'جوزف ناي' نظريه پرداز مشهور جنگ‌نرم آمريکا تأکيد معتقد است دعوت يک کشيش آمريکايي براي سوزاندن قرآن باعث مشکل‌تر شدن کار آمريکا در جنگ افغانستان شده و روابط آن با دنياي اسلام را پيچيده‌تر مي‌کند.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، "شوراي روابط خارجي آمريکا" بخش‌هايي از مصاحبه "جوزف ناي" استاد روابط بين‌الملل دانشگاه هاروارد و تئوريسين جنگ نرم و ديپلماسي عمومي را در زمينه اقدام جنون آميز کشيش آمريکايي منتشر کرده است.
ناي تأکيد کرده است: خشم مسلمانان از دعوت يک کشيش اهل فلوريدا براي سوزاندن قرآن در هفته‌هاي اخير به خشونت تبديل شده و مسلمانان از افغانستان تا اندونزي در محکوميت اين هتک‌حرمت برنامه‌ريزي ‌شده به خيابان‌ها ريخته‌اند، قرآن سوزي‌هاي پراکنده در نيويورک و تنسي در نهمين سالگرد حملات يازده سپتامبر، موجي از تظاهرات را در شهرهاي افغانستان به راه انداخت و باعث به وجود آمدن نگراني‌هايي در مورد امنيت نيروهاي آمريکايي و ائتلاف شد.
نظريه پرداز مشهور جنگ نرم آمريکا در ادامه مصاحبه خود گفته است که اين اقدامات باعث مشکل‌تر شدن کار آمريکا در جنگ افغانستان شده و روابط اين کشور – آمريکا- با دنياي اسلام را پيچيده‌تر خواهد کرد.
استاد دانشگاه هاروارد مي‌گويد: "از ديدگاه يک شهروند عادي افغان که چيز زيادي از آمريکا نمي‌داند، اين موضوع با عقل جور در نمي‌آيد که "تري جونز" رهبري يک کليساي کوچک افراطي را عهده‌دار باشد و اساساً آن‌ها بيش از حد به ديدگاه‌هاي وي اهميت قائل مي‌شوند، هنگامي‌که با يک رويداد همچون ابوغريب که به طور گسترده در جهان اسلام منتشر مي‌شود، يا با چيزي شبيه آتش زدن قرآن مواجه باشيد، بدست آوردن دل آن‌ها خيلي مشکل‌تر خواهد شد."

پايگاه خبري تحليلي مشرق به دليل اهميت مباحث مطرح شده درباره تبعات سوزاندن قرآن بر روابط آمريکا با جهان اسلام مصاحبه "گرگ برونو" (Greg Bruno) با "جوزف ناي" استاد روابط بين‌الملل دانشگاه هاروارد را بصورت کامل منتشر مي‌کند:
برونو: هزاران نفر در افغانستان عليه پيشنهاد آتش زدن قرآن از سوي يک کشيش فلوريدايي تظاهرات کردند. اين مناقشه تا چه حد به اهداف آمريکا در افغانستان آسيب مي‌رساند؟
جوزف ناي: همان‌گونه که "ژنرال پترائوس" (فرمانده ارشد آمريکا و ناتو در افغانستان) و ديگران عنوان کرده‌اند، اين موضوع بسيار مضر است. از ديدگاه يک شهروند عادي افغان که چيز زيادي از آمريکا نمي‌داند، اين موضوع با عقل جور در نمي‌آيد که "تري جونز" رهبري يک کليساي کوچک افراطي را عهده‌دار باشد و اساساً آن‌ها بيش از حد به ديدگاه‌هاي وي اهميت قائل مي‌شوند اما بيشتر دنيا از جزئيات جامعه‌ و سياست آمريکا مطلع نيستند و آن‌ها فقط بر اهانتي که از سوزاندن قرآن نشات مي‌گيرد تمرکز مي‌کنند، اين مضوع پيامدهاي وخيمي براي ما دارد.

با بکارگيري قدرت نرم مي‌توان دل توده‌‌اي غيرنظامي را بدست آورد

برونو: ژنرال پترائوس هشدار داد که اگر سوزاندن قرآن انجام شود، همانند تصاوير منتشر شده از ابوغريب باعث برانگيختن نفرت عليه آمريکايي‌ها خواهد شد. آيا اين يک مقايسه‌ نگران‌کننده نيست؟
جوزف اس. ناي: وي درست مي‌گويد. راهبرد مقابله با شورش بر ترکيبي از قدرت سخت و نرم استوار است، شما از قدرت سخت نظامي نه براي کشتن افراد، که براي تامين امنيت کافي استفاده مي‌کنيد. در اين صورت است که مي‌توانيد قدرت نرم خود را براي بدست آوردن دل توده‌‌اي غيرنظامي به کار بگيريد.هنگامي‌که با يک رويداد همچون ابوغريب که به طور گسترده در سرتاسر جهان اسلام منتشر مي‌شود، يا با چيزي شبيه به تهديد آتش زدن قرآن مواجه باشيد، بدست آوردن دل آن‌ها خيلي مشکل‌تر خواهد شد. به همين دليل است که فکر مي‌کنم حق با ژنرال پترائوس است. يعني اگر راهبردي مبتني بر ترکيب قدرت سخت و نرم داشته باشيد، هنگامي‌که يک چنين رويداد نامربوطي – که قدرت نرم شما را تخريب مي‌کند – روي ‌دهد، موفق نخواهيد شد.
برونو: برخي عنوان مي‌کنند آن‌هايي که به عنوان تندروهاي اسلامي تعريف مي‌شوند، تاکنون تصميم خود را در مورد تحريک عقايد ضدآمريکايي گرفته‌اند.
جوزف ناي: بله، تندروها تصميم خود را گرفته‌اند، اما سوال اين است که ذهنيت ميانه‌روها چطور است؟ آيا در اين شرايط از سوي تندروها قابل جذب خواهند بود؟ حوادثي از اين دست ظرفيت‌هاي استخدامي تندروها را افزايش مي‌دهند.
برونو: شما به عنوان معاون وزير دفاع در امور امنيت بين‌الملل خدمت کرده‌ايد. از ديدگاه امنيتي، حوادثي مانند اين چگونه بر امنيت عملياتي سربازان تاثير مي‌گذارند؟
جوزف ناي: موفقيت شما از روي تعداد مناطقي که امنيت بر آن‌ها حاکم شده، سنجيده مي‌شود. اين بدين معناست که وقتي سربازان به منطقه‌ معيني اعزام مي‌شوند، اگر شهروندان آن منطقه از دست آمريکا عصباني باشند، وظيفه‌ سربازان بسيار مشکل‌تر خواهد شد.
ناي: کشورهاي خاورميانه فکر مي‌کنند سيا عامل حملات يازده سپتامبر است
برونو: تنها القاعده و طالبان نيستند که مي‌خواهند از اين مناقشه بهره‌برداري کنند. محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، اين کار را يک "توطئه‌ صهيونيستي" خوانده است. مسلماً اشخاص ديگري نيز وجود دارند که از خدشه‌دار شدن تصوير آمريکا در چشم مسلمانان سراسر جهان نفع مي‌برند، درست است؟
جوزف ناي: آگاه بودن از نقاط ضعفي که داريم مهم است. هميشه سطح معيني از جهالت در کشورهاي ديگر و در افکار عمومي وجود دارد. برخي نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که درصد قابل‌توجهي از مردم در کشورهاي خاورميانه فکر مي‌کنند حملات يازده سپتامبر توسط سازمان سيا به اجرا گذاشته شد. پس افرادي وجود دارند که مي‌توانند جذب شوند، افرادي که اطلاعات سطح بالايي نداشته و مستعد هستند. در اين شرايط، رويدادهاي فتنه‌انگيز و احساسي به ناگهان مي‌توانند به مسائلي بزرگ‌تر از آنچه به نظر مي‌رسند، تبديل شوند. انتشار کاريکاتورهاي حضرت محمد (ص) در دانمارک و تاثير آن بر صادرات دانمارک و تهديد دانمارکي‌ها شاهدي بر اين مدعا است.
برونو: در رابطه با انتظارات ما از اجراي يک جنگ موفق ضد شورش در افغانستان، اين حادثه چه دلالت‌هايي دارد؟
جوزف ناي: اگر منظور از موفقيت جنگ ضد شورش در افغانستان اين باشد که بتوانيم طالبان را شکست داده و يک رژيم مردمسالار در اين کشور بوجود بياوريم، من در مورد يک موفقيت بلندمدت ترديد دارم. اما هر چه باشد، پترائوس و رئيس‌جمهور (اوباما)، هر دو گفته‌اند که هدفشان يافتن يک راه‌حل نظامي نيست، بلکه خواهان يک راه‌حل سياسي هستند. ما در شرايطي هستيم که سعي مي‌کنيم اکنون از نبرد ضدشورش براي تاثيرگذاري بر مذاکرات استفاده کنيم تا بعداً گرفتار يک تلاش ضدشورش بلندمدت نشويم.
آمريکا ميليون‌ها دلار صرف بازسازي در عراق و افغانستان کرده و تلاش نموده با احداث مدرسه، بيمارستان و اين قبيل چيزها دل مردم را بدست بياورد. با اين حال افغان‌ها نمي‌گويند "صبر کنيد، آمريکايي‌ها براي ما مدرسه مي‌سازند." آن‌ها مي‌گويند، "ببينيد اين يارو در فلوريدا چه مي‌کند!"
مشکلاتي بزرگ‌تر از اين کشيش فلوريدايي وجود دارند. برخي افغان‌ها از اين موضوع ناراحتند که مدرسه در منطقه‌ اشتباهي ساخته شده‌ است. بعضي ديگر از فسادي که همراه با ساختن مدرسه وجود دارد ناراحتند. عده‌اي هم از حکومت کرزي متنفرند و مشروعيت آن را زير سوال مي‌برند. بنابراين مي‌بينيد که قبل از اينکه تري جونز (کشيش) تصميم به تبليغ ديدگاه‌هاي انحرافي خود بگيرد، مشکلات بسياري در رابطه با اجراي عمليات ضد شورش در افغاستان وجود داشت.

آمريکا براي ثبات در حاکميت بايد خود را به‌عنوان سازمان‌دهنده‌ اتحادها و شبکه‌ها نشان دهد

برونو: خانم "هيلاري کلينتون"، وزير خارجه، هفته‌ پيش طي سخنراني خود در شوراي روابط خارجي خواستار اين شد که آمريکا بيش از پيش به يک رهبر جهاني تبديل شود. آيا وقايعي مانند آنچه که در فلوريدا اتفاق افتاد و مناقشه بر سر مسجد در نيويورک، مانع از اين مي‌شوند که به عنوان يک داور جهاني خوب به آمريکا نگاه کنند؟
جوزف ناي: اگر همه‌ آن چيزي که نشان مي‌دهيم همين باشد، بله، مي‌توانند مانع شوند. اما خانم کلينتون کاملاً درست مي‌گويند که ما بايد خودمان را به عنوان سازمان‌دهنده‌ شبکه‌ها و ائتلاف‌ها و اتحادها نشان دهيم. من کتابي با عنوان "آينده‌ قدرت" نوشته‌ام که در ماه فوريه منتشر خواهد شد، و موضوع آن اين است که ما به يک راهبرد براي آمريکا در راستاي آنچه که خانم کلينتون در موردش صحبت مي‌کرد نياز داريم، و آن اين است که خودمان را به عنوان يک قدرت مسلط - که خشونت را در افغانستان يا عراق کنترل مي‌کند – نبينيم، بلکه به عنوان تشکيل‌دهنده‌ اتحادها و شبکه‌ها نشان دهيم و اگر خواهان ثبات در حاکميت باشيد اين کار مطلقا ضروري است.
اگر حوادثي مانند برنامه‌ سوزاندن قرآن به داستان‌هاي رايج در مورد آمريکا تبديل شوند، آنگاه باعث تضعيف ما خواهند شد و به همين خاطر است که جريان داشتن چيزهاي ديگر اهميت دارد؛ دولت بايد نقش‌هاي ديگري نظير آنچه که خانم کلينتون توضيح داده، ايفا نمايد تا واقعه‌اي مانند تري جونز بيش از اندازه بزرگ نشود.
برونو: 9 سال پس از يازده سپتامبر هنوز شاهد مناقشات احساسي در مورد اسلام و مسلمانان در آمريکا هستيم. اين مباحثات دردناک هستند، اما آيا پاک‌کننده هم هستند؟
جوزف ناي: فکر مي‌کنم اينطور باشد؛ اعتراض و محکوميتي که به خاطر برنامه‌ تري جونز براي سوزاندن قرآن به وجود آمده، يک اعتراض سالم است، از اين نظر که باعث مي‌شود درک کنيم که ارزش‌هاي والاتر ما نه تنها بر اصلاحيه‌ اول قانون اساسي – که آزادي مذهب و آزادي بيان را شامل مي‌شود – بلکه بر درجه‌اي از تحمل مبتني هستند. خيلي جالب بود که براي مثال، "فرانکلين گراهام" (اوانجليست)، سوزاندن قرآن را با اين استدلال محکوم کرد که سوزاندن کتاب مقدس يک فرد ديگر – حتي اگر با آن موافق نباشيد – اقدامي سزاوار تشويق نيست. بنابراين از اين منظر، ارزش‌هاي اساسي و ريشه‌اي ما در حادثه‌اي مانند اين شايد آثار پاک کننده داشته باشند.
برونو: اين يک پيام بسيار ظريف است که بايد به بقيه‌ دنيا منتشر شود، اينطور نيست؟
جوزف ناي: خيلي ظريف‌تر از تصاوير شعله‌هاي احاطه کننده‌ يک کتاب مقدس است و اغلب اوقات تصاوير بيشتر از کلمات تاثير مي‌گذارند. در دنيايي که هر گوشي تلفن همراه يک دوربين، و هر کامپيوتر يک کارگاه عکاسي است، اين بدين معناست که رسانه‌هاي سنتي ديگر بر اين حيطه کنترل ندارند، و جامعه‌ مدني ما بايد سعي کند با اين واقعيت کنار بيايد که در داخل ملت خود ما افرادي وجود دارند که ديدگاه‌هايي خيلي افراطي دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس