کد خبر 165519
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴

مستند «الا یا اهل العالم» آنقدر دلی ساخته شده است و بر دل می نشیند که مخاطب از برخی نقاط ضعف آن چشم می پوشد و بی شک ورود کارگردانان بزرگ کشور و هنرمندان آزاده و انقلابی به آثار داستانی و مستند با موضوع اربعین می تواند فصل جدیدی بر روی مخاطب داخلی و جهانی بگشاید.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، شبکه دوم سیما شب شهادت امام محمد باقر(ع) مستند «الا یا اهل العالم» با موضوع پیاده روی جمعی از دانشجویان هنرمند با همراهی حجت الاسلام علیرضا پناهیان را پخش کرد که شاید کمی غافلگیرکننده بود چرا که رسانه ها مخاطب را عادت داده اند که به همه چیز تقویمی و ایامی نگاه کنند و امری خلاف این، برای مخاطب جذاب و دیدنی می نماید.

مستندی کوتاه، کم ادعا ولی با درون مایه های عمیق اعتقادی و فکری که در زمانی کم حرف های بسیار بزرگی برای گفتن داشت و شاید یکی دیگر از قابلیت های این مستند همین زمان کوتاه بود.

اما چرا باید سخن از کربلا و عاشورا را در محدوده زمان و مکانی خاص محدود کنیم که اگر غیر از این باشد مخاطب کمی با حیرت نگاه کند و مگر عاشورا و کربلا فراتر از زمان و مکان نیست و مگر نیاموخته ایم که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».

عنوان مستند بسیار تامل برانگیز است. «الا یا اهل العالم» عنوانی که در ابتدا برای مخاطب انتخاب آن کمی سخت می نمایاند اما لحظاتی بعد تصویر عارف کامل، عبد صالح خدا، مرحوم حضرت آیت الله بهجت دیده می شود و توضیحات ایشان که امام زمان(عج) خودش را با سید الشهدا معرفی می کند به خوبی وجه تسمیه این عنوان را برای مخاطب جا می اندازد و چقدر به جا و درست که در انتقال این مفاهیم ظریف و حساس از سخنان عارفانه  واصلِ  بی ادعا استفاده شود. در کنار این، سخنان حجت الاسلام پناهیان درباره پیوند اربعین و ظهور از نکات بسیار دیدنی و شنیدنی این مستند بود که نگاهی متفاوت و جدید به اربعین حسینی ارائه می داد. ارتباطی که اگر به خوبی از سوی هنرمندان و کارگردانان و مستندسازان کشور درک شود می تواند آثار بسیار عمیق و البته جذابی نه فقط برای مخاطب ایرانی، که برای جهانیان به همراه داشته باشد.

به راستی چرا نهادهای فرهنگی ما از وزارت ارشاد تا حوزه هنری، سازمان تبلیغات و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حتی صدا وسیما به بزرگترین اجتماع انسانی زیر این آسمان کبود، در اربعین حسینی که تا مرز 15 میلیون زائر می رسد اینقدر بی تفاوت هستند؟!

اگر رسانه ها و نهادهای فرهنگی بتوانند این بزرگترین اجتماع انسانی را به اهل عالم معرفی کنند آن وقت این سوال در ذهن اهل عالم پیش نمی آید که مگر چه اتفاقی در این نقطه از عالم افتاده است که این ها برای آن اینگونه غوغا به پا کرده اند؟

این سوال بزرگ را چه کسی باید برای اهل عالم مطرح و به آن پاسخ دهد؟

مستند «الا یا اهل العالم» آنقدر دلی ساخته شده است و بر دل می نشیند که مخاطب از برخی نقاط ضعف آن چشم می پوشد و بی شک ورود کارگردانان بزرگ کشور و هنرمندان آزاده و انقلابی به آثار داستانی و مستند با موضوع اربعین می تواند فصل جدیدی بر روی مخاطب داخلی و جهانی بگشاید، باید بنشینیم و ببینیم قسمت دوم این مستند چه حرف ها و تصاویری برای مخاطب با خود به همراه دارد، شاید آن وقت بتوان به نقاط ضعف و قوت بیشتری از این مستند اشاره کرد.

اما یک سوال: اگر کمپانی صهیونیستی آمریکایی هالیوود هرساله با چنین اجتماعی میلیونی روبرو بود با آن چه می کرد؟

لطفا مسئولین فرهنگی و هنرمندان به این سوال کمی فکر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    چرا پخش نمی شود؟ لطفا بنویسید که چرا صدا و سیما برای اینجور چیزها هیچگونه اطلاع رسانی نمی کند؟
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    وقت صداوسیما ارزشمندتر از این حرفهاست. باید برای مستندهای نود قسمتی تبلیغ کنه!
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    کجاش بی مناسبته. همین الآن میلیون ها نفر پیاده برای روز عرفه در راه کربلا هستند. بعضی هم از شش ماه قبل از محرم از ایران راه می افتند که محرم کربلا باشند و دهها هزار نفر از اونها الآن در راه هستند.
  • مجنون حسين ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    پس به ما حق بدهيد كه با هر كاري به عزاداري بپردازيم.با اين منطق قمه زني حرام نميباشد.اگر قمه زني وهن مذهب است تمام اين تصاوير هم ميتواند وهن مذهب باشد.ما هيچ وقت نميتوانيم كفار را از خود راضي كنيم.پس چه بهتر كه ارباب را از خود راضي كنيم.رضايت ارباب=رضايت الله.
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    شما چرا اینجوری صحبت میکنی مگر از داخل کتاب آمدی؟؟
  • حمید ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    البته فکر میکنم امام باقر هم همراه با کاروان اربعین به کربلا بازگشتند و انقدرها هم بی موقع نبود.
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    عجب مستند زیبایی بود ... فقط دانلود کنید ! قسمت بعدش کی میاد ؟
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    دادا بعضی از جاهاش گیر داشت ... امان از دست جنسای چینی !
  • ذوالفقار ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    با سلام خدا بگم این صدا و سیما رو چیکار کنه یه مستند درست حسابی هم که میاد در کمال خفقان پخش میکنن اگر نبود این سایت های اسلامی که عمرا من از پخش این مستند مطلع میشدم آخه من نمیدونم برین تیزر پخش فوتبال بارسلونا و .. رو ببینین چنان تبلیغ میکنن پخش فوتبال اروپا رو که انگار اگر مردم این فوتبال فاسد رو نبینن چه ضرر هنگفتی میکنن خدا لعنت کنه جاهلان رو
  • mojicivil ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    من یه بار پیاده رفتم کربلا البته دروغ نگم فقط نجف تا کربلا خیلی با صفاست به همه قشر آدم حال میدهاونای که اهل دلن یه طور اونایکه اهل دوربینن کلی سوژه و اونایی که اهل شکمن بازم همینطور چون توی کل راه همه چی رایگانه تو را به خدا دعا کنید امسالم نصیبمون بشه بریم مشای به قوب خود عربا یعنی پیاده روی دوستن خواهشا عاجزانه دعا کنید تا ما بتونیم بریم
  • ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    صدا و سیمایی که در شبکه ی پویا که برای کودکان هست کارتونها و سریالهای کارتونی پخش میکنه که فرهنگ آینده ی فرزندان ما ایرانی ها رو داره آرام آرام نابود میکنه و همش شده فرهنگ غربی دیگه انتظار داری تبلیغ چیزهای سالم رو بکنه همون چیپس و پفک که سبب عقیمی مردها و مشکلات ناباروری زنها میشه و هنوز هم تبلیغ میشه یا پیتزا که سرطان زا بودنش از نظر علمی اثبات شده که در سریالهاش غیر مستقیم تبلیغ میکنند کافی هست
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    کاش هر کدام از ما همراه با انتقاد از دیگران خودمون یه حرکتی بکنیم. حداقل خانواده و دوستامون تشویق به دیدن این مستند کنیم.... سایه استاد پناهیان مستدام باد
  • مجتبی شیرزاد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    این چه حرف غلطیه اصلا چی رو با چی مقایسه می کنید از قمه زنی چیزی جز خشونت و وحشی گری در نمیاد چرااین نظر رو تایید کردید
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    با تشکر خیلی عالی بود باید ترویج این سنت حسنه رو کرد به روابط عمومی سازمان هم تماس بگیریم و درخواست پخش مجدد کنیم
  • فاطمه ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    من دیشب قسمت دومشو دیدم عالی بود بالاخره یه بار هم صدا سیما به مخاطب مذهبی توجه کرد!!!!!!!!! فقط کاشکی درست اطلاع رسانی میشد، مثل این فیلمهای بدرد نخور که صد بار تیزر پخش می کنن.
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    هر زمان ما شبکه ای تلوزیونی برای آموزش دین داشتیم مشکلات ما کمتر میشه نگید که ما شبکه معارف داریم که این شبکه دین ما رو داره ترویج نمیده
  • سجاد ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام با عرض خسته نباشین واقعأ مستند جذاب و غم انگیزی بود من کربلا رفتم ولی اربعین خدا و امام حسین قسمت کنن، البته یه خاهش اونم اینکه یه مستند به این شکل هم برای بی بی رقیه (س) درست بشود .باتشکر
  • علی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    خدا زیادش کنه
  • محمد ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    عالي بود. اللهم الرزقنا كربلا... اللهم الرزقنا كربلا... اللهم الرزقنا كربلا...
  • سید ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    درخواست پخش مجدد این مستند رو تو دهه محرم و یا بعد از دهه داشته باشیم (قبل از اربعین)
  • azadeh ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    اگه لطف کنید قسمت دومشم بذارید عالی میشه.... تو رو خدا دعا کنید ما هم بریم کربلا، اگه کسی از جمع رفت برا من و خانوادمم دعا کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس