کد خبر 138161
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰

مژده ای منتظران ماه خدا آمده است / ماه شب‌های مناجات و دعا آمده است ماه دلدادگی بنده به معبود رسید / بر سر سفره شاهانه گدا آمده است.....

ویژه نامه ضیافت مشرق - رمضان از مصدر «رمض» به مفهوم شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است. انتخاب چنين واژه‌اي به راستي از دقت نظر و لطافت خاصي برخوردار است چرا که سخن از گداخته شدن است و شايد به تعبيري دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بي امانش، زيرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است.

نگوييم؛ رمضان آمد بگوييم ماه رمضان آمد
رمضان اسمي از اسماء الهي است و نبايد آن را به تنهايي ذکر کرد مثلا ً بگوييم رمضان آمد يا رفت، بلکه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعني ماه را بايد به اسم اضافه كرد. در اين زمينه هشام بن سالم از حضرت امام محمد باقر (ع) نقل روايت مي‌كند و مي‌گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابي جعفر امام باقر (ع) بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم. امام عليه السلام فرمود: نگوييد اين است رمضان و نگوييد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامي از اسماء الله است که نمي‌رود و نمي‌آيد که شيء زائل و نابود شدني مي‌رود و مي‌آيد، بلکه بگوييد ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنيد در تلفظ به اسم، که اسم، اسم الله مي‌باشد، و ماه رمضان ماهي است که قرآن در او نازل شده است و خداوند آن را «مثل» و «عيد» قرار داده است همچنانکه پروردگار بزرگ، عيسي بن مريم (س) را براي بني اسرائيل مثل قرار داده است، و از حضرت علي بن ابي طالب (ع) روايت شده که حضرت فرمود: شما به راستي نمي‌دانيد که رمضان چيست (و چه فضائلي در او نهفته است!)

فضيلت اعمال مستحبى ماه رمضان
- دعا و استغفار در ماه رمضان

حضرت علي(ع) در حديثي مي‌فرمايند:" بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زياد. اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست. و اما استغفار شما از بين برنده گناهان است". بنابراين از وظايف روزه داران در اين ماه، دعا و درخواست‏ حوايج از حضرت حق است كه بنده احساس نياز به پيشگاه بى نياز كرده، و دست‌هاى احتياج خويش را به درگاه او دراز مي‌كند.

- روزهاى ماه رمضان

رسول خدا (ص) مي‌فرمايند:"اى مردم ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است، ماهى است كه پيش خدا بهترين ماه است و روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات".

- اعتكاف در ماه رمضان
پيامبر اكرم(ص) در حديثي اعتكاف در يك دهه از ماه مبارك رمضان را برابر با ثواب دو حج و دو عمره مي‌شمارند.

در ايام و ليالى مقدسه‏‌اى، طبق روايات رسيده از ائمه معصومين (عليهم السلام) مستحب است كه هر مسلمانى در صورت امكان دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتكف شود، كه پيامبر اكرم(ص) در تمامى عمرش چنين مي‏‌كرد.

- تلاوت قرآن در ماه رمضان
بهترين اعمال در شب‌ها و روزهاى ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ويژه‏‌اى برخوردار است چنانچه وارد شده:

حضرت امام صادق(ع) در اين باره مي‌فرمايند:"براى هر چيزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است". بنابراين امتيازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماه‌هاى ديگر بيشتر است.

همچنين رسول خدا(ص) فرمودند:"اگر كسى در اين ماه يك آيه از قرآن تلاوت كند، ثوابش مثل كسى است كه در غير ماه رمضان يك ختم قرآن كرده است".

- افطارى و صدقه دادن در ماه رمضان
امام محمدباقر(ع) در تاكيد بر اهميت اين مساله در روايتي به "سدير" مي‌فرمايند:" اى سدير! آيا مي‌دانى چه شب‌هايى است اين شب‌ها؟ سدير گفت: بلى فدايت گردم اين شب‌ها شب‌هاى ماه رمضان است، مگر اين شب‌ها چگونه است؟ امام (ع) فرمودند: آيا قدرت دارى هر شب از اين شب‌ها 10 بنده از فرزندان اسماعيل (ع) را آزاد كنى؟ پس سدير عرض كرد: پدر و مادرم به فدايت، ثروتم كفاف نمي‌دهد، پس امام پيوسته تعداد بنده‏‌ها را كم كرد، تا رسيد به يكى در تمام اين ماه، سدير گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آيا قدرت ندارى هر شب يك مسلمان روزه‏‌دارى را افطار دهى؟ سدير عرض كرد: بلى تا 10 نفر را هم مي‌توانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود: اى سدير همان است كه اراده كردى يعنى با افطارى دادن 10 روزه‏‌دار به ثواب عتق و آزاد كردن 10 بنده از اولاد اسماعيل (ع) نايل مي‏‌گردى.

همچنين در اين باره از ابى عبد الله (ع) نقل شده است كه فرمودند:"من تصدق فى شهر رمضان بصدقة صرف الله عنه سبعين نوعا من البلاء". "هر كس در ماه رمضان صدقه‏‌اى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مي‌كند".

پي ‏نوشت‏‌ها:

رمضان، تجلى معبود

امالى شيخ صدوق

وسائل الشيعه

من لا يحضره الفقيه

بحار الانوار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ماهور ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    0 0
    عاشق تشنگي شم دم افطار كه پارچو ميخوام برم بالا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس