کد خبر 36614
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۱

کشور چين با هدف تاثيرگذاري بر جهان از طريق "قدرت نرم"، اقدام به سرمايه گذاري در حوزه بازي هاي رايانه اي و معرفي فرهنگ زنده چين در اين بازي ها، نموده است.

به گزارش مشرق، امروزه بازي هاي ويدئويي علاوه بر سرگرمي، به يک ابزار قوي براي اعمال قدرت نرم و همچنين معرفي و ترويج فرهنگ يک کشور در ديگر کشورها تبديل شده است.

 بازي صنعتي است که علاوه بر توليد قدرت نرم، به تنهايي سالانه دهها ميليارد دلار سودآوري دارد و مانند ديگر محصولات فرهنگي پاپ، مردم متوجه تاثير بازي ها بر ژانرهاي فيلم و موسيقي شده اند.

قدرت نرم انيميشن ژاپن

"قدرت نرم" هر روز خود را آشکارتر مي کند. آمريکا از طريق فيلم هاي هاليوود، فرهنگ و ايدئولوژي خود را به هر گوشه اي از جهان صادر کرده و مي خواهد فرهنگ غرب را به جريان اصلي فرهنگ در جهان تبديل کند.
در دهه 1980 ژاپن، رهبري آمريکا در هر دو حوزه اقتصادي و فرهنگي را به چالش کشيد. انيميشن و بازي هاي ويدئويي نه تنها از لحاظ مالي براي ژاپن سودآوري عظيمي در پي داشت بلکه فرهنگ متفاوت ژاپن را نيز به مخاطبان کشورهاي ديگر معرفي کرد.

سامورايي، نينجا، سوشي ... اين واژه ها که زماني بيگانه بودند اکنون براي جامعه غربي کاملا آشنا هستند. اين اولين بار است که يک فرهنگ غير غربي چنين نفوذ فرهنگي گسترده اي در اين عصر جديد ايجاد کرده است.

قدرت نرم بازي هاي رايانه اي چين
پس از ژاپن، صنعت بازي چيني پديدار شد. به خصوص با رشد اقتصاد و تکنولوژي خود، کشور چين در حال حاضر شروع به تاثيرگذاري بر جهان از طريق "قدرت نرم" کرده است.
به پيروي از مدل ژاپن، شرکت هاي بازي چيني شروع به سرمايه گذاري در بازار بين المللي کرده اند. اگرچه سازندگان بازي چيني شرکت هاي کوچک و تازه وارد در اين صنعت هستند، اما آنها در زمينه بازي هاي آنلاين فرصت خوبي را بدست آورده‌اند.
شرکت سرگرمي هاي ديجيتال تي کيو شهرت خود را با بازي چند نفره آنلاين "تسخير" به دست آورد. هر روز ، صدها هزار نفر از بازيکنان در سرتاسر جهان با اساطير چين باستان آشنا شده و فرهنگ زنده چين را در اين بازيها تجربه مي کنند.
در جهان بازي هاي آنلاين، بازيکنان مي توانند شخصيت خود را با لباس هاي سنتي چيني انتخاب کرده، سلاح هاي مختلف چين باستان را امتحان نمايند، با شياطين اسطوره هاي چيني نبرد کرده و حتي رقص سنتي چين را نيز تجربه کنند.

اين کاوش و معرفي زمينه هاي فرهنگي چين يک آموزش کامل از فرهنگ و سنت چيني به بازيکنان غير چيني را ارائه مي دهد. در حال حاضر ، بازيکنان غربي مي تواند جشنواره هاي عجيب و غريب چيني ها را در دنياي مجازي جشن بگيرند. بايد انتظار ورود بيشتر بازي هاي چيني به بازار جهاني و به تبع آن افزايش تعداد گروه هاي فرهنگي چيني را داشته باشيم.
بازي به يک رسانه تاثيرگذار براي تبادل فرهنگي، تبديل شده است. همانطور که سازندگان بيشتري از نقاط مختلف جهان وارد اين صنعت نوظهور مي شوند، بازيکنان نيز فرصت تجربه فرهنگ هاي مختلف، و در عين حال لذت از بازي هاي فوق العاده را کسب مي کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس