اثری ازآن نیست مسائل ادبیات فارسی و آثار فردوسی است دانشگاهی که نام آن زیبنده ادبیات فارسی است بیشتر فنی مهندسی بود تا ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    نه شهرستان که ارزشی ندارد مطقه یک ودو تهران که جای ازما بهتران است کفایت می کند کشور یعنی چه این یعنی شاه سلطان حسین صفوی) که می گفت مارا اصفهان بس است. بقیه کشور از آن محمود افغان. - مشهد که پایتخت 500میلیون شیعه در جهان است از نظر این اقا یک شهرستان ....
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 4
    مردم مسئول تر هستند اگه همشون برن اعتراض کنند این پروژه ها متوقف می شه
  • امین ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    مسئله مهم فقط معماری نیست که . بافت مشهد هم مهم است . رفتیم رسیدیم مشهد هنوز توی هتل نرفتیم گفتند بیایید بریم بلیط برای استخر و پارک آبی داریم . یعنی مفهوم زیارت و شهر زیارتی تغییر پیدا می کنه . و به جای مرکز زیارت و انتشار علوم میشه مرکز جلف بازی و خرید و ...
  • عباس ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    من وارد بحث این برجها و هتلها نمیشم از معماری اسلامی ایرانی هم چون اطلاعاتی ندارم پس اظهار نظر نمی کنم فقط خواهشا به این پدیده گیر نده مشرق جون. یه تحقیق بکنید ببینید همین پدیده چند هزار تا شغل تو کل کشور ایجاد کرده. فقط مشهد که نیست تو کیش هست تهران هست تو کلان شهرها دارن کار میکنن. خداییش برای کلی جوون اشتغالزایی کردن.
  • رضا ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 2
    چرا چادر سيركه شبيه پرچم بحرينه ؟
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    اینهارو از خشت بسازند راضی می شید ؟
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    يه چند تا عكس هم از كوچه پس كوچه هاي طبرسي ميذاشتيد ..
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    يه چند تا عكس هم از كوچه پس كوچه هاي طبرسي ميذاشتيد ..
  • علی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    متاسفانه از بدو انقلاب ما همین مشکل را داشتیم که مثل اول دبستانمان فقط اسم بدها را روی تخته سیاه مینوشتیم. شما هم دو تا ساختمان بیاور بگو اینها به نظر من خوب است. نمی توانید فقط فعالیتهای عمران و آبادانی را به همین راحتی محکوم کنید. نمی توانید فقط به دلیل معماری رومی یک ساختمان آن را محکوم نمایید و یا به کنگره امریکا قضیه را مرتبط نمایید. من سالها است که افتخار زندگی در شهر مشهد را دارم. اما از نویسنده این مقاله بسیار تعجب می کنم که چرا از "بزرگ ترین اُبلیسک ایران" (هرمی که نماد فراماسونری است) نامی نبرده است. قطعا کسی که به این حجم اطلاعات اشراف داشته است، برج بزرگی که در بلوار سجاد و نزدیک چهار راه خیام است و گفته می شود متعلق به یکی از آقازاده هاست را دیده است. اگر یک نماد عظیم شیطان پرستی در مشهد باشد همین ساختمان است که البته پس از ساخت درب آن پلمپ شده است اما به گفته متخصصان، این هرم امواج منفی خود را به آسمان ارسال می کند.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 6
    میخوان امام غریب رو غریبتر کنن
  • ارش ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    5 0
    متروی مشهد رو یادتون رفت بنویسید. این گزارشتون بیشتر بوی حسادت میده تا دلسوزی
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    حکایت شما حکایت اون معتادیه که به درد خودش خو کرده و حاضر نیست بیماریش رو کنار بذاره هرچی هم بهش بگی توی حال خودشه و حرفات براش مسخره است....
  • اسلام مووی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مسئولان فکر اساسی کنند ورنه در آینده خائن شناخته خواهند شد.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    در شهر کورها به خورشید دشنام میدن
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    حرفی با اونهایی که این طرح ها رو می پسندن: فارابی می گفت که جامعه ی بداله جامعه ایست که اگر راه سعادت رو بهشون نشون بدی، انکارش می کنن و اصرار دارن که راه عکسش رو برن کی شماهارو به این روز انداخته؟؟؟
  • میهمان ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    یک سری به حرم بزن..می بینی که تا نزدیکی حرم چه هتلها و تجارتخانه های بلند بالایی ساخته اند که حرم اصلا دیده نمیشه...در روبروی گنبد مطهر نام ماری براون می درخشد..متاسفانه.
  • میهمان ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    حیف از طبیعت شاندیز و اخلمد و طرقبه...ای کاش پدیده با خاک یکسان می شد.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    اگر اینارو تو کیش میساختن دبی رو میذاشت تو جیبش اونم به راحتی نمیدونم الان معماری اسلامی جاش کجاست کلا بین معمارا ما که تو دانشگاه چیزی ندیدیم ازش
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا چرا همچين تيتري انتخاب كردين. اولا اين پروژه ها تا بخواد تكميل بشه حدود 20 سال طول ميكشه غير از چند موردش كه الان فعاله. ثانيا طي يك پروژه 5 ساله قرار مساحت زيادي به حريم حرم اضافه بشه طوري كه مثل هميشه حرم امام رضا مثل يك نگين درخشان بر شهر مشهد خودنمايي كنه. واقعا ساخت اين پروژه ها روي فضاي معنوي شهر تاثير داره اونم در صورتي كه همه حتي اون سرمايه گذار خارجي هم ميدونه كه اگه مشهد توريست زيادي داره به بركت وجود امام رضا است. ديگه اين تيترهاي عوام فريبانه تاثيري نداره يكم منطقي فكر كنيد چرا با يك تيتر در مورد پيشرفت و توسعه كشور سياه نمايي ميكنيد؟
  • ali ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    2 0
    سلام خودتو خسته کردی حسود هرگز نیاسود................به این پروژها افتخار می کنیم ......لطفا مغالطه نکنید برادر..............بچه مشهد....
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 2
    واقعااین مطلب شمادرست است... مسئولین کاری کنند
  • محمد ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    کمپین جمع آوری امضا برای حمایت از استراتژیست بزرگ جهان اسلام دکتر حسن عباسی
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    مشرق جان این چیزایی که نوشتی تعداد محدودی از طرح هایی هست که داره اجرا میشه. برج دو قلوی 51 طبقه مهر ماه،متروی که زن و مرد دارن تو هم لول میخورن،پارک های آبی که چند برابر موج های آبی هستند که به زودی افتتاح میشن،و مراکز تجاری غربی که قارچ گونه روز به روز دارن از زمین میان بیرون، و....
  • روح اله ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    موساد دلبندم! منظورش این نبود که سوار الاغ شی! منظورش این بود که تو معماری هامون فرهنگ وارداتی نداشته باشیم
  • مجيد ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    حالا اين مدح شهرداري و مديران شهري مشهده يا ذم اونا. من به عنوان يك مشهدي كه زيادم تو خيابونا مي گردم كبف كردم. مشهد شهر قشنگي خواهد شد.
  • ناشناس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ناشناس نکنه خوابی؟ کی گفته بیست سال؟ پاشو برو تو شهر یک دوری بزن اینا رو میبینی بعضی هاشم مثل ویلاژ توریست افتتاح شده که اینجا نوشته در حال ساخت.تا دو سال دیگه نود در صد اینا اجرا شده،تازه خیلی زا پروژ ها رو نام نبرده مشرق
  • علی ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    این معمارها همه ماسونی هستند؟؟؟!!! راستی تحقیق کنید معمار ساختمان مجلس چه کسی بوده چون بشکل یکی از عکسهای بالا و مانند اهرام مصری است .فکر کنم زمان هاشمی رفسنجونی طراحیش کردند.
  • روح اله ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    نظرها متفاوت است بعضی ها معتقدند که باید پیشرفت داشته باشیم و از نمادهای اروپایی استفاده کنیم وپیشرفت محض در تقلید از نمادهای غربی است بعضی ها هم می گویند چرا این پیشرفت ها رو با الگوهای معماری ایرانی - اسلامی نداشته باشیم،در حالی که تاریخ ما ساختمان هایی را نشان می دهد که هر وقت واردشان می شوی مثل آنست که چیز تازه ای پیدا کرده ای ، گردشگران خارجی که مسیر خود را به شرق تغییر می دهند به علت آن است که از نمادهای غربی فراری هستند وگرنه در کشورهای خودشان سازه هایی به مراتب بهتر برای گردشگری و تفریح وجود دارد و اینکه اگر فکر کنیم آن دسته از ایرانی هایی که از کشور برای تفریح خارج می شوند به خاطر این ساختمان ها و تفریحگاه هاست این واقعا ساده لوحانه است بهتر است بگویم فرار از فرهنگ داخلی و این هم به علت آن است که ما هنوز نتوانسته ایم فرهنگمان را به مردم خودمان به صورت درست انتقال دهیم ، حال چگونه می خواهیم آن را به دیگران انتقال دهیم
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بعله واقعا جای تقدیر دارد.
  • ناشناس ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مشهد داره کم کم تهران و جا میزاره
  • فاطمه ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    آقای خلبان متوجه نیستی!!! مهم اینه که پسر کوچیک من همیشه میگفت بریم امام رضا دعا کنیم ولی حالا به مدد تلویزیون ... میگه بریم مشهد شنا کنیم !!!! گرفتید مطلب رو؟
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    فكرت بيماره اقاي نويسنده انتظار داري بريم تو خونه هاي گلي زمان پيغمبر زندگي كنيم تا بشه اسلامي ؟ صد رحمت به اون شيخاي وهابي شما به القاعده و طالبان و وهابيت گفتي زكي با اين مقاله
  • میثم ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    این چیزا فقر و گرسنگی رو بر طرف نمیکنه.نمونه اون قشم و بندرعباسه!!!!!که توی شاخص های دیگه از همه شهرها عقب ترند.
  • زائر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    تازه آقایون دارن توسعه اش هم میدن، پارک آبی رو میگم
  • راد ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    این طرح ها البته توی بقیه کلانشهرها مثل اصفهان و شیراز و کرمان و کرج هم در حال انجامه اما برای مشهد باید دقت بیشتری بشه و برای همه جا معماری اسلامی هم در اولویت باشه.مطلب خوبی بود
  • مرتضی صدیقی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    شما را به امام رضا یک گزارش از شهرداری مشهد تهیه کنید ببنید نظر کارمندان چیه
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    نویسنده شهر با بیست میلیون زائر باید اینارو داشته باشه عربا که میان دنبال این مراکزن تا خرج کنن و اقتصاد رونق بگیره تو با مشهدی ها مشکل داری وگرنه هر ایرانی افتخار می کنه به این شهر مدرن و معنوی اره فقط خرجا اید تهرانو اصفهانو تبریز بشه مشهد به درک
  • احسان ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    به نظر من اگه این طرحها اجرا بشه خیلی در توسعه و پیشرفت مشهد و ایران موثره.دست از کوته نظری بر دارید.
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    این مزخرفات یعنی چی به برکت امام رضا سرمایه کار داره میاد تو این شهر تا یه چی میشه عده ای بلند میشن چرت میگن غربی غربی میکنن به هر بهونه ای میخوان جلو پیشرفته منطقه رو بگیرن
  • عباس ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    پدیده با خاک یکسان می شد شما به چند هزار نفری که بیکار می شدن شغل می دادی و شکم زن و بچه هاشون رو سیر می کردی؟
  • صداقت ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    كورشودهرآنكه نتواند بيند. مردم مشهد يطوركامل وصدرصد ازاجراي اين پروزه ها حمايت ميكنند وافتخار.
  • مهندسي ديگر ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مهندس جان لطفا قوه ي درك خودت رو ببر بالا كه ديگه يه كس ديگري به زحمت نيوفته واست توضيح بده اينجوري در وقت اون بنده خدا هم صرفه جويي ميشه نميدونم چطوري مهندس شدي
  • عباس ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    غربت امام رضا(ع) یعنی این. یعنی اینکه امام رضا در بین ائمه مشهور به عالم اهل بیته اما شما هیچ اثری و ردپایی از علوم اهل بیت در معماری این شهر مسخره که اسمش رو هم گذاشتن پایتخت معنوی ایران!!!! نمی بینید. درک این موضوع که معماری انسانها و سبک زندگیشون رو تغییر میده نیازمند نگاه دقیق و بازیه که متأسفانه در در بین اساتید دانشگاه و نخبگان ما کم یافت میشه. عمده کار اساتید دانشگاههای ما در حوزه علوم انسانی از جمله معماری کپی برداریه. البته عده ای هم متأسفانه هنوز معماری رو در قالب علوم مهندسی میبینن که این یکی فاجعه است. یادتونه وزارت راه و شهرسازی رو میخواستن اسمشو بزارن وزارت امور زیربنایی؟!! اصلاً همینکه شهرسازی با راه سازی یکی تلقی میشه حکایت از همین نگاه غلط داره.
  • محمد ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    به نظر من اين ساخت و ساز ها باعث مي شود درآمد سرانه مردم در استان خراسان بالا برود و كم كم چهره فقر دور شود از سوي ديگر معماري اسلامي به هيچ عنوان وجود ندارد(عكس هاي تاريخي عرب ها همگي كپر و چادر است)سازنده گنبد و بارو ايرانيان هستند و زيباتر بود كه اين سازه ها به معماري ايراني و خصوصا شرق ايران نزديك تر بود كه هم به تنوع آب و هوايي آن منطقه مي خورد و هم نمايه هاي زيباتري داشت . در كل خوشحال از اين هستم كه اين سرمايه ها بجاي خرج در كشورهاي عربي در ايران صرف شده
  • رضا ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    این دست از حرفها رو میگن بهونه های بنی اسراییلی اساسا مشکل بعضیها اینه که فکر میکنن اگر چهار تا ساختمون تو یک شه مذهبی زده بشه هویت و دین و اعتقادشون متزلزل میشه خب برادریا خواهر من اگر دین تو با ایک ساختمان میخواد تحت تاثیر قرار بگیره خب در اولین فرصت برو خودت رو اصلاح کن اگر بچه شما طوری تربیت شده که با یک استخر یادش میره مشهد چه جایی برو تو تربیت بچت تغییر ایجاد کن نه همه هیچ کاری نکنن که یک موقع شما دچار انحراف نشین اتفاقا من این دست از کارها رو به سود دین و به سود فرهنگ ایران میدونم چون با ایین کارها توریستهای زیاد تری واردایران و شهر مذهبی مشهد میشن وما میتونیم فرهنگ غنی و اصیل ایرانی اسلامی خودمون رو با رفتارمون نه با ساختمانهامون به معرض نمایش بزاریم که در اوج خوش سلیقه ای ومدرن بودن دست از اعتقادات و ایمانمون نمکشیم خوبه که دست از کج سلیقه ای برداریم
  • قطران ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    دانشگاه فردوسی چه ربطی داره به آثار فردوسی؟ مگه تو دانشگاه امیرکبیر در مورد خدمات امیرکبیر کتاب مینویسند که حالا دانشگاه فردوسی در مورد فردوسی بنویسه؟ واقعا که!
  • مش رجب خدابیامرز ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 2
    آفرین به مطلب خوبی اشاره کردید سه سال پیش که مشهد بودم از راننده عزیز که مشهدی هم بود پرسیدم چرا شهرداری در این شهر زیارتی نظارتی بر ساخت و سازهای خیابانهای منتهی به حرم نمیکند . واقعا برخی از ساختمانها با روح شهر مذهبی مشهد هیچ هماهنگی ندارد.؟ ایشان گفتند این درد دل ما هم هست . و .......
  • قطران ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    الان با این نظرت معلوم شد بیمار کیه!بیمار کسیه که افراط و تفریط میکنهو کی گفته بری تو خونه گلی زندگی کنی؟ برو یه کم اطلاعات در مورد معماری اسلامی پیدا کن بعد بیا بقیه رو متهم کن.
  • امیرعلی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    نبایدبه چیزنوظهوری به دیده توطئه نگاه کردوازنواوری بازایستاد.معماری اسلامی یعنی هرنوع معماری جدیدی که دردنیای امروزی نظیر نداردومعماری مسلمان انراطراحی کرده باشدنه این که لزوماکپیه برداری ازکار گذشتگان بشود البته این کارمسلمان امروزی بایدباکاردیروزوامروز نامسلمان هم متفاوت ونوظهورباشد.پس شهراسلامی شهرزمان پیامبرنیست شهر دست سازمعمارمسلمان درهرزمان بدون تقلیدازتمدن های دیگروبه وبه خصوص معاصر خوداست.گوهرشاداصلاشبیه مسجدپیامبر نیست ولی چون شبیه کلیساومعابدچینی عصرخودهم نیست ونواوری هم کرده اندو معمارمسلمان وایرانی ساخته است هم اسلامی است وهم ایرانی.زیرامعمارتحت تاثیرفرهنگ اسلامی وایرانی باطرحی نو انراساخته است.وهیچ لزومی ندارد که معماری امروزشبیه به کارقدماباشدکافی است مسلمان وایرانی بسازد وتقلیدازبیگانه هم نباشدوهرچه می خواهدومی تواند نواوری کند.
  • امیرحسین ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    موساد عزیز اسلام که با پیشرفت علم و تمدن مخالف نیس ، منظورشون این نیس که برگردیم به عصر حجر ، منظورشون اینه که معماری ما نباید تقلید از سبک غرب باشه اخه ما مسلمونا و مخصوصا ما ایرانی ها کلی سبکهای زیبا و مختلف داریم که اروپایی ها و تمام خارجی ها با دیدنشون شگفت زده میشن... حداقل از نماد های شیطان پرستی استفاده نکنیم دیگه ، مثل ساختمونی که شکل هرم هستش توی خیابون سجاد مشهد...
  • قدرشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ناشناسانی که عرض کردید معماری اسلامی نداریم مجبوریم شاهد تغییر باشیم: این دفعه که تشریف بردید اصفهان رفتید خانه مشروطه، رفتید میدوون امام (ره)، رفتید شیخ لطف ا...، رفتید عالی قاپو، ... بیشتر دقت کنید! فقط نرید گز و سوهان بیارید مشهد! یه قدری هم به هارمونیش دقت کنید؛ دقت کنید تا بگیرید معماری اسلامی یعنی چی!
  • امیرحسین ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام دوستان واقعا همینطوره ، ما خیلی داریم از معماری اسلامی -ایرانی فاصله میگیریم طوری که حتی از نماد های شیطان پرستی در معماری ها استفاده میکنیم ، مثلا یه نگاهی به ساختمون هرمی شکل توی خیابون سجاد مشهد بندازین یا مثلا ساختمون جدید مجلس ، اونم دقیقا شکل هرمه. ما مسلمونا و مخصوصا ما ایرانی ها کلی سبک های زیبا و متنوع داریم که خود غربی ها و تمامی خارجی ها از دیدن اونا شگفت زده میشن! ، دلیلی نداره همش از غرب تقلید کنیم. با تشکر..
  • حسین ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    من از دیدن این طرح ها واقعا لذت بردم.دست همه کسانی که نقش داشتن در این حرکت درد نکنه.متاسفانه من نمی دونم چرا توی کشور ما هر گاه طرح های کلانی می خواد اجرا بشه برخی سریعا یا سرمایه گذارش را دزد خطاب میکنن یا بحث های دیگر را مطرح میکنن.نمونه این مطلب عینا در مورد طرح های شیراز هم گفته میشه.بجای تشکر از مسئولان مشهد که تونستن فضا را طوری فراهم کنن که چنین طرح های عظیمی را راه بیاندازن بدهکار هم شدن.انگار هر کی بیشتر کار میکنه بیشتر باید جواب بده.مگر جذب سرمایه گذار به این راحتیه.بله حفظ معماری ایرانی اسلامی مهم است اما استفاده از هنر دیگران هم در یک شهر بین المللی مثل مشهد دارای اهمیت است.ایا زاپن و کره فرهنگ کمی دارن الان شکل شهرهایی مثل توکیو و سئول چه شکلیه.تازه اینها پایتخت هم هستند .پس اینها هم حالیشون نیست.البته خوب برای برخی دبی قبله ارزوهاست و اصلا خوششون نمیاد شهری مثل مشهد با پتانسیل هایی که دارد و طرح های اینچنینی به موفقیتی دست پیدا کنه .وقتی در دبی برج میره بالا میشه نماد پیشرفت اما اگر امد مشهد میشه نماد کاخ سفید و معمار صهیونیست.بالاخره سرمایه ای که رفته دبی باید جواب بده رقیب نباید درست بشه.ببینم می تونید یک گره ای بیاندازید طرح ها را بخوابونید.شما بجای این حرف ها بگوئید مجموع این طرح ها چقدر سرمایه گذاری می خواهد و چقدرش را بخش خصوصی به عهده گرفته و چه ظرفیت گردشگری ایجاد میکنه تا ارزش کار مدیریتی حاکم در این شهر بیاددستتون.من بعنوان یک ایرانی مقیم تهران باز هم از زحمات خادمان در این شهر تشکر میکنم.امیدوارم طرح هاشون از صدتا هم بیشتر بشه.ما به این نوع مدیران که بجای حرف عمل میکنن بسیار نیازمندیم.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مشرق . میدونم اینا نتیجه تحقیقات خودتون نیست . پس زیاد جو گیر نشید . هر کسی در مشهد سرمایه گذاری میکند به نفع منطقه است .
  • امين ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    چقدر ما انسانهاي نادان و تندرويي در اين مملكت داريم. چرا نميزارين مملكتو يه عده كه دستشون به دهنشون ميرسه اباد كنند؟ ميدونيد چقد كارگر مشغول كار هستند در اين پروژه ها.؟ ميدونيد چقدر در جذب توريست كمك ميكنه به كشور؟ خوب ميشد طرف پولاشو ميبرد خارج كشور سرمايه گذاري ميكرد حالا كه دارند مملكتو اباد ميكنند يه عده كند ذهن دارند به طرح هاي اين ساختمونا ايراد ميگيرند بابا ما كي ميخوايم ادم بشيم ميدونيد همين الانشم چقدر از جهان عقبيم تا كي بايد عقب مونده بمونيم بيچاره ها دارند كشور رو سر سامون ميدن يه عده نفهم با حرفاي مسخره دارند چوب لاي چرخ ميزارن. واسه امثال شماها حرامه اين سازه هاي زيبا رو بسازند.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    - من عرایضم رعایت رابطه منطقی نام ها با مصادیق اعمال صاحب نام آن است - فرهنگ قضاوت های مارا نیز متناسب با سازه هایی ساخته اند که به خورد ما می دهد. - آیا زیبا نیست به دانشگاه فردوسی قلمداد دانشگاه ادبیات فارسی فردوسی را بگذاریم یا روی نام دانشگاه فنی دانشگاه کاوه آهنگر فردوسی بنویسیم (البته بوق کرنای اهل علوم انسانی دانشگاه های کشور گوش فلک را کر کرده است) -همین دانشگاه امیر کبیر( درست می گوئی امیر کبیر یک سیاستمدار صدیق است) چرا نام دارلفنون ایشان را توسعه نمی دهیم وروی این دانشگاه نمی گذارند(دانشگاه دارالفنون امیر کبیر) یا دانشکده علوم سیاسی امیر کبیر توجه به تناسب واژه ها به محل مصادیق اصلی شکل می دهد - - تصور بفرمائید دانشگاه علوم پزشکی بوعلی سینا چقدر زیبا است و با مسمی است -
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    کدوم متخصص گفته امواج ارسال میکنه ؟ یه جاهل مثل خودت !
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    دور خانه کعبه هم زن و مرد قاطی میشن مشکلی پیش نمیاد مشکل از بی فرهنگی ماست نه مترو !
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    کارمند چیکارست ؟ مهم مردمن که اکثرآ راضی هستن این همه اشتغال ایجاد شده و شهر توسعه پیدا کرده .
  • فتحی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعأ از اینها پول نگرفتید تا تبلیغشونو بکنید.راسشتو بگو ناقلا
  • سيدمهدي ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    سيماي معنوي مشهد رو وضع بدحجابي موجود در شهر مشهد خراب ميكنه نه ساختموناي شيك و مدرن.اشكالش چيه مردم باحجاب و سنگين توسطح شهر تردد كنن و از امكانات روز استفاده كنن؟ حتما بايد مشهد مثل سامراو كاظمين ساختموناي داغون وكوچه هاي كثيف داشته باشه؟سيماي شهر مدينه معنوي نيست؟مشهد بايد مثل مكه ومدينه باشه
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    الماس شرق رو یادتون رفته بود!
  • بنده خدا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    نويسنده مقاله عزيز من هم با توسعه بدون تفكر و الگو برداري محض از فرهنگ و تمدن (معماري) غربي موافق نيستم.فارغ از اينكه در كدام شهر اجرا بشه. يك موضوع را در نظر بگيريد كه به بواسطه وجود حرم امام رضا و شان و منزلت ايشان، مشهد شهر امن و توريست پذير شده. چرا نبايد يك شهر مذهبي شيك و تر و تميز داشته باشيم. مگه ما از عربستان چي كم داريم ؟ مگه اونا تو كشوروشون و و سط بيابون پيست اسكن نساختن آيا به قداست خانه خدا خدشه اي وارد شد؟ ايا اگه امكانات خوب و البته و صدالبته ارزان در اختيار مهمانان رضوي قرار بگيره بده؟ آيا از همين راه نيست كه مالزي بدون وجود اماكن مقدسي از اين نوع، به معماريش در جهان اسلام مي باله من هم نمي خوام يك بعدي نظرمو گفته باشم ولي قبول كنيد شما احتمالاً چيزاي ديگه اي هم مي دونيد كه اين مقاله رو نوشتيد و ما نمي دونيم . مع الوصف انشالله اگر كسي قصد خدمت ""صادقانه"" داره خداوند اونو ياري كنه و اگه قصد و قرض غير خيري داره به راه راست هدايتش كنه حالا اون فرد مي تونه من نوعي باشم، سرمايه گذار باشه و يا يك مقاله نويس.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    آفرین به شهردار مشهد. فقط اگر فرهنگ راهنمایی و رانندگی هم در مشهد رعایت گردد خیلی،خیلی زیبا می شود. وهمچنین بحث امنیت در اطراف بازارها و مراکز زیارتی و تفریحی ما امسال در مناطق توریستی حضور پلیس جهت امنیت را ندیدیم.
  • توحید از زنجان ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    این مشهده یا لسانجلس
  • امیر ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    یه مثبت نوش جونت یره..!!!
  • هیام ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    از زبان مردی خسته: مگر نه اینکه هر جامعه ای تمدنش بالنده شد و به اصطلاح مدرن شد به فروپاشی کشید ( نمونه اش از قدیم روم و یونان و هخامنشی و.... و حالا غرب) نباید انقدر اسیر تجملات و رفاه زدگی بشیم .. هرچی رفاهی تر بشیم فروپاشی مون آسون تره ..... درسته مشهد هتل میخواد رستورن میخواد و هزار امکانات دیگه ولی نه اینکه یک منطقه ی معنوی - دینی را بگیریم تفریحی تجاری کنیم این کار اشتباهست مواظب باشید!!!!!!!!!
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    ايه قرآن مي‌فرمايد: إن تطع اکثر من في الأرض يضلوک عن سبيل الله. اگر بخواهي از اکثريت مردم پيروي کني از راه خدا گمراه خواهي شد. گيريم اکثر مردم مشهد هم از اين طرح‌ها استقبال کنند. آيا دولت بايد اجازه دهد طرح‌هاي ضداسلامي و ضدايراني به راحتي کنار حرم مطهر اجرا شود؟؟!
  • امیر ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    من در این مورد شدیدا با نویسنده مخالف ام ... مطمئن باش اگه شما ها ذهن مردم رو به این سمت و سو ها نکشید - مشکلی پیش نمی اید ... الان مثلا الماس شرق رو ساختن مردم ما منحرف شدند؟!! از کوچک ترین پاساژهای مشهد خلوت تره ... شده جای پشه کشی و محلی برای دیدن آبشار فلان متری و آسانسور شیشه ای ... دقیقا انگار که ندیده ایم. توجه داشته باشید برخی کشورها تنها با قطب گردش گری خودشون اداره میشن. چرا ما از این فرصت ها برای تبلیغ اسلام و جذب توریست های خارجی در این ضمینه استفاده نکنیم؟ مطمئنا هر توریستی که به شاندیز و طرقبه سر بزنه - یه سری هم به حرم امام هشتم ما شیعیان می اندازد. الآن توریست هامون شدن فقط افغانی و عراقی و پاکستانی به فکر تبلیغ اسلام باشید و تنها اسلام را در نجاست و پاکی یا معماری اسلامی محصور نکنید. مطمئنا موارد بهتری برای گیر دادن هست ...
  • محمد رضا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    دقیقا زدی به هدف
  • معین ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا برای نویسنده ی این متن متاسفم، واقعا عقب مونده ی ذهنی هستی!!!! امثال تو باعث عقب موندن این کشور شدن، خاک بر سرت!!!!!!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    شما از دیار باقی دارید اینجا نظر میدید دیگه نه؟
  • ناشناس نیستم ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ادب مرد به ز دولت اوست...
  • افشین ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا واسه خود طرف که هیچ واسه مشرق متاسفم که اینو منتشر میکنه ظاهرا آقایان میخواهند مشهد همیشه مثل قبرستان بماند آقای مهندس پژمان شهردار گل خسته نباشی
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    نگران نباشيد!!!!!! تمام برنامه‌ها و اقدامات فرهنگي ملي و بين‌المللي در "قرارگاه جامع فرهنگي" تحت رصد، كنترل و اقدام هوشمندانه است!!!!!!!!!!!!
  • مقداد ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    کجاست منهدم کننده ی بناهای نفاق باز جای شکرش باقی است که متوجه شدید ما که خیلی وقته در مشهد فریاد می زنیم کسی توجه نمی کنه البته بیشتر این ساختمان ها از حرم مطهر دورند اما شما اطراف حرم را نگاه کنید چگونه در ساختمان های بزرگ و مجلل مخفی شده است واقعا متاسفم چگونه مردم را از معنویات دور می کنند این همان مشهدی است که روزی به احترام حضرت پایین پای ایشان خانه می ساختند ولی امروز با نهایت بی شرمی ساختمان های خود را از حرم ایشان بلندتر می کنند
  • سامیار ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مشکل شما معضل هزاران نفر دیگه هم هست افـــــــراط-----تفــــــریط
  • مقداد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    کجاست منهدم کننده ی بناهای نفاق باز جای شکرش باقی است که متوجه شدید ما که خیلی وقته در مشهد فریاد می زنیم کسی توجه نمی کنه البته بیشتر این ساختمان ها از حرم مطهر دورند اما شما اطراف حرم را نگاه کنید چگونه در ساختمان های بزرگ و مجلل مخفی شده است واقعا متاسفم چگونه مردم را از معنویات دور می کنند این همان مشهدی است که روزی به احترام حضرت پایین پای ایشان خانه می ساختند ولی امروز با نهایت بی شرمی ساختمان های خود را از حرم ایشان بلندتر می کنند
  • مشهدی اصل تهران ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    این حرف جونی تازه مسلمان شده که وارث بزگترین سرمایه دار کشور اروپایی ،حدود 30 سال پیش که نزد امام امده بود گفت که در بازگشت از حرم امام رضا(ع) از او پرسیده بودند که از امام چه خواستی؟ وی گفته بود: «از او خواستم قلب پدرم را نسبت به من مهربان کند.» در سفر مشهد دوستانش او را به کوه‌سنگی هم می‌برند. ادواردو پس از مشاهده تفریحگاه‌های بسیار در مشهد می‌گوید: «در ایتالیا شهری بود که به عنوان مرکزی مذهبی شناخته می‌شد، کسانی که مخالف آن محل مذهبی بودند، کوشیدند تا با پدید آوران تفریحگاه‌های بسیار پیرامون شهر، چهره شهر را دگرگون کنند و شما مراقب باشید که مشهد را تنها با نام امام رضا(ع) بشناسند.» متن کامل مصاحبه در سایت فردا کد خبر 231120
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ادواردو پس از مشاهده تفریحگاه‌های بسیار در مشهد می‌گوید: «در ایتالیا شهری بود که به عنوان مرکزی مذهبی شناخته می‌شد، کسانی که مخالف آن محل مذهبی بودند، کوشیدند تا با پدید آوران تفریحگاه‌های بسیار پیرامون شهر، چهره شهر را دگرگون کنند و شما مراقب باشید که مشهد را تنها با نام امام رضا(ع) بشناسند.»
  • سامیار ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    +++++++++++++++++
  • موسوي زاده ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    شرق=طالبان
  • محمد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    اسمت صهیونیستی است.
  • محمودی ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بندگان خدا پشت سر همه این پروژه ها انجمن حجتیه است. شرکت .... به عنوان مشاور 80 درصد این پروژه ها سمت و سوی معماری شهر مشهد را به سمت لیبرالیسم معماری یا همان پست مدرن معماران می برد. مدیر عامل اصلی این شرکت، فرد منحرف فکری انجمن به نام ..... است. وی در سالهای اخیر نیز با ارتباطاتی که در ... ... و مهندس ........... پیدا کرده، قصد دارد تا پروژه های مسکونی و تچاری اداری این ارگان دولتی را نیز به سمت این بی حیایی معماری ببرد. به قول حضرت امام خمینی رحمه الله علیه: "ضربه ای که انجمن حجتیه به بدنه شیعه می زند، بهائیت و وهابیت نخواهد زد." دلسوزان انقلاب دریابید تحرکات این انجمن منحله را. جلسات هفتگی، ماهانه و سالانه آنها که متاسفانه تا قلب حوزه های کشور را نشانه گرفته اند.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    من مطلب رو خوندم و تاسف خوردم به حال عده ای معلوم الحال ... با افکار کاملآ پوسیده ... با حسادت و غرض ورزی بالا . این افراد با این طرز فکر نمونه ی بارز فراری دادن سرمایه گذاران و در نتیجه در جا زدن کشور هستند ... اینها هستند که باید جواب پس بدهند که به خاطر نرسیدن حق حسابشون اینجوری دارن برای پیشرفت یک شهر مانع تراشی میکنن . اما در سیل خروشان مردم مشهد که کاملآ راضی از این پروژه ها هستند حل میشن ! اکثر مردم مشهد از تلاشهای شهرداری مشهد در چند سال اخیر رضایت دارن . چرا که در ساخت بزرگراهها پلها پروژه ها و زیباسازی شهر و ... عملکرد خوبی داشتند . زمانی که تمام این پروژه ها افتتاح شه مشهد میتونه به عنوان نماد توسعه یافتگی ایران در سطح جهانی باشه . ببینم میتونید این نظر رو منتشر کنید بدون سانسور !
  • معین ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    نا ناشناس جان حق با شماست، موقعی که متن رو خوندم اونقدر عصبانی بودم که نفهمیدم چی نوشتم!!!! دوست دارم بدونم نویسنده ی این متن اهل کدوم شهره؟ اخه من نمیدونم پیشرفت مشهد چرا خاری شده و به چشم بعضی ها داره فرو میشه؟!!!!
  • عرشيا ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    شما كه هنوز نمي دوني چه سايتي رو داري مي خواني نظر دادنت خيلي بي جاست ! مشرق نه شرق.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ناشناس عزیز خوبه بدونی امثال مشهد به عنوان شهری پیشرو در ترافیک شهری شناخته شده.مشهدی ها دارن میرن که بشن بزرگترین و شکوفا ترین شهر ایران
  • حجت ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    اینجایی؟ شلوار بردی؟
  • حجت ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    عزیز جان از یه ترم اولی معماری بپرسی کلی برات راجع به معماری اسلامی حرف می زنه. خواستید بگین: مام هستیم.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    اقای محمودی چرا هر چیزی را به نام حجتیه تمام می کنید شعورمردم را بازیچه قرار ندهید اتفاق تمام این پروژه ها بوسیله حکومتیان ساخته می شود دلسوزان انقلاب! واقعا متاسفم که اگر به امام رضا علیه السلام این گونه بی وفایی بشه دلشان درد نمی اد شما فقط به هدف سیاستیان خدشه وارد نشود بقیه مهم نیست!
  • mamad ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا طرز فکرتون خرابه و وسعتش هم کم حالا هم که داره چند تا طرح خوب و بین المللی تو کشور اجرا میشه شما بیان و بگین ضد اسلامی. می دونین پول و ارزی که از طریق صنعت توریسم به خاطر این طرح ها وارد کشور میشه چقدر؟ با وجود چنین افکاری کشور به پیشرفت و توسعه واقعی نمیرسه. با اینکه این نظر رو منتشر نمی کنید ولی خوشحالم که حرفم رو زدم
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بله شهرداری مشهد که هر ورز با خیمه های عزاداری بنر و.. مخالفت می کنند ولی برای این چیزا نه ارزشها جای خودشون به لطف حکومت به حساب اسلامی داره عوض می کنن
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    چرا به این فکر نمیکنید که با مدرن شدن مشهد هر سال توریستهای ایرانی و خارجی بیشتری به مشهد میرن و ترویج دین میشه. با نمدن نوین مخالف نباشید همه که نباید مثل هم فکر کنن.
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا مغز شما ها رو انگار با روزنامه پر کردن خداوند شفاء بده شما رو
  • ایرج ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    وای بر امثال جنابعالی با این طرز تفکرتان
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بهتر بود این پروژهها در سایر شهرهای کشور ساخته بشه مثلا میبردنش زاهدان یا یاسوج ک هطبیعت قشنگی هم داره یا شهرکرد و یا... زائری که دوروز میخواد بره زیارت دیگه بادیدن اینها زیارت از یادش میره
  • پرستش ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مهندس جون شما فعلا یکم منفی بخور تا پهنای باند مغزت بره بالا اونوقت بیا پیرامون اسلام و مدنیت و مدرنیزاسیون برات توضیح بدیم...
  • علی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    خسته نباشید میگم به تهیه کننده گان این گزارش.واقعاً زحمت کشیدید.ما انقلاب اسلامی کردیم به تمام معنا .یعنی اینکه این شامل معماری نیز به اخص کلمه می شود . اگر ما این بناها را می خواستیم لازم نبود برای انقلاب کنیم و برای نگهداری آن اینهمه هزینه بدهیم که بالاترینشان شهدای گرانقدرمان بودند . شاه هم که نمی خواست به بیابان برهوت شاهنشاهی کند . اوهم میخواست از دروازه های تمدن که این ساختمانها نماد آن است بگذرد. یعنی اینکه فقط ما 20/30 سالی عقب تریم. !! شاید اگر انقلابی و جنگی نبود آنهمه جوانان شایسته با استعداد شهید وقت می گذاشتند در همان دهه 50 یا حد اکثر 60 این ساختمانها را ساخته بودیم . اما معماری دینی سازه ای است که در مسیر تعالی انسان به او جهت بدهد . آرامش بدهد . یعنی انسان وقتی آنرا دید متوجه خدا شود . آن آرامشی که در مراقد شریف ائمه به انسان دست می دهد. دست بدهد . در حالی که این ساختمانها نشان ماندن و به زمین چسبیدن و بقول بچه های جنگ گوپ کردنه . اینها بهشت شدادند . وقتی عمق فاجعه بیشترمیشه که اینها در پایتخت معنوی ام القرای جهان اسلام با یاری مدیران مسلمان . شیعیه و با وقت و سرمایه مسلمین ساخته می شود. من نمیدانم مسئولین ما چگونه رویشان می شود که به وهابیون عربستان در باره ساختمانهای مکه خرده می گیرند!؟ من به حضرت بقیه الله (عج) و ولی امر مسلمین تسلیت می گویم .
  • مشهد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    metenem anjam medem
  • پرستش ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    به یاد بیاریم تبلیغ توهین آمیز و موهن این سرزمین موجهای آبی مشهد رو که قطاری میومد و به اصطلاح شهر مشهد رو با خاک یکسان میکرد و میرفت جلوی یه ساختمون زشت که عکسش هم تو متن بالا اومده توقف میکرد و بعدش لوکوموتیوران رو به دوربین در توجیه حرکت آمریکایی و له کردن کلی ماشین و با خک یکسان کردن بزرگراههای( سناریو و تعداد زیادی از صحنه ها، کپی شده از فیلم ماتریکس بود) مشهد مقدس میگه : این خواست همه مسافرها بود!!! ( تلویحا یعنی: مردم امام رضا رو نمیخواستن، مردم سرزمین موجهای آبی رو میخوان، احتمالا به مدیر بیسواد صدا وسیما هم برای گرفتن مجوز گفتن آخرش آدرس رو نمی گیم فقط شماره تلفن رو اعلام میکنیم!! فکر کردن مردم هم مثل خودشون ... اند.) اگه کسایی که این تبلیغ رو ساختن به عمد این سناریو رو برای تبلیغشون نوشتن امیدوارم مادرشون به عزاشون بنشینه!
  • پرستش ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    سامیار عزیز شیعه نه افراط داره نه تفریط! شیعه مثل مولاش همیشه طرف حقه... در هرجا، هر زمان، و روبروی هر کسی... من 10 ساله که کار حرفه ای معماری در زمینه پژوهشی و پروژه های عملی انجام میدم و اینو بدون که حتی یه هندو هم اجازه نمیده اطراف رود گنگ این کار رو انجام بدن تا قداستش بیاد پایین!!! حالا متوجه شدی عزیزم که معضل اصلی جامعه اسلامی ایرانی ما بی سوادی و بی اطلاعی جماعتی مثل شماست که حتی نمیتونید مسئله اقتصاد و فرهنگ رو تو یه کفه ترازو بررسی کنید و نگاهتون رو مثل قرون وسطی به مسائل از تفکیک به وحدت برسونید؟!
  • پرستش ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    با نظرت موافقم ولی ما قوانین رو تغییر میدیم ... شما هم بپا اخلاق کوالا ها روت اثر نذاره
  • پرستش ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    شما در مورد تفکیک کاربری در شهرها چیزی به گوشت خورده؟... اگه نخورده پس نظر ندید لطفا
  • یک شهروند ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا شهرداری مشهد این همه کار داره می کنه توی این شهر؟ واقعا باید خسته نباشید گفت به مدیران شهرداری مشهد. دمشون گرم. کاش توی کشور بتونن قدر همچین مدیرانی رو بدونن
  • farsad ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بر فرض محال همه حرفهای شما درست.شما گفتین 3عنصر نابود کننده مشهد:1.برج2.اتوبان3.شاپینگ سنتر. معذرت این حرفو میزنم.احتمالان شما از دهات اومدید یا عقب مونده اید. شهری نزدیک به 4میلیون جمعیت نباید اتوبان داشته باشه.آیا اتوبان عنصر نابود کننده است؟؟؟؟
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    تو باز حرف زدی؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مشرق جان ! خااااااااااک بر سرت.که این همه از پیشرفت و پسرفت و در جا زدن و من و خودت و ... ایراد میگیری!
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    اهای ادم عاقل و خیلی محترمی که این مقاله رو نوشتی مشکلت واقعآ چیه ؟ مشکلت با مجتمع های تفریحی و توریستی چیه ؟ مشکلت با مجتمع های مدرن درمانی چیه ؟ مشکلت با برج های شیک مسکونی چیه ؟ مشکلت با استادیوم و فضا های ورزشی چیه ؟ مشکلت با پاساژ و مجتمع های تجاری چیه ؟ مشکلت با مونوریل و مترو حمل و نقل عمومی مدرن چیه ؟ اخه مشکلت با پارکینگ طبقاتی دیگه چیه ؟!!! میخوای کلآ پیشرفت نکنیم بریم صحرا نشین بشیم که شما میای مشهد بتونی جو معنوی بگیری ؟ حسادته ؟ کینه ی شخصیه ؟ نرسیدن شیتیله ؟ ... ؟ انصافآ بیا و بگو ... واقعآ مشکلت چیه ؟!
  • farsad ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بر فرض محال همه حرفهای شما درست.شما گفتین 3عنصر نابود کننده مشهد:1.برج2.اتوبان3.شاپینگ سنتر. معذرت این حرفو میزنم.احتمالان شما از دهات اومدید یا عقب مونده اید. شهری نزدیک به 4میلیون جمعیت نباید اتوبان داشته باشه.آیا اتوبان عنصر نابود کننده است؟؟؟؟
  • farsad ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بر فرض محال همه حرفهای شما درست.شما گفتین 3عنصر نابود کننده مشهد:1.برج2.اتوبان3.شاپینگ سنتر. معذرت این حرفو میزنم.احتمالان شما از دهات اومدید یا عقب مونده اید. شهری نزدیک به 4میلیون جمعیت نباید اتوبان داشته باشه.آیا اتوبان عنصر نابود کننده است؟؟؟؟
  • معین ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ایشون از تخیلات به شدت بهره بردند!!!
  • معین ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    عزیزم اکثر این پروژه ها در دست بخش خصوصی هست برای همینه که سریع ساخته میشن!!!
  • معین ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    اب رو بریز اون جایی که میسوزه!!!! بععععله...
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    سرعت رشد مشهد خیره کننده است! تا زمان افتتاح قطار برقی تهران مشهد که ظرفیت انتقال مسافران را تا 50 میلیون نفر بالا میبره بسیاری از این پروژه ها هم افتتاح میشه.
  • پرستش ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    رنگ و لعاب مذهبی؟!!!!!! شما مشهدی ها (البته نه همه تان) فقط نگران جیب خود هستید. وا جای تاسف است. اگر این پرو زه ها در مثلا کهکیلویهو بویر احمد افتتاح میشد کسی این همه ناراحت نمیشد.استان کهکیلویه منطقه مرتفعی است که هم آب و هوای بسیار خوبی دارد و هم منطقه مستعدی برای توریست پذیری است.چرا تا 30 سال بعد انقلاب هنوز در خیلی از زمینه ها از جمله زیر ساختهای شهری و صنعتی محروم مانده و آقایان برای مشهد طرح توریستی می دهند؟ مشهد آب و هوایش خیلی خوب است یا مثلا خیلی از بعد مسافتی به شهرهای مختلف ایران نزدیک است و به اصطلاح مرکزیت دارد؟ خیر آقا ساده نباشید آقایان برای چند میلیون زائر مشهد کیسه دوختند و آن آقا
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    ***آیا اکنون شهر مشهد سیمای معماری معنوی دارد؟واقعا دارد؟ . من خودم معماری غربی رو تحسین میکنم ولی مثل شما مخالف کپی برداری از اونا هستم.معماری ایرانی-اسلامی پتانسیل بسیار بالایی داره و بیشتر مناسب پروژه های وطنی هست.
  • کمیل ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    خدا قوت مشرق . من متن و کامنت ها را مطالعه کردم . یک انتقاد به مشرق اینه که بدلیل اختصار مقاله را ابتر منتشر کرده . این مقاله چند شماره پیشینه و مقدمه داره تحت عنوان لیبرال معماری که همین مشرق منتشر کرده و هیچ اشاره ای به این سابقه نشده برای همین هم دوستان مطالعه کننده دچار اشتباه شدند . اصلاً منظور نویسنده مخالفت با ساختمان و مرکز خرید و اتوبان و آبادانی و پیشرفت نیست . بلکه میخواهد متناسب با معماری اسلامی باشد . یکی از دوستان هم چند کامنت قبل تر برخی از ویژه گی های معماری اسلامی را گفته . از دوستان کامنت گزار هم گله دارم بخاطر قضاوت نادرستشان مگر ما در طراحی اتوبان مدل چهار باغ را نداریم در اصفهان که مبتنی بر عدالت طراحی شده . البته ما در دانشگاه ها بسیار کم کاری کردیم .در این خصوص علمی تولید نکردیم . که الان هم انتظار داشته باشیم . اما آدمهای مثل نویسنده مقاله که دغدغه دارند باید تشویق شوند تا بالاخره کسی کاره بکنه . البته فکر می کنم دوستان بین معماری و مهندسی دچار خلط شده اند . برای همین باید مواظب باشیم در گناه کم کاری حوزه ها و دانشگاهها در کوتاهی کردنشان با این هجمه ها شریک نشویم که آدم های تکلیف محور سرخورده بشن . باید مطالبه کرد که چرا کاری نمی شود که با پولمان بجای معماری غربی معماری اسلامی را به رخ بکشیم . اون توریست های که دوستان نگرانشن که در کشورهای خودشان صد برابر بهتر از این ساختمانها را دارن و اگه ما سبک اسلامی و خاص داشته باشیم جذب توریست خواهیم داشت .
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مساله این نیست که کسی با شیک بودن و تمیز بودن شهر مخالف است. مساله این است که جوهر اصلی شهر در حال گم شدن است. اینجا در سوئد می توانید شیک ترین و تمیز ترین مکانهای دنیا را ببینید. اما در همین شهرهای شیک و مدرن مانند استکهلم ساختن هر بنایی مرتفعتر از کلیسای بزرگ را ممنوع کرده اند. در اپسالا کلیسایی دارند از قرن 14 میلادی. در تمام این شهر ساختن سازه ای مرتفعتر از آن ممنوع است به طوری که این کلیسا از همه جای شهر و حتی از فواصل بسیار دور پیدا است! این در حالی که در این کشور دیگر عملا مردم دین ندارند و مسیحیت فقط نامی دارد. در سایر شهرهای فرهنگی اروپا مثل رم و کلن و لندن هم وضع به همین منوال است. اما ما مسلمانها کاری می کنیم که مقدس ترین مکان مسلمانان یعنی مسجد الحرام عملا در خود مکه گم شود! یا مثلا از این شهر بزرگ مشهد چیزی که دیگر پیدا نیست امام رضا علیه السلام است. نه حریمی را رعایت می کنیم و نه حتی تطابق معماری و سنت را را و نه هیچ اساس دیگری را. اصلا ممکن نیست کسی مثلا در مکه بدون استفاده از تابلو ها و با دیدن سبک معماری حس کند دارد به سمت مسجد الحرام می رود. در مشهد هم که امام رضا در محاصره هتل های مدرن گم شده است. متاسفانه نمی فهمیم اگر فربیهایی که این طور شهرداران ما را تشویق می کنند اگر کسی از شهرداران خودش مرتکب چنین کارهایی می شد حتما او را دادگاهی و زندانی می کردند. ضمنا زیبایی مشهد و مکه به هتلهایش نیست . به این است که خیابانهایشان مملو از گدا و افراد تنگدست نباشند. به قول حضرت علی علیه السلام هیچ جایی ثروت انباشته نمی گردد مگر اینکه عده ای محروم و فقیر شده باشند.
  • hamid ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    بابا مشهدی ها هم آدمن باور کنین...نمیدونم چرا یه مدت عده ای میخوان شادی رو از مشهدی ها بگیرن و مشهدو تبدیل به غمکده کنن....مغازه ها که از ساعت 24تعطیلن...هیچ مجوز کنسرتی که داده نمیشه...من یکی موندم واقعا"
  • معین ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    احتمالا اون موقع مردم باید توی سطح شهر برای جابجایی پرواز کنن!!!!! واقعا نویسنده ی این متن از عجایب خلقته به خدا!!!!!
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    البته اگه بعضی از ایرانی ها از خودشون کم ظرفیتی نشون ندن
  • هومان ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    بناهاي نفاق ديگه چيه؟؟؟ يعني با اين بناها نفاق پيش مياد؟ اين افكار راديكالي رو بريزيد دور.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    چشمت مشکل داره
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    خخخخخخخخخخخخ اینو خوب اومدی
  • قربون امام رضا ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    الان وقتی تو مشهد پا میذاری فراموش می کنی اینجا حرم امام رضاست
  • يك مشهدي ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    من كه از اين ساختمان هاي قشنگ كه نشان داده ايد در واقعيت شهرمان چيز ديگري مي بينم. ترافيك وحشتناك نداشتن پاركينگ كنده كاري هاي آسفالت چاله هايي كه به سياه چال كهكشاني مي ماند و حالا هم با ميلياردها هزينه راه اندازي خط مضحك BRT خط اتوبوسراني كه هر پير و جواني به آن به نيشخند نگاه مي كند. مشهديان مترو پليس مباركتان باد!
  • مسعود ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    همين حرفها رو افرادي تقدس نما در شهر اصفان زدند و پروژه هايي مثل برج جهان نما مترو اصفهان مصلي اصفهان و ورزشگاه نقش جهان را متوقف كردند اين حرف ها فقط جلوي پيشرفت كشور را مي گيرد نمي توان با كاه گل برج ساخت مدرنيته را بايد پذيرفت نزنيد اين حرف ها را نزنيد
  • مهدی ساکت ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    پاسخ به امین اقای عزیز بنده یا شما که خیلی دوست داری عقب مانده نباشی چرا هر وقت میری بطور مثال تخت جمشید یا همچین جاهای باستانی به به و چه چه میکنی خوب مگه بده که بجای کپی کردن معماری های غربی طرحهایی جدید از معماریهای خودمون رو اجرا کنیم اینهمه اثار فاخر در معماری حالا اگه یه کشور غربی که شما دوستش داری بیاد طرحی مثل کاخ اپادانا . تخت جمشید . گلستان . فلک و الافلاک یا نقش جهان رو پیاده کنه اونوقت چی میگی حداقل اینه که جواب بدی
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    یه دفعه یه جای مشهد بگین لاس وگاس دیگه
  • mohammad ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا برايتام متاسفم ديگه سيرك و مجتمع مسكوني و پاركينگ طبقاتي در مشهد شده تهاجم فرهنگي و فلان وبهمان؟ مي خواهيد دست از سزندگي بكشيم و بريم خارج از مشهد؟ بابا شما ها ديگه كي هستين به مولا الحمدالله كه شماها نشدين صاحب اين دين
  • دانا ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    اولا برای دوستان بگویم که موساد اسم سازمان مخرب جهنمی جاسوسی اسرائیل می باشد ؟
  • مجید جان ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    نه حجت جان بیر جامه بود .
  • من ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    همه باید بخواهیم همه با هم معمار و شهروند البته بیشتر شهروندان تاچهره شهر و زندگی عوض شود تابچه گریه نکند مادر به او شیر نمی دهد باید بخواهیم تا معماری شهرو خانه هایمان عوض شود
  • مجتبي ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    با اين خبر و تيترتون از سايت مشرق بدم اومد. متاسفم واقعا. خدا شفاتون بده با اين طرز تفکر عقب مونده و افراطي.
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    طالبان جلو نویسنده لنگ پهن میکنه
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مردمی که همراه اولشون، اپراتور موبایلشون و کتاب اولشون، دفترچه تلفونشونه وضع معماریشون بهتر از این نمیشه!
  • یوسف نیری ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مهندس جان مشکل شما اینه که فکر می کنی غیر از معماری به قول شما مدرن هیچ جور دیگه ای نمیشه فکر کرد برای اینه که کلا دانشگاه های ما خلاقیت رو کشته و به جاش متون غربی تحویل میده که فکر می کنیم راه دیگری جز این وجود ندارد
  • یوسف نیری ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مگه مشرق مسئول صدور مجوزه ؟ اتفاقا داره به کسانی که مجوز دادند انتقاد می کنه
  • محمد رضا موسوی زاده دامغانی ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    سایت محترم مشرق برای اینکه چیزهای بیشتری به مردم بگید جواب سوالات زیر رو پیدا کن: مدیرمعماری شهرداری مشهد کیست؟ چه نسبتی با شهردار داره؟ چه سوابق تحصیلی یااجرایی دارد که به این منصب مهم رسیده است؟ چند سال سن و تجربه دارد؟ چقدر پول خرج می کند ؟ چقدر موفق است؟
  • الهام ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مژده مژده بزودی مشاغل جدیدی در مشهد ایجاد میشود. که یکی از آنها تور بازدید از مجتمع رضوی (حرم مطهر) وبافت قدیم. ضمنا باید بحا ل خودمان خون گریه کنیم تبلیغ موج های آبی که قطاری دیوانه وار وارد خیا بون می شود اسفالت را خراب می کند تصادف می کند تا به موج ابی برسد!!!!!
  • عمو یزدان ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    به خدا همه هوادارای نظام اینجوری عقب افتاده نیستن.مشرق اینا رو میگه که دور هم بخندیم. مگه نه مشرق جان؟ مشرق:بله.شوخی کردم
  • عمو یزدان ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    منظور مهمه
  • محب علی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    به نظر میرسه گزارش سیاسی باشه خیلی از این پروژه ها خارج از حریم مشهد بوده و ربطی به مشهد نداره خوب بود نگارنده به آن مطلب نیز اشاره میکردضمنا به نظر میرسه نویسنده از موفقیت های جهانی مهندس پژمان به شدت عصبانی باشه.اینطور نیست؟؟؟
  • حسین ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    ای ابله اسمتو نمیشه گذاشت نویسنده واقعا متاسفم!
  • مهدي ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    به نظر اين پرو‍‍ژه ها هيچ مشكلي ندارند.ولي فكر ميكنم نويسنده اين مقاله با پيشرفت و آباداني مشهد مشكل داره.ببينيم ميتونيد كاري كنيد همين چهار تا پروژه هم ناتموم رها بشه.شما اگر خيلي هنر داري برو به دلخواه خودت هر چي خواستي درست كن.براي مجوزش هم بيا پيش خودم.
  • به امید ظهور ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا نظر مرا منتشر نکردی مشرق آیا نگوییم که این پروژه ها توسط حکومت طرفداری میشه؟ آیا نگیم ان که با عزاداری ها برخورد می کنند شهرداری است و.... اگر تقصیر استکبار جهانی یا مثلا مخالافان حکومت می انداختیم منتشر می کردید؟ تا کی البته باز هم منتشر نمی کنید ولی مهم نیست مهم این است که من حرف خودم را زدم و شما هم متوجه شدید که امروز با دیروز فرق دارد و شما فقط رسانه نیستید
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    حجت بچه کجایی؟
  • به امید ظهور ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا نظر مرا منتشر نکردی مشرق آیا نگوییم که این پروژه ها توسط حکومت طرفداری میشه؟ آیا نگیم ان که با عزاداری ها برخورد می کنند شهرداری است و.... اگر تقصیر استکبار جهانی یا مثلا مخالافان حکومت می انداختیم منتشر می کردید؟ تا کی البته باز هم منتشر نمی کنید ولی مهم نیست مهم این است که من حرف خودم را زدم و شما هم متوجه شدید که امروز با دیروز فرق دارد و شما فقط رسانه نیستید
  • سید ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دوست عزیز این هزینه ها میتونست از راه های بهتری غیراز معماری سکولار و لیبرالی اشتغال ایجاد کنه.اشتغال به هر قیمتی حتی به تاراج رفتن فرهنگ؟
  • سید ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    پیشرفت که فقط توی معماری و مسایل مادی نیست.باید در زمینه فرهنگ هم پیشرفت کرد...
  • sasy ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    توسعه شهری و ایجاد مشاغل خوب ست ... اما ! توسعه ای که حاصلش مصرف گرایی باشد ، مانند مکه ، مدینه که با دسیسه دشمنان، ان فضای معنوی و تحصیلی دانش بشریت تبدیل به فضای تفریحی و دیگر نفسانیات شده و این فضا برای مسلمان جهان تنگ شده (ایا خبر نداری مسلمان).... از خودتان پرسیدی که... چرا در شهر های زیارتی ، معنوی ، فرهنگی. مراکز تفریحی و سرگرمی با هنر مدرن و پست مدرن نــه با فرهنگ دینی مذهبی و هنر اصیل ایرانی ساخت و تعدادش اضافه میشود ؟؟؟ چرا گسترش رفاه معنوی (علم) در سایه تحرکات رزمی (ورزش) برای هدف اولیه اصول دین قرار نمگیرد (امامان ما کم گذاشته اند!؟) ... در جنگ نرم : هدف دشمن تسخیر دل هاست... و سرگرم کردن یاران مهدی خواست آنهاست ... تا غرق در لذات نفسانی ات باشی.... نگاه به حرم امام خودمان که با ساختن بازار ها و هتل های که نماد ضد اسلام و (ضد آرامش روحی) طور نرم ما را تسخیر کرده و دیگر محسور کنبد طلای(سرشار از انرژی) بود نمبینید..... حال میفهمم چرا امام زمان در قم دستور ساخت مسجد جمکران در مکانی که گسترش هتل ها بازارها و دگیر مکان های تفریحی امری محال است... امید وارم با چشم بصیرت به بیاوران شیطان نظر بی اندازیم ... و امید وارم مصرف کننده ای در عالم که خدا آن را برای سرگرمی نیافرید بلکه آزمایشی برای ما..... عاشوار فرصتی برای آزمون هاست... خدا نگهدار
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    بجاي كوتاه فكري و سطحي نگري جلو پيشرفت مشهد مقدس گرفته نشود ولي محدوده مشخصي در اطراف حرم مطهر تعيين گردد كه فقط نماد معماري اسلامي و ايراني باشد والا چرا جلوپيشرفت و ترقي شهر را بگيريم؟ اتفاقا بنا هاي تاسيس شده موجب افتخار مشهد و استان خراسان رضوي در جهان مخصوصا خاور ميانه ميباشد.
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اولا كو تا اجرا بشه ثانيا اگه بشه چي ميشه ثالثا اين كارا تو مملكت ما در حد يه آرزو باقي ميمونه
  • حسين 12 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    حيف از سفره هاي آب زيرزميني دشت مشهد كه با اين كشاورزي كه ارزش افزوده نداره ، نابود شده و ما بايد از سد دوستي آب بياريم كه آينده پر ريسكي دارد در مشهد كه بي آب است هر چه عمران و اباداني بيشتر بشود خانواده هاي محروم بيشتر منتفع مي شوند سلام خداوند بر مهندس پژمان شهردار صالح و حرفه اي مشهدالرضا
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    هاشمي اكبر است
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    فاطمه خانم بچتو درست تربیت کن! چه ربطی به تلویزیون داره وقتی نمیتونی معتقد بارش بیاری؟! احتمالا اون موقع هم که میگفته بریم امام رضا دعا کنیم به مدد همین تلویزیون بوده....
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    انحراف؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
  • محمدآباد ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    درود و آفرين بر مهندس سيد محمد پژمان كه با تدابير ناب و مشفقانه خود قبرستان هاي متروكه جنوب شهر را به پارك هاي قشنگ تبديل كرده به مساجد جنوب شهر مي رسد و به بحث مهم پاركينگ و ترافيك هوشمندانه عنايت مي نمايد به نظر بنده مهندس پژمان از خوشنام ترين و نفيس ترين كارگزاران نظام هستند و بسياري از مردم به دليل مشاهده كارهاي قابل تقدير ايشان و تيم شهرداري به نظام وفادارتر و خوشبين تر مي شوند در الزام عملي مهندس پژمان به اسلام و شهدا همين بس كه : امسال بنده سال تحويل بهشت رضا بودم متوجه شدم از قبل از سال تحويل مهندس پژمان در قطعه شهداي بهشت رضا در حال سخنراني براي مردم و خانواده هاي معزز شهدا مي باشند البته برادر بسيار نازنين و خيري هم داشتند كه دوسالي است به رحمت خدا رفته اند براي شادي روح برادر جوان مهندس پژمان و ارواح همه اموات وشهداي مشهدي صلوات
  • rahro ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    چند وقت پیش تلویزیون یه تبلیغ نشون داد که قطار تهران مشهد یه دفعه مسیرش به سمت سرزمین موج های آبی عوض شد!!!! پیام صریح این تبلیغ بازرگانی جلوه توریستی و تفریحی دادن به مشهد و قداست زدایی و کاهش جاذبه معنوی اون بود. از زمانی که سرزمین موج های آبی و پدیده شاندیز شهرت پیدا کردند باید مسئولین فکر می کردند اما گویا خواب بودند!!!!!!!!!! مثلا می خوان با این کارها جاذبه معنوی مشهد رو کم و اون رو از پایتخت معنوی ایران تبدیل به پایتخت تفریحی ایران کنند!!!! زهی خیال باطل!!!!!
  • مش رجب خدابیامرز ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دوست عزیز ناشناس من ، دیار من دیار باقی است ان شاءالله روزی دوباره ایران ،ایران شود.
  • میترا ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    چقدر ساده هستن کسایی که میگن واسه اینکه مردم پولشونو نرن خارج خرج کنن این ساختمونا را ساختیم ! اونی که میره مثلا انتالیا مگه واسه دیدن ساخنمونا میره ؟؟؟؟؟ عجب ساده ها یی هستین ! درثانی مگه نمیشه اینا را با معماری اسلامی / ایرانی ساخت ؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    بجاي كوتاه فكري و سطحي نگري جلو پيشرفت مشهد مقدس گرفته نشود ولي محدوده مشخصي در اطراف حرم مطهر تعيين گردد كه فقط نماد معماري اسلامي و ايراني باشد والا چرا جلوپيشرفت و ترقي شهر را بگيريم؟ اتفاقا بنا هاي تاسيس شده موجب افتخار مشهد و استان خراسان رضوي در جهان مخصوصا خاور ميانه ميباشد.
  • مشهدی زاده ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    شهرمشهد می خواهد پایتخت فرهنگی شود یا مجموعه ای از بناهای مخروبه و خسته کننده شهر مشهد شهری زنده ، پویا است شما به مکه می رود و بر می گردید و حسرت آنجا می خورید که چه کرده اند این عربها حالا که می خواهند در مشهد کار کنند این چنین نقدهای کوته اندیشی را روا می دارید.
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    حالا که چند تا بچه بسیجی دوران جنگ پولاشونو واسه آبادانیه شهر گذاشتن رو هم اون هم با یک حرکت جهادی بی انصافیه نذاریم کاره ثوابشونو انجام بدیم......
  • محمد ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دنیایی پیشرفتم بشه مشهد تا بگی رضا اشک تو چشم میاد و نه یاد پروژه های تفریحی که اگه قرار تفریح باشه با هزینه کمتر تو کشور های همسایه دم دست هستش
  • 0511 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    باپیشرفت همه جانبه شهر پای همه قشری به مشهد وا میشه وفرصت خوبیه که اسلام واقعی وشیعه به اونها شنا سونده بشه اگر مشهد برای جوونا وبچه ها جزاب نباشه کمتر با امام رعوف اشنا میشوند.ودیگر حاضر نیستند بمشهد سر بزنند که هیچ مانع پدر ومادرها هم میشوند.مشهد باید شهری باشه که همه توی اون احساس اسایش امنیت وراحتی داشته باشند و پاسخ همه سلیقه های متعارف رو بدهد.اینطوری مردم گرایششان به امام رضا واسلام وشیعه بیشتر هم خواهد شد.
  • سپهر ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    عمرا اگه تا صد سال دیگه هم بتونن این طرح ها رو تو مشهد اجرا کنند مخصوصا اون طرح ورزشگاه ثامن رو
  • ناشناس ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    من يه مشهدي هستم به نظر من كه خيلي هم كار خوبيه مگه اونهايي كه تو مشهد هستند نبايد مراكز تفريحي داشته باشند مشهد مي تونه هم يه شهر مذهبي باشه هم تفريحي اونايي هم كه ميان مشهد هم زيارت كنند هم تفريح كجاش بده ديگه موندين به چي گير بدين گفتين اينم يه سو‍ژه جديد جمع كنيد بابا اين مسخره بازيها رو
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    به خاطر این جنایتی که در حق یک شهر به عظمت مشهد شده، شهردار مشهد رو باید اعدامش کنن
  • من هستم ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    از قدیم گفتن زیارت و سیاحت نه فقط زیارت و زیارت اتفاقا اگر میخواهیم همه دنیا بیان و زیارت کنن باید رفاه و آسایش باید براشون فراهم بشه
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    کی گفته نداشته باشند گفتند معماری اسلامی نه تقلید محض.
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    بیاید مشهد دور حرم امام رضا علیه السلام رو ببنید همش ساختمون های بلند از این طف حزم این سازهای ساختمونهایی که اون طرف دارند میسازند دیده میشه تا چند وقت دیگه حرم دیده نمیشه و درباره نوع معماری باید بگم که برید این پروژه میدان شهدا رو نگاه کنید کلا به گند زدند هیچ کس هم نیست چیزی بگه دارند جنایت می کنند با این سبک معماری و ساختند ساختمانهای بلند اطراف حرم درضمن کسی با توسعه مشکل نداره همه موافق توسعه هستیم اما توسعه درست و با توجه به نوع معماری و اصالتهای تاریخی و دینی مون
  • طالب ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اگه عاشق امام رضا باشي وقتي ميري توو مشهد فقط چشمت امام رضا رو مي بينه!
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    واقعا چقدر بده بعضس ها معنی پیشرفت رو نمی دونن! کی گفته پیشرفت یعنی سرزمین عجایب ساختن؟! اونهم توی مشهد؟ چرا توی کیش نساختن؟ چرا توی شمال نساختن؟ چرا شهر مذهبی؟ چرا توی شهرهای توریستی تفریحی نه؟! کسی با ساخت ساختمونهای بزرگ و پارک و مکان تفریح و استراحت مخالف نیست. اینها اصلا و اساسا توی دین ماهست. مشکل شکل این بناهاست و ماهیت اونها. اون آلیس بود که توی سرزمین عجایب بود نه زائر امام رضا(ع).
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مشکل با پاساژ سرگرم خرید شدن زائر امام رضاست. مثل اینکه خیلی ها میرن حج، جای عبادت میرن شاپینگ سنترهای مکه و مدینه رو زیارت میکنن! آبرو هم برای ایرانیا نمیذارن. مشکل با برج اینه که الان معماری همون دنیایی که شما بهش میگید مدرن هم متحول شده. خیلی سال پیش بود که به طور نمادین زدن برج رو نابود کردن و سیاستشون دارن به سمت ویلایی سازی و کوتاه سازی ساختمونهاست. واقعا کجای این متن گفت شما برید صحرانشین بشید. ارزشهای اسلامی کلی حرف برای گفتن دارن. شما یه نگاه به میدون نقش جهان اصفهان بندازید. واقعا اونجا نوعی از صحرانشینی میبینید؟!! بابا با هر حرفی چشم بسته مخالفت نکنید. درست ببینید طرف چی گفت بعد بزنید لهش کنید.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مشکل اینه که یک مقاله تخصصی در جمع دوستان و دلسوزانی منتشر شده که تخصص معماری ندارند. مگر چقدر برای مردم در مورد پتانسیل و ویژگیهای بی نظیر معماری اسلامی حرف زده شده؟ از طرفی خوانندگان مقاله طوری برداشت کردند انگار منظور نگارنده جلوگیری از پیشرفت بوده. در صورتیکه نگارنده به شکل ساختمانها اعتراض کرده نه وجود ساختمانها.
  • امیرحسین ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    سلام مهدی جان ممنون از نظرت منم با نظرت موافقم. خیلی خوبه که ساختمونای شیک و زیبا تو مشهد ساخته بشه اما نه اطراف حرم ، چون به جای اینکه مردم حواسشون به امام رضا باشه حواسشون به هتل ها و ساختمون های اطراف جلب میشه. و اینکه در بعضی از ساختمونا از نمادهای شیطان پرستی استفاده میکنن ، اگه حداقل این کار و نکنن من موافقم.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر فردا در همین قشم و بندرعباس یک سال مسافر نیاید و ممنوعیت های گمرکی وضع شود به آخر سال نرسیده نصف شهر بیکار می شوند و شهر تبدیل به شهر ارواح می شود
  • حجت ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    خدا قسمت کنه همین ورا.
  • عمو ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شب بخیر
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دنیا طلبی های عقبی طلبان ! وای به روزی که بگندد نمک .
  • صدرا ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    2 0
    دوست عزيزي كه اين مقاله رو نوشتي من اون موضوعي رو كه بيان كرده بودي در مورد شكل ساختمان هايي كه در مشهد ساخته ميشه رو قبول دارم و بايدظاهر برج ها و مجتمع هاي نه تنها مشهد بلكه كل ايران حداقل كمي با معماري اسلامي در ارتباط باشه و اتفاقا ميتونن اين مدل ها الگويي براي غربي ها باشن كه ما نمونشون رو در مالزي همون برج هاي معروف پتروناس ميبينيم اما اون موضوعي كه شما در مورد برج سازي بيان كرده بوديد واقعا تعجب كردم. من كاري به اطراف حرم ندارم اما خيلي از اين برج ها كه در موردشون مطلب نوشتي فاصله زيادي با حرم دارند و در ضمن كار بردي مسكوني دارند. در تمام دنيا اين موضوع رو ميدونند كه ساخت برج هاي مرتفع در كلانشهر باعث كاهش ترافيك ,آلودكي هاي مختلف, كاهشه در رفت انرژي و خيلي منافع ديگه كه از ضرراش بيشتره در ضمن ساخت تقاطع هاي غير همسطح و بزركراه چه ربطي به معنويت شهر داره مثل اينكه شما يادتون رفته اين شهر چيزي حدود 3و نيم ميليون جمعيت داره و هر ساله هم كلي داره به جمعيتش اضافهميشه و قبل از اينكه معنويت شهر مهم باشه اسايش و راحتي ساكنان شهر مهه .
  • محمد ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    این قانون کشور ماست که هرکس شروع به انجام کاری کند به جای تقدیر و تشویق، هزاران چوب و چماق بر سرش فرود آید. جناب آقای نویسنده، آن همه ساختمان های کهنه، کثیف و نیمه ویران، خیابان های کثیف پر از چاله با آسفالت های خراب و ماشین های کهنه از نظر شما در شان پایتخت معنوی ایران است؟ میان انتقاد دلسوزانه و ترغیب به معماری اسلامی، و تیتر زدن های تخریب گر که انگیزه را از مجریان امور می گیرد فاصله ای است بس طولانی.
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    حرف حساب
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    خيلياشون اجرا شدن و مابقي به سرعت در حال اجرا هستن.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شهر تمدن ها مو ر كشته
  • جواد ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دلی که فقط به عشق زیارت حضرت بره این برج ها و ... توش گم و محو میشه ...؟؟
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    آی گفتی..
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    ممکنه بی زحمت توی یه جمله مدرنیته رو توضیح بدید جناب مهدی؟ اگر بتونید اونوقت شاید متوجه تفاوتش و افتراقش با معنویت بشید.
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مطلب رو خوندی واقعا؟!! به نظرت بی ربطه جدی؟!
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    این کیه خودش رو موظف کرده همه جا توضیح بده که این کار اشتغال ایجاد کرده؟!! اگر معماری این ساختمونها اسلامی بود، اشتغال ایجاد نمی شد؟! چرا متوجه مطلب نویسنده نیستید؟!!!!
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    آخه کی با پیشرفت مشکل داره؟ با نوع معماریش مشکل داریم. نوع معماری. خدایی اصلا مطلب رو خوندی؟ تو توی متن دیدی جایی گفته باشه نباید ساختمون ساخته بشه؟!!!
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مطمئنی صد در صد؟!!!
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    نظریه تاثیر متقابل انسان و محیط بر روی یکدیگر خیلی وقت پیش اثبات شده ها!! از نظریات روانشناسی هم هست. از سر بی سوادی هم نبوده. اثبات شده. هر محیطی روی کسی که اونجا زندگی می کنه تاثیر میذاره. معماری مربی انسانهاست.
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    در خطوط اول متن سخنان حضرت آقا اومده و نوشته که باید به معماری اسلامی توجه کرد. منظور زندگی کپر نشینی و زندگی در ساختمان های کثیف و کهنه و ویران نیست عزیزم چرا شما اشتباه در تطبیق می کنید منظور بازی نکردن در میدان غربه و ساخت و ساز بر مبنای احترام به بنای حرم مطهره حتی غربی ها هم احترام میزارن به بناهای مقدسشون اطراف کلیساهاشون به هیچ وجه برج سازی نمی کنن از غرب این چیزاشم یاد بگیریم باور کنید به افسارگسیختگی ما نمی سازن
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    پس اگه اونجا دیسکو و کازینو هم بسازن اون دلی که به عشق آقا میره براش خیالی نیست؟ بسازن؟
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    عزم یه عده منحرف فقط ایجاد نمادهای سازه ایی ماسونی در تمام شهرهاست خدا رسوایشان کند
  • ریحانه ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    یه زمانی رسم بود که ملت برن مجاور آقا بشن وحاجت بگیرن،معرفت کسب کنن! حالا ملتو اینقد تواین ساختمونا چرخ میدن که اصلن حرم رفتن یادشون میره به اسم آبادسازی،زیبا سازیو... به قول یه بنده خدایی: اگر به عمد اینکارو میکنن که لعنت به خیانتشون اگر سهون اینکارو میکنن که خاک بر سرشون با این سلیقشون
  • سرباز ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    بعد از قضیه اختلاسهای سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی و گمرک و شهرداری نواحی 9 و 10 مشهد که متهمهاش راست راست میچرخن و به مردم میخندن چشممون به جمال این شاهکارها روشن شد... قول میدم اینا همشون با هم یک باند خیلی بزرگن که امثال باند اریا پیششون هیچی نیستن...
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 1
    من كه از اين ساختمان هاي قشنگ كه نشان داده ايد در واقعيت شهرمان چيز ديگري مي بينم. ترافيك وحشتناك نداشتن پاركينگ كنده كاري هاي آسفالت چاله هايي كه به سياه چال كهكشاني مي ماند و حالا هم با ميلياردها هزينه راه اندازي خط مضحك BRT خط اتوبوسراني كه هر پير و جواني به آن به نيشخند نگاه مي كند. مشهديان مترو پليس مباركتان باد!
  • jjj ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 1
    کاری نکنیم که وقتی از مشهد اسم ببریم یاد پدیده شاندیز و .... بیفتیم به جای اینکه یاد امام عزیزمان بیفتیم.
  • یاسر ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    1 0
    دست مسولین درد نکنه .امام فرمود انقلاب ما مرهون قشر مستضعف و کارگر است .سی سال گذشته چهار تا مسافرخانه برا اینها با قیمت مناسب ساختند؟ یا فقط مراکزی برای ثروتمندا و عربهای ... ساختند؟قربونتون برای اینها هم کار کنین.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 1
    چرا این پروژه ها در شهرهای دیگر کشورمان صورت نمی گیرد ؟ چرا در مشهد؟ حتما هدف کم رنگ جلوه دادن حرم شریف است و سرگرم کردن مردم به انواع تفریحات و بازار که دو روز اقامت در مشهد را صرف این اباطیل کنند و فرصت کسب معنویت را از دست بدهند. دنیاست دیگه خیلی جذابه! ولی نور خدا هیچ وقت خاموش شدنی نیست. یا حق
  • مشهدی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    1 0
    به نظر بنده اونایی که دارن مدام اسم معماری اسلامی رو میارن مگر چشم ندارن خود حرم امام رضا بزرگترین و برترین نمونه معماری اسلامی که به اعتقاد بنده برای یک شهر کافیه و اینکه می فرمایید مردم حرم رو گم می کنند با دیدن هتل های اطراف؛گم کرده ها اعتقاد سست و ضعیفی دارن که با دیدن چند بنا اصل فراموش می کنن که برا زیارت دارت می رن حرم....بجای این مسخره بازی ها و چرت و پرت هایی که می بافید، ایمان تون رو قوی تر کنید و بدارید شهری که سالانه میلیون ها توریست داره یکم پیشرفت کنه...و اینکه حالا چند تا مرکز تفریحی دارن می سازن برا جونا که نرن دنبال تفریحای ناسالم کاره بدی دارن می کنن بجای تشکرتونه..به نظرتون جونای مشهدی نیاز به تفریح ندارن..باید بذاریم سرمایه دارمون پولشونو تو مملکت خودمون خرج کنن و کشور پیشرفت کنه نه اینکه دبی رو پیشرفت بدن
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 1
    شمارا به خدا نام این شهر عزیز و پاتخت معنی و معنویت را با نام نجس شهر گناه و زشتی ها لوس انجلس نمیدونم لوس است نجس از این مزخرفات یک جا نیارید - شهر آسمانی مشهد و همسایگان نجیب و قدر شناس حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) همه ما مردم از اینکه این همه زحمت برای این مردم متدین (مشهدی ها) فراهم می کنیم و آن ها نیز به حرمت اقا حرمت مارا دارندتشکر بدهکاریم
  • اسدی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    بحث های بالا منو بیاد نکته ای از حضرت آقای حاج شیخ احمد کافی انداخت و آن را عینا نقل می کنم: - حضرت ایشان در منبری تعریف می کنند که : در نجف بودیم یک کسی (از رفقا) درگوش من گفت این همه تزئین سنگ فلان وغیره در دیوارهای ونمای حرم حضرت علی علیه السلام اسراف نیست! ایشان می گوید گفتم حیف آن یونجه ای که تو می خوری - مراکز گناه و فساد خودرا با آب طلا و آن تزئینات گرانقیمت می آرایند برای ایجاد جاذبه در گناه! - آن وقت زینت در دیوار شاه ولایت علی(ع) اسراف است و..اسراف است. این چه توهمی است مارا گرفتار خود کرده است! - البته توجه به اصالت های فرهنگی خراسان که طراحی معماری آن در هندسه مهندسی گویای معنویت و معنای اسلام و فرهنگ غنی ایرانی باشد بسیار زیبا خواهد بود به برادران بسیار عزیز و طراح هندسه ساختمان های مشهد عزیز توصیه می شود در سازه ها کاری بکنند که نگاه به آن ساختمان ها یاد آور صواب و معنویت باشد و فسق و فجور غرب و شرق را به تصویر نکشد. که روح بدن لرزان بشر از گناه و فسق و فجور غرب در عذاب است. بالاخص انسانهایی که مفاهیم معنویت را با دل بصیرتی خود می بینینند عذاب می کشند.
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    2 0
    بعضیا که هی میان میگن چرا اینا تو مشهد ساخته میشه ... فقط یه چیزو نشون میده : حسادت ! وگرنه هیچ عقل سالمی به خودش اجازه نمیده که برای یه شهر 3 ملیون نفری تعیین تکلیف کنه که مثلآ : اهای شما ها حق ندارید پیشرفته بشید و امکانات تفریحی داشته باشید چون ما که میایم مشهد دیگه سرمون گرم میشه و زیارت یادمون میره !!! تویی که با این چیزا زیارت رو یادت میره فکر نمیکنی که اگه نیای سنگین تری ؟! اشکال از پیشرفت و امکانات نیست . اشکال از افکار پوسیدست .
  • sasy ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    احسنت (:
  • جواد ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 1
    اگه واقعا این طرح ها بی غرض است چرا فقط در مشهد اجرا میشه؟!!! چون خیلی هاش توجیه اقتصادی نداره میگم ها
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 1
    مشهد میلیون ها توریست نداره، میلیون ها زائر داره. یه کم فرقه میون این دوتا.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    واقعا معماری معناگرا و هندسه محور و معماری اسلامی از نظر شما یعنی خشت؟!!!
  • محمد ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    1 0
    دوستان و آشنایانمون که از شهرای دیگه میان مشهد، شاید یکی یا چندجا از مراکز تفریحی و خرید برن، اما بیشتر حرم میرن! با هرکی هم در مورد شهر صحبت کردیم، گفته شهرداری در کل خوب کار کرده و راضی بوده! از خیلی زوایا به قضیه نگاه کردید. از این زاویه هم نگاه کنید که شاید کسی به خاطر تفریح، بازدید از جایی مثل نمایشگاه، دیدن مسابقه‌ی ورزشی، شرکت در مراسمی یا ... مشهد بیاد (که اگر اون مکان یا امکانات وجود نداشت جای دیگه‌ای میرفت.) از فرصت استفاده کنه و حرم هم بره. راستی برای وسایل نقلیه‌ی عمومی سریع و بدون آلودگی باید چیکار کنند که سیمای معنوی شهر نابود نشه؟! یه سری قسمتای قطار شهری زیر زمینه، بعدش چی؟ جا برای پارک ماشین کمه و خیلی ناراحت‌کنندست. پارکینگ ساخته بشه بده؟ آها راستی منظورتون اینه پارکینگی ساخته بشه با معماری اسلامی و ایرانی؟ سیمای معنوی رو نابود نکنه؟ جا کمه، چیکار کنن؟ مجبورن طبقاتی بسازن.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    سال 85 ما رفتیم مشهد خواستیم بریم شاندیز غذابخوریم گفتن چلوکباب پرسی 30هزار از همون دم در برگشتیم بقیه چیزها هم همینجور گرونه آین طرحها مال پول داراس
  • در جواب ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    شما مشهد تشریف بیاورید و ببینید که این پروژه هایی که آقایون گفتند از 10 تا 50 کیلومتر با حرم فاصله دارند. اطراف حرم همه ساختمان ها و خیابان های کثیف است که یکبار هم این آقایون به رگ غیرتشان بر نخورد که چرا در پایتخت معنوی ایران، دقیقا در کنار حرم رضوی باید چنین وضع شرم آوری وجود داشته باشد. نزدیک حرم مطهر، غیر از این ها، چند هتل جدید و بزرگ ساخته شده که مانع دید حرم نیست و واقعا نمی دانم مثلا ساختمان مستطیلی شکل هتل درویش چه نمادی از معماری غربی دارد؟ (البته آقایان می توانند پیدا کنند!!!) اگر همان مسافرخانه های کثیف و تهوع آور به نظر شما مناسب با معنویت پایتخت معنوی ایران است، جای تاسف بسیار است.
  • سبحان ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    قابل توجه تمام دوستانی که بر کره خر مدرنیته سوار شدن وهی میخوان که چهار نعل برن غافل از اینکه اونیکه زیر پاشونه خره نه اسب چندسال پیش که یه ساختمون بلند نزدیکیهای میدان نقش جهان اصفهان ساخته شد یونسکو بلافاصله اعتراض کرد چون به هویت تاریخی شهر آسیب وارد میکرد بخدا ارباباتون هم راضی نیستن شما دیگه چرا انقدر اصرار میکنید کم سنگ مدرنیته رو به سینه بزنید
  • فروزنده ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    0 0
    موضوع معماری و شکل ظاهری شهر یه مسئله ست. که شیک و تروتمیز بشه(بقول بعضی اندیشه های ساده لوح و ظاهربین که اینجا هم کامنت گذاشته ند) این یه موضوعه. میشه شیک و تروتمیز بود ولی لزوما غربی نبود. میشه از تکنولوژی استفاده کرد ولی شبیه کاخ سفید نساخت. اما بنظر من مسئله ی مهمتر از ظاهر و معماری، اثرِ «اجتماعی»ِ این پروژه هاست. دو جور اثر: یکی اثری که زائرین امروز و توریستهای فردا(!!!)ی مشهد میگیرند. که همینه یعنی توریست بجای زائر، گردش و ولخرجی و «غرق در مادیات» بجای زیارت و خدا و... (دقت دارید: حرف سرِ این نیست که تفریح "اصلا نباشه"و همه ش زیارت باشه. بلکه حرف اینه که کدوم "اصالت" داشته باشه؟ کدوم بشه «برندِ مشهد»؟ حجم کدوم بیشتر؟ تبلیغات کدوم بیشتر؟ (و بالتبعِ حجم و تبلیغات، مشتری کدوم بیشتر؟) وقت زائر (یا توریست!) بیشتر به کدوم قراره بگذره؟! و ازهمه مهمتر: هدف از رفتن به مشهد قراره چی باشه؟ پس یک اثر اینه که آدمهایی که میان مشهد، «ایدئولوژی»شون و هدفشون از آمدن، تغییر میکنه. یک اثر دیگه که روی ترکیب زائرین مشهد میذاره، در «طبقه ی اجتماعیِ و اقتصادی» زائرینه!این طرحها به سمتی میره که کم کم هزینه های اقامت درمشهد بالا بره. هتلهای ارزانتر نایاب شه و هتلهای مجلل(!)جاشونو بگیره و این کم کم به سمتی سوق پیدا میکنه که زائری کم درآمدتر از آمدن به مشهد مایوستر بشن! (دیگه امام رضا حجِ فقرا نیست!) و حتی زیارتی هم اگر باقی می ماند، مال قشر متوسط به بالا باشد! اثر دیگر، روی ساکنین مشهد است. دقت کنیداغلب این پروژه ها(بجز مونوریل و یکی دو مجتمع مسکونی و پارکینگ، که از ضروریات زندگی دریک شهرپرجمعیت میتوانند باشند) «تجاری» و «تفریحی» اند. و این یعنی سوق دادنِ جوانان مشهدی به مشاغل تجاری و تفریحی. یعنی اغلب مردم مشهد یا مغازه دارند یا کارگر و نگهبان فلان مجتمع تفریحی اند!(و مگر موزه و هتل و پارک و سیرک و... بجز کارگر و نگهبان و احیانا اندکی تکنسین و تاسیساتچی، چی لازم دارد؟!) و این یعنی سطح زندگی و «علم»و «تخصص»ِ مردم مشهد را پایین کشیدن!!!(عجیب است که برخی ساده اندیشان چطور وجود یک واحد تجاری یا تفریحی با معماری مدرن را موجبِ علمیتر شدنِ شهر میدانند!!!) و کم کم با شهری مواجه خواهیم بود که اغلب ساکنین آن بازاریهای خرده پا هستند. شغلی که تا همینجا هم نفسِ اقتصاد کشور را گرفته. این درحالی است که همین مشهد امکانات «صنعتی» و «کشاورزی» خوبی دارد. سرمایه گذار اگر واقعا دلسوز است و مغرض نیست، چرا روی کشاورزی و باغداری و صنایع غذایی و سایر صنایع مشهد سرمایه گذاری نمیکند تا اشتغال برای جوانان تحصیلکرده ی شهر ایجاد شده و جوانان شهر به تحصیل تشویق شوند و مجبورنباشند دیپلم بگیرند و بروند سراغ مغازه، یا لیسانس و فوق لیسانس بگیرند و بگذارند لب کوزه آبش را بخورند! (فکر میکنم واضحه که به این ترتیب، نوعا آدمهایی که در هر روز و هر ساعت دارند توی خیابانهای مشهد راه میروند و پایه های اقتصاد شهر را به دست دارند، چقدر با وضع فعلی فرق داره!!!فرض کنید در مواقع خاص در یک گرد هم آیی بیایند یا نیایدند!یا در یک شرایط خاص، مغازه ها و ...ی شهر را تعطیل بکنند یا نکنند! و پیدا کنید پرتقال فروشی را که از این «تغییرات اجتماعی» سود می بره؟!)
  • ترنم باران ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 1
    شمایی که فکر میکنی این پروژه ها روی فضای معنوی مشهد تاثیر نداره اگر فقط کمی وقت میذاشتی و شبکه مسائل این موضوعات و رسم می کردی متوجه می شدی که چقدر میتونه وحشتناک باشه. برای روشن شدن شبکه مسائل موضوعات یه سوال ازتون دارم: به نظرتون رابطه بین لخ لخ پا کشیدن روی زمین در هنگام راه رفتن با بدخط بودن چیه؟ شبکه مسائل این دو موضوع میگه وقتی کسی که حال بلند کردن پا و دوباره گذاشتنش روی زمین و نداره و در جواب اعتراض بقیه میگه "ولش کن همینجوری خوبه" موقعی هم که میخواد خوش خط بنویسه از سر بی حوصلگی میگه "ولش کن همینجوری خوبه" این یعنی شبکه مسائل. بهتره به جای دادن نظرات تعصبی قبلا به حرفی که میخواهید بزنید فکر کنید در حال حاضر مردم مشهد رو به پدیده شاندیز و سرزمین موج های آبی می شناسند در صورتی که قبلا تا اسم مشهد می اومد همه دلها پر میکشد به صحن و سرای حرم آقا... ولی الان! پر میکشه برای موج های آبی!!!!!! "اللهم عجل لولیک الفرج"
  • ترنم باران ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 1
    ما که مشهد زندگی می کنیم خیلی وقته داریم مینالیم از این همه بی مدیریتی شهردار بابت ساخت این همه ساختمان در اطراف حرم آقا... پس مردم را احمق فرض نکنید که با یک مقاله ذهنشان به آن سو برود... کاش قبل از نوشتن این توهین از مردم میپرسیدی که نظرشون در مورد این ساخت و سازهای بی برنامه چیه...
  • ارشیا ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام مشرق با توجه به نظرات مفیدی که کاربر "پرستش" درباره مطلب فوق عنوان کرده اند می خواستم از شما درخواست کنم که در صورت امکان آدرس ایمیل ایشان را به من بدهید چون بنده خود نیز مهندس معمار هستم و بسیار علاقه مند به مبحث معماری ایرانی - اسلامی که احساس می کنم باتوجه به مطالبی که ایشان ذکر کرده اند. خود نیز معمار بوده و در این زمینه در حال پژوهش و بررسی هستند. باتشکر از شما
  • حسن بنّا ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 1
    از همه بدتر این پروژه های سپهر(کوهسنگی).این شرکت(توسعه سپهر هشتم) تو همه پروژه هاش از اِلمان های فراماسونی و ... استفاده میکنه.باید دلسوزای شهر یه اعتراضی/تجمعی به اینا بکنن.گاز و گرفتن و ترمز هم ندارن
  • مشهدی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    1 0
    لطفا از طرف خودتون نظر بدید نه تمام مشهدی ها
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    شرمنده سپهر جان اکثرش به مرحله نزدیک به بهره برداری رسیده
  • محمد ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    شهرستان باباته
  • 2023 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    دوست عزیر تمام این پروژه ها (به جز احتمالا ورزشگاه)خصوصی اند
  • حسین ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    کی گفته شهرای دیگه صورت نمیگیره؟! مثله اینکه پاتو از شهر خودت بیرون نذاشتی؟! یه سر برو تهران تبریز اصفهان و شیراز...
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    اخه با چه عقلی 4 تا ساختمون و پل و پارکینگ رو با دیسکو و کازینو مقایسه میکنی ؟! امان از تحجر واقعآ ... !
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    تو تلویزیون ماست که همش میگه زایر زایر ... تو هم بشنو ولی مثل خیلیای دیگه باور نکن . بدون که اینا همه فقط و فقط زایر نیستن و توشون گردشگر خیلی زیاد پیدا میشه وقتی این همه پتانسیل گردشی تو مشهد هست . اگه اینا گردشگر نبودن و سود دهی نداشتن که این همه طرح تو این شهر اجرا نمیشد . توریست پذیرترین شهرهای دنیا هم مگه از اول همونجوری بودن ؟ پتانسیل گردشگری و سود دهی رو داشتند که بعد شروع کردن به ایجاد زیرساخت ها و مکانهای تفریحی .
  • شاندیزی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    1 0
    شهرستان شاندیز ازتوابع استان خراسان رضوی به شهرمشهد ربطی نداره ضمنا حالاکه 4تاسرمایه دارآمدندسرمایه گذاری کنند حالا اینقدر ایرادنگیرید ثالثا مگه همه چی این مملکت درست شده که به فکر فقط معماری ایرانی اسلامی افتاده اید؟؟؟؟؟!!!!!
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    دارن میترررررررررکن
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    باش تا صبح دولتت بدمد.بجای حسادت ورزی بگو تو دهاتتونم از این پروژه های جهانی بزنن
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    من هم همینطور
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    چون مردم نمیخوان طوری که شما دوست داری زندگی کنن
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    كلا شهرسازي ما افتضاحه
  • فرهاد ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    2 0
    سلام .....اقای نویسنده شما که تمام طرح های عمرانی مشهد رو رو شیطانی خوندی.........متاسفم برات که چشم پیشرفت مشهد رو نداری واین مسائل نخ نما رو بهونه کردی.......برو به تبریز وتهران گیر بده اقا ما مردم مشهد با قدرت از شهردار دفاع میکنیم
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    مردم اون مناطق مشکل فرهنگ دارند که پیشرفت نمیکنند
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    2 0
    شما دور حرم قدم بزن و احساس بوی حرم کن چون اکٍثر پروژه ها حداقل 20 کیلومتری از حرم فاصله دارن و حتی بعضی ها در محدوده شهری مشهد نیستند
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    یه سری بزن بفهمی شهرستان کجاس
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    اتفاقا یکی از همین پروژه ها که اسمش نیومده برج آرمیتاژ طبرسی هست که واقعا چهره اون منطقه رو دگرگون میکنه
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    1 1
    نویسنده احتمالا اهل اصفهانه
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    1 0
    به دستور شما میگیم فردا مترو جمع بشه . پیاده رو ها هم چون زن ومرد مختلط هستند جدا سازی بشه. صحن ها و رواق های مختلط حرم هم تعطیل . خوبه؟
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    آفرین
  • وحیدرضا ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    0 0
    خیلی عالی بود
  • امیر ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    1 0
    واقعا متاسفم برای شما که چنین طرز تفکر ساده لوحانه ای دارید. مشکل شما با معماری نیست بلکه شما با پیشرفت مشکل دارید.لطفا کمی فکر کنید
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    1 0
    ناشناس و مشهدی ، شما عمرا اهل مشهد باشید...از این شهرستانی های داغون هستید احتمالا !!!
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    آقای فهمیده !!! هر هرمی شیطانیه دیگه نه؟؟؟ پس بگید هرم رو از کتب درسی ایران حذف کنند دیگه !!!!
  • آریا ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    واقعا من نمیدونم این همه نظر چرت و پرت آقاجان یه عده دارن ساختمون سازی میکنن! نوش جونشون به ما چه اونا متنن! شمام متنی بتون
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    4 0
    بهتره مشهد رو به مشهدی ها بسپارید و با نظریات متحجرانه این شهر رو از پیشرفت باز ندارید
  • پويا ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    خوبه
  • mostafa ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    خیلی خوبه
  • امید. ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    1 0
    شما تنها مهندس معمار ایران نیستید.در شورای شهر مشهد مطمئنا افراد متخصص حضور دارند و صلاح را اینطور دیدند.
  • حسین ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 1
    با وجود این همه پروژه ها، چهره معنوی و عرفانی مشهد که همه بخاطر وجود منور امام رضاست، از بین خواهد رفت و به یک چهره جهانگردی و تفریحی و هوا و هوسرانی تبدیل خواهد شد و بجای القای معنوی، القائات غربی و دنیاپرستی خواهد گرفت. با این وجود، فقط جای کاباره خالیست به واقع امام رضا همیشه غریب الغربا خواهد بود... یا امام زمان فقط تو چاره اندیشی کن که جد تو غریب تر از همیشه خواهد شد
  • vaaaa ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    1 0
    واقعا برای شما نویسنده عقب مونده متاسفام.
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 1
    مشهد جای مقدسی است نباید با این قرطی بازی ها خراب شود ای این چیز ها درتهران است نه اماکن مقدسه
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    1 0
    میشه بگید اساسا معماری غیر لیبرال از نگاه شما چیه و یک مثال بزنید مثلا در مورد معماری یک مجتمع تفریحی ؟ من فکر می کنم مشکل شماها از جای دیگه است. ما باید با این مدرنیته کنار بیاییم.
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    4 0
    شهر ماست هر طور دلمون میخاد میسازیمش فکر هم نکنم به بقیه ارتباطی داشته باشه
  • royal ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    اول جواب امین رو بدم: اگه نویسنده تند رو هست شما خیلی خیلی تندرو هستید که راحت توهین میکنی . نباید ساده لوحانه به همه مسائل نگاه کرد(در همه زمینه ها: نویسندگی؛طراحی ؛ فیلم سازی و...) قطعا همه اینا توی کارشون واردهستند و 95٪ کار مفهومی انجام میدن اونی که معماره باید حواسش جمع باشه ، سردری که طراحی میکنه شبیه سردر کاخ سفید نشه، اونی که قلم تودست میگیره باید حواسش جمع باشه مقدسات رو زیر سوال نبره، اونی که فیلم میسازه.... وهمه اینها و تویی که نظر میدی باید هواست جمع باشه. غریبها مثل تو فکر نمیکنند همه چیز رو میسنجن که به نفعشون باشه حتی طرح یه جلد کتاب.... اما نکته بعدی به دوست نویسنده: این مسائل باید ریشه ای حل بشه(در سطوح آموزشی) و دوم اینکه هر طرحی رو نباید نقادانه نگاه کرد. به نظر من این شهر باید جاذبه هایی برای غربیها هم داشته باشه که پاشون اینجا باز شه(از کجا معلوم که یکیشون مسلون نشه)و در چهارچوب قوانین ما نه اینکه یه سری چیزا رو تحمیل کنند ونکته بعدی اینکه این پروژه ها به دور از حرم مطهر باشن و سبک معماری محدوده حرم معماری اسلامی باشه نه کپی برداری. البته حالا دیگه کاریش نمیشه کرد مگه اینکه مسئولین اقدام کنند
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    0 0
    بعید می رسه معمار باشی
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    0 0
    بعید می رسه معمار باشی
  • دكتر رسول غلامپور ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    با اهداي سلام به نظر همه بزرگواران ايجاد آثار شاخص و مانا در معماري: 1- تبيين چشم انداز و اهداف 1 تا100 2- برنامه ريزي پايا. 3- كاربردي شدن مطالعات (فرصت ها و تهديدات) و ضميمه فرهنگي پيوستگي پروژه هاي شهري با هم كه متاسفانه جادارد از واژه گسيختگي نام برد 4- تبيين فرهنگ 5- كاربردي شدن دانش فني طبيعي 6- اجراي آموزش عمومي و اختصاصي 7- اجراي مناسب پروژه 8- در نظر گرفتن برگشت سرمايه و ترغيب سرمايه گذاران به نسبت زمان 9- فروش يا بهره برداري مديريت شده 10- نگهداري و توسعه. حالا دانشمندان گرامي لازمست پروژه هاي فوق الذكر را بر اساس اين شاخص ها نيز بررسي نمايند. برخي راهكارها: 1- بيرون رفت مديريت دلال مآبانه از مديريت ساخت و ساز هاي ملي. 2- استفاده هماهنگ از مطالعات و دانش فني استادان همه رشته ها و علوم بخصوص جامعه شناسي و آينده پژوهي. 3- تعيين جايگاه سرمايه گذار در طرح. 4- عدم استفاده از طراحان و معماران غير بومي بخصوص غير ايراني. 5- پايبندي مديران شهري و دولتي به صيانت از سرمايه هاي ملي. 6- ضرورت پيوست هاي پيوستگي، فرهنگي، چشم انداز و كارآفريني براي پروژه ها. . . . . فعلا همين چند مورد را رعايت نمايند تا بعد.
  • مهدیس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ببخشید من اشتباهی به جای منفی زدم روی مثبتا!کل عصر جمعهی من پر شد با این مقاله و نظر ها!یک عالمه هم ذهنم بیشتر باز شد!آفرین شما ازین بحثا بیشتر بکنید
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ما و جامعه امروز ما نیازمند ساخت و ساز برجهای اداری و مسکونی است تخریب باغها و ساخت برج در این مکانها یک اشتباه بزرگ است که متاسفانه سود جویان به دنبال آن هستند و این تخریب چهره شهر است
  • حسن ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 1
    من یه مشهدی ام و تمام این ساختمونها رو میشناسم به عنوان یه شهروند مشهدی که سررشته ای از تخصصص معماری ندارم! معماری حرم امام رضا ع رو هم دچار آشفتگی طراحی می بینم- پس اگه با یگانه گوهر معنوی و تاریخی اینگونه رفتار شده وای بحال شهر !
  • iik ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    1 0
    واسه امثال ما همین خوبه که تهران و گنده کننو بززن تو سره بقیه ایرانی ها به عنوان شهرستانی! بزارین یکی خودشو نشون بده پیشرفت کنه! واقعا متاسفم
  • مهنس ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    ديوانه ها منظورش امواج منفي يعني فاز منفي ميده يعني اين ساختمان فازش با يكي نيست
  • مهنس ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    من باهات موافقم ولي بحث سياسي راه ننداز ديوانه مردم يك قرن اينطوري اَن
  • مهنس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    عزيزم منم مشهدي هم ازون اصلي ياش ولي نويسنده هم يكم چرت قاطي متنش كرده ولي خيلي از حرفاش درسته. ما بايد بلند مرتبه سازي داشته باشيم اما ن تو قلب مشهد تو محله هاي جديد با فرهنگ خودمون بسازيمش. فك ميكنم توريست بيشتر تشنه ديدن باغ نادري باشه تا يه جايي مثل پديده اين ما خود ايراني هاييم كه همچين جاهايي رو نديديم تابحال.
  • 000 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    تو ديگه واقعا تعطيلي
  • مهنس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    فدات شم iik جان واسه همينه كه نبايد هرچيزي تو اين شهر ساخته شه مهم تر ازين ساختمان ها، فرهنگ ماست عزيزم. اكثر اين ساختمونها يه كپي بردارين كه اصلا مدرن و به روزهم نيستن و فقط دارن اينطوري وانمودميكنن وبايد بگم خيلي هم زاغارتن. يادته اولا كه آردي اومده بود يا پرايد يادته ؟؟ اينا چيزي غير از همون پيكان آردي و ... نيستند. كه خودشو پژو نشون ميده. مثل بختك افتادن به جون اين شهر كه اگه ساخته شن ديگه كاري نميشه كرد. بنايي كه با حوصله وخلاقيت صورت نگيره معماري نيست.
  • shiva ze ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    واقعا عالی ممنونم خیلی کمک میکنه تا فکر این داتشجوا باز بشه به بهترین ها فک کنن خیلی شهر نازی دارین امید وارم همتون تو بهترین ها اولین باشید باز ممنون از کمکتون
  • اتی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    2 0
    سلام.واقعا مسخره اس، طرح مجتمع تجاری پارسه یک طرح کاملا ایرانی هستش و بعبارتی یک بازسازی از تخت جمشیده. فکر نمیکنم که بازسازی تاریخ برای آیندگانی که هیچ تصویر درستی از تخت جمشید ندارن، بد باشه. یکم سعی کنیم بهتر فکر کنیم و با ذهن بسته حرف ننویسیم و نگیم متاسفم
  • زهرا ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام به نظر من ساختمونا مهم نيستن مهم آدم هان،
  • فاطمه ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    توی این پروژه ها از همه مهمتر سلیقه حمایت کنندگان مالی و سرمایه گذاران که تاثیرگذاره. به نظر من مشکل از اینجا آب میخوره که ما برای جذب سرمایه نیاز داریم که سلیقه اکثریت رو مد نظر قرار بدیم تا سود بیشتری ببریم ،پس ممکن بعضی ها علی رغم میل باطنی این سبک غربی رو توسعه میدن.
  • kingdom ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    این پروژه ها مال 5 سال پیشه الان همشون ساخته شدن پروژه های بهتر از اینها در حال ساخته
  • معمار ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    به امید روزی که شاهد ساختن چنین بناهای نباشیم وفقط معماری ایرانی واسلامی داشته باشیم
  • محمد ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    من به عنوان یک داشجوی معماری ساخت مکان هایی مدرن برای جذب توریست رو ستایش میکنم واین رو یک پیشرفت بزرگ برای کشور و شهرمون میدونم واشتباه نکنید این فقط برای یک عده سودمند نیست بلکه توریست بیشتر باعث پیشرفت در همه کارها میشود واین که ما از خارجی ها تقلید میکنیم هم درست نیست بلکه برای نمونه پدیده شاندیز یک شهر پراز نماد های ایرانی است که فرهنگ ایران را ترویج میکند
  • بهروز ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 2
    سلام علیکم یک سوال از عزیزان دارم. اگر هدف توسعه تمدنی و زیبا سازی شهر هستش، چرا در مشهد این کار انجام میشه و شهرهای دیگه رو چرا ول کردن؟ معلومه که نسبت به مشهد که میزبان امام ما شیعیان است، حساس هستند و نقشه شومی براش دارند.
  • افشین ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 1
    در جواب دوستانی که تهران رو شاخ میدونن.همین تهران چی داره اینقدر گندش کردین؟به ازای هر شهروند تهرانی پنج تا موش زندگی میکنه.از بس هواش آلودس سیاهه آسمونش.چند تا جای تفریحی و فرهنگی داره؟کی واسه تفریح میره تهران؟جز یه مشت ساختمون اداری و یه برج میلاد که صد و بیست مترش آنتنه چیز دیگه ای داره؟اگه شما جاذبه ای تو این شهر پیدا کردین به ما هم نشون بدین.فقط چون پایتخته اسم دراورده.جمع کنین بابا.
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    4 0
    این مشهدی ها هستند که باید بگن شهرشون چجوری باشه فکر نکنم به شما و ساکنین شهرهای دیگه ارتباطی داشته باشه خوشتون نمیاد لطف کنید نیاید
  • مشهدی ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 0
    برو بینیم بابا. از اطلاعات خوبتون بابت پروژه ها هم ممنون. اقا جلوی پیشرفت و نمی شه با این حرفا گرفت. شما بیا برو به جای شاپینگ سنتر از اصغراقا ماستبند خرید کن. اشکال نداره.
  • اميررضا ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    2 1
    ببخشيد طولانيه ولي لطفا بخونيد هر چيزي يه سري مزايا و معايبي داره.ولي به نظر من طرح هاي پاركينگ و مونوريل كاملا براي مشهد لازمن و باعث ميشه زيارت حضرت رضا (ع) بيشتر بشه.در ضمن تا اونجايي كه من مي دونم هميشه اطراف حرم جاي بي كلاسي بوده و هر كسي بره اونجا فقط براي زيارت ميره.ساختمان هاي بزرگ معمولا از مشهد دورن و خيلي به معنويت اطراف آن اسيب نمي زنن . علت اينكه اين كارا در مشهد زياد انجام ميشه اينه كه مشهد بيشتر از هر شهر ديگه اي (حتي تهران و اصفهان) به خودش جذب مي كنه.مردمي كه به اصفهان و تهران ميرن معمولا غير مسلمان هستن و بايد شئونات اسلامي رو رعايت كنن و براشون سخته ولي مشهد بيشتر مسلمونا مخصوصا عربا ميان كه با شئونات اسلامي مشكل ندارن . امدن عرب ها باعث ميشه كه كلي پول به ايران برسه و اين خيلي خوبه.در ضمن حرم امام رضا (ع) بسيار بزرگ شده به طوري كه از حرم خيلي ديگه از اماما ( و حتي شايد از مسجدالحرام) هم بزرگ تره.به نظر من پروژه هايي مثل شانديز كه خارج از مشهد هستن خوبن ولي بعضي از اين پروژه ها كه نماد غربي دارن بايد تغيير داده بشن . علاوه بر اين بهتره شهر رو طوري گسترش بدن كه حرم وسط شهر باشه و گوشه شهر نباشه تا مشهد اصالت خودشو حفظ كنه.اطراف هم خيلي چيز خاصي(جز چار تا مسافرخونه)وجود نداره.اگر كسي دلش واقعا براي حضرت رضا (ع) مي تپه يك راست بايد بره حرم و نبايد حواسش به شاپينگ سنتر و از اينجور چيز ها پرت بشه. سخنم با افراد افراطي در پروژه ها اينه كه هيچ وقت فراموش نكنند كه "مشهد" به لطف حرم حضرت رضا (ع) "مشهد" شد و نبايد وجود حرم كمرنگ بشه.سخنم با افراد تفريطي در پروژه ها اينكه كه اين پروژه ها(اگر در حد متعادل باشند) مي توانند به گسترش زيارت كمك كنند و افراد زيادي به بهانه ي خريد ميان ولي در عين حال زيارت هم مي كنند. كلام آخر: نه افراط نه تفريط
  • سیدعلیرضاسودمند ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    من میتونم مث این طرح ها یا بهتر از ایناها با نرم افزار های قدرتمند نقشه برداری و معماری طرح بدم... فقط نیاز به زمان و جذب از طرف ارگان ها..... یا علی
  • رضا ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 3
    این طرح ها کاملا با روح فرهنگی ما مغایرت دارد . بسیار غیر مقبول است . اصلا افتضاح است . نظم و سلسله مراتب شهری را به هم ریخته , ترافیک شهر را دچار معضلات عظیم کرده , ساختار معماری شهر را دگرگون ساخته , بنیانهای تاریخی و فرهنگی ما را به نابودی کشانده , ارزشهای ایرانی و اسلامی را به فراموشی سپرده , هویت انسانی ما را مسخ کرده و صدها مشکل اقتصادی و فرهنگی و امنیتی و اجتماعی برای این شهر و دیار به ارمغان آورده .............................. این طرحها نشانی از عدم آینده نگری است , همیشه جلو پایمان را دیده ایم و هرگز به افق های دورتر نگاه نکرده ایم ! کوته نظری بوده یا عدم آگاهی یا نادانی ویا ......
  • شهروند مشهدی ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 1
    خیلی از این پروژها انجام نشدند ویا در کارشون مشکلی پیش اومده کوهستان پارک سر پوشیده اصلا اجرا نشده یا پارسه بعد 5 سال هنوز داره جون میده تا ساخته شه شهر تمدن که اصلا وجود خارجی نداره من خودم رفتم اونجا هیچ خبری نیس اتوپیا هم همینجور پدیده که برشکست کرد این پروژها فقط طرحشون ساخته شده
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    1 2
    آقای کامنت بالا... ما نگفتیم نسازن!گفتیم مشهد رو از چهره اسلامیش خارج نکنن!برو اصفهان معماری ایرانی اسلامی روببین!روحت پرواز میکنه...تو این آسمون خراشای مسخره گیر افتادیم.معنویت رو نباید از دست بدیم!اسلام از لیبرالیسم بهتره!حتا از نظر معماری...
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    کامنت بالا خواهشن فکر کن بعد کامنت بذار :|
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 1
    شما متوجه نیسی کسی نگفت پیشرفت و مندرنیته بده شما خودتو زدی به نفهمی یا واقعن نمیفهمی؟ ما خودمون معماری داریم!!چرا باید تقلید کنیم از غرب؟؟ معماری ایرانی اسلامی بهترین نوع معماری بود!که الان به لطف مسعولین عاشق کدخدا دیگه اجرا نمیشه
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    2 0
    شما مشهد سی سال پیشو با الان مقایسه کن بعد تز بده جناب
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    1 0
    ایول
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    1 0
    ایتالیا هم کشور باستانی کسای که کار از دستشون بر نمیاد گیر به مدر ن بودن مشهد میدن راست میگی بیا تو میدان
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    1 0
    ایتالیا چراباستانی بودنشو کردمهدمد ومدر بودن یا اسپانیا که بزرگترین کشور توریست یا ترکیه از مازده جلو با درامد نفتم نمیشه گرفتشون دادش چون توریسم صنعت سود خالص
  • امیر IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    حالا اگه ساخته نمیشد، همین شماها فاز برمیداشتید که وای از دبی یاد بگیرید. ما عقب مونده ایم. هیچی نداریم😐😐😐

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس