پنتاگون عنوان "عمليات رواني" را که مربوط به دوره جنگ ويتنام است و وظيفه تغيير افکار آن سوي خطوط دشمن را بر عهده دارد، به دليل بار منفي اين عبارت تغيير داد.

ارتش آمريکا عنوان "عمليات رواني" را که مربوط به دوره جنگ ويتنام است و وظيفه تغيير افکار آن سوي خطوط دشمن را برعهده دارد، به دليل بار منفي اين عبارت تغيير داد.
به گزارش مشرق، وزارت دفاع آمريکا يک عنوان خنثي‌تري را انتخاب کرده است که همان "عمليات پشتيباني اطلاعات نظامي" (MISO) است.
به گزارش آسوشيتدپرس، "کن مک‌گرو"، سخنگوي فرماندهي عملياتهاي ويژه ارتش آمريکا عنوان جديد را اعلام کرد؛ نامي که وظيفه يگان مزبور در توليد بروشورها، برنامه‌هاي راديويي و پيام‌هاي قابل پخش از بلندگوها به منظور نفوذ و تأثيرگذاري بر سربازان و غيرنظاميان دشمن را بيشتر منعکس مي‌کند.
يکي از عواملي که زمينه اين تغيير نام را تسهيل کرد حساسيت‌هاي داخلي و خارجي نسبت به استفاده از عنوان "عمليات رواني" بود که درک نادرستي را از اين مأموريت در اذهان متصور مي‌کرد.
"فورت برگ" دفتر مرکزي فرماندهي عمليات هاي ويژه ارتش آمريکا در حال حاضر گروه عمليات رواني چهارم، تنها يگان فعال ارتش در زمينه عمليات رواني را در خود جاي داده است. سربازان عمليات رواني در اين محل مورد آموزش قرار مي‌گيرند.
يک مقام دفاعي ارشد در واشنگتن اعلام کرد که انتظار مي‌رود اين تغيير نام به تمامي بخش‌هاي ارتش سرايت کند. اين مقام که اطلاع موثق و مستقيمي از روند تغيير نام فوق دارد، به دليل اينکه هنوز تمامي بخش‌ها نحوه تغيير يا اصلاح نام دفاتر عمليات رواني خود را اعلام نکرده‌اند، خواست نامش فاش نشود.
آسوشيتدپرس نوشت که اين تغيير نام از سياستگذاران پنتاگون که براي "رابرت گيتس"، وزير دفاع آمريکا کار مي‌‌کنند، نشأت مي‌گيرد. اين امر نارضايتي از استفاده از واژگان قديمي که ادبيات جنگ سرد را تداعي مي‌کنند، منعکس مي‌کند.
بر اساس اين گزارش، تغيير فوق همچنين برخي از افراد دست اندر کار عمليات رواني را دلسرد کرده است.
"آلفرد پداک"، يک سرهنگ بازنشسته که مدير عمليات رواني در وزارت دفاع بين سال هاي 1986 تا 1988 بود گفت که اين واژه هميشه باري را با خود به همراه داشت و توصيف آن مشکل بود.
وي که سابقه حضور در ويتنام و لائوس در جمع تيم نيروهاي ويژه را در کارنامه خود دارد، افزود: اين عنوان تا حدودي معناي ضمني شرورانه و ناهنجاري را ارائه مي‌‌کند.
وي گفت که ارتش با اين تغيير نام درمقابل جبهه سياسي قائل به اصلاح عنوان عمليات رواني تسليم شد.
عنوان عمليات رواني سال ها در فيلم‌ها و کتاب ها در قالبي ترسناک و شبح‌وار به نمايش در آمده و سربازان را در قالب اربابان خيمه‌شب‌بازي نمايش داده است. فيلم "مرداني که به بزها خيره مي‌شوند" که در سال 2009 اکران شد درباره يک يگان ارتش است که جاسوسان رواني تربيت مي‌کند، اما مأموريت اصلي زميني است. يگان هاي عمليات رواني در زمان حمله به عراق در 2003 برگه‌هايي را بين عراقي پخش کردند تا آنها تسليم شوند.
در ويتنام نيز يک عمليات رواني تحت عنوان "برنامه تسليحات باز" انجام شد که مبني بر درخواست اعضاي سابق گروه کمونيست از جنگجويان کمونيست براي تسليم در برابر آمريکايي‌ها بود. اين برنامه 200 هزار جنگجوي کمونيست را فريب داد.
مک‌گرو در اظهارات خود درباره تغيير نام عمليات رواني گفت که اين تغيير در اواسط ماه ژوئن به تاييد رابرت گيتس و دريادار "اريک اولسون"، فرمانده عملياتهاي ويژه رسيده است.
بسياري در جامعه عمليات هاي رواني از جمله پداک از عنوان جديد دل خوشي ندارند.
پداک مي‌گويد: عمليات پشتيباني اطلاعات نظامي، عنواني است که به راحتي بر روي زبان نمي‌چرخد. همچنين اين نام توضيح وظايف را به پرسنل عمليات رواني دشوارتر مي‌کند؛ و اينکه آنها هنوز قابليت بکارگيري برنامه‌ها و مطالب را به منظور تاثيرگذاري بر رفتار مخاطبان خارجي مورد نظر دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس