نویسنده مطلب که دبیر بخش خاورمیانه و آفریقای این نشریه است بر این استدلال(که از کارشناس دیگری آن را نقل کرده) تکیه نموده که نور منعکس شده روی بدنه سامانه و زاویه قرارگیری آن علامت روشنی بر کپی و پیست شدن تصویر دوربین روی تصویر هواپیما است!

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هفته نامه انگلیسی معروف جینز دیفنس در یکی از شماره های اخیر خود در مطلبی ادعا کرده تصویر سامانه جلونگر فروسرخ(FLIR) روی ایران-140 گشت دریایی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در مراسم اعطای گواهینامه به آن دیده شد فتوشاپی است.


صفحه مربوطه در مجله

نویسنده مطلب که دبیر بخش خاورمیانه و آفریقای این نشریه است بر این استدلال(که از کارشناس دیگری آن را نقل کرده) تکیه نموده که نور منعکس شده روی بدنه سامانه و زاویه قرارگیری آن علامت روشنی بر کپی و پیست شدن تصویر دوربین روی تصویر هواپیما است! همچنین گفته شده تصویر بخشی از هواپیما و ارابه فرود سمت مخالف باید در شیشه دوربین سامانه بازتاب می داشت که با توجه به نبود آن، تصویر منتشره غیر واقعی است.


تصویر مورد ادعای جینز دیفنس

این در حالیست که سایر تصاویر نشان دهنده نصب دوربین زیر بدنه هواپیما است. خصوصاً در تصاویر منتشره از داخل هواپیما که نمایشگر سامانه در آن دیده می شود نمای زیر هواپیما و محیط اطراف مشهود است.



بدیهی است این سامانه دارای قابلیت چرخش در سمت و بلندا است و زاویه قرارگیری آن می تواند تغییر کند. در دو تصویری که نمای گرفته شده توسط دوربین در حال نمایش در نمایشگر است نیز دو فضای مختلف آشیانه دیده می شود که نشان دهنده حرکت دادن به دوربین در مراسم مربوطه است.


نمایشگر سامانه و تصویری از بخش های پایینی یک بالگرد در آن


نمایشگر سامانه و نمای عقب از ارابه فرود جلویی در آن

با توجه به تصویر نمایشگر که ارابه فرود جلویی در آن دیده می شود محل نصب دوربین تقریباً در خط مرکزی زیر بدنه است و تصاویر دیگر نشان می دهد دوربین جلوتر از خط واصل دو ارابه فرود اصلی(عقبی) است. با توجه به اینکه چرخ های هواپیما موازی هم هستند و سطح لنز با چرخ موجود در تصویر مورد ادعا موازی نیست پس دوربین عمود بر خط طولی هواپیما نبوده و با توجه به برابر بودن زوایای تابش و بازتابش، در این وضعیت تصویر ارابه فرود چپ نمی تواند در شیشه منعکس شود و باید یک فضای باز در آن دیده شود که در آن عکس همینطور است.

در واقع دوربین باید بیش از این به سمت بال چپ بچرخد تا ارابه فرود و چرخ سمت چپ نیز در شیشه لنز منعکس گردد هر چند نهایتاً هم بخشی از آنها با توجه به فاصله کم، در شیشه لنز می تواند منعکس شود. همچنین آنچه روی بدنه سامانه منعکس شده از قضا، تصویر درب باز شده آشیانه محل استقرار هواپیما است که اشتباه بودن استدلال مطلب فوق را نشان می دهد.

در حالیکه از یک نشریه تخصصی انتظار چنین مطالبی نمی رود، برای زیر سؤال بردن و رد و انکار برخورداری ایران-140 دریایی از سامانه جلونگر فروسرخ به چنین استدلال هایی دست زده اند. البته در مورد ایران این مسئله مسبوق به سابقه است و در مورد پرونده پهپاد آر-کیو-170 نیز در یادداشت های مختلف اقدام به شبه افکنی در مطالب اعلام شده از سوی مقامات ایرانی از اصل گرفتار شدن آن پهپاد تا رمزگشایی از سامانه های آن نموده اند.

از طرفی نسخه ساده ای از فرمول شبکه دولتی بی بی سی نیز در روند خبر رسانی پیرامون ایران در مجله جینز به چشم می خورد به طوریکه با ارائه چند خبر بیطرفانه قبل و بعد از مطلب مورد نظر خود سعی در حفظ وجه تخصصی و القای بیطرفی خود دارد. در این مورد نیز خبر فتوشاپ بودن تصویر مذکور درست پس از خبر تعمیر اساسی زیردریایی طارق توسط متخصصان ایرانی و به قلم همان نویسنده درج شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    2 0
    خاک بر سر جینز معتبر ترین مجله نظامی دنیاست ارواح شکمش! اما تحلیل هاش شکمیه!
  • خلبان سابق نیروی هوایی ایران ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    1 0
    سازمان های اطلاعاتی غربی همیشه با این کارها سعی در تحریک ایران دارند تا با دادن اطلاعات بیشتر.....و تصاویر جدیدتر از این پرنده و....به اطلاعات بیشتری دست یابند این نشون میده از تلاش های ایران برای ساخت آواکس بومی نگران شده اند..
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    1 0
    حالا جه اصراری؟ بذارین دلشون خوش باشه که ایران این توانایی رو نداره!!
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    1 0
    شما چرا انقدر ساده هستید اینها برای اینکه از جزئیات سر در بیاورد آن را انکار می کنند تا ما برای اثبات حرف خود جزئیات مورد نظر آنهارا منتشر کنیم
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    1 0
    تحقیر و تمسخر از روش های اصلی تبلیغاتی علیه رقیب است.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    این تازه شروع کاره...به خدا اگر جمهوری اسلامی عزم سرمایه گذاری تو زمینه تسلیحات رو داشت تبدیل می شد به یکی از بزرگترین تولید کنندگان سلاحهای پیشرفته...منتهی تو دکترین نظامی ما آدمکشی و نابودی نسل بشر هیچ جایی نداره و تسلیح رو تا حد بازدارندگی میپذیریم...
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    احسنت نمي دونند که دوربين زير گردونه
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    ما با یک مشت جماعت کم عقل ....طرفیم.
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    اگر بمب اتم بسازیم اول حمله میکنیم به عربستان و کشورهای نفتی منطقه وای چه پولی در میاد میشیم ابر قدرت دنیا. امریکا هم که دیگه جرات نداره عرض اندام کنه!
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    وجود عنوان FLIR Systems روی بدنه عجیب است زیرا این یک کمپانی غربی و بسیار معروف تولید کننده تجهیزات مادون قرمز است!
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    برو گمشو بینیم باااااااااا تازه فتوشاپم باشه کارشون خیلیه قویه اصلا معلوم نیست :)
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    جینز دیفنس در واقع داره راست میگه...این عکس مونتاژیه...اما منوتاژی که کار خودشونه!... واقع این همون سیستمی که روی ایران 140 قرار داره نیست! سیستم مورد استفاده ایران 140 یه چیز دیگه است و محصول FLIR Systems نیست!
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا اين نشريه نمياد بگه ايران توانايي ساخت ساتريفيوژ با قدرت چرخش بسيار بالا وساير تجهيزات هسته يي رو هم نداره خالي ميبنده وخودشونو از گذاشتن جلسات ١+٥ و اينهمه زحمت خلاص نميكنن؟ ولي برعكس نگران ساخت بمب هسته يي هستن و ساخت ماهواره وموشك ماهواره بر هم كشكه وساخته پرداخته ذهن ايرانيهاست و توان ساخت موشك بالستيك رو هم اصلا نداره ! وآنچه جهانيان شاهدش بودن يه نيرنگ فتوشاپيه!!! واقعا كه ....! در زمينهء سايبري هم هيچگونه توانايي ندارن !
  • پویا ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 1
    اینو نگن چی میخوان بگن؟
  • يوسفيان ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    0 0
    خدا در دل كافرا رعب قرار داده و از جلوه هاي بيروني ترس بيان چنين پرت وپلا گوييهاست.
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    جان خود کوتا بیا
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    همیشه ساخت سلاح به معنی نابودی نسل بشر نیست اگر امریکا به اینجا رسد بخش اعزمی از درامد فروش سلاح بود با فروش سلاح به دوستانمان انها رانیز قویتر میکنیم این کجاش بده
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    بخش اعظمی نه بخش اعزمی مجید جان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس