کد خبر 107575
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹

اما کلوس فوکس که بود و چگونه باعث شد تا 3 کشور آمریکا ، شوروی سابق و انگلستان به بمب اتمی دست پیدا کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، چیزی در حدود 67 سال از انفجار اولین بمب اتمی در جهان می گذرد و رقابت برای ساخت این سلاح مخرب و ویران کننده همچنان در بین کشورهای مختلف ادامه دارد. ایالات متحده آمریکا به عنوان اولین دارنده بمب اتمی در جهان و تنها کشوری که از سلاح اتمی به صورت عملی استفاده کرده است در سال 1945 اولین بمب اتمی جهان را با موفقیت آزمایش کرد.
 بمبی که به وسیله پروژه وسیع " مانهاتان " ساخته شده و تبدیل به اولین بمب اتمی جهان شد. در گروه دانشمندانی که بر روی این پروژه فعال بودند می توان به اسم های زیادی همچون : جی رابرت اپنهایمر ، ادوارد تلر و کلوس فوکس اشاره کرد. اما کلوس فوکس که بود و چگونه باعث شد تا 3 کشور آمریکا ، شوروی سابق و انگلستان به بمب اتمی دست پیدا کنند؟

این دانشمند و فیزیک دان آلمان به تاریخ 29 دسامبر سال 1911 میلادی در آلمان به دنیا آمد. او سومین فرزند در بین 3 فرزند خانواده بود. وی در سالهای دهه 20 و 30 میلادی در دانشگاه های لایپزیک و کیل در کشور آلمان به تحصیل در رشته فیزیک پرداخت . در اوایل دهه 30 میلادی و همزمان با روی کار آمدن نازی ها در آلمان وی شدیدا در سیاست فعال شده و نهایتا به حزب کمونیست آلمان پیوست.
 در سال 1933 وی به دلیل فشار زیاد نازی ها آلمان را به مقصد فرانسه ترک کرده و سپس از آنجا به انگلستان نقل مکان کرد. در سال 1936 وی نظریه در مورد " مکانیزم های کوانتومی " ارائه داد که باعث شد کرسی استادی در دانشگاه ادینبورگ به وی اطلاع شود.او در سال 1937 میلادی مدرک دکترای خود را در رشته فیزیک از دانشگاه بریستول دریافت کرد.

 با شروع جنگ دوم جهانی فوکس به عنوان یک آلمانی برای چند ماه به کمپی در ایالت کبک در کشور کانادا فرستاده شد اما پس از مدتی با وساطت پرفسور " مارکس بور" به انگلستان بازگشت و مشغول به کار بر روی کار بر روی پروژه بمب اتمی انگلستان شد. او در سال 1942 میلادی رسما به عنوان یک شهروند و تبعه انگلستان سوگند یاد کرد.

اما وی از سال 1941 ارتباط خود را با سفارت شوروی در لندن بر قرار کرده بود و روسها نیز او را با اسم رمز " Rest " می شناختند. پس از این که آلمان به اتحاد شوروی حمله کرده و متفقین غربی با شوروی سابق دست اتحاد دادند ، فوکس هم برای خود این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به اتحاد غرب و شرق در این موضوع باید شوروی را از اسرار غرب آگاه کند. در سال 1945 میلادی وی به آمریکا منتقل شد و به پروژه " منهتن" برای ساخت بمب اتمی آمریکا پیوست.
 در این میان وی به وسیله ارتباط گیری با عوامل شوروی در خاک آمریکا اسرار زیادی را در مورد این پروژه به دست روسها رساند. " ایگور کورتاچوف" پدر برنامه اتمی شوروی بعدها از این اسناد به عنوان " مواردی بسیار ارزشمند " یاد کرده بود که به روسها در ساخت بمب اتمی کمک کرد. بسیاری معتقد هستند که بدون اطلاعات فوکس روسها هرگز نمی توانستند به آن سرعت و تا سال 1949 میلادی اولین بمب اتمی خود را با موفقیت آزمایش کنند. پس آزمایش موفقیت آمیز بمب اتمی آمریکا و پایان جنگ دوم جهانی فوکس به انگلستان بازگشت و این بار با استفاده از اطلاعاتی که در خلال پروژه منهتن به دست آورده بود به کار بر روی پروژه بمب اتمی انگلستان مشغول شده و همچنان به جاسوسی و رساندن اطلاعات به روسها نیز ادامه می داد.

در همین حین و در با جهت گیری های دو ابرقدرت پس از جنگ ، در جهان غرب برنامه هایی برای مقابله با نفوذ شوروی به اجرا در آمد. در این تحقیقات مامورین سازمان " اف بی آی " توانستند رد فوکس را پیدا کرده و به انگلیسی ها اطلاع دادند. انگلیسی ها که در ابتدا قصد نداشتند باعث اطلاع روسها از لو رفتن مامورشان آگاه شوند او را تحت مراقبت قرار دادند.
 در این بین مامورین سازمان امینت داخلی انگلستان " MI5 " در پوشش همکاران و گفتگوهای دوستانه سعی کردند که وی را به اعتراف وادار کنند که وی در مراحل اول هر گونه جاسوسی برای شوروی را انکار کرد. در ژانویه 1950 میلادی فوکس خود به جاسوسی برای شرق اعتراف کرده و بازداشت شد.
 وی در دادگاه به دلیل انتقال اسرار طبقه بندی شده به کشور دیگر به 18 سال حبس محکوم شد. وی پس از طی 9 سال از مدت محکومیت خود از زندان آزاد شد و به دلیل اینکه ملیت انگلیسی وی از وی سلب شده بود به آلمان شرقی رفت و تا پایان عمر در این کشور زندگی کرد. این فیزیکدان و جاسوس هسته ای که در برنامه اتمی سه کشور آمریکا ، شوروی سابق و انگلستان نقشی حیاتی را ایفا کرد نهایتا در 26 ژانویه 1988 میلادی در آلمان شرقی از دنیا رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • علی ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    2 5
    خدا لعنتش کنه که باعث مرگ دها هزار انسان بیگناه شد.
  • safi rahimi ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    5 1
    خوب درخشیده
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 1
    ده ها هزار انسان؟ فقط بیش از صد و سی هزار نفر در بمباران هیروشیما کشته شدند. حالا کسایی که بعدش یا بر اثر تشعشعات و سرطان و... ناشی از بمب اتم که تا الان هم اثارش هست رو فقط خدا میدنه...
  • نوید ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 1
    حلالش
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    2 1
    خدالعنتش كنه
  • علی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    2 1
    اطلاعاتی خوبی کسب کردم ممنون از این سایتتون
  • فرزام ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    7 1
    اصلا این آقا هم نبود گروه منهتن بمبو ساخته بودن بعد فکر کنید فقط آمریکا این دانشو داشت با یک تحدید میتونست هر کشوری رو به زانو در بیاره، آقای فوکس با این کار نذاشت این اتفاق بیفته و اگه قراره یکی داشته همه هم حق دارن داشته باشن، و همچنین نه از حالت منفی بلکه از انرژی که در میان است صلح آمیز استفاده کنن.
    • حامد IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
      1 0
      دقیقا!! ایشون و همسرشون جهت توازن قدرت در دنیا اینکار رو کردن
  • من IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 0
    زحمت کشیده و نتیجه گرفته...اونایی هم که میگن خدالعنتش کنه اینو هم بدونن اگه این نبود یکی دیگه میساختش و پولشو به جیب میزد... مثل رقابت توی شغل های خودمون میمونه
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    0 1
    خدا لعنتش کنه
  • رضا اذری IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    0 1
    اقا اصلا این خودش چطور فهمیده بود که تو کدوم کشوری میشه ساخت و به این کی یاد داده بود
  • رضا اذری IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    0 0
    بهش کی یاد داده بود اونو پیدا کنید
  • Yashar SG ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    ببینید این ماییم که میریم ولی اعمال ما هستند که همیشه میمونن،سعی کنیم طوری باشیم که وقتی مردیم،کسی اینطور دربارمون نگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس