کد خبر 15260
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۲:۵۷

نشان دادن چهره حضرتش خلاف شرع نيست ولي شايد خلاف عرف باشد. يادم هست سال گذشته با همين دلايل تمام هيئت ها از حمل کردن و نصب کردن تمثال هاي ساختگي از ايشان ممنوع شدند و با آنها خيلي جدي برخورد شد. الان قضيه چه فرقي کرده است؟

محمدرضا موذن زاده در جديدترين مطلب وبلاگ "از جنس خدا" نوشت: بالاخره انتظارها به سر آمد و پس از هشت سال، پخش سريال زيباي «مختارنامه» به کارگرداني آقاي ميرباقري از شبکه يک سيما آغاز شد. هم اکنون هفت قسمت از اين مجموعه چهل قسمتي از شبکه يک سيما پخش شده و بسياري را مجذوب خود کرده است. خوش ساختي، انتخاب خوب و دقيق بازيگران، ديالوگ هاي بکر و بسياري ويژگي هاي ممتاز ديگر در اين سريال به چشم مي خورد و همين امر باعث اقبال عمومي به آن در جامعه گرديده است.
اخيرا خبري در سطح رسانه ها پخش و از سوي مسئول روابط عمومي اين سريال آقاي رضا استادي تائيد گرديده مبني بر اينکه در قسمت هاي بعد که داستان به روايت حادثه عاشورا خواهد رسيد، برخلاف حضرت زينب (س) و حضرت علي اکبر (ع)، چهره حضرت ابالفضل العباس (ع) نمايش داده خواهد شد. به گفته وي بازيگر اين نقش آقاي «کاوه فتوحي» چهره جديدي هستند که تاکنون در عرصه بازيگري حضور نداشته اند و پس از گذراندن دوره هاي مختلف زير نظر چند مربي، براي ايفاي اين نقش مهم و حساس آماده شده اند. گفته شده به دليل اهميت و حساسيت اين نقش، تاکنون تصوير رسمي از چهره‏ي اين بازيگر منتشر نگرديده و اساساً اين موضوع رسانه اي نشده است.
وي همچنين گفته است: «داوود ميرباقري کارگردان و نويسنده متن نهايي سريال مختارنامه، براي ساخت اين سريال با کارشناسان، مورخان، روحانيون و افراد مطلع زيادي گفت‏وگو کرد؛ و در آخر نيز به همراه حجت‏الاسلام والمسلمين رسول جعفريان که در اين پروژه به عنوان مشاور و محقق تاريخ اسلام حضور داشت، طي سفر به قم و ديدار با علماء، نظر آنها را درخصوص اين اثر در مرحله نگارش جويا شدند. در نهايت، متن اصلي نيز براي مطالعه و تأييد در اختيار برخي از بزرگان قرار گرفت. با چنين سابقه اي بعيد است که در سريال مختارنامه کارگردان بخواهد کاري خلاف شرع و عرف نمايش دهد. نمايش چهره‏‌ي حضرت ابوالفضل(ع) در اين سريال با نظر و موافقت آقاي عزت الله ضرغامي، رييس سازمان صدا و سيما صورت گرفت. به تصوير کشيدن اين شخصيت نيز در زماني صورت مي‏گيرد که داستان به واقعه‏ي کربلا مي‏پردازد که اساساً اين بخش از داستان به درخواست رييس سازمان صدا و سيما به سريال اضافه شد که قطعا ايشان نيز ملاحظات فراواني را لحاظ کرده‏اند و به عنوان رييس رسانه ملي، بر اين مسأله نظارت داشته‏اند.»
با تعدادي از دوستان درباره اين مساله گفتگوهايي داشتيم و ما حصل گفتگو ها اين شد که سياهه اي، بيانيه اي نامه اي چيزي بنويسيم و دلايلي شرح دهيم که ما حصل همه آنها همين يک جمله است که:
«آقاي ميرباقري عزيز، لطفا حضرت عباس را نشان نده برادر»
1: نشان دادن چهره حضرتش خلاف شرع نيست ولي شايد خلاف عرف باشد. يادم هست سال گذشته با همين دلايل تمام هيئت ها از حمل کردن و نصب کردن تمثال هاي ساختگي از ايشان ممنوع شدند و با آنها خيلي جدي برخورد شد. الان قضيه چه فرقي کرده است؟
2: با تمام احترامي که براي بازيگر اين نقش و تمام بازيگران قائلم ولي قبلا هم ديده ايم که کسي جاي شخصيتي معنوي بازي مي کند و بعدتر نقش هاي ديگرش را کنار آن مي گذارند و سو استفاده مي کنند.
3: به هر حال کاملا واضح است که عده اي از مذهبيون با نمايش چهره حضرت در اين سريال مخالف هستند و پس از نمايش آن مشکلاتي پيش خواهد آمد. پيش بيني بنده اين است که دوستان مداح و هيئتي ها اين مساله را بر نمي تابند. خيلي ديگر از مذهبي ها هم دوست ندارند چهره کسي به عنوان حضرت عباس در ذهن شان بنشيند و از همين الان روي علاقه اي که به سريال دارند گفته اند که فقط آن قسمت هاي خاص مربوط به کربلا را تماشا نمي کنند. خوب اين چه کاري است که چنين اختلافي ايجاد کنيم، برادر؟ در نمايش دادن چهره ايشان چه چيز بزرگي کسب مي کنيم و چقدر به اهداف سريال کمک مي کند که حاضريم چنين ريسکي را بپذيريم؟
4: بعد از پخش اين قسمت ها خيلي ها در مجالس روضه با شنيدن روضه حضرت اباالفضل ياد چهره اين بازيگر مي افتند که اين خراب کننده ست. و اصلا خوب نيست. و کم سن و سال تر ها هم تا آخر عمر چهره حضرت را اين چنين تصور مي کنند و مي شناسند. اتفاقي که درباره ميرزا کوچک خان جنگلي، مالک اشتر، حضرت يوسف و ديگران پيش تر براي هم نسلان من افتاده است. اين اتفاق درباره حضرت عباس به نظرم عواقب خوبي نداشته باشد.
5: بخواهيم يا نخواهيم، حضرت معصوم باشند يا نباشند براي مردم ايران شخصيتي فوق العاده مقدس و برجسته هستند. متاسفانه در اين زمينه حتي بايد گفت مقام ايشان نزد برخي از مردم به اشتباه از برخي امامان معصوم ما بالاتر تصور مي شود. حتي اين قضيه شامل شيعيان نيست و بارها درباره مسيحي ها و ارمني هاي مريد حضرت شنيده ايم. بهتر نيست به احترام همين باورهاي مردم هم که شده، چهره حضرت عباس را هم مثل معصومين در تلويزيون نشان ندهيم.
6: شايد خيلي بي ربط نباشد که همين جا انتقاد ديگري هم مطرح شود. در همه تيتراژهاي سريال ها و فيلم ها کارگردان، نامش برجسته تر از ديگران است. ولي آيا بايد نام کارگردان در دستان حضرت ابالفضل و با آب بالا بيايد و موج بخورد؟! به نظرتان کمي سخيف نيست که حضرتش نام جنابعالي را بالا مي آورند! اگر آن دست ها متعلق به کس ديگري است عذرخواهي مي کنم. در عين حال به گمانم آن صحنه، اين را به ذهن همگان متبادر مي کند.
اين يک خواهش دسته جمعي اهالي وب فارسي از آقاي ميرباقري است و از روي دلسوزي و ارادت نوشته شده و ارزش ديگري ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس