کد خبر 1391
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵

البته به گفته خود افغانها و عليرغم ارزاني بسيار زياد خودرو در اين کشور کسي حاضر به خريد چنين خودرويي نيست و اغلب مردم خودروهاي شاسي بلند و ژاپني را ترجيح مي دهند.

به گزارش مشرق، گفتني است در افغانستان خودريي مثل پرايد کره اي يک ميليون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسيما که خودرو لوکس ايراني محسوب مي شود درافغانستان حدود 6 ميليون تومان قيمت دارد.
افغانستان به عنوان کشوري پر حادثه براي دو گروه از افراد سرزمين بهاري محسوب مي شود اول نظاميان و دوم خبرنگاران ، هر چند گروه نخست به ظاهر سلاح کار آمد تري را در دست دارد ولي گذشت 9 سال از اشغال نظامي اين کشور و تداوم فزاينده نا امني در افغانستان حاکي از نا کارامدي سلاح نظامي در مواجهه با اعتقاد بر آمده از جريانات فکري است.

به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به افغانستان، شواهد حکايت از آن دارد که قلم در افغانستان از برد بيشتري برخوردار است و البته دولتمردان افغاني هم به اين قشر توجه ويژه اي دارند به گونه اي که معروف بود در جشن تولد يک خبرنگار کابلي مي توان چندين وزير وکيل مجلس را يافت. حتي بسياري معتقدند با وجود ناامني هاي موجود، افغانستان به لحاظ رسانه اي ازاغلب کشور هاي همسايه خود پيش تر است زيرا خبرنگاران ومطبوعات درآن آزادي عمل ويژه اي داشته وشبکه هاي تلويزيوني خصوصي عرصه را براي غير حرفه اي گري شبکه دولتي افغانستان تنگ کرده است.

گذشته از اين سخنان فضاي خبرساز جذابيتي براي خبرنگاران دارد که به رغم ناامني و احتمال هر گونه حادثه ، ماجراجويانه در بطن اتفاقات حاضر شده و افکار عمومي را در جريان قرار مي دهند. يکي از خبرنگاران ايراني که براي کار به اين کشور رفته و درآن جا با يک رسانه خارجي همکاري مي کرد ازفضاي کاري خود در افغانستان مي گفت: کابل شهري است که فضاي کار براي خبرنگاري مهيا بوده و ما با محدوديت هاي بسيار کمي مواجه هستيم ولي خبرنگاري در برخي نقاط ديگر افغانستان شرايط خاص خود را دارد . مثلا براي گرفتن چند فريم عکس از قندهار مجبور شدم بيش از سه ماه ريش خود را دست نزنم و با لباس افغاني به قندهار سفر کنم.

به هر حال سفر به افغانستان به همراه وزير محترم خارجه وهيئت همراه براي شرکت در اجلاس بين المللي کابل حاشيه هاي بسياري را داشت که شايد اگر بخواهيم ريز به ريز آنها را نقل کنيم، متني عريض و طويل مي شود لذا فقط به برخي از حاشيه هاي خاص مربوط به هيات سياسي و رسانه اي اشاره مي شود.

- هيات ايراني حاضر در کنفرانس کابل مشتمل بر سه گروه بود که عده اي از طريق هواپيماي فالکون حامل وزير بعد از ظهر روز دو شنبه عازم کابل شده بودند.هيات ديگر محافظين بودند که آنها نيز روز دو شنبه عصر وارد کابل شدند . هيات سوم نيز خبرنگاران بودند که به همراه دو تن از کارکنان وزارت خارجه صبح روز دوشنبه از طريق مشهد خود را به کابل رساندند. البته سفير و تيم ديپلماتيک ايران مستقر در کابل نيز در اين کنفرانس حضور يافته بودند.

- پيش از برگزاري کنفرانس کابل ، منوچهر متکي به ترتيب با زلماي رسول وزير امور خارجه ، حامد کرزي رئيس جمهور ، و يونس قانوني رئيس مجلس افغانستان ديدار و گفتگو کرد ولي در جريان دو ديدار اول هيات رسانه اي به دليل تدابير امنيتي خاص در کابل به ديدارها نرسيد و از همين بابت براي ديدار با رئيس مجلس، خبرنگاران همراه با هيات ديپلماتيک با خودروي وزارت امور خارجه افغانستان که يک بنز 350 کلاس C مدل 2010 بود فرستادند تا پليس مانعي براي ورود آنها ايجاد نکند ولي نکته جالب اين بود که درخيابان هاي ناهموار کابل با اين خودرو چنان رانندگي مي کردند که چندين بار کف خودرو با زمين برخورد کرد.البته به گفته خود افغانها و عليرغم ارزاني بسيار زياد خودرو در اين کشور کسي حاضر به خريد چنين خودرويي نيست و اغلب مردم خودروهاي شاسي بلند و ژاپني را ترجيح مي دهند.گفتني است در افغانستان خودريي مثل پرايد کره اي يک ميليون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسيما که خودرو لوکس ايراني محسوب مي شود درافغانستان حدود 6 ميليون تومان قيمت دارد.

- هيات ايراني در تمامي ديدارها با استقبال خاصي مواجه بوده و بنا به گفته حاضرين در اين ديدارها مترجم چندان نقشي نداشت ولي در ديدار منوچهر متکي با رئيس مجلس که خبرنگاران نيز حضور داشتند بايد گفت احترام يونس قانوني به هيات ايراني به گونه اي بود که همه ما را شرمنده کرد. او حتي از دفتر خود خارج شده و درمقابل راهرو مسئول دفترش به انتظار هيات ايراني ايستاده بود و به هيات خبرنگاران که شامل سه مرد و يک خانم بود نيز تک تک خير مقدم گفت.

- در مدتي که خبرنگاران در مقابل درب ورودي مجلس افغانستان متوقف بودند با يک سرباز افغاني هم صحبت شديم که او از شيعيان و هزاره هاي افغانستان بود. او گفت چندين سال در ايران بوده و در شهر شيراز مشغول به فعاليت بوده است ولي پس از مهيا شدن شرايط زندگي در دوران مجاهدين افغان به اين کشور باز گشته و در رکاب احمد شاه مسعود با مبارزه با نيرو هاي خارجي پرداخته است.جالب اينکه يک سرباز ديگر نيز در مقابل هتل محل استقرار خبرنگاران با شکل و شمايل مشابه هم صحبت ما شد که او هم شيعه و هزاره بود که مي گفت حتي در جنگ تحميلي ايران و عراق حضور داشته است.

- منوچهر متکي پس از انجام ديدارهاي مذکور ابتدا زمان کوتاهي درضيافت وزير امورخارجه افغانستان شرکت کرده وسپس درضيافتي که درسفارت ايران درکابل برگزار شده بود به ايراد سخناني پرداخت. درضيافت سفارت ايران تعدادي از وزرا و روساي جمهور سابق افغانستان شرکت کرده بودند ولي از آنجايي که اين ضيافت رسمي نبود خبرنگاران در آن حضور نيافتند.

- روز کاري کنفرانس کابل براي خبرنگاران از ساعت 5 صبح آغاز شد و اين در حالي بود که خود کنفرانس ساعت 9 شروع به کار کرده بود. حداقل 5 ايستگاه نگهباني و چندين گيت امنيتي خبرنگاران دارنده کارت ويژه اجلاس را تفتيش کرده وحتي کوچکترين شئ را از آنان مي گرفتند.دوربين ها و لوازم ارسال خبر نيز از شب قبل از کنفرانس چک شده بود با اين وجود خبرنگاران از سالني غير از سالن کنفرانس اين نشست را پوشش دادند. قريب هزار نفر از خبرنگاران و تصوير برداران اين کنفرانس را براي افکار عمومي تصوير کردند و اين حجم استقبال براي افغان ها غير مترقبه بود لذا نا هماهنگي هايي در جريان برگزاري ديده شد ولي اين نا هماهنگي ها با عذر خواهي مسئولين برگزاري سريعا رفع و يا به طريقي جبران مي شد.

- يکي از ناهماهنگي هاي بسيار واضح در کنفرانس پرچم کشورها بود که در مقابل هيات ها قرار داشت براي مثال پرچم مقابل وزير امور خارجه کشورمان متعلق به کشور کانادا بود که در جريان سخنراني وزير، مالکي سفير ايران درافغانستان ابتدا روي اين پرچم را برگرداند تا ديده نشود ولي به رغم اين کار دوربين از زاويه اي فيلم مي گرفت که باز هم پرچم دريده مي شد لذا در مرتبه دوم سفير خود اقدام به برداشتن اين پرچم از مقابل سفير کرد.

- نکته قابل توجهي که براي همه خبرنگاران در اين نشست مورد سوال بود اينکه چرا در چند سخنراني اول اجلاس، تصويري از هيات ايراني در اين کنفرانس پخش نشد و وقتي دوربين به هيات ايراني مي رسيد تصوير باز مي گشت. پس از گذشت چندين سخنراني به يک باره چند تصوير ازهيات ايراني پخش شد که بنا به گفته يک عضوهيات اين روند با تذکر هيات ايراني تصحيح شده بود.

- سخنراني منوچهر متکي وزير امور خارجه کشورمان اما جريان کنفرانس را پس از سخنان کرزي ، خانم کلينتون و بان کي مون عوض کرد. وي که نخستين سخنراني بود که به زبان رسمي خود به ايراد مواضع ايران مي پرداخت خواستار ترجمه دقيق کلمات خود شد و در حضور خارجي ها از خارجي ها انتقاد صريحي کرد. در جريان اين سخنان رئيس جلسه که وزير افغاني بود خواست که به دليل کوتاهي وقت و همچنين غير مرتبط بودن طرح مباحثي مثل عمليات تروريستي زاهدان سخنان متکي سريع تر پايان يابد ولي وزير امور خارجه سخنان خود را به تمام و کمال بيان کرد و پس از اتمام سخنانش حرکتي در کنفرانس و خبرنگاران افتاد.

- سخنان منوچهر متکي براي خبرنگاران بسيارجالب بود زيرا مسائلي را بازگو مي کرد که واقعيات افغانستان بود ولي هيچ کس توان گفتنش را نداشت. اين گفته نه از سوي يک خبرنگار ايراني بلکه از يک مسئول رياست جمهوري افغانستان است. حتي خبرنگار افغاني شبکه انگليسي نيز سخنان متکي را به رغم تندي به حق دانست و گفت افغانستان درد خارجي دارد نه داخلي. به هر تقدير از بر آوردي که خبرنگار مهر از سخنان منوچهر متکي در ميان خبرنگاران داشت، اغلب رسانه هاي داخلي افغانستان موافق و خرسند از طرح اين مباحث بودند و رسانه هاي خارجي نيز اگر خبرنگار افغاني داشتند موافق و سياست يک بام و دوهوا را در پيش گرفتند. اما خبرنگاران غيرافغاني رسانه هاي خارجي درفضايي غير از واقعي به حاشيه پردازي درباره سخنان وي اقدام کردند.

- متکي قبل از اتمام اجلاس جلسه را ترک کرد ولي به محض ورود به راهرو با دعوت هاي مکرري براي ديدار مواجه شده بود ازجمله اين دعوتها مي توان به درخواست ديدار بان کي مون اشاره کرد که از سوي نماينده اين سازمان درافغانستان به مسئولين سفارت رسيده بود.لذا طيف جديدي از ديدارها درحاشيه اجلاس و درمحل وزارت خارجه افغانستان آغاز شد که از آن جمله مي توان به گفتگو با وزير امور خارجه بلغارستان ،ژاپن ،ايتاليا و .... اشاره کرد که برخي از آنها رسمي و رسانه اي شد.

- وزير خارجه کشورمان در آستانه پرواز به مقصد ايران با کارکنان وزارت خارجه نيز ديدار کوتاهي کرد و سوار هواپيماي کوچکي شد و کابل را ترک کرد ولي پس از رفتن وي خبرنگاران هيات ايراني حدود 60 ساعت ديگر در افغانستان ماندند تا برخي ديگر از وجوه زندگي در اين کشور را دريابند. حاشيه هاي اين قسمت از سفر خبرنگاران به افغانستان را به زودي مي توانيد در خروجي خبرگزاري مهر ملاحظه فرمائيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس