نکته دیگری که به نوعی باعث ترس در بین رقبای چین شده است بحث استفاده از دو چرخ در ارابه فرود جلویی " J-31 " است. این توانایی در جنگنده های ناونشین به کار می رود و منظور از این گونه طراحی ایجاد توان برای نشست و برخاست بر روی ناوهای هواپیمابر است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شاید تا یک دهه پیش هر زمان که صحبت از جنگنده های چینی به میان می آمد بسیاری به یاد جنگنده های مختلف روسی می افتادند که در کشور چین به صورت تحت لیسانس تولید شده اند. باید گفت که این روند سالها در این کشور دنبال شده اما دستاوردهای چند سال اخیر چین در بخش هوانوردی نظامی نشان از یک پیشرفت جهش گونه در توانایی های نظامی این کشور است.

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به بحث تاریخچه هواپیماسازی در کشور چین بیاندازیم باید این گونه بگوییم که از زمان جنگ کره که جنگنده های جت میگ 15 روسی به چین تحویل شده و سپس در این کشور تولید شدند بحث صنعت هواپیمایی و ساخت جنگنده در چین آغاز شد. به طور سنتی چینی ها جنگنده های روسی مثل سری میگ و یا سوخو را در کشور خود تولید می کردند.

با تیره شدن روابط دو کشور در زمان جنگ سرد و به عبارتی شکاف افتادن بین دو ابرقدرت جهان کمونیسم، صنعت نوپای هوایی چین ضربه شدیدی را متحمل شد. این کشور از این پس با ترکیبی از توان داخلی و البته استفاده از بحثی به عنوان "جاسوسی صنعتی" سعی در بدست آوردن دانش مورد نیاز خود کرد. چینی ها از منابع مختلفی مثل کشورهای اروپایی تا نمونه های بدست آمده از هواگردهای ساقط شده آمریکایی در ویتنام برای افزایش دانش خود در زمینه هوانوردی بهره بردند.

با پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی سابق دشمن قدیمی به دوستی نزدیک بدل شد. در این زمان چین در ابتدای دوره شکوفایی اقتصادی خود بود و در همین حال روسیه نیز به شدت به منابع مالی برای رسیدگی به وضیعت به هم ریخته خود نیاز داشت. در این دوران چینی ها با تولید تحت امتیاز جنگنده های سوخوی 27 روسی به اسم جی 11 توان تهاجم هوایی خود را افزایش دادند.

به طور سنتی نیروی هوایی چین یک نیروی دفاعی به حساب می آمد که دارای تعداد محدودی بمب افکن H-6 به عنوان نمونه بومی از بمب افکن روسی Tu 16 برای عملیات های بمباران بود که البته تهدید آنچنانی برای دشمنان چین در سالهای جنگ سرد مثل شوروی یا آمریکا به حساب نمی آمد. حجم بالای جنگنده هایی مثل سری میگ 21 نیز بیشتر جنگنده هایی برای دفاع هوایی به حساب می آمدند.

اما در دوره پس از سال 2000 میلادی و خصوصا پس از حادثه 11 سپتامبر و حضور نظامی آمریکا و ناتو در قاره آسیا، چین به سرعت به سمت تغییر در نگرش خود به سمت نیروهای نظامی خود رفت. در یک دهه اخیر چین به سرعت به سمت تقویت گسترده توان هوایی و دریایی خود رفته و دو نیروی هوایی و دریایی خود را از یک نیروی دفاعی صرف یک قوای تهاجمی با توان آفندی بسیار بالا تبدیل کرده است.

در سالهای اخیر کشور چین 3 دستاورد عمده در بحث هوانوردی نظامی داشته است که به ترتیب جنگنده های J-10 ، J-20 و J-31 هستند. دستاورد اولی یک جنگنده نسل 4.5 است که پس از سالها با سرمایه گذاری گسترده و کمکهای متعدد خارجی به تولید انبوه رسیده و در حال حاضر به عنوان یکی از ارکان اصلی نیروی هوایی چین به حساب می آید.

اما در سال 2011 میلادی بود که چین با رونمایی از یک جنگنده با ظاهری پنهانکار باعث تعجب و تحسین بسیاری از کارشناسان هوایی در جهان شد. جنگنده " J-20 " در حقیقت به عنوان اولین جنگنده نسل پنجم چین به جهان معرفی شد. از همان ابتدای پخش تصاویر مربوط به این جنگنده گمانه زنی ها در مورد ریشه های این هواپیما آغاز شد. بنا بر اخبار موجود در اواخر دهه 90 میلادی چینی ها برنامه ای با عنوان J-XX را آغاز کردند.

هدف از این برنامه طراحی و ساخت جنگنده بومی نسل پنجم با قابلیت پنهانکاری بود. پس از رونمایی از " J-20 " منابعی در بالکان اعلام کرده اند که چین توانسته است به بخش هایی از هواپیمای تهاجمی پنهانکار "F-117 " ساخت آمریکا که در جریان عملیات این کشور بر فراز یوگوسلاوی سابق در سال 1999 ساقط شده بود دست پیدا کنند.

صادقانه باید احتمال داد که با توجه به سابقه طولانی چین در بحث سرقت تکنولوژی، به احتمال زیاد این مسئله صحیح بوده و بخش های زیادی از لاشه پرنده آمریکایی به چین رسیده است. در یک نگاه کلی " J-20 " یک تلاش از سوی چین برای ساخت جنگنده ای شبیه به اف 22 آمریکایی است. این جنگنده با بالهایی برزگ و مثلثی به شکل کاملا مشخصی از اف 22 آمریکایی بزرگ تر است. در تصاویر مقایسه ای موجود می توان به شباهت موجود بین دماغه اف 22 با جی 20 و شباهت های ورودی هوا پی برد.

تصاویر موجود نشان دهنده وجود بخش هایی مخصوص حمل مهمات در درون بدنه جی 20 است که خود نکته ای بسیار مهم برای جنگنده های پنهان کار به شمار می رود. نکاتی دیگر همچون طراحی بالهای اف 22 و جی 20 با مقدار کمی تمایل به سمت پایین نشان از شباهتهای این دو پرنده به یکدیگر است.


جی 20

سکان های عمودی " V " شکل از دیگر خصایص مشترک دو پرنده هستند که به منظور کاهش سطح مقطع راداری در تمامی جنگنده های رادارگریز و همچنین پرنده هایی که دارای سطح مقطع راداری کمی هستند به کار رفته است. اما باید گفت که تا به امروز تنها 3 فروند از جنگنده جی 20 ساخته شده است و بنا بر نظر کارشناسان به عنوان یک بستر آزمایشی برای انواع رادارها و موتورهای بومی ساخت چین به کار خواهد رفت. بنا بر اعلام مقامات نظامی چین این هواپیما در بازه سالهای 2017 تا 2019 به تولید انبوه خواهد رسید.

اما چند روز پیش به تاریخ 31 اکتبر 2012 میلادی چینی ها باردیگر جهان را شگفت زده کردند. از چند ماه قبل تصویری از یک جنگنده استتار شده که بر پشت یک کامیون در چین در حال حمل است منتشر شده و باعث حدس و گمان های زیادی در مورد جنگنده بعدی چین شده بود.


جنگنده جی 31 در حال آزمایشات زمینی

در این روز چینی ها تصاویری از اولین پرواز جنگنده " J-31 " خود را منتشر کردند که به شکل جالب و سوال برانگیزی به هواپیمای آمریکایی " F-35 " شبیه است. سکان عمودی " V " شکل، بالهای کوچک تر، دماغه و ورودی های هوا شبیه به اف 35 همه و همه نشان از یک الگو برداری عمیق از جنگنده آمریکایی بود. اما باید اضافه کرد که جنگنده چینی بر خلاف نمونه آمریکایی از دو موتور بهره می برد که این امکان را به نمونه چینی خواهد داد که بتواند با سرعت بیشتر و در مسافتهای طولانی تر پرواز کند.

تصاویر موجود نشان از استفاده " J-31 " از دو موتور روسی مدل " RD-93 " است. البته چین شدیدا به دنبال طراحی و ساخت مدلهای پیشران بومی خود است اما به جهت انجام آزمایش های اولیه از موتورهای روسی استفاده کرده است. چین خود در حال تکمیل موتورهای سری " WS-10 " و " WS-15 " است که بنا بر اطلاعات موجود دارای تغییر دهنده های بردار رانش نیز خواهند بود. توان موتور فعلی " J-31 " برابر با 98 کیلو نیوتون است که به دلیل دو تا بودن موتورها به 196 می رسد. این عدد برای جنگنده آمریکایی اف – 35 که از یک موتور استفاده می کند 125 است.


جی 31 در حال پرواز

بخش هایی برای حمل مهمات در درون بدنه این جنگنده نصب شده است و البته در زمانی که پنهان کاری الویت اصلی ماموریت نباشد می توان تا مهمات را در زیر بال و بدنه " J-31 " نیز نصب کرد. کارشناسان به صورت تخمینی طول این جنگنده را 16 متر و فاصله بین دو نوک بال آن را 10 متر اعلام کردند.

نکته دیگری که به نوعی باعث ترس در بین رقبای چین شده است بحث استفاده از دو چرخ در ارابه فرود جلویی " J-31 " است. کارشناسان معتقد هستند که این مسئله در جنگنده های ناونشین به کار می رود و منظور از این گونه طراحی ایجاد توان برای نشست و برخاست بر روی ناوهای هواپیمابر است. خبر افزایش توان دریایی چین و به آب افتادن اولین ناوهواپیمابر این کشور به اندازه کافی برای رقبای چین بد بود و حالا احتمالا این کشورها با ناوهایی مجهز به جنگنده های پنهان کار به دریا خواهد آمد که این خود مشکل دشمنان چین را دو چندان خواهد کرد.


استفاده از دو چرخ در ارابه فرود جلو

در حال حاضر صحبت کردن در مورد توانایی های واقعی جنگنده های جدید چینی زود است. به هر حال چین یک کشور پرسابقه در زمینه هوانوردی به مانند روسیه و یا آمریکا به حساب نمی آید و مسلما برای رسیدن به حد کمال در این صنعت راه دشواری را پیش رو دارد. اما باید این مسئله را خاطر نشان کرد که دستاوردهای اخیر چین در زمینه های گوناگون از جمله بحث جنگنده های پنهان کار نشان از برنامه ریزی و سرمایه گذاری صحیح مسئولین چینی در این بخش دارد.

این مسئله که چگونه کشوری که 50 سال قبل کوچکترین حرفی در زمینه هوانوردی برای گفتن نداشت امروزه از بسیاری از کشورهای اروپایی که سابقه ای بیش از 100 صد سال در این زمینه دارند پیش افتاده خود گویای مسائل بسیاری است.


تصیوری مقایسه ای شامل جنگنده های جی 20 ، جی 31، اف 22 و اف 35

فراموش نکنید که کشورهایی مثل فرانسه و انگلستان سالها زودتر از چین به این وادی وارد شده و در زمان خود از فناوری های پیشرفته ای برخوردار بودند. اما چین موفق شده تا با سرمایه گذاری صحیح در زمینه های مختلف از جمله صنایع هوایی امروزه با معرفی دو جنگنده نسل 5 نه تنها خود را به عنوان سومین کشور دارای این توانایی معرفی کرده و از این منظر اروپایی ها را کنار بگذارد، بلکه با نزدیک شدن به روسیه و آمریکا در این رقابت زنگ های خطر را برای هر دو این کشورها به صدا در آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    11 1
    چین به این سادگی به این جاها نرسیده یادتان هست 15 یا 16 سال پیش فساد مالی در آنجا بیداد می کرد و همه فاسد ها را چه وزیر چه رئیس حزب کمونیست چه استاندار چه رئیس بانک ، همه را کنار دیوار می گذاشتند ؟! امروز نتیجه آن کار قاطعانه چینی ها را ببینید و السلام
    • DE ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      1 1
      نه که الان فساد تو چین صفره
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 1
    خوش به حالشون ..............................
  • عماد ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    4 10
    یهود ظاهرا میخوا چین رو بجا آمریکا علم کنه. متاسفانه هرچی میخوان میکنن. ولی وعده قرآن اینه که: پایان تاریخ ازآن ما مسلموناست. دم ایران گرم که جلو همه دنیا واستاده با اینکه همه دنبال نفس اند، اون دنباله حقه. بشرط اینکه نبازیم خودمونو، ناجی اسلام هم خواهیم بود، انشاءالله.
    • US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
      1 1
      خفه بی سواد نه فهم
  • هام ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 1
    شایدشبیه باشن اماسطح فن آوریشون مسلمأپایین تره اما ماکه هواپیماهایی مث اف14وآرکیو170 داریم میتونیم هواپیماهای پیشرفته تر از چینیا بسازیم..
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 0
    گزارش جالبی بود جی 31 جنگنده خوش استیلی به نظر می یاد امیدوارم ماهم زدتر به این قابلیت دست پیدا کنیم
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    ایران که مهم ترین شریک تجاری چین در خاورمیانه محسوب می شود و کلی سودمالی به این کشور می رساند باید در کنارش به امتیازاتی از جمله تکنولوژی ساخت چنین جنگنده هایی دست پیدا کند مثل پاکستانی ها که جت تندر(JF17) را با همکاری چینی ها ساختند.
  • ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 3
    چین و یهود؟! این تحلیل رو از کجات درآوردی؟ زیاد رائفی‌پور (فارغ التحصیل حسابداری) گوش دادی قات زدی!
  • صدرا ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    3 0
    البته باید گفت چین تحریمی پیش رو نداره و می تونه از فناوری سایر کشور ها استفاده کنه ولی اگر محدودیت هاو تحریم های صنعت دفاعی خودمون رو در نظر بگیریم و سطحی که زمان جنگ داشتیم و دستاوردهای نظامیمان بعد از حدود 23 سال از اتمام جنگ با اطمینان باید گفت رشد صنعت دفاعی ما بیشتره نمره چین بعد از 50 سال با کلاسهای تقویتی و... از 12 رسیده به17 نمره ایران بعد از 8 سال جنگ با تلاش شبانه روزی با تقدیم شهدائی چون تهرانی مقدم از 8 رسیده به 15
  • حسين ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    جنگ زرد پوست و سفيد پوست در آخر الزمان قطعيه!
  • اقا ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    هنر زان ایرانیان است و بس.
  • 1120 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    باشه به ما چه ربطی داره؟ پیشرفت های کشور خودمون رو نگاه کنید...
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 3
    اسلام ناجی نمی خواد پیرو می خواهد!! مشرقی ها به کجا رسیده اید که به جنگنده ساخت چین می بالید چین کمونیست بی خدا!!
  • ودوود ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آقا عماد لطفا جک نگو. ما داریم از گشنگی میمیریم همین اسلام گفته با سود جویان با احتکار کنندگان با دزد های بیت المال و مردم برخورد بشه آدم بشن .بس جک نگو.لطفا
  • فرهاد ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    بگوناجی وطن وفرهنگ وتمدن ایرانی،نه ناجی اسلام،اسلام یک اعتقاده و1400سال خودشو حفظ کرده بعد ازاین هم حفظ خواهد کرد.توفکروطنت باش
  • محمد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    روش زیرکانه ای که کشور ما در این چند سال در پیش گرفته پیشرفت فناوری موشکی و پدافندی است چون بجای اینکه یک هواپیمای نسل پنجم با قیمت نجومی چند صد میلیون دلاری با ریسک بالای انهدام آن در عرصه نبرد می توان از یک موشک چند میلیون دلاری همان هدف را منهدم کرد! هر چند ایران ثابت کرده در هر عرصه ای وارد شود در عرض یک دهه می تواند به فناوری بالای آن صنعت دست یابد که به طور قطع در عرصه هوانوردی از خیلی وقت پیش وارد شده که دست آورد این جهاد علمی را در مورد رونمایی از پهباد های مختلف با انواع کاربری و توانایی و رونمایی از انواع جنگنده شفق، صاعقه و آذرخش شاهدیم و اینها تازه برای دست گرمی است مطمئن باشیم که ایرانی اگر بخواهد بهترین را خواهد ساخت و بر علیه دشمنان بکار خواهد گرفت و کشور را در برابر چشم طمع اجنبی بیمه خواهد کرد به حول قوه الهی.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اینها فقط شکلا شبیه جنگنده های آمریکایی هستند.از نظر تکنولوژی همان محصولات قدیمی روسی می باشند.مثلا موتور آنها همان موتور میگ 29 است.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    همون چیزی که ما تو ایران می ترسیم انجام بدیم.عامل بدبختی و گرونی و مشکلات(اکثرشون) اینه تا می خواد یکی رو مجازات کنن هزار تا فامیل براش پیدا می شه.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    من کلا به هرکس که سعی می کنه اسلام و ایران رو در تقابل با هم نشون بده مشکوکم! دست خودم هم نیست!
  • رضا ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    مرسي ولي ديگه ازچين نگو تا ايراني هست چيني چرا؟؟؟
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 3
    فتوشاپه!!
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    به به
  • هامی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 0
    بجای منفی دادن بحث کنید..اگه اینا از تیکه های اف 117به اینجارسیدن ما یه آرکیو170پیشرفته تروسالم داریم!اف 14وموشک فونیکسش هنوز تو رهگیری حریف ندارن اینوخودآمریکاییا اعتراف کردن..
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    قيافشو نبينين كارايش به جت هاي امريكايي نميرسه. امريكا 275 ميليارد دلار بوجه ي نظامي داره و چين87 ميليارد دلار.
  • وحید ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    من هنوز معتقدم جنگ بعدی جنگروسیه+چین+المان دربرابر امریکا + فرانسه+انگلیس البته در اغاز جنگ ایران و اسراییل است (راستی چرا در پیام ها ب استاد رائفی پور بی احترامی میشه فارغ التحصیل کشاورزی هم باشه ولی حرف حق رو بزنه باید پذیرفت همون طور که داریم علم اگر دست مشرک باشه باید از او دست اورد)
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    خف بینیم بابا
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 2
    عمو صدرا! معلمی؟ فکر نکنم استادی، بیشتر میخوره استاد دانشگاه باشی که کیلویی نمره میدی!
  • علی ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    توليد تجهيزات پيشرفته اولاً زيرساخت می‌خواد و دوم عزم ملی. اولی که بماند دومی هم با روحيه فعلی که خيلی‌ها حتی مسئولين سود فردی رو بر سود جمعی ترجيح می‌دن شدنی نيست. وگرنه ايران نزديک 40 ساله که اف-14 داره
  • علی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    در يکی از منابع مربوطه خواندم که روس‌ها ديجيتالی کردن تجهيزات داخل کابين جنگنده‌های خود را (ميگ 29 بود احتمالاً ) به فرانسوی‌ها سپرده بودند. يعنی هنوز از سيستم‌های انالوگ استفاده می‌کردند و تکنولوژی سيستم‌های ديجيتال را نداشتند. باتوجه به اينکه صنعت نظامی چين تا حدی وابسته به صنعت نظامی روس‌هاست. نمی‌دانم در بعد تکنولوژيک اين هواپيما واقعاً رقيب امثال اف22 است يا نه. خود روسيه که بالاتر از چين ايستاده در اين عرصه حرف چندانی برای گفتن ندارد. جنگ 8 ساله ايران هم اين را نشان داد. وقتی اف14‌های ايران سوخوها و ميگ‌های عراق را منهدم می‌کردند. تنها وقتی عراق ميراژهای فرانسوی را خريداری کرد توانست تا حدودی در برابر اف14ها خودی نشان دهد.
  • m2n ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر از بین برود؛باید آماده جنگ با خدا بشوند.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    مسلما بحث موشکی ایران مهم است ولی در رهگیری هم باید کاری صورت بگیره(رهگیر قدرتمند،سقوط های اخیر میگ 29 ،اف 4 و سوخو 25 سپاه نشان می ده آسمان ایران نا امن است).........چه در موشکی چه هواپیما مشکل پیشران هویداست(موتور سوخت جامد توپول ام و موتور توربینی اف 100)
  • پدرام ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    يك كلام ختم كلام خواستن توانستن است ارادتمند همه پدرام
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    امثال شما هم تا کم میارید میزنید به جاده خاکی.آخه مرد حسابی این حرفا کدومه؟دیگه حالم از تکرار کلمات یهود و صهیونیزم و فراماسونر و هولوکاست و استکبار و... تو رسانهامون بهم میخوره.اسب صنعت دنیا داره چهار نعل بجلو می تازه اونوقت شاید همین استکباری که این همه بهش بد و بیراه میگید با همین کلمات ما رو سر کار گذاشته و حتی در جوامع دانشگاهی(صنعتی نه علوم انسانی)ما چه زمانهای زیادی بجای اینکه به درس و تحقیق اختصاص پیدا کنه صرف این مباحث بیهوده که نه بدرد دنیا میخوره و نه آخرت میشه.تکنولوژی که در سایه مدیریت صحیح و استخدام بر اساس تخصص رو باید چسبید.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    دوست هموطن حق باشماست اما ورود این قبیل تکنولوژی های پیشرفته احتیاج به یکسری زیر ساختها در کشورمون رو هم داره که ما بدبختانه نداریم که یکیش مدیریته
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اونوقت این فرم بارمبندی نمره رو شما چجوری حساب کردید؟
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آقا محمد موشک و هواپیما هر کدوم ماموریتهای خاص خودشون رو دارن.در غیر اینصورت کشورهایی مانند آمریکا و روسیه و حتی چین که در ساخت موشک سرآمد هستن,مغز خر که نخوردن بیایند و اینهمه رو هواپیما سازی بودجه کنن.البته شاید مشاوری مثل شما رو در کنار نداشته اند(شوخی بود دلگیر نشو رفیق)در ضمن صنعت هواپیما سازی رو با فوتبال دستی اشتباه نگیر که احتیاج به دست گرمی داشته باشه و باز هم در ضمن پروژه شفق رو که خدا رحمتش کنه و صاعقه و آذرخش و رعد و برق .... اینها همش یک هواپیماست بنام اف-5
  • mehran ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام مقاله ی عالی بود
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    بابا خفن!فقط باب اطلاع جنابعالی قابل عرض است که موتور میگ-29 RD-33 هست و نه RD-93البته یک نوع آردی هم خودمون می ساختیم که حتی بدرد مسافر کشی هم نمی خورد
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    عذر میخوام میشه لطفاً مشروح این اعترافگیری رو جهت روشن شدن اذهان سایر هموطنان منتشر کنید؟
  • مهران ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    (سقوط های اخیر میگ 29 ) فقط چند هفته پیش یک فروند میگ29 سقوط کرده بود حالا موندم این کلمه ( سقوط های ) از کجا اومده اون فقط یک میگ29 بود نه چنتا . دلیل سقوط هم مشکل میگ29 نبود بلکه احتمال میدادند خلبان سکته کرده باشه !!!!
  • محمد ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آقای یا خانوم ناشناس....حالت اگه بهم میخوره یعنی اینکه بجای اظهار فضل کردن باید بری دکتر... یه ویتامین ب 6 یا متوکلوپرامیدی چیزی کوفتی بهت بدن تا از توهم بیای بیرون!!! البته این تهو ات به معده ات تنها ربط نداره بلکه به مخت ربط داره که دنیا و نفس و ... کلا ایزوله اش کرده و از درک مبارزه با ظلم و داشتن اعتقاد و ایمان و حق پرستی کلا عاجزه!!!!! بابا شما بدجوری به قیّم نیاز داری...!!!! افهم.....
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    چین و روسیه طرفداران امریکا رو داره به گند می کشونه...اه اه اه......
  • سام ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ما جنگنده ي اذرخش و رعد را سا ختيم ودر حال ساخت نمونه ي اوليه ي جنگنده ي بمب افکن شفق هستيم اما هر سه نوع جنگنده به کمک علم روسي وبا همکاري روسيه بوده
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ممد جون بهتر نبود که با همون اسم عماد میومدی در مورد تهوع نسخه میدادی هر چند که طبابت هم بمانند دیانتت خیلی ایراد داره.من چی میگم تو کجا سیر می کنی.یا من اسمه دوا
  • حجت ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    شدیدا با علی آقا موافقم.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    دوستان عزیزی که از هر مقاله ( بعضا" علمی) ناخواسته برای تحقیر کشور و هموطنانتان استفاده می کنید، نقد کنید ولی با بی انصافی خوانندگان کامنتهای خو را مایوس نکنید. متوجه باشید که اگر در ایام دفاع مقدس، رزمندگان آگاه و شجاع و فداکار به مانند برخی از شما، خودشان را مقهور آواکسهای امریکا، سوپر اتنداردها و اگزوسه های فرانسوی، تی 72 شوروی، که جزو برترینها آن روزگار بودند، می دیدند. شما همینک در یک کشور تحت اشغال، از خیلی از موهبات پیش پا افتاده هم محروم بودید. البته برخی از نظرات هم، فاقد ادله منطقی و علمی اند. در ضمن عقل عقلا، خیلی ارتباطی به رشته تحصیلیشان ندارد.
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    تو دیگه نظیر نداری
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اخر توهم.
  • سعید ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آقایان ناشناس چرت پرت نگینخبر ندارین حداقل نظر ندین تحریم این جوری کمر هر کشوری رو می شکنه ما که کمر خم نکردیم ریشه در چیزه دیگه داره من یه مهندس طراح مکانیک هر طرحی تو کارخانه میزنیم بعد می بریم برای تولید، ماشین آلات صنعتی تولید ما خیلی محدود ولی کارگرای ما قطعه رو با یه ماشن فرز معمولی می زنند که من خودم انگشت به دهن می مونم
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    برای هواپیما سازی چینی ها فقط به موتور روسی احتیاج دارند بقیه چیزها را خودشان میسازند البته با کمی کیفیت کمتر.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ما داریم تلاش میکنیم و این خیلی خوبه اما تقریبا هیچ کاری را در صنعت هواپیما جلو نمیبریم. تمام پروژه هایی که گفتی تعطیلند. الان ما نه طراحی بلدیم و نه ساخت بدنه و نه پیشران. تنها چیزی که تا حدی بلدیم مونتاژه که بعد از 30 سال دستاورد زیادی نیست. باید بخش ریالی بودجه دفاعی را بجای بخش ارزی آن افزایش چند برابری داد و در صنعت هوایی سرمایه گذاری کرد که در بخش غیر نظامی هم بازکشت سرمایه خواهد داشت
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    هام جان الان اف 14 رو از کجا درآوردی؟ چه ربطی داره به جنگنده نسل 5؟؟؟
  • هادی ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 1
    ما اگه تحریم نبودیم تا الان چینم یارو میکردیم.یادتون رفته که ما نسخه ی ایرانی هلیکوپتر های کبری رو ساختیم؟ با لاشه های پهباد در خلیج فارس و آر کی یو 170 پهباد ساختیم در حالی که یکی از مقامات آمریکا به تعنه گفته بود خوبه!، ایرانی ها تا وقتی که بتونن نسخه ی آر کیو 170 رو بسازن ما فناوریشو بوسیدیم گذاشتیم کنار!!! یکی از دلایل ترس اسرائیلی ها از ایوبم همین بود که فناوری پیچیده ای داشت...در زمینه ی ساخت جتم بگم که روسها تماما با ما همکاری نکردن و به دلیل تحریم ها در برخی بخشها ما رو تنها گذاشتن...و راستی اینم بگم که روسیه در ساخت صندلی های پرتابی جت از آمریکا جلوئه حداقلا پس نگید جلو آمریکا هیچی نیست دس بالا دس زیاده
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    جناب عماد یا قاطی داری و دچار خود شیفتگی هستی، ما داری همه رو مچل می کنی!!! هیچ معلومه چی میگی؟ برای من که یک ایرانی هستم حرفات مثل فحشه، انگار همه رو مسخره کردی...
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    با آقای ناشناس کاملا موافقم و با عماد و ممد مخالفم
  • محقق ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    دوستان f14 هواپیمای تک پرواز جنگنده نیست بلکه بخاطر رادارهای قوی که دارد می تواند حکم رهبری چند جنگنده را ایفا کند .
  • نیک زاد ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ناراحت نشین اون نا شناس نیست فقط کشورش را فروخته .
  • مرجان ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    شما تازگی جنگ خروس زرد و سفید را ندیدی
  • نیک زاد ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق مخواهد بگوید که بدون وابستگی و پشتیبانی هم می شود پیشرفت کرد . شما چرا داغ کردی ناشناس !
  • ایرانی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ای ناشناس مثل اینکه تو همه جور آموزش دیده ای حتی نیروی هوائی من شک دارم یا تو دبستانی هستی یا معور سیا ؟
  • کار شناس ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    بعد از این همه سال که کشورهای بنام اروپا هواپیمای R B A S را می سازند از ساخت موتور جت خبری نیست و موتور آن را آماده بکار می گیرند .
  • رسول ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    عزیزان خواهشا احترام همدیگرو نیگردارین هرکی هم هر چی جولوی چشش میاد ننویسه یه کم تعمل کنه به مخاطبها احترام بزاره بعد نطر ارایه کنه.این چینیا واقعا آدمای سخت کوشی هستن شاید ضریب هوشیشون از ما کم هم باشه ولی خیلی سخت کوشن تو کارشون خسته نمیشن و واقعا به همدیگه بینهایت احترام میزارن مطیع مدیراشونن از زیر کار سخت در نمیرن حالا هم که اینه
  • ایرانی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    این آقای ناشناس که مادرش براش اسم انتخاب نکرده همش آیه یس می خواند. مثل اینکه کارتن هم زیاد می بینه همش میگه من می دونم که نمی شه .
  • دانا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    امو تو خیلی اطلاعات داری ها من شک می کنم که خوده امریکا نباشی ؟
  • مراد ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    در تمام کارها همین جمله کارائی دارد من امتحان کردم .
  • ایرانی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    حالا تو چرا ناراحتی مگه زبانم لال تو ...... نه
  • ایرانی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    تو از اونور دنیا این همه می دونی وما بی خبریم ؟ من شک دارم به....................
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آقا هادی سالهاس روسیه ساخت صندلی پرتاب را واگذار کرده به هندوستان
  • صادق ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آی کیو پهپادو در مرز افغانستان صید کردیم ! نه در خلیج فارس سقوط کرده باشد وسالم به زمین نشاندیم که امریکائیها از ترس دست رسی روس و چین به این هواپیما از ما در خواست استر داد آن را داشتند .
  • ایرانی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اگر خودمان را بشناسیم . ما می توانیم . پس به یابه گویان خود فروخته می گویم دیگر حرفتان خریدار ندارد ملت کمر همت بسته اند .
  • محمد ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    سطح مقطع راداری جی-31 از رپتور بیشتره چون خروجی های موتورش مثل اف-22 به صورت ضدرادار با سطح مقطعه کم طراحی نشده. از طرفه دیگه بعیده جی-31 به سیستم تغییر بردار رانش مجهز باشه. در مجموع بهتره با اف-35 قیاس بشه.
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    قابل توجه اونایی که با عماد و ممد مخالفن و خیال میکنن اونا چی میگن و اینا چی میگن! حضرات من شک دارم که شما خودتون هم بدونین چی میگین چه برسه به عماد وممد.
  • ahmad ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    دوستان.ایران هم روزی میادکه خیلی بهتراز چین و خیلی از کشورهای دیگه پیشه بگیره شمابرگردید به 15-16سال پیش که ایران خیلی خیلی ضعیف بود البته اینو باید بدانیم انها از کشوری اسلامی که درمنطقه پیرفت میکند براشون یک تهدید است پس هر موفقیت یک چنین مشکلاتی هم داره
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    آقا ما چیمون از چینیا کمتره ؟
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 2
    هام جان الان اف 14 رو از کجا درآوردی؟ آقای عزیز فن آوری اف14 بسیار پیشرفته تر از آن چیزی است که تصور میکنید هواپیمائی که 40 سال پیش تولید شد و الان 180 لروند آن توسط آمریکا بصورت آماده به جنگ نگهداشته شده است آنقدز از زمان خود و الان جلوتر بوده و هست که آمریکا بدلیل هراسش از اینکه ایران بتواند تغییرات عمده دیگری در باقیمانده این هواپیناها بدهد بخشی از آنها را از رده خارج کرد البته جهت اطلاع تنها ایران و آمریکا دارای این نوع جنگنده میباشند
  • شهرستانی ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    اگر به تلویزیونمان نگاه میکردی افسر آمریکائی نیروی هوائی آمریکا و مسئول غرفه هوائی امریکا در نمایشگاه هوائی دبی اینگونه گفت که ما هنوز ار اف 14 های ایرانی میترسیم چون ایرانی ها تغییرات زیادی بر روی ان انجام داده اند
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    شاید 30سال دیگر چون تا حالا که مسئولین فرصت سوزی کردن و فقط به جنگ با هم پرداختن امیدوارم یه روزی به خود بیان و پیشرفت کشور رو در اولویت قرار بدن یعنی ما از چین لائیک هم بدتریم؟
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    با عماد کاملا موافقم عزیزانی که درک این مطلب براشون سخته کافیه یه نگاهی به تاریخ بندازن
  • kamal ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    ناشناس همین که اسم خودتو نمینویسی معلومه ... به جای این همه یاس و ناامیدی و گیر دادن به ای و اون یه خورده به چیزایی که مینویسی فک کن....
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    ان شاالله با تلاش هممون به جاهایی میرسیم که چینیا و یانکیا خوابشم نمی بینن
  • kamal ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    آقای ناشناس مایوس... یهود جماعت بخواد کاری انجام بده اول میره رو کار سینما و مخ مردم تا آمادشون کنه و بعد پیاده سازی میکنه.بدنیست بری همین فیلم 2012 رو نگاه کنی و البته نگاه کنی تا یه خورده خون به مغزت برسه بفهمی ملت چی میگن.
  • حسین ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    اصلا این بابا مدل موتورش رو گفته بود که تو جو گیر شدی
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    همین دو روز پیش بود که رییس جمهور شان هو جین تائه کفت که اگر با فساد مسئولین و حزب کمونیست مبارزه نشه این حزب و کل نظامشان بزودی سرنگون خواهد شد ! یعنی همین الان هم فساد زیادی وجود دارد . اخبار را بیشتر پیگیری نمایید . عوامل بسیار دیگری در پیشرفت چین موثر بوده است مثلا کپی برداری حرفه ای ! مثل همین هواپیماها !
  • صالح ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    ناشناس جون قضیه نمره رو برای امثال شما گفته شاید مطلب رو بگیرید ولی یا اصلا تو باغ نیستید یا دوست دارید فقط یه چیزی بگید
  • حجت ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    ناشناس جان آمریکایی ها از ترس اینکه قطعات طیاره هاشون فرستاده نشه ایران همه اونا رو بازنشسته و اوراق کردند.
  • حجت ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    بپایید نچایید
  • حجت ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    جنممون کمتره.
  • علی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    شايد علت استفاده ايشان از عبارت «سقوط‌ها» به دو هواپيمای ديگر يعنی اف4 و سوخو25 هم برگردد. زود قصاوت نکنيم.
  • بد بخت ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    درسته ما اتحاد نداریم حداقل یه چند تا بدنه بسازیم دلمون خوش باشه
  • siavash ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نظر دوستان رو خوندم اما بیشتر به درگیری شبیح بود ما تو ایران نیاز نداریم به کشوری حمله کنیم که به هواپیماهایی این چنینی فکر کنیم و سرمایه بگذاریم در عوض به حفظ تمامیت ارزیمون احمیت میدیم که با ابزارهای جایگزین جت مثل پهپاد و موشکهای گوناگون جبران میشه با ید از این بودجه کم حد اکثر استفاده رو کرد مثال : تقابل دو جت با هم ویا دو تانک با هم نتیجه اش اینه که اونی که کارایی بیشتری داره پیروزه اما نبرد جت با موشک یا تانک با موشک نتیجه بسیار بالا تری به نفع موشک داره اینو تجربه جنگ های مختلف ثابت کرده اگه از وضعیت الانت ناراضی هستی یادت باشه از ماست که بر ماست با تشکر از همه
  • siavash ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نظر دوستان رو خوندم اما بیشتر به درگیری شبیح بود ما تو ایران نیاز نداریم به کشوری حمله کنیم که به هواپیماهایی این چنینی فکر کنیم و سرمایه بگذاریم در عوض به حفظ تمامیت ارزیمون احمیت میدیم که با ابزارهای جایگزین جت مثل پهپاد و موشکهای گوناگون جبران میشه با ید از این بودجه کم حد اکثر استفاده رو کرد مثال : تقابل دو جت با هم ویا دو تانک با هم نتیجه اش اینه که اونی که کارایی بیشتری داره پیروزه اما نبرد جت با موشک یا تانک با موشک نتیجه بسیار بالا تری به نفع موشک داره اینو تجربه جنگ های مختلف ثابت کرده ا
  • حسین ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    ساخت هواپیماهای نظامی هجومی درسیاست نظامی ودکترین دفاعی ایران جایی نداره.چون دکترین دفاعی مابرتحمل ضربه اول بناشده.وتلاش ایران تقویت نیروی دریایی وموشکی وساخت راداروضدهوایی قرارداره(با برداشتی ازسایت شبکه خبر).کماین که اولین هواپیمای نظامی ماکه صاعقه هست درسال81آمده به کارشدولی پس ازگذشت10سال شاهدساخت هیچ جنگنده جدیددیگری اعم ازشکاری ورهگیرو...نیستیم.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    0 1
    صاعقه هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس