کد خبر 144003
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰

قاچاق اعضای بدن انسان برای انجام پیوند‌های پزشکی، به صورت یکی از پر سود‌ترین معاملات برای باند‌های قاچاق درآمده است.

به گزارش مشرق به نقل از ایران، مأموران در کامیونی اجسادی یافته‌اند که قطعات و اندام‌‌های بدن آنها قرار بود در پیوند‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و در این رابطه اعضای یک باند قاچاق به دام افتادند.

این حادثه به‌وسیله گروهی از روزنامه نگاران بین‌المللی مورد تحقیق قرار گرفت و آنها به اطلاعات زیادی درباره قاچاق اعضای بدن مردگان دست یافتند.
بسیاری از بخش‌‌های بدن مردگان درون پاکت‌‌هایی قرار داشت که پس از کالبدشکافی از بدن اجساد جدا شده بود.

مقامات اوکراینی ابتدا تصور می‌کردند که این محموله کشف شده مربوط به یک قاتل یا قاتلین زنجیره‌ای است اما بعد متوجه شده‌اند که این محموله بخشی از یک قاچاق بین‌المللی است که قطعات جدا شده از بدن انسان‌‌ها را برای پیوند به بیماران پخش می‌کردند.



آنها متوجه شدند که اجساد کشف شده که مردگان اوکراینی نیز جزو آنها بودند متعلق به یک
شرکت محصولات پزشکی در ایالات متحده امریکا، در شهر فلوریدا به نام RTI است. شرکت RTI، ارائه دهنده اعضای بدن و یک شرکت بیولوژیکی است که ایمپلنت‌‌های استریل بیولوژیکی را در سراسر جهان انجام می‌دهد.

شرکت RTI که صنعت آن در حال رشد است، از تبدیل بقایای مردگان در راستای اهداف خود به سود کلانی دست می‌یابد. در این صنعت از شیوه‌‌های نگران‌‌کننده‌ای در کار خود استفاده می‌کنند و مشخص شده که این قطعات انسانی از سردخانه‌‌هایی به صورت قاچاق و بدون اجازه خانواده‌‌های قربانیان از بدن مردگان جدا می‌شود. خانواده‌‌های عزاداری که هیچ تمایلی به انجام کالبد شکافی و جداسازی اندام‌‌های بدن عزیزشان را ندارند.



این صنعت در ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار خرید و فروش را دارد به صورتی که حدود 2 میلیون از اعضا و بافت‌‌های انسانی هر ساله فروخته می‌شود و طی 10 سال گذشته میزان آن
به 2 برابر نیز افزایش یافته است.

این شرکت سعی دارد شیوه درمانی جدید را با محصولات خود ترویج دهد، به‌طور مثال از پیوند قرنیه چشم تا بازیافت رباط‌‌ها و تاندون‌‌ها در زانو با کاربرد اندام‌‌های جدا شده از مردگان انجام می‌شود. مقامات اوکراین و سرویس‌‌های امنیتی اين كشور بر این باورند بافت‌‌ها و اندام‌‌های مورد نیاز در جراحی‌‌ها از سردخانه Nikolaev واقع در نزدیکی دریای سیاه به سرقت می‌رود که از بدن مردگان جدا می‌کنند.

شرکت RTI در بیانیه عمومی عنوان کرده از افتخارات شرکت است که می‌تواند با پیدا کردن راه‌‌های جدید در استفاده از بافت‌‌های اجساد، به بیماران زیادی در سراسر دنیا کمک کند. بسیاری از منتقدان می‌گویند، اهدای عضو به این شکل به بیماران می‌تواند خانواده قربانیان را درباره عزیزانشان بسیار آزرده‌خاطر کند و استفاده از بافت‌‌ها و اعضای پیوندی ممکن است باعث گسترش هپاتیت و ایدز شود.

به‌طور مثال پسر 19 ساله اوکراینی «سرگئی مالیش» که در سال 2008 خودکشی کرده بود، نقاطی از بدنش به شکل بازیافت مورد استفاده در معالجه بیماران قرار گرفت و پدر و مادر پس از اطلاع از این موضوع بسیار آشفته شدند.

آنچه جالب توجه است این که در سال 2002 سازمان غذا و داروی امریکا، در آماری از عفونت‌های ایالات متحده حدود 1352مورد را بر اثر پیوند بافت‌‌های بدن انسان خبر داد که حدود 40 تن آنها نیز به همین خاطر جان خود را از دست داده‌اند.

روند جابه‌جایی و انتقال اجساد برای پیوند، از طریق اسلواکی به آلمان بوده و از آلمان این اجساد را به کشور‌هایی چون کره‌جنوبی، ایالات متحده، مکزیک و بیش از 30 کشور جهان صادر می‌کنند.
توزیع‌کنندگان محصولات انسانی در کشور‌هایی چون اتحادیه اروپا، چین، کانادا، تایلند، برزیل، استرالیا و نیوزیلند وجود دارند و بعضی از شرکت‌‌های دریافت‌کننده از شرکت‌‌های چند ملیتی پزشکی هستند.

با این وجود مشکل در این است که هیچ نظارتی بر روند این تجارت وجود ندارد و با این حال آنها به فعالیت‌‌های خود همچنان ادامه می‌دهند.در سال 2011 بنا بر آمار شرکت FDA(یکی از شرکت‌‌های مزبور) حدود 500 تا 600 هزار ایمپلنت را انجام داده که 90درصد آنها از بافت‌‌های بدن انسان بوده است و حدود 10 درصد از آنها گاو‌ها و خوک‌‌ها بوده اند که پردازش آنها در آلمان انجام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس