مشرق نیوز | mashreghnews.ir
کد خبر: ۱۰۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۱
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
پشت پرده برندهای آمریکایی/
آیا می دانید 16 اکتبر روز جهانی ضد مک دونالد نامیده می شود؟ آیا می دانید در آمریکا سالانه بیش از 300 هزار نفر در اثر مصرف غذاهای فست فود از دنیا می روند؟ آیا می دانید شخصیت دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان زیر 9 سال را جذب رستوران های این شرکت می کند؟ آیا با چگونگی تهیه غذاهای مک دونالد آشنا هستید؟ برای یافتن این سوالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...

به گزارش مشرق؛ شرکت مک دونالد دارای بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست فود در سراسر دنیا است. این شرکت با فعالیت در 119 کشور روزانه دارای 68 میلیون مشتری است. تاریخ آغاز به کار این شرکت به 1940 باز می‌گردد، وقتی که برادران ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا اولین رستوران خود را راه‌اندازی کردند.

تصمیم آنها به استفاده از "سیستم خدمات رسانی سریع" در سال 1948 پایه و اساس شکل‌گیری رستوران‌های فست فود در آینده را رقم زد. البته این سیستم دو دهه پیش از این توسط رستوران زنجیره‌ای وایت کسل (white castle) مورد استفاده قرار می‌گرفت اما عرضه غذا در زمانی کوتاه با مک‌دونالد شناخته شد.

دفتر مرکزی این شرکت در ایالت ایلینویس ایالات متحده واقع شده است. بر اساس آمار موسسه اینتر‌برند در سال 2011 مک‌دونالد با ارزش سهامی معادل 35,593 میلیون دلار و 6% رشد نسبت به سال 2010 به عنوان ششمین برند تجاری برتر در دنیا شناخته شد.


مک‌دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای فست‌فود در جهان


در سال 1961 مک‌دونالد برای اولین بار نام و لوگوی تجاری خود که به شکل قوس‌های طلایی ((Golden Arches بود و به نوعی سمبل حرف ام به شمار می‌رفت را ثبت کرد. به عقیده کارشناسان شکل خاص و ترکیب رنگ زرد و قرمز استفاده شده در لوگوی مک‌دونالد خود یکی از دلایل جذب کودکان به سمت این رستوران است.

برادران مک‌دونالد اولین شعبه رستوران‌های زنجیره‌ای خود را با کمک ری کراک (Ray Kroc) در اوریل 1955 در ایالت ایلینویس امریکا افتتاح کردند و این آغازی بود برای گسترش رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در سراسر دنیا. البته کراک و برادران مک‌دونالد برای توسعه فعالیت تجاری خود همواره با یکدیگر مشکل داشتند، اما از نقش کراک در موفقیت این نام تجاری در دنیا نمی‌توان به سادگی گذشت.


لوگوی مک‌دونالد که به قوس‌های طلایی معروف است و سمبل حرف ام در زبان انگلیسی است


مک‌دونالد دارای بیش از 31 هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شود با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.

تمرکز و موفقیت این شرکت در امر تبلیغات را از آنجا می‌توان درک کرد که بر اساس تحقیقی در سال 2004 عکس دلقک رونالد مک‌دونالد در میان کودکان شناخته شده‌تر از تصویر مسیح یا جورج بوش بود.

البته این شرکت دارای برند‌های دیگری مانند Piles café   نیز است. این شرکت با توجه به تعداد زیاد مشتریان خود، برای کسب سود بیشتر و با تقلید از استار‌باکس (Starbucks) به معرفی کافی‌شاپ مک‌کافی (McCafe) پرداخت.

اولین شعبه مک‌کافی در 1993 در ملبورن استرالیا افتتاح شد. با گذشت زمان بسیاری از رستوران‌های مک‌دونالد با تقلید از شعبه ملبورن به افتتاح کافی‌شاپ مک‌کافی در درون رستوران کردند و برخی از آنها با 60% فروش بیشتر نیز مواجه شدند. در حال حاضر بیش از 600 شعبه مک‌کافی در سراسر دنیا مشغول فعالیت می‌باشند.


کافی‌شاپ مک کافی که بعضا در خود رستوران‌های مک‌دونالد واقع شده‌اند


این شرکت برای افزایش مشتریان خود به ایده‌های بسیاری مانند ایجاد فضای بازی برای کودکان در کنار رستوران و یا تغییر دکوراسیون دست زد. مک‌دونالد از مدل تجاری جالبی استفاده می‌کند. این شرکت با خرید و افتتاح رستوران‌های خود در نقاط مهم شهرها به نوعی در حوزه املاک نیز فعال می‌باشد. البته این سیاست با توجه به متفاوت بودن شرایط در کشورهای مختلف تغییر می‌کند.

با وجود اینکه مک‌دونالد به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ و به ظاهر موفق دنیا شناخته می‌شود اما تعداد افرادی که نسبت به نوع فعالیتها و محصولات این شرکت انتقاد دارند کم نیست. توسعه شرکتها و محصولاتشان در سطح جهانی اگرچه سود زیادی را برای صاحبان این نوع شرکها همراه دارد اما از طرف دیگر داشتن مشتریان و مخطبان بیشتر مسلما انتظارات زیادی را نیز به همراه دارد، مساله‌ای که عمدتا تحت تاثیر سود مالی قرار گرفته و زیاد به آن توجه نمی‌شود و همین موضوع باعث بوجود آمدن و گاها تشدید انتقادات از این شرکتها می‌شود. شرکت مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.


روز جهانی ضد مک دونالد

پس از توسعه مک‌دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی شهرت این شرکت را تحت تاثیر قرار داد و رفته رفته به تعداد معترضان ضد مک‌دونالد افزود. معترضین حتی روز 16 اکتبر را "روز ضد مک‌دونالد" نامگذاری کردند. این اعتراضات آنجا خود را نشان داد که در شورشهای ضد سرمایه‌داری در انگلیس، رستورانهای مک‌دونالد اولین جایی بود که مورد حمله قرار گرفت. البته بیشترین آسیبی که به شهرت مک‌دونالد وارد شد در خصوص دادگاه مک‌لیبل (McLibel) بود. در این پرونده شرکت مک‌دونالد از فعالانی که به توزیع دست‌نوشته‌هایی با موضوع "مشکل مک‌دونالد چیست" کرده بودند شکایت کرد و انتظار داشت که دادگاه به سرعت حکمی سنگین برای متهمان صادر کند. در عوض این پرونده نزدیک به دو سال و نیم در جریان بود و به یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی انگلیس تبدیل شد.


گردهمایی مخالفان در مقابل یکی از رستورانهای مک‌دونالد


مک‌دونالد، دشمن سلامت انسان

یکی از بیشترین انتقاداتی که مک‌دونالد طی 30 سال اخیر با آن مواجه بوده مربوط به غذایی است که در رستوران‌های آن به مشتریان عرضه می‌شود. منتقدین معتقدند که غذاهای عرضه شده در مک‌دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته است. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که میزان افزایش وزن در میان افراد انگلیسی بیش از دیگر کشورهای اروپا در حال بالا رفتن است و یک پنجم از مردم انگلیس به شکل خطرناکی از افزایش وزن رنج می‌برند ( و این در حالی است که مک‌دونالد در انگلیس دارای بیش از 1200 شعبه است).

میزان مرگ و میر ناشی از چاقی مفرط در امریکا بش از 300 هزار نفر در سال است که درصد بالایی از چاقی افراد ناشی از مصرف غذاهای فست‌فود است. حال اینکه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف سیگار در همین کشور حدود 400 هزار نفر است. اینجاست که سهم و نقش مک‌دونالد به عنوان بزرگترین رستوران فست‌فود در آمریکا و جهان نمود بیشتری پیدا می‌کند. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (Big Mac ) و یا مرغ سرخ کرده دارای 910 کالری، 46 گرم چربی (که 13 گرم آن چربی اشباع شده است) می‌باشد و این بدان معناست که این شرکت استانداردهای رژیم غذایی آمریکا را رعایت نمی‌کند. علاوه بر چاقی مفرط، دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی و سرطان نتایج استفاده از چربی زیاد، شکر و نمک است ( موادی که به شکل یکجا و به میزان بالا در محصولات مک‌دونالد وجود دارند).

تاثیر استفاده‌ از رژیم غذایی مک‌دونالد در فیلم انتقادی مورگان اسپورلاگ (Morgan Spurlock) به وضوح دیده می‌شود، جایی که او چیزی جز مک‌دونالد را در وعده‌های غذایی خود استفاده نمی‌کند و در نتیجه با 11 کیلو اضافه وزن، افزایش 60 واحدی کلسترول و از دست دادن کبد خود مواجه می‌شود. وی دچار سردرد و افسدگی شده و در نهایت به مصرف مک‌دونالد اعتیاد پیدا می‌کند.


مورگان اسپورلاک در فیلم من دوبرابر (Supersize me)


تاثیر استفاده از محصولات مک‌دونالد برای کودکان نیز بسیار خطرناک است، حال اینکه این شرکت با تحت تاثیر قرار دادن کودکان از طریق تبلیغات تلوزیونی، وسایل بازی کودکان و از همه مهمتر استفاده از شخصیت دلقک رونالد مک‌دونالد هر ماه حدود 90 درصد کودکان بین 3 تا 9 سال را جذب رستورانهای خود می‌کند.


دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان را جذب رستورانهای این شرکت می کند


افزایش اعتراضات از سوی حامیان حیوانات

جبهه دیگری از اعتراضات از سوی افرادی است که معتقدند که حیوانات نیز همانند انسانها موجود زنده بوده و شایسته احترام. مک‌دونالد به دلیل نحوه رفتار با حیوانات قبل از کشتن به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت بزرگترین ترویج کننده غذاهای گوشتی و بزرگترین مصرف کننده گوشت گاو، دومین مصرف کننده گوشت مرغ در دنیا برای محصولات خود می‌باشد. هجمه انتقادات مربوط به نحوه برخورد با حیوانات در محل‌های نگهداری و کشتارگاه‌های مک‌دونالد است. بر اساس مطالب ارائه شده در دادگاه مک‌لیبل، در مرغداری‌های مک‌دونالد در فضایی کمتر از یک متر و بدون نور تعداد زیادی از این حیوانات نگهداری می‌شود که نتیجه آن 44 درصد ناهنجاری و مشکلات دیگر بهداشتی برای این حیوانات است. در محل‌های دیگر نگهداری حیوانات متعلق به مک‌دونالد نیز همین شیوه رفتار اعمال می‌شود. علاوه بر شرایط نگهداری، مک‌دونالد برای نحوه کشتن حیوانات در کشتارگاه‌ها نیز با هجمه انتقادات مواجه شده است.


اعتراض به نحوه برخورد مک‌دونالد با حیوانات


خوراک  Foie Gras برای اشراف و ثروتمندان

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش اعتراض مخالفان مک‌دونالد شده است مربوط به یکی از غذاهای عرضه شده در این رستوران به نام Foie Gras   است.

این غذای گرانقیمت که علاوه بر مک‌دونالد در رستوران‌های KFC نیز عرضه می‌شود از جگر پرندگان تهیه می شود. برای تهیه این غذا، جگر پرنده باید از چربی زیاد و حجم بالایی برخوردار باشد و از آنجا که در حالت طبیعی امکان وقوع این امر وجود ندارد، حجم بالایی از غذای چرب و دارای روغن بالا به وسیله دستگاه و به زور به پرنده خورانده می‌شود.

سپس پرنده در قفسی کوچک بدون حرکت قرار داده می‌شود تا چربی بیشتری در بدن او ایجاد شود. این شیوه رفتار با حیوانات که به شکل بیرحمانه‌ای صورت می‌گیرد اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.


مراحل تولید   Foie Gras









مقایسه جگر معمولی غاز ( راست) با جگر انباشته شده از چربی (چپ)







غذای گرانقیمت و لوکس Foie Gras

آماده سرو برای اشراف





مک‌دونالد و محیط زیست

سرکتها در قبال محیط زیست نیز مسئول هستند و نباید به آنها به عنوان یک ابزار بنگرند. این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا منعکس کننده تصویر شرکت و احساس و ادراک مشتریان آن شرکت است. برای مثال طی یک نظرسنجی از سوی وال استریت ژورنال 53 درصد از مردم به دلیل مسائل و مشکلات محیطی مربوط به محصول یا تولید کننده از خرید آن محصول امتناع می‌کنند. جدی ترین نگرانی محیطی نسبت به مک‌دونالد این است که این شرکت برای ایجاد یک چراگاه وسیع در برزیل به تخریب جنگل‌های بارانی ان منطقه اقدام کرده است. این اقدام نه تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود بلکه بر گرم شدن کره زمین نیز تاثیرگذار است، زیرا جنگل‌های بارانی نقش مهمی در مکانیزم جذب دی اکسد کربن هوا دارند.

مک‌دونالد همچنین سالانه از میلیونها تن بسته‌بندی استفاده می‌کند که تنها برای چند دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول بسته‌بندی‌های پلی‌استر مورد استفاده برای محصولات مک‌دونالد موجب از بین رفتن گازهای لایه ازن می‌شود. انتقاد دیگری که از این شرکت می‌شود مربوط به تولید میزان بالای زباله آن است. هر رستوران مک‌دونالد در آمریکا روزانه به طور متوسط نزدیک به 110 کیلوگرم زباله تولید می‌کند که با توجه به تولید 410 کیلوگرمی زباله از طرف مراکز توزیع منطقه‌ای شرکت، تعداد زیاد شعبه‌های این شرکت در سراسر دنیا و هزینه بالای از بین بردن این میزان زباله به اهمیت بالای این موضوع می‌توان پی برد.


نقض حقوق کارگران

یکی دیگر از انتقاداتی که همواره مک‌دونالد با آن مواجه بوده مربوط به شرایط کار و سیاستهای این شرکت در قبال کارکنانش است. این شرکت دارای بیش از یک و نیم میلیون نفر کارمند در سراسر دنیاست که بیش از نیمی از آنها افراد زیر 21 سال هستند. سیاست شرکت در استخدام افرادی با این محدوده سنی به این معناست که بیش از نیمی از کارکنان مک‌دونالد از حداقل حقوق برخوردار هستند. وارد شدن عبارت McJOBدر سال 2003 در فرهنگ لغت وبستر که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین است نیز بیانگر این موضوع است.


عبارت Mcjob که به معنی شغلی با درآمد پایین است


یکی دیگر از مشکلاتی که کارکنان این شرکت با آن مواجه هستند کار در شرایط نامناسب،تبیض نژادی، بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط بهداشتی و ایمنی در محیط کار است. البته به دلیل عدم وجود اتحادیه‌های کارگری در درون مک‌دونالد، اقدامی در خصوص تغییر شرایط کارکنان این شرکت صورت نگرفته است. بر اساس نظریه سهامداران میلتون فریمن، نیازها و انتظارات کارکنان به اندازه انتظارات مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.



کودکان قربانی سیاستهای بازاریابی مک‌دونالد

اریک اسکلوسر (Eric Schlosser) در کتاب خود با نام ملت "وابسته به فست‌فود" که در سال 2001 به چاپ رسید به انتقاد از سیاستهای بازاریابی مک‌دونالد پرداخت. به عقیده وی این شرکت با ایجاد سیاستهای بازریابی به تقلید از شرکت والت دیزنی و ایجاد شخصیتهایی مانند دلقک رونالد مک‌دونالد و همراهش برای جذب بازار کودکان تمرکز ویژه‌ای کرده است. به عقیده کارشناسان بازاریابی این اقدام نه تنها موجب جذب کودکان، بلکه خانواده‌های آنها نیز می‌شود. از همه مهمتر این تاکتیک موجب حفظ محبوبیت این برند در دوره بزرگسالی و ایجاد نوعی حس نوستالژی در میان افراد خواهد بود.


دلقک رونالد مک‌دونالد، شخصیت محبوب کودکان


به عقیده اسکلوسر، مک‌دونالد با نفوذ در میان مدارس از طریق اسپانسرشیپ موفق به کاهش مالیات‌های خود شده است. بر اساس منابع وی 80% کتابهایی که از سوی فرد یا موسسه‌ای مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند حاوی مطالبی به سود حمایت کننده کتاب هستند و مسلما مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به عقیده نویسنده بی احترامی به حامیان مالی در مدارس با مجازات همراه خواهد بود. یکی از این موارد مربوط به دانش آموزی به نام مایک کامرون بود که به دلیل پوشیدن لباسی به رنگ آبی (که نماد شرکت پپسی، رقیب کوکاکولا است) در روز کوکاکولا (Coke Day) و هماهنگ نبودن با لباس مشکی و قرمز دیگر دانش‌آموزان، از تحصیل معلق شد.


غذاهای مک‌دونالد، تهدیدی جدی برای سلامت کودکان


با توجه به انتقادات موجود و تلاشهای مک‌دونالد در جهت رفع کمبودها و بهبود شیوه عملکرد (بر اساس ادعای مدیران شرکت) واضح است که سیاستهای اخلاقی این شرکت تنها در حد شعار بوده و اقدامی تاثیرگذار در جهت تغییر و بهبود شرایط از سوی شرکت صورت نکرفته است. بیشتر تلاشها حالت توصیفی داشته و بر اساس اهداف آینده ترسیم شده است و نه آنچه تا کنون انجام شده است. به عبارت ساده تر تلاشهای این شرکت بیشتر در جهت امیدوار نگه داشتن مردم به بهبود شرایط در اینده است تا مطمئن ساختن آنها.


ارتباط با ماسون‌ها

یکی از موضوعاتی که بسیاری به وجود آن اعتقاد دارند، ارتباط این شرکت (همانند بسیاری از غول‌های چند ملیتی) با گروه فراماسونری است. بسیاری شکل خاص لوگوی این شرکت را یکی از نشانه‌های فراماسونری بودن این شرکت می‌دانند. به عقیده این افراد لوگوی مک‌دونالد تنها بیانگر حرف M نبوده و به نوعی بیانگر علامت خاص فراماسون‌ها است.

برخی دیگر نیز معتقدند اگر لوگوی مک‌دونالد را 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید شباهت بسیاری به عدد 3 خواهد داشت. این شماره بخشی از عدد 13 و معروف فراماسون‌ها است. از طرف دیگر خود حرف M هم سیزدهمین حرف انگلیسی به شمار می‌رود.


مک‌دونالد، یکی دیگر از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی

افتتاح اولین شعبه مک‌دونالد در اسرائیل به سال 1993 در تلاویو بازمی‌گردد. این شرکت دارای 80 رستوران و 3000 کارمند اسرائیلی است. مک‌دونالد نیز همانند دیگر شرکتهای بزرگ آمریکایی یکی از حامیان بزرگ اسرائیل به شمار می‌رود. جک ام. گرینبرگ (Jack M. Greenberg) که ریاست این شرکت را بر عهده دارد مدیر افتخاری اتاق بازرگانی مشترک آمریکا-اسرائیل و موسسه Metropolitan Chicago است.بر اساس وبسایت صندوق سرمایه‌گذاری یهودیان شرکت Metropolitan Chicago شرکت مک‌دونالد یکی از حامیان اصلی این صندوق به‌شمار می‌رود. این شرکت از طریق کمیته اسرائیلی خود در این صندوق در راستای حفظ و تقویت حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل در تلاش بوده و به مانیتورینگ و در صورت لزوم پاسخ به پوشش رسانه‌ای اسرائیل مشغول است.


قدردانی انجمن یهودیان شیکاگو از حامایتهای گسترده مک‌دونالد



صندق سرمایه‌گذاری یهود مجری برنامه مسافرت تابستانی خانوادگی به اسرائیل است. در این برنامه خانواده‌ها به بازدید از پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ملاقات با سربازان اسرائیلی می‌پردازند. این صندوق در راستای مشارکت در برنامه اسرائیل سالانه 1.3 میلیون دلار برای توسعه شهرک صهیونیستی Kiryat Gat و برنامه های عمرانی در آن کمک مالی اختصاص داده است.




منابع و ماخذ

1  BurgerBusiness. 2012-01-25. http://www.burgerbusiness.com/?p=9168 McDonald's History". Aboutmcdonalds.com. Retrieved 2011-07-23.

http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2011.aspx

McDonald's wants a digital-age makeover".

4 Sweney, Mark (2006-04-20). "Not bad for a McJob?". London: The Guardian. Retrieved 2009-03-30.

5 Allen, R.L. (2004) ‘Act Responsibly: Corporate good deeds help communities and build long term business’, Nation’s Restaurant News (Magazine) 38(36), 22. Purchased and retrieved PDF file from http://archives.lf.com/preview.cfm?ID=2004250169922&SC=Act+Responsibly&CFID=3442278&CFTOKEN=41845483 on 12/11/2005.

6 Baker, G. (2005). ‘From a pioneer to a pariah as Golden Arches celebrates 50 years’, Times Online April 16. Retrieved from http://www.timesonline.co.uk/article/0,,11069-1571623,00.html on 19/04/05.


7 Carroll, A.B. and Buchholtz, A.K. (2000) Business and Society: Ethics and Stakeholder Management. South Western College (Cincinnati).


8 Caterer-online.com (2004). ‘Company A-Z: McDonalds’. Retrieved from http://www.caterer-online.com/facts/companydetail.asp?lSiteSectionID=19&companyID=17 on 12/4/05.
Cochran, P. (1994). ‘Reflections on stakeholder theory’, Business and Society (33) 1, 82-131. Elkington, J. Cannibals With Forks: The triple Bottom Line of 21st Century Business. Capstone (Oxford).

9 ‘Fast Food Pitfalls’ (2005). Retrieved from http://www.hendrickshosp.org/news.htm on 12/3/2005.


10 Freeman, R.E. (1984) Strategic Management: a stakeholder approach. Pitman (Boston).


11 Beauchamp, T. and Bowie, N. (2004). Ethical Theory and Business, Seventh Edition, New Jersey: Pearson Prentice Hall. (anything labelled Friedman)


12 Grarber, A. (2004) ‘Health initiatives catapult McDonald’s to top of corporate citizens list’, Nation’s Restaurant News 38(40). 140.


13 Hawken, Paul. (2002) ‘On Corporate Responsibility: A Ronald McDonald Fantasy’, San Francisco Chronicle, June 2nd. Retrieved from http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2002/06/02/ED72039.DTL&hw=Ronald+McDonald+Fantasy&sn=001&sc=1000 on 12/12/2005.


14 Heinrich, M. (2002). ‘Exposing McDonald’s to the law’, Ecologist 32(7).


15 ‘Inside the McLibel trial’ (1995). Earth Island Journal 10(1).


16 Lampe, J. and Finn, D. (1992) ‘A model of auditors' ethical decision processes’, Auditing: A Journal of Practice and Theory (Supplement) 11: 33-59.


17 McDonald’s Worldwide (2004). ‘Corporate Responsibility Report’.


18 McEwan, T. (2001) Managing Values and Beliefs in Organisations. Financial Times/Prentice Hall.


19 McMans Depression and Bipolar Weekly (2004). ‘Diet and Obesity’. Retrieved from http://www.mcmanweb.com/diet_obesity.htm on 12/10/2005.


20 McSpotlight.org (2005) ‘Environment’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/environment/index.html on 12/10/05.


21 McSpotlight.org (2005) ‘McDonald’s and Animals’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/rants/animals.html on 12/10/05.


22 McSpotlight.org (2005) ‘McDonald’s and Employment’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/rants/employment.html on 12/10/05.


23 McSpotlight.org. (2005) ‘The McLibel Trial’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/case/index.html on 12/10/2005.
Parker, M. (1998) Ethics & Organisations. Sage.

24 Prince, J.S. and Denion, R.A. (1992). ‘Launching a new business ethic’, Industrial Management 34(6). 15-19.


25 Schlosser, E. (2001). Fast Food Nation. Penguin.


26 Smith, S. (2003) ‘McDonald’s’, America’s Greatest Brands II, 80-81. Retrieved from http://www.americasgreatestbrands.com on 12/4/05.


27 Spurlock, M. (2004) ‘Super Size Me (DVD)’.


28 Strategic Direction (2002). ‘McDonalds jumps on the CSR bandwagon’, Strategic Direction 18(9). 8-11. Retrieved from http://www.emeraldinsight.com/Insight/ViewContentServlet?Filename=Published/EmeraldFullTextArticle/Articles/0560180902.html on 12/12/2005.


29 Svoboda, S. and Hart, S. (1995). ‘Case A: A McDonald’s Environmental Strategy’, Pollution Prevention in Corporate Strategy, March. Retrieved from http://www.p2pays.org/ref/12/11858.pdf on 12/10/2005.


30 Teather, D. (2004). ‘McDonald’s seeks to assuage critics’, The Guardian August 6.


31 Sweeney, M. (2004). ‘McDonald’s axes Golden Arches for health focus’, Marketing.


32 Transport and General Workers Union (2004). ‘Government lets McDonald’s get away with low pay shame’. Retrieved from http://www.tgwu.org.uk/Templates/News.asp?NodeID=90633&int1stParentNodeID=42438&int2ndParentNodeID=89397&Action=Display on 12/4/05.


33 Verschoor, C.C. (2001). ‘Why do unfortunate things happen to good corporate citizens?’, Strategic Finance 83(5). 20-21.

Walsh, C. (2003). ‘Big Problems for Big Food as courts reach bursting point’, The Observer, July 13th. Retrieved from http://observer.guardian.co.uk/business/ethics/story/0,12651,997084,00.html on 10/4/2005.

34 Wells, C. (1998) ‘Corporate Responsibility’, Encyclopedia of Applied Ethics, 653-660.


35 Wood, V. (2002). ‘McDonald’s Social Responsibility Report – A Review’, Business Respect, 20th April. Retrieved from http://www.mallenbaker.net/csr/nl/28.html#Anchor-McDonald's-12723 on 12/4/05.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۵
elia
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
13
116
چه جالب
حالا من فردا میرم شعبه مک دونالد که سر کوچمونه اتیش میزنم
پاسخ ها
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
اگه همین مک دونالد و KFC نبودند مردم ایران که نمینونند غذاهای دیگر کشور ها مثل چین را بخورند الان اونج از گرسنگی مرده بودند
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
جالبتر اینه که فکر کرده مکدونالد یعنی دولت آمریکا:)) نمی دونه تو خود آمریکا 10 هزار برابر بهتر از این تو روزنامه ها و رسانه های آمریکا علیه مکدونالد نوشتن. این مشرقی ها تصورشون از مکدونالد مثل ایران خودرو و یا فلان بنیاد زیر نظر فلان مقام ارشد نظام هست که به حکومت وابستست کسی هم حق نداره راجع به آن بنویسه. اصلا خود مشرق همان اخبار و گزارش ها را سانسور میکنه سایت دیگری هم بنویسه بهش حمله میکنه. خلاصه خیلی جالب بود.
محمد حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
اون مش دونالده عزیزم
ناشناس
| GERMANY |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
ههههههه
بانمک
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
هر هر !
مک دونالد تو ایران شعبه نداره ، اونی هم شما میبینید کپی یا جعل عنوانه !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
خیلی باحال گفتی!
شناخته شده
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
مثثثثلا الان خواستی کلاس بذارییییییی؟خونتون کجا شده که این رستوران جعلی اسوده اومده شعبه زده؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
18
95
واقعا مقالات تحلیلی خوبی ارائه میکنید ای کاش سایتهای دیگه هم کمی تحرک داشته باشن مثلا سایت ..ف فقط جارو جنجال داره مقالاتش هم کشک جای شما در سایتهای ایرانی خالی بود الان بعضی از رسانه های مطرح دنیا وقتی میخان به بعضی مطالب در ایران استناد کنن از سایت شما اسم میبرنن مایه مباحاته
پاسخ ها
دانشجو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
واسه این استناد میکنن که سایت دیگه ای نمونده همه فیلتر شده
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
مجید جان ! اونی که میگن مباهاته نه مباحات !
یه مک دونالد دیده
|
MALAYSIA
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
34
51
خوب بود ولی خیلی تابلو غرض ورزانه بود. خیلی از مضرات و مشکلات ذکر شده برای تمامی فست فودها و حتی رستورانها است. ضمنا من نه دیدم نه شنیدم که هیچ فست فودی غذای گرونی مثل Foie Gras سرو کنه.
پاسخ ها
شازند
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
حق نون و نمک را خوب بجا میاری داداش !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
38
58
ولی خدایش تو مسافرت بخصوص تو کشور های شرقی خیلی به دادمون رسیده
بهتر از سوسک ومار وعقرب و قورباغه هست
ضمننا توالتاش هم مفتی وتمیز هست
وبستنی قیفیش تکه
حالا شما بد بگو
ببینم اگر صاحابش روسیه وچین ویا سوریه بود بازهم بر علیه ش مینوشتی
!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
7
35
خوب بود
همین که تحلیل کرده بودین قشنگترش کرده بود
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
7
51
وقتی "سود پرستی" در زندگی انسانها هدف نهایی از هستی تعریف شود، اگر غیر ازین انجام دهند تعجب آور است. اینطور نیست؟
مدل این شرکت برای موفقیت نهایت آروزی سود پرستان است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
11
46
یک گزارشی از غذا فروشی های ایران هم بذارید. یکبار به کارخونه تولید سوسیس و کالباس برید این تصاویر و نوشته هارو فراموش می کنید
خودم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
81
17
گزارش بسیارد جالبی بود ولی تیتر این گزارش از اصل قضیه بزرکتر بود همین شرکتهای تولید وطنیمان که در ایران تحت نظارت خودمان فعالیت میکنند در صورت دسترسی به بازارهای جهانی شاید مسائل منفی آنها بدتر از مک دونالد باشد یا شاید من اشتباه میکنم همین الان به لحاظ کیفی خیلی پائینتر از مک دونالد در خود ایران ظاهر میشوند
ممل آمریکایی
|
UNITED STATES
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
335
18
ببین آبجی - این احسن بشما ربطی نداره - ما میخواهیم اونقدر مک بخوریم تا بترکیم - نسل در نسلمون هم در آینده دچار مریضی و سرطان و اینا بشن - از قدیم گفتن : جلو خرون - چه کاه بزاری چه زعفرون -اینجا آخر خط تمدنه- تازه هزاران ایرونی اجق وجق که میخان از تمدن عقب نمونند تو صف وایسادند تا بیا ن اینجا جای ما گوسفندها را بگیرند.
پاسخ ها
خمین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
البته امثال شما به قول خودتون خ....... !!خیلی وقته یعنی تقریبا 34 ساله که ترکیدید!!
حسین نجار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
آرزوت اینه زودتر سرطان بگیری؟؟؟
خدا قسمتت کنه. انشاالله آرزو بدل از دنیا نری. دعا میکنم که سرطان بگیری بعدشم انقدر مک دونالد بخوری که خودت به همراه جدت در آرامگاهش با هم بترکین که هردو تون به آرزوهاتون برسید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
63
101
بهتره يه تحقيق هم در مورد رستوران هاي فست فود ايران انجام بدين و ببينيد كه آشغال ترين مواد را چطور به خورد مردم و به خصوص بچه ها ميدن. يه تحقيق هم در مورد كارخانجات ساخت سوسيس و كالباس انجام بدين كه خالي از لطف نيست.... چيزايي مي بينيد كه ممكنه شاخ دربيارين....
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
87
44
آخه دانشمند! خبرنگار! سردبیر! مگر در ایران مکدونالد داریم تیتر یکشم کردی؟
پاسخ ها
حسین نجار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
شما بفرمائید مگه نداریم؟ خوابیا...!!!
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
در ایران نداریم ولی غرب زده زیاد داریم که خواب مک دونالد را زیاد میبینند
ممد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
منم با محمد موافقم...چون تو ایران نداره ما نباید هیچی بدونیم؟؟
س
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
34
57
تابلوئه فتوشاپه
پاسخ ها
حسین نجار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
هرکس که ندادند و نخواهد که بدادند در جهل مرکب تا ابدالدهر بماند
س
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
بدادند؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
18
15
جالب بود مثل همیشه
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
11
25
از اول که مطلب رو باز کردم منتظر بودم ببینم کی میگین فراماسون هست که بالاخره آخر مقاله دیدمش!!!!
آنتی ماسون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
15
120
با سلام و تشکر از مطلب مفیدتان
چرا در سال تولید ملی.. جلوی فروش میلیاردی ابر شرکتهای حامی صهیونیسم مانند کوکاکولا و پپسی و ... را در کشور اسلامییمان نمی گیریم برای مثال در شهر مقدس قم معروفترین رستوران فست فود با نام انحرافی { باما } و دقیقا با همان روشها مشغول فروش میلیونی می باشد بر اساس اطلاعات بنده { باما } همان مک دونالد می باشد!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
نه بابا!
حتماآستان قدس هم که محصولات اسراییلی مثل کیت کت،کوکاکولا،فانتا،پپسی و...میاره اونم شعبه مک دونالد!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
70
28
چقدر شگفت انگیز شدم.
پاسخ ها
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
شما دیگه چرا ؟
حسین نجار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
39
90
روسای شرکت مک دونالد چندی پیش فاش کردند که از ماسون ها هستند و لوگوی این شرکت حرف اول اسم این شرکت نیست بلکه به دو دلیل انتخاب شده:
1- M که حرف انگلیسی مورد علاقه ماسونرها است.
2- دو انگشت وسط وقتی برای نشان دادن یکی از معروفترین علامت های ماسون ها بسته میشود، صرف نظر از انگشت های دیگر حرف M را تشکیل می دهد که اگر این حرف را با حروف کوچک بنویسید این قضیه مشهودتر خواهد شد. (m)
ضمن دلایل بالا این روسا عکس هایی را با البسه مخصوص ماسونرها از خود منتشر کردند.
یاسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
29
27
خدایی خیلی کارتون درسته. عمیق و راهبردی مطلب می ذارین، بر خلاف سایت های دیگه.
درود بر شما که دست از مبارزه با آمریکای جهان خوار بر نمی دارید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
104
24
خیلی بیکاری
پاسخ ها
ضیا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
شما فکر میکنم خیلی پر کاری و اصلا وقت برای سرخاراندن خودتون هم نداری ! بسه دیگه ژست های متفکرانه گرفتن
حسین نجار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
105
78
عالی بود. خیلی دقیق و کامل بود. جای هیچ نظر منفی رو باقی نمیذاره.
مک دونالد با این تفاسیر نشون میده که یکی از 1% هست که مردم آمریکا بهشون اعتراض دارند که نظام سرمایه داری آمریکا رو تشکیل میدن.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
عزیز من اکثریت مطلق مشتری های مک دونالد از مردم عادی و به قول شما 99% هستند!
حسین نجار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
لطفاً مطلب بالا رو کامل بخونید و ببینید اولین جایی که مردم آمریکا در اعتراضات خیابانی بهش حمله کردن فست فودهای مک دونالد بوده.
ابراهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
92
93
هوس مک دونالد کردم !
پاسخ ها
یونس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
مک دونالد به قزوین نمیاد مگه شما بری اونجا !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
339
139
گربه دستش بگوشت نمیرسه ................ این فست فود های ایرانی هست که بدون نظارت و با رشوه در شکم مردم جا میگیرد و امار تلفات سنگین ان در هیچ کجا درج نمیشه.مک دونالد در تمام دنیا بینظیر است حداقل از این ساندویچهای ایرانی خیلی سره این حرفای شما را ان افرادی میباورند که مکدونالد نخورده اند.
پاسخ ها
اراکی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
ظاهرا این دوستمون دستش به گوشت مک دونالد رسیده و خورده ! اگه یه کم دقت کنید آثارش هم کاملا در نوشته های ایشون پیداست !!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
نوش جونت انقدر فست فود ايراني و خارجي بخور تا زودتر به بهشت بري!!!!!
اکبر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
آمار تلفات سنگین رو خوب اومدی اوووق...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
اشتباهی موافق زدم.
شناخته شده
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
یعنی شما میخای بگی خیلی از مک دونالد خوردی ؟ خوب اگرم خوردی امیدارم مریض نشده باشی .ایران که مثلا یه کشور اسلامیه به قول خودت این جوری غذا ذرست میکنه پس وای به حال غذاهای یهودی ها واسراییلی ها.
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
17
121
جالب و در عین حال تکان دهنده بود. واقعا افشای ماهیت پشت پرده این شرکتها تاثیر زیادی رو ذهنیت آدم میذاره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
50
17
جالب بود ولی مقاله بیوگرافی کوفی عنان بهتر و مستندتر بود ولی این مقاله بیشتر یه نوع تبلیغه
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
14
93
واقعا عالی بود ممنون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
500
334
این ها نوشته های وبلاگ های زرد امریکاییست که مدت هاست طرفداری نداره. واقعا مشرق توی باز نشر این حرف های غیر مستند پیشروست.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
مشرق اسنادش رو ذكر كرده شما به جاي بي سند حرف زدن رو كن ببينيم چه سندي داري!!؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
381
96
اتفاقا" مک دونالد یک تجربه موفق جهانی است که رقبای آن در سطح دنیا تلاش میکنند آنرا بدنام کنند این مشرقی ها هم احتمالا" یا آگاهانه بر ضد مک دونالد تبلیغ میکنند و پولی گرفته اند یا نا آگاهانه ابزار دست سرمایه داران رقیب مک دونالد شده اند /
پاسخ ها
اراکی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
چه نظر کارشناسانه و دقیقی !!! بهتره از وجود شما در امر قضا حتما استفاده شود .
اندیشه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
47
125
مقاله خیلی خوبی بود معلومه که یک آدم حسابی وارد گروه مشرق شده.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
86
19
دمش گرم هایدای خودمون!!!
بیگانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
107
126
فست فود به هر اسمی که باشه برای سلامتی مضره .. مک دونالد و کی اف سی هم از همه بدتر .. تنها چیزی که باعث پیشرفت مک دونالد شده تبلیغات و استفاده از رنگ قرمز برای جلب مشتریه که به شدت افراد گرسنه رو به سمت خودش جلب می کنه .. به نظرم این مطلب بسیار مفید بود و امیدوارم مردم بجای بحث های بی مورد قبل از خوردن غذا چشمشون رو باز کنند و خوب ببینند که چی می خورند .. نون و پنیر ، ماست ، سبزی ، تخم مرغ ، ماهی و .... در همه جای دنیا ، بویژه آسیای شرقی پیدا می شوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
3
17
مقاله جالبی بود مشرق . اطلاعاتمون رفت بالا.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
3
3
دمت گرم مشرق. فعلا اینو داشته باش.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
2
7
دمت گرم مشرق. فعلا اینو داشته باش.
پیتر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
1
1
کار قشنگی انجام دادید
آراکیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
5
1
خدا لعنتشون کنه که اینجوری حیوونا رو اذیت میکنن!!
این خارجیا از همه احمق ترن...
گروه علمي فرهنگي سيدالشهدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
1
1
دست شما درد نكنه .

ما لينك اين مطلب رو تو وبلاگمون گذاشتيم

http://seyedoshohada3.blogfa.com/
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
1
4
بهتر است به جای فکر کردن به سرطان و ....فست فود به مدیریت پیچیده ، نظم . هماهنگی رستوران و کارهای مثبت رستوران نگاهی بیاندازید ،عمرا کسی تو ایران تمی تونه هم چنین رستورانی باز کنه جالا کم آوردید اینجوری سرکوب می کنید
سیاوش
|
UNITED STATES
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
1
8
با سلام
شما تو این مطلب فقط این شرکت بزرگ رو سرکوب کردید مشابه این کارها رو بدترشو تو ایران خودمون میکنند
پاسخ ها
amir
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
خاک بر سرت رفتی آمریکا!!!!!!!!!
یلدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
1
0
میتونست بهتر باشه
یلدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
0
0
میتونست بهتر باشه
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
0
نه بابا
سمیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
1
1
همتون خفه بشید
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
1
0
منم خیلی هوس مکدونالد کردم واقعا حرف نداره عالیه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
0
هااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر:
تازه های سایت