کد خبر 24349
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵

طراحي و ساخت نسل جديدي از ماهواره ها و اقدام براي اعزام فضانورد به فضا، توسعه فناوري هاي فضايي در کشور را وارد فاز جديدي کرده که پرتاب ماهواره " فجر" مي تواند گام محکمي در اين جهت باشد و به افتخارات فضايي کشورمان در ميان کشورهاي صاحب نام اين فناوري بيافزا

به گزارش مشرق به نقل از مهر، بکارگيري فناوريهاي فضايي در حوزه هايي چون مخابرات، کشاورزي، هواشناسي، اکتشافات معدني، نجوم و حفاظت محيط زيست توانايي بشر را در شناسايي و درک او از محيط اطراف دو چندان مي کند اما برغم قابليتهاي فناوريهاي فضايي در جوامع مختلف، همچنان اين فناوريها در انحصار چند کشور معدود است که در اين شرايط درک صحيح از واقعيتها و تلاش براي توليد و بومي سازي فناوري هاي فضايي مي تواند ايران را در زمره کشورهاي صاحب اين فناوري قرار دهد.
در اين راستا در چند سال اخير با تلاش پژوهشگران کشورمان ماهواره "اميد" با هدف برقراري ارتباطات متقابل ماهواره و ايستگاه زميني، تعيين مشخصات مداري و تله متري مشخصات زيرسامانه ها بوسيله ماهواره بر "سفير 2 " به صورت کاملا بومي در کشور طراحي و ساخته شد و در مدار زمين قرار گرفت.
ماهواره "اميد" هر 24 ساعت 15 بار به دور زمين مي چرخيد و در هر دور، دو بار به وسيله ايستگاههاي زميني دورسنجي و بردسنجي کنترل و هدايت مي شد. اين ماهواره ملي با دو باند فرکانسي و هشت آنتن، اطلاعات را به زمين ارسال و از زمين دريافت مي کرد.
ماهواره بر "سفير 2" نيز به عنوان پرتابگري دقيق و هدايت پذير قادر است ماهواره هاي سبک را تا ماوراء جو پرتاب و در مدار پيش بيني شده قرار دهد که تمامي قطعات و اجزاء اين ماهواره و ماهواره بر از جمله موتور ماهواره بر که از تکنولوژي بسيار بالايي برخوردار است به دست متخصصان صنايع هوافضاي کشور طراحي و توليد شد.
با پرتاب اين ماهواره به جو، نام ايران در ليست کشورهاي باشگاه فضايي قرار گرفت و به عنوان چهل و سومين عضو اين باشگاه شناخته شد. هم اکنون نيز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از پرتاب ماهواره "فجر" تا پايان امسال به فضا خبر داده است.
پرتاب ماهواره بومي "فجر" تا پايان سال
رضا تقي پور - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده پرتاب چندين ماهواره به فضا تا پايان سال در دستور کار است که ماهواره بومي "فجر" تا پايان سال جاري به فضا پرتاب خواهد شد.
درهمين حال سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با بيان اينکه ماهواره "فجر" امسال به فضا پرتاب مي‌شود گفت: اين ماهواره، ماهواره شناسايي است که ماندگاري و پايداري خوبي داشته و مي‌تواند مدت طولاني‌تري در فضا بماند.
وي با بيان اينکه ماهواره "فجر" از سلول‌هاي خورشيدي براي تأمين انرژي خود استفاده مي‌کند، گفت: خودانتقالي مداري دستاورد جديدي است که اين ماهواره از آن برخوردار است. همچنين پرتاب کاوشگر با محموله‌هاي زيستي و تحويل و پرتاب ماهواره "رصد1" که کار مشترکي از وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است، برنامه‌هاي آينده وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خواهد بود.

مصباح 2 و رصد 1 آماده پرتاب
در همين حال وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از آمادگي ماهواره "مصباح 2 " براي پرتاب به فضا خبر داد و در تشريح وضعيت ماهواره "مصباح 2 " و "رصد يک" که توسط محققان کشور طراحي شده اند گفت: ماهواره "مصباح دو" آماده پرتاب است اما شايد بايد مدتي منتظر پرتاب اين ماهواره بمانيم چرا که قبل از آن پرتاب هاي ديگري را برنامه ريزي کرده ايم.
ماهواره ملي "مصباح 2 " از نوع ماهواره‌هاي مخابراتي است که در باند UHF کار مي‌کند. ماموريت اين ماهواره ذخيره و بازيابي اطلاعات، جمع‌آوري و پخش داده‌ها روي مناطق وسيع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبري است.
"مصباح 2 " با جرم 70 کيلوگرم داراي مداري از نوع خورشيد ‌آهنگ و ارتفاع 700 به اضافه 15 کيلومتر بوده و طول عمر آن سه سال پيش‌بيني مي‌شود.
هدف از توسعه طرح "مصباح 2" کسب دانش فني طراحي، تحليل، ساخت و آزمايش ماهواره به صورت بومي، دستيابي به فضا از طريق طراحي و پرتاب يک ماهواره نزديک زمين براي جمع‌آوري، ضبط، پردازش و ارسال مجدد داده‌ها و نيز ايجاد يک شبکه ارتباطي ماهواره‌اي براي ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ايران با ديگر نواحي جغرافيايي دنيا است.
تقي پور همچنين در مورد آخرين وضعيت ماهواره "رصد 1" گفت: "رصد يک" در مرحله نهايي ساخت آزمايشات قرار دارد و بزودي براي تست نهايي تحويل مي شود که اميد مي رود در صورت عدم بروز مشکل خاص طبق برنامه تا پايان امسال با پرتابگر داخلي به فضا پرتاب شود.
جزئيات ديگر دستاوردهاي فضايي ايران
سيد مهدي موسوي بادجاني - جانشين صنعت سامانه‌‏هاي فضايي ايران نيز در تشريح دستاوردهاي فضايي کشور با اشاره به برنامه هاي درنظر گرفته شده براي ساخت و پرتاب ماهواره هاي ملي فضايي گفت: سال گذشته از نمونه ماهواره هاي ملي " طلوع، نويد و مصباح 2 " رونمايي شد و هم اکنون اين ماهواره ها در نوبت زمان بندي براي پرتاب قرار گرفته اند.
وي با بيان اينکه سه ماهواره مذکور احتمالاً از طريق پرتابگر بومي در مدار قرار مي گيرند افزود: احتمالا ماهواره "طلوع" با پرتابگر ملي "سيمرغ" در مدار قرار خواهد گرفت.
موسوي بادجاني کاربرد ماهواره ملي "طلوع" را که اولين ماهواره سنجشي بومي کشور است براي تصاوير عملياتي و سنجش از دور عنوان کرد و گفت: ماهواره "نويد" ماهواره تحقيقاتي دانشگاهي است و "مصباح 2" نيز ماهواره اي مخابراتي و ورژن اصلاح شده و توسعه يافته "مصباح1" است.
به گفته وي برنامه هاي فضايي کشور در سال جاري تنها به اين سه ماهواره ختم نمي شود و کشور به طور قطع برنامه هاي ديگري نيز در دستور کار دارد.
جانشين صنعت سامانه‌‏هاي فضايي صنايع الکترونيک ايران با بيان اينکه ماهواره هاي فضايي بيشتر جنبه تحقيقاتي و عملياتي دارند گفت: بهره برداري، ارتباط گرفتن و پايدار کردن سيستم از جمله اقدامات فني است که پس از پرتاب ماهواره به فضا نيز انجام مي پذيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس