کد خبر 169295
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۴

هر فیلم اکشن و پلیسی ایرانی یا خارجی را ببینید، چند نوع سلاح کمری در آن مشغول شلیک هستند و "کلت" را در دست اکثر بازیگران فیلم خواهید دید، اما معمولا این کلت ها چند مدل مشهور و تکراری هستند و خبری از "دوو" یا "تاروس" در بین آنها نیست.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از تپانچه های سرپر قدیمی تا سلاح کمری امروزی که حتی قابلیت شلیک به صورت رگبار را دارند راه بسیار زیادی طی شده است. امروزه سلاح های کمری اتوماتیک با کالیبرهای گوناگون  در بازار وجود دارند که در نیروهای نظامی و انتظامی سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

نام های معروف زیادی در این بخش از بازار محصولات دفاعی وجود دارد که معرفی تمامی آن ها شاید مستلزم نوشتن یک کتاب چند هزار صفحه ای باشد و کاملا مشخص است که از حوصله این مکان و توانایی های این قلم خارج است. در این مطلب بیشتر قصد داریم تا شما را با دو محصول کمتر شناخته شده از دو تولید کننده معروف سلاح کمری و 3 محصول از 3 تولید کننده کمتر شناخته شده سلاح کمری آشنا کنیم.

P239 زیگ زاور

شرکت اسلحه سازی زیگ زاور برای بسیاری از پرسنل نیروهای مسلح و علاقمندان به سلاح در ایران نامی شناخته شده است. کپی سلاح کمری مدل " P226 " این شرکت در ایران با نام "زعاف" تولید می شود. این شرکت سوئیسی از جمله شناخته شده ترین سازندگان سلاح های سبک در جهان به حساب می آید و محصولات آن در بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای صاحب صنعت سلاح به مانند آمریکا و یا انگلستان نیز توسط نیروهای نظامی و انتظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از جدیدترین مدل های سلاح کمری این زیگ مدل " P 239 " است که از نظر ظاهری و همچنین نحوه عملکرد تفاوت آنچنانی با مدل های قبلی سلاح وجود ندارد و کاربری که با مدل های قبلی "زیگ زاور" کار کرده باشد به راحتی با این مدل جدید نیز کار خواهد کرد. اما نکته متفاوت در مدل این مدل این است که با 3 کالیبر متفاوت به بازار عرضه شده است. این سلاح با توجه به نوع کالیبر با خشابهای مختلف 7، 8 و 10 تیر به بازار عرضه شده است.



وزنی در حدود 700 گرم و طول کمتر از 170 میلی متر این سلاح را به یک انتخاب مناسب برای نیروهای نظامی و انتظامی تبدیل کرده است. اما نکته جالب در مورد این مدل از سلاح این است که " P239 " در حال حاضر به یکی از سلاح های بسیار پرطرفدار در بازار غیر نظامی آمریکا بدل شده است. ظاهرا بالا گرفتن تب اسلحه در این کشور باعث شده است تا بسیاری به دنبال یک انتخاب سبک، کوچک و مطمئن باشند که سلاح مورد نظر تمام این گزینه ها را در اختیار دارد.

استقبال از این سلاح در آمریکا به حدی بالا است که خط تولیدی برای آن در آمریکا توسط شرکت " زیگ زاور " ساخته شده است تا این مدل را تولید کند.

برتا 93 آر

نام برتا دیگر نام مشهور در جهان سلاح های سبک است و مدل 92 آن نیز یکی از شناخته ترین گونه های موجود در بازار جهانی سلاح های کمری است. اما گونه جالبی از سلاح کمری توسط این شرکت ایتالیایی طراحی شده است که می تواند در در حالتی از تیراندازی با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله را شلیک کند.

برتا 93 آر در نیمه دوم دهه 1970 میلادی طراحی شده و در سال 1977 میلادی اولین مدلهای آن به بازار معرفی شد. با توجه به نیاز واحدهای عملیات ویژه و ضد تروریسم در ایتالیا این سلاح بر پایه مدل " برتا 92 " طراحی شد. خاصیت اضافه شده به این سلاح وضعیت آتشی است که بر اساس آن تیرانداز می تواند با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله شلیک کند. این قابلیت در درگیری های فاصله نزدیک قدرت آتش بسیار بیشتری را به کاربر سلاح می دهد.



از دیگر تفاوت های موجود در این سلاح با مدلهای دیگر می توان به عرضه شدن یک قنداق قابل نصب برای آن اشاره کرد. این قنداق که در انتهای قبضه سلاح نصب می شود به همراه زائده ای در جلوی حافظ ماشه، به تیرانداز کمک می کند تا در حالت تیراندازی 3 تیر بتواند سلاح را بهتر کنترل کند.

شعله پوش این سلاح نیز قدری بلندتر طراحی شده است تا بتواند به دلیل نرخ بالاتر آتش از لوله حفاظت به عمل آورد. این مدل از سلاح کمری با یک خشاب 20 تیر عرضه شده و دارای وزنی در 1 کیلو و 170 گرم است. " برتا 93 آر " می تواند در حالت شلیک سه تیر نرخ آتشی در حدود 1100 گلوله در دقیقه داشته باشد. این سلاح امروزه دیگر تولید نمی شود و واحدهای محدودی از پلیس ایتالیا و هندوراس از این مدل استفاده می کنند.

کا 5 دوو کره جنوبی

بله، شرکت دوو کره جنوبی که برای ما ایرانی ها بیشتر به عنوان یک سازنده اتومبیل و یا لوازم خانگی شناخته شده است دستی در طراحی سلاح نیز دارد. سلاح کمری " K5 " ساخت شرکت دووی کره جنوبی در حال حاضر سلاح سازمانی کمری ارتش کره جنوبی است.

این سلاح 9 میلی متری از بدنه ترکیبی از جنس فولاد و آلومنیوم ساخته شده است و وزنی در حدود 800 گرم دارد. " K5 " با خشاب هایی به ظرفیت 12 یا 13 گلوله مسلح می شود. نکته مهم و به نوعی متفاوت در این سلاح به نسبت سایر سلاح های کمری در این بخش بحثی با عنوان " ماشه سریع " است. ماشه " K5 " به گونه ای طراحی شده است که با صرف انرژی کمتر کشیده شده است و در نتیجه سرعت تیراندازی را افزایش می دهد.



وزن کم به همراه سرعت بالای تیراندازی این سلاح را به انتخاب اول نیروهای مسلح کره جنوبی تبدیل کرده است. فراموش نکنید که کشور کره جنوبی از جمله متحدین غرب به شمار می رود و می توانست به راحتی یک مدل سلاح کمری از سازندگان اروپایی و یا آمریکای شمالی را تهیه کند اما این کشور با ترجیح دادن صنایع داخلی امروزه توانسته است تا سلاحی مناسب برای نیروهای خود که در داخل کشورش ساخته می شود داشته باشد.

وکتور آفریقای جنوبی

نظام آپارتاید حاکم در آفریقای جنوبی در سالهای قبل مسلما یکی از بی رحمانه ترین نظامهای حاکم در جهان بود که از هم پاشید. اما یک نکته در زمان رژیم آپارتاید وجود داشت که امروزه نیز به آفریقای جنوبی کمک کرده است تا به عنوان یکی از کشورهای معدود در قاره آفریقا با صنعت بومی تسلیحاتی شناخته شود.

در سالهای حکومت آپارتاید، این کشور به دلیل سیاستهای نژاد پرستانه و همچنین داشتن سلاح های اتمی از لحاظ خرید سلاح تحت تحریم قرار گرفت. این مسئله باعث شد تا آفریقای جنوبی به سمت داشتن یک صنعت خودکفای دفاعی پیش برود که امروزه نیز در بخش های مختلف به همین گونه است و آفریقای جنوبی بدون نیاز به دیگران به تامین نیازهای تسلیحاتی خود قادر است.

تپانچه های سری وکتور در دو مدل " SP-1 " و " SP-2 " در حال حاضر در آفریقای جنوبی ساخته می شوند و به غیر از این کشور به مالزی نیز صادر شده اند. طراحان آفریقایی برای ساخت این سلاح از سلاح معروف ایتالیایی " برتا 92 " الگو گرفته اند و در صورتی که کمی به ظاهر این سلاح نیز دقت کنید متوجه شباهت های ظاهری بین این دو سلاح می شوید.



این سلاح در مدل " SP-1 " با کالیبر 9 میلی متری و در مدل " SP-2 " با کالیبر 40 اسمیت و وسون به بازار عرضه شده است. این سلاح به گونه ای طراحی شده است که دارای کمترین لگد و عقب نشینی در هنگام تیراندازی باشد که در نتیجه دقت آن افزایش می یابد.

این سلاح با وزنی در حدود 1 کیلوگرم با خشابهایی به ظرفیت 15 گلوله برای کالیبر 9 میلی متری و 11 تیر برای کالیبر 40 اسمیت و وسون به بازار ارائه شده است.

سری 900 تاروس برزیل

شرکت اسلحه سازی "تاروس" برزیل از جمله شرکت های شناخت شده برای دوست داران اسلحه های کمری در جهان به شمار می رود اما باید اعتراف کرد که این شرکت از جمله نام های آشنا در دنیای اسلحه برای ایرانیان نیست. این شرکت برزیلی سابقه طولانی در بحث طراحی و ساخت انواع سلاح های انفرادی و خصوصا سلاح کمری دارد و توانسته است نیازهای پلیس و ارتش برزیل به عنوان یکی از نیروهای نظامی یکی از بزرگترین و پرجمعیترین کشورها در منطقه ناآرام آمریکای لاتین را تامین کند.



سری 900 از جمله محصولات جدید این شرکت است که در کالیبرهای گوناگون برای نیازهای مختلف نیروهای نظامی و انتظامی طراحی و ساخته شده است. این مدل در سه کالیبر 9 میلی متری، 40 اسمیت ویسون و 45 به بازار عرضه شده است.

استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه این سلاح باعث شده است تا وزن آنها به حدود 850 گرم محدود شود. این سلاح ها با توجه به نوع کالیبر با ظرفیت های خشاب متفاوتی بین 8 تا 15 تیر و به همراه سیستم هدف گیری لیزری برای درگیری در محیط های کم نور عرضه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 29
  • آرسام ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    7 5
    هلکر کوخ المانی هم جاش خالی بود، یک کلت بسیار کارآمد و قدرتمند است.
  • موساد ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    25 15
    حقیقتآ جون میده با این کلت ها بچه های مشرق و فارس و مهر نیوز و ایسنا رو بفرستی بهشت!!.........
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      0 5
      یه مدته میمون ندیدم دلم برات تنگ شده !
  • شاندیز ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 2
    بابا بیخیال انقدر هاهم ما از دنیا پرت نیستیم خود من با 93r زدم کلا در دنیا فقط eagle و beretta و roger حال میده البته از ساخت شوروی و روسیه بالاخص ماکاروف نباید گذشت تاروس هم بدک نیست
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    8 1
    عزیز دل برادر! اگر چه یک غلط مصطلح مرسوم همه اسلحه های کمری را کلت یا تپانچه میخواند اما به هر اسلحه کمری کلت نمیگویند. کلت نام یک کمپانی سازنده اسلحه است و البته چون نوعی کمری از آن در ایران رایج شده بود مردم پس از آن به غلط به همه این سلاحها کلت لقب دادند.
  • یاسر ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 2
    عزیزم برتا با کالیبر 9 پر طرفدار ترین و کاربردی ترین اسلحه در ایران است.
  • هامی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    5 1
    درسته سلاحهای دوربردلازمه جنگ نامتقارنه اما باید فکری م به حال تسلیحات سبک انفرادی کرد،دیگه ژ3وکلاشینکف وزعاف جوابگوی نبرد آینده نیستن،کارابین خیبرم مشکلات اساسی داره،توساخت سلاح های سبک همدلی وهمکاری لازمونداریم..
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    بسيار عالي بود اميدوارم ادامه داشته باشد
  • صاعقه ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 0
    خوب بود اي كاش چند تا سايت هم معرفي مي كرديد در اين مورد
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 0
    عکس؟!
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 2
    جای کلت لاما هم خالیه
  • طاها ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    کمی جالب بود. لطفا راجع به انواع سلاح های تک تیر انداز هم مقاله ای بذارید...
  • شاندیز ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    هکلر و کخ چه مدلی ؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      0 0
      ufcهست که خیلی معروف و گرونه و همچنینhk4که الان تولیدش متوقف شده
  • شاندیز ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    1 1
    بعله بهترین کلت عملیاتی در جهان و بعد از 1911 محبوب ترین اما انصافا کالیبر 9 کجا و 7.65 کجا
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    6 6
    بکش تا کشته نشوی. چه منطق احمقانه ای! آیا روزی می رسد که دیگر اسلحه و وسیله ای برای کشتن انسانها ساخته نشود؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 0
    عکس؟!
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 1
    عکس؟!
  • يك بنده خدا ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    4 2
    سلام تپانچه زيگ زاور ساخت المان است نه سويس
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    نظر موساد روکه خوندم کلی خندیدم اینو از کجا اوردی ها؟
  • نادر ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    کخ اسم یک کارخانه اسلحه سازی آلمان می باشد که تولید ژ3 هم دارد .
  • ساواک ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    چرا با این کلتا با یوزی که بهتره موساد وچرا بهشت جای تو تنگ نمی شه
  • مسافر ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    1 0
    البته شاندیز از اسلحه تخصوصی نداره ولی غذاهای خوبی داره .
  • نامرغوب ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    2 1
    برتا با داشتن گلنگدن آلمینیوی و قبضه فولادی بعد از مصرف 3 خشاب ریل رفتو آمد ساعیده شده واسلحه گیر می کند
  • معلم ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 2
    زرنگی می خوای با اسلحه آشناشی برو سر درست.
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    1 0
    مگه نگفتم حالا زوده برو سر درست
  • کارشناس ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 1
    لاما که از برتا پیشه پاافتاده تره وهر دو ایتالیائی هستند . وبعد از مدتی گیر می کنند . چون گلنگدنش آلمینیومی هستند.
  • عجول ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    بزرگ شدی میری سربازی یاد میگیری .
  • رضا ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    3 0
    کلت برونینگ 1911 رافراموش کرده بودیید.
    • يه بنده خدايي IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
      0 1
      آق داداش ديگه سي زد ٧٥ جاي همون كلت معروف ١٩١١ ام ١ بروانينگ رو گرفته..........
  • رزمنده ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    1 0
    همه اینا یک طرف و کالیبر 45 یک چیز دیگس .
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 2
    فتوشاپه!!
  • ارش ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 1
    شما برو اول يك كلمة فارسي براى اىن نوع سلاح پىدا گن بعدأ مقاله بنوىس. colt نام ىك برند امريكايي است. شما نميتوانيد از اين كلمه براي نام بردن از "سلاح كمري"يا "سلاح دستي" استفاده كنيد. به عنوان كسى كه با انواع سلاح شخصى كار كرده بايد بگويم sig sauer و Kimber از بهـترىنهـا هـستند.
  • سینا ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    خواستی بگی که "منم آره"!
  • ناصرتگزاس ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 1
    چرا بدون اجازه، تصاویر اسباب بایهای دوران بچگی منو منتشر کردید؟ ها؟
  • محسن ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 1
    جالب و کاربردی بود ای کاش نحوه استفاده از اونا رو هم ری سایت میذاشتین
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    فكر مي كنيد بردن واژه"كاربلد" براي وسيله اي كه درست و يا نادرست براي كشتن انسان استفاده مي شه كار درستي است؟ واي بر اين انسان...
  • فرزاد ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    جاي اينايي كه گفتي حقيقتا تو بهشته ولي جاي توي الاف جهنمه انشاالله
  • amir ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    pas shoma az baghiye tapancheha khbar nadarin
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    چه جالب تا حالا نميدونستم تو كشور و بين خواننده هاي سايتها انقدر كارشناس سلاح داريم!
  • زماني ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    درود بر روول ور
  • مجتبی ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    آه جای نخجیر 2 خودم خالیه. البته اگه به کمر ببندی کمرتو میشکنه انقدر سنگینه....
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    خیلی سوسولی!
  • شاندیز ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    منم آره تو چی ؟؟؟
  • بچه هاي بالا ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    البنه تاروس تو ايران هم مسلسل و هم كلت كمري موجود هست. كلت كمريش مثل برتا و هيچ تفاوتي نداره مسلسلش هم مثل برتا هست ولي با اين تفاوت كه برگه ناظم آتش اسلحه بصورت دكمه هست
  • gkybtamf ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    20
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    فقط و فقط Beretta M9
  • فاطمه ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    البته تپانچه نام عمومی همه این اسلحه ها هست آن هم فارسی. چون ماشه را میتپانی!!!!
  • فاطمه ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    مثلا قدیما که اسلحه نبود مردم همدیگرو نمیکشتن؟ قابیل با چی هابیلو کشت؟
  • اشس ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    موافقم من عاشق تك تيراندازي ام
  • اشس ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    پيش بيني ميشه تو جنگ جهاني چهارم مردم با سنگ و چماق مي جنگند!
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    گلابي؟؟؟
  • اشس ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    من عاشقه اين نظرم:))))
  • اشس ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    من الان احساس نا امني ميكنم اينايي كه اومدن نظر دادن درباره اسلحه ها و ميگن خودشون دارن كجا زندگي ميكنن نريم اونجا؟؟؟؟
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    1 0
    جون مادرت مشرق بگو هدفت از گذاشتن این خبر چی بود، قاچاقچی ها کلت ها شون رو دستشون مونده، اسم رمز بین شما و طرف قراردادتونه، اراذل ایرانی آپدیت نشدند قمه و دشنه باید کنار گذاشته بشه یا روش یانکی ها بر این مملکت باید حکومت کرد امیدوارم خبرنگار مشرق مثل هم پیاله هاش به فکر ارتباط با آمریکا اولین گزینه شون تقلید این روش برای مردم ما، این نباشه
  • کامی ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    فقط تفنگ بادی 5.5 میزنی تا یه ماه جاش کبود میشه.
  • محمد ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    دوست عزیز لاما ساخت اسپانیاست
  • محمد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    قابیل با بیل کشت
  • محمد ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 1
    ارش جان سلاح پایی و کله ای نداریم؟
  • چنار ایلگاس ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 4
    برو بابا کلت فقط برتا 92
  • وحيد ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    استارصداسپانيايي هم چيزجالبي است كاليبر22LR
  • علي ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    2 1
    چرا عكس اول گلوله هاش سوراخه
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    1 1
    اسلحه شکاری بلژیک
  • polaw man ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    به هر سلاح کمری ای کلت نمیگن آقایون مثلا متخصص!!!!! کلت نام شرکت بزرگی است در آمریکا که سلاح های کارآمدی تاکنون ساخته به این دسته از سلاح ها میگن پیستول
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    1 0
    برتر جونمه
  • وحید ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    1 0
    لطفا سایت رو بروز کنید
  • رضا جراح ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    K5کره ایی را بیشتر توضیح بدید
  • بهی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    اقایون متخصص کدومش لگدش کمتره ؟ حالا کسی بخوادچطوری میتونه تهیه کنه یه اتومات با کالیبر بالا
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    عالین حال کردم
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 0
    برونینگ خر کشه!
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    دم همتون گرم یکیشو بفرستین برا ما نداریم
  • علی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    قصه نخور خودم واسه تولدت کالیبر45 میخرم عزیزم
  • ب ا ب ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    متاسفانه مثل آب خوردن قاچاق ميشه مياد ايران فقط بايد بدوني از كجا و از كي بخري. در ضمن جرم هفت تيرهاي خشاب چرخان از هفت تيرهاي نيمه اتوماتيك و اتوماتيك بيشتره، چون هفت تيرهاي ساده بعد از شليك پوكشون توش ميمونه ولي اتوماتيك ها پوكه رو پرت ميكنن بيرون.
  • رضا ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    3 0
    ازکجامیتونم یه کلت بحال ومشت تهیه کنم
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    لطفا در مورد پشت پرده جواز دادن به دهها هزار صلاح شکاری در ایران هم تحقیق کنید.یه سری افراد کارخونه فشنگ سازیشون مشتری نداشت تفنگ قاچاق دادن دست مردم.خودشون هم جوازش کردن .فشنگشم فروختن.ملت هم همه خوشحال
  • بلوچ ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    2 1
    این کلت نیست بیاید بلوچستان من به شما کلت نشون میدک
  • ناشناس ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    سلاحی وجود دارد که از کلیه سلاحهای کمری قدرتمندتر شیکتر و خوش دست تر است این سلاح در ایران به وفور تولید میشود و نامش دروغ است
  • شاپور ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    جان مادرتون چجوری میشه ی برتا m9نو اکبند خرید؟
  • سحر ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    من اخرین تفنگی که میشناختم تفنگ اب پاش بود خدایی شما چجوری این همه اطلاعات داشتین؟؟؟؟؟
  • پژمان بختیاری ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    قبل از اینکه به فکر خرید سلاح بیوفتین یه مطالعه کوتاه در خصوص قوانین حمل سلاح و همچنین سلاح غیرمجاز داشته باشین. در ضمن برتا نو و اکبند رو نمی تونید پیدا کنید. همین ها هم معمولا قیمت خیلی بالایی دارند. منطقه محل خدمت من به راحتی میشه سلاح خریداری کرد. به شرطی که من و همکارام امونتون بدیم و از دست ما جون سالم به در ببرید
  • پژمان بختیاری ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    1 1
    زیگزائور اسلحه ای هست که سالهاست از اون استفاده میکنم. تنها مشکلی که داره لگد معکوسی هست که در شلیک های پیاپی ایجاد میشه و دقت رو در شلیک های بعدی خیلی پایین میاره. به تازگی به یگان ما زعاف دادن که نسبتا بهتر از زیگزائور عمل میکنه.
  • امیر تینیو ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    عالی بود فقط کاش که وقتش بیشتر بشه
  • no name ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    0 0
    کالیبرتون خیلی زیاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس