کد خبر 1604564
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
ممبینی: فیفا باید برای برگزاری جام حذفی با VAR مجوز دهد/ شرایط برگزاری مسابقات لیگ برای همه یکسان است

دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص برگزاری فینال جام حذفی با VAR گفت: فیفا باید مجوز بدهد، اما چون تک بازی است امیدواریم این مجوز را بگیریم.

به گزارش مشرق، هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال میهمان ویژه این هفته برنامه فوتبال برتر بود تا درباره پرونده فساد و سایر مسائل فوتبال با محمدحسین میثاقی مجری این برنامه گفت و گو کند.

میثاقی: سال بعد VAR داریم ؟

ممبینی: ما کشور دارای VAR در فیفا ثبت شده ایم. دوست دارم بگویم در همه بازی ها، اما می‌توانم بگویم در اکثر بازی ها ما مشکل سخت افزاری نداریم. ورزشگاه‌ها را یک سال پیش درست کردیم. بعضی ورزشگاه‌ها مثل آزادی و نقش جهان خوب هستند بعضی هم شرایط شان بهتر می‌شود. ما نمی‌توانیم شانزده دستگاه بخریم. با توجه به مسافت شهرها می‌توانیم جاهای مختلف استفاده کنیم.

میثاقی: اول از انتخابات هیات فوتبال شروع کنم چرا بعضی هیات‌ها را برگزار نمی‌کنید؟

ممبینی: ما اکثر را برگزار کردیم فقط چندتا مانده که باید برخی شبهات و مسائل حل شود بعد برگزار کنیم. ممکن است در بعضی استان‌ها برخی افراد تایید نشوند اعتراض می‌شود و درپروسه می‌رود. ما برای اینکه در فضای بهتری برگزار شود کمیته استان‌ها می‌گوید به تعویق بیفتد.

میثاقی: چرا خراسان و فارس و... برگزار نمی‌شود؟

ممبینی: فارس برگزار شد، اما یکی از نامزدها شکایت کرد. هیات فوتبال گفت مشکلات برطرف شود بعد برگزار می‌کنند. خراسان رضوی طولانی شد. یک سری مسایل در فوتبال خراسان بوجود آمد و مکاتبات شد. ضعف‌هایی وجود داشت گفتند به تعویق بیفتد.

میثاقی: اصولی تایید نشده دارید زمان می‌خرید؟

ممبینی: اصولی انصراف داد و گفت شرکت نمی‌کند. بحث انتخابات بیش از دو ماه طول بکشد ثبت نام باید دوباره انجام شود. آقای اصولی هم دنبال کار بوده و این پروسه طول کشید. بازهم کمیته استان‌ها که مسئول برگزاری انتخابات است گفت دوباره ثبت نام شروع می‌شود آقای اصولی ثبت نام نکرد.

میثاقی: به ایشان پست دادید؟

ممبینی: بله ایشان مدیرسازمان لیگ فوتسال هستند.

میثاقی: انتخابات خراسان رضوی هم با سلامت کامل برگزار شود. اوضاع فوتبال خراسان رضوی مناسب نیست. خبری از فوتبال در این استان نیست. آخرین اتفاق فوتبالی این استان این بوده که تیم خوشه طلایی با خسروحیدری رفته مشهد بازی کرده است.

ممبینی: پروتکل‌های نقل و انتقال باشگاه مشخص است کسی نمی‌تواند جابه جا کند. شاید آقای اصولی که هنوز رییس هیات استان است می‌خواسته با حضور آقای زنوزی به فوتبال استان کمک می‌کند. من هم معتقدم خراسان با رضوی می‌تواند حضور موثری در فوتبال ایران داشته باشد. مجمع استان یا هر فدراسیونی باید تصمیم درست بگیرد.

میثاقی: نمی‌خواهم بحث را طولانی کنم. می‌گویم سال هاست با ترکیب مجمع فدراسیون و هیات‌ها مشکل دارم. باید دوبرابر شود اعضای مجمع فدراسیون فوتبال اتفاقی که در کشورهای اطراف هم افتاد. تعداد را بالا می‌برند و نقش ورزشکاران را بیشتر می‌کنند. کسی که هیات‌های شهرستان‌ها را چیده در انتخابات هم برنده خواهد شد.

ممبینی: ما اتفاقا در کنگره فیفا وای اف سی که در تایلند به تازگی برگزار شد. اساسنامه‌ای اف سی و فیفا اصلاح شد.

میثاقی: شما این بخش را اصلاح نمی‌کنید؟

ممبینی: من به عنوان دبیرکل صحبت نمی‌کنم. زمانی بیست و خرده‌ای در مجمع بودند الان بیشتر هستند و شاید بیشتر هم به شود. این پیشنهادی است که باید بررسی شود. اساسنامه خیلی کشورها ما از نظر تعداد اعضای مجمع در وسط هستیم. بعضی کشورها از ما بیشتر هستند.نقش هیات فوتبال‌ها و باشگاه داران زیاد است یک استان ۹ رای دارد، اما اگر دویست نفر باشد سخت‌تر می‌شود برای لابی کردن و بستن این را خارج از اینکه دبیرکل هستم می‌گویم یک رییس هیات فوتبال استان واقعا دارد زحمت می‌کشد. آنها هم زحمتشان را می‌کشند.

میثاقی: بحث کارآمدی است؟

ممبینی: باید شایسته سالاری کنیم. باید به این سمت و سو برویم و این فکر کنم به زمان نیاز دارد. اکثر کشورهای دنیا که تعداد افراد بیشتری در مجمع دارند زمان صرف شده است. من هم موافقم که باید کمک کنیم و همه مردم ایران در فوتبال سهیم هستند. با این مخالفم که کسی را شدیدا بزنیم و یکی را تقویت کنیم. کمک کنیم این اتفاقات در فوتبال ایران بیفتد. همه باید کمک کنند و این به نفع فوتبال ایران است. غروری که در جام جهانی روسیه و قطر و جام ملت‌های قطر داشتیم چقدر مردم خوشحال شدند. باید کمک کنیم این فرصت‌های شادی آور برای جامعه وغرور ملی بیشتر شود. در فوتسال با این بودجه به مقام‌هایی می‌رسیم که کار بزرگی است.

میثاقی: شما مگه نهاد غیردولتی نیستید پس بودجه چرا می‌خواهید؟

ممبینی: ما درآمد نداریم. ما همه در یک کشتی هستیم تلویزیون وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و همه. چندسال قبل کارشناسان‌ای اف سی آمدند ۱۵۰میلیون دلار لیگ ایران را از نظر پخش تلویزیونی ارزش گذاری کردند.

میثاقی: عدد را خوب گفته؟

ممبینی: خب اینها کارشناسی است.

میثاقی: این تفاهم نامه‌ای که امضا شده که این چرخه مالی اتفاق بیفتد.

ممبینی: بیشتر این سهم باشگاه هاست. بخشی تیم ملی است و بخش عمده سهم باشگاه‌ها می‌شود. استقلال و پرسپولیس با این همه هوادار سالی هزارمیلیارد بدهیم به نفت آبادان و نساجی بگوییم سهم شما صد میلیارد است مشکل حل می‌شود. کار سخت و پیچیده‌ای نیست. در این دولت اتفاقات خوبی رخ داد و امیدوارم ادامه پیدا کند. فدراسیون فوتبال یک فرصت برای مملکت است. فوتبال ایران با توجه به جایگاه و عشق و علاقه هواداران. در خارج از کشور هر امتیازی گرفتیم به خاطر هواداران بوده است. وقتی مردم شب‌ها برای دربی بیرون ورزشگاه می‌خوابیدند انگلیسی‌ها می‌گفتند شما از ما که فوتبال را بوجود آوردیم عاشق‌تر هستید.

میثاقی: هفته آخر لیگ برتر شنبه ساعت ۸ شب است فینال لیگ قهرمانان هم همان شب است و باهم همزمان می‌شود

ممبینی: سعی می‌کنیم به خاطر مخاطبان با سازمان لیگ صحبت کنیم که سی دقیقه بازی‌ها را جلو بیاوریم. اگر مشکلی نباشد همکاری می‌کنیم.

میثاقی: تیم‌های دیگر هم درباره پروازهایشان پیام می‌دهند چهار روز چهار روز باید بازی کنند.

ممبینی: شراط برای همه یکسان است. همه تیم‌ها باید در یک ساعت بازی می‌کنند و همه سفر دارند. این شرایط برای همه هست و یکسان است و چاره‌ای هم نیست.

میثاقی: راجع به پایان محرومیت عزیز خادم ریاست قبلی فدراسیون فوتبال که به پایان رسیده و از نظر قانونی چگونه است؟

ممبینی: این خیلی بحث قانونی است و نمی‌خواهم زیاد وارد مسائل پیرامونی شویم. بعد از آن اتفاق طبق اساسنامه فیفا و فدراسیون برای آن دوره انتخابات برگزار شد و آقای تاج ادامه آن دوره را ادامه می‌دهند که اسفند تمام می‌شود. ایشان باید تا آخر دوره ادامه می‌دهند. این سوال پیش پا افتاده است.

میثاقی: مگر نباید مجمع برگزار می‌شد؟

ممبینی: نه ایشان با حکم کمیته اخلاق رفت. در آن زمان هیات رییسه می‌توانست رییس را برکنار کند و کرد. آن زمان کمیته اخلاق ورود کرد و رای را صادر کرد.

میثاقی: همان بندی که هیات رییسه استفاده کرده بود تا این اعضا جمع و جور شدند آن بند را حذف کردند؟

ممبینی: بله این اصلاحات را ما انجام دادیم. یکی از مواردی که خواستند عوض شود همین بند بوده است. بعضی از اعضای مجمع اعتقاد داشتند که به خاطر برخی مسائل چندماه یکبار اتفاق بیفتد. بعضی کشورها دارند این بند را بعضی کشورها ندارند.

میثاقی: از یک بند هیات رییسه استفاده کرد و بعد وقتی رییس را برکنار کرد آن بند را برداشت! فینال جام حذفی VAR دارد؟

ممبینی: ما در اپلیکیشن فیفا درخواست دادیم که داشته باشیم. فیفا باید مجوز بدهد، اما چون تک بازی است امیدواریم این مجوز را بگیریم. چند کمیته باید این مجوز را تایید کنند. ما برای دو دربی مجوز گرفتیم و به سختی هم دادند. به بعضی کشورها ندادند. بعد از دربی دوم گفتند دیگر برای تک بازی به شما نمی‌دهیم. تلاش همه جانبه بود. تا ۴۸ ساعت قبلش هم مجوز نداشتیم.

میثاقی: راجع به قرارداد مربیان و کادرفنی تیم ملی و رده‌های پایه سوال زیاد هست؟

ممبینی: در بحث قرارداد مربیان تیم ملی بعضی از آنها سال به سال تبدیل می‌شود یا تورنمنت به تورنمنت. مثلا تیم نوجوانان بعد از تورنمنت شش ماه یا همین حدود بازی نکند. این قراردادها در بحث حقوقی تکمیل می‌شود و مربیانی که باما هستند که احیانا قراردادشان هنوز تمدید نشده یا امضا نکردند نگران نباشند. این در یک پروسه اداری است و انجام می‌شود. اگر اشتباه نکنم قبل از عید با خیلی‌ها تسویه کردیم. شاید یک مربیانی در بحث بانوان یا پایه بودند که دو سال پول نگرفته بودند. قراردادشان بالا هم نیست، اما همه را صفر کردیم. همیشه از ما طلبکار هستند.

بیشتر بخوانید:

تاج: پیگیر فساد در فدراسیون هستیم

میثاقی: قرارداد کادرفنی بزرگسالان تا کی هست؟

ممبینی: تا آخر جام جهانی

میثاقی: در جریان شکایت سپاهان به دادگاه داوری ورزش هستید؟

ممبینی: به رای کمیته انضباطی که بعدا استیناف آن را تغییر داد شکایت کرده اند.

میثاقی: سپاهان از فدراسیون شکایت کرده که چرا سقف قرارداد وجود دارد؟

ممبینی: باشگاه حق دارد شکایت کند. ارکان قضایی داریم کمیته انضباطی و اخلاق داریم و بعد هم می‌تواند به استیناف برود. سپاهان می‌گوید این سقف قرارداد مشکل دارد. وکیل خارجی گرفتند و شکایت کردند. متاسفانه این اتفاق افتاد. باشگاه سپاهان یکی از باشگاه‌های بود که آیین نامه سقف قرارداد را امضا کرده است. این رای هرچه شود یا به ضرر ماست یا سپاهان. باشگاه‌های ما باید به این برسند اگر فدراسیون جریمه‌ای می‌کند به خاطر اصول و قوانین است. ارکان قضایی ما جزو بهترین‌ها هستند که اشراف به قانون دارند. بالاخره هر اتفاقی بیفتد پول ممکلت خارج شده است. بعضی از باشگاه‌های ما یک حرکاتی انجام می‌دهند که خیلی بهتر از این می‌توانند عمل کنند. بعضی از باشگاه‌ها همه ش ایجاد چالش و تنش می‌کنند. اگر مدیریت باشد می‌تواند اینها حل شود. سپاهان جزو باشگاه‌هایی است که ما مثل دیگر باشگاه‌ها سعی کردیم کمک شان کنیم. بحث سقف قرارداد را شاید خود من هم به بندهایی از آن ایراد داشته باشم. اما یک کارگروه تخصصی انرا تصویب کرده است و شاید سال بعد اصلاحاتی داشته باشیم. انتظار داریم از همه باشگاه‌ها در کنار فدراسیون فوتبال باشند.

ممبینی درباره مساله فساد در فوتبال گفت: شاکی خود باشگاه مس رفسنجان بود. پرونده‌ای تشکیل شد. در جریان نبودیم. بخشی از محاکمه در قوه قضاییه بود. بعضی احضار شدند و بازپرس اطلاعات گرفته است. هنوز جرمی ثابت نشده و دادگاه به عنوان متهم دعوتشان کرده. فدراسیون فوتبال هم استعفای عزیزان که خودشان داده بودند را به خاطر جوی که وجود داشت قبول کرد تا این پرونده به سرانجام برسد.

میثاقی: چند نفر درگیر هستند در این پرونده؟

ممبینی: سه نفر از فدراسیون و رسانه هم دو نفر کمیته اخلاق ما ورود کرد. از دادستانی خواست این پرونده‌ها را ارکان قضایی بررسی کند. در فوتبال ارکان قضایی داریم تا بحث‌های ورزشی در این رکن بررسی شود.

میثاقی: در این چندسال گذشته نشد یک پرونده را بررسی کنید و به نتیجه برسید؟ حتما باید یک نهاد از خارج از فوتبال بیاید. شرط بندی، تبانی و... نداشتیم؟

ممبینی: ما داشتیم مواردی که ورود کردیم. اگر ارکان قضایی صحبت کنند بهتر است. دست همه را می‌فشاریم که اگر فسادی هست کمک کنند.

میثاقی: چرا فدراسیون فوتبال خودش را کنار می‌کشد، چون مسئول اصلی است.

ممبینی: خودشان را نمی‌کشند کنار پرونده‌ای نیست که رسیدگی نکنند. افراد ما در کمیته انضباطی و اخلاق از آدم‌های شاخص قوه قضاییه هستند و کوتاه نمی‌آیند. قاطعانه می‌گویم هر رای که صادر شود ما سریع اعلام می‌کنیم.

میثاقی: در لیگ ۲ پول دادند به داور پنالتی گرفته. آیا بوده چنین پرونده ای؟

ممبینی: ما ندیدیم. نمی‌گویم نیست در فوتبال، اما مستنداتی برای ما نیامده است. اگر کسی بخواهد چنین اتفاقی را انجام بدهد بعید است مدرکی بگذارد. ما به کمک نهادهای نظارتی نیاز داریم. اگر افرادی باشند در بخش فوتبال ورود کنند ما استقبال می‌کنیم.

میثاقی: رییس فدراسیون تعداد سکه‌هایی که گرفته شده را گفت... مس رفسنجان مگر از یوونتوس بزرگتر است. اگر ثابت شود باید برود لیگ سه وقتی رییس کمیته داوران را می‌گذارید کنار یعنی ایشان عددی را گرفته تا یک کاری انجام بدهد.

ممبینی: من با افراد فاسد هیچ اغماضی نداریم. به ما گفتند یک اتهام است و جرمی ثابت نشده، اما خود دوستان به خاطر هجمه‌ها استعفا دادند. اگر رای صادر شود فدراسیون فوتبال برخورد خواهد کرد قاطعانه اگر حقش باشد برود لیگ سه باید برود.

میثاقی: شما آرشیو همه بازی‌ها را دارید و می‌توانید مشکلات را ببینید. رییس کمیته مسابقات چه کار می‌توانسته بکند؟

ممبینی: من واقعا نمی‌دانم. ابتدا باید ببینیم ثابت می‌شود و بعد باید بپرسیم چرا؟ چرا یک تیم صنعتی برای چی اینکار را می‌کند. جرم هنوز ثابت نشده و در حد اتهام است. شاید یک درصدی اشتباه شده باشد، اما ورود نهادهای نظارتی خیلی می‌تواند کمک کند. شاید موضوع اشتباه باشد. اما اگر ما اغماض کنیم بعدها فاجعه می‌شود.

میثاقی: در راه مبارزه با فساد هرکسی مانع تراشی کند خودش مقصر است

ممبینی: اگر ثابت شود قطعا یکی دو نفر نیستند یک تیم بزرگ هستند.

میثاقی: می‌دانم ۵ باشگاه دیگر هم تحت رصد هستند. اینها یک جامعه را درگیر می‌کنند.

ممبینی: این انسان کیست که می‌خواهد نتیجه را با یک کار خلاف تغییر بدهد. فیفا،‌ای اف سی و فدراسیون مخالف این اتفاقات هستیم و شدیدترین مجازات از سوی ارکان قضایی اعمال خواهد شد.

میثاقی: خیلی‌ها در فوتبال زحمت می‌کشند، اما مافیای فاسد وجود دارد. بحث بازیکن و مربی خارجی پکیجی که فسادی ناشی از مدیرو سرمربی باشگاه است. تا مدیرتایید نکند ایجنت نمی‌تواند بازیکن بیاورد. بیست بازیکن برود و بیست بازیکن برود به نفع کیست؟ قطعا دلال ها این مشخص است. اگر یک تیم فنی در فدراسیون داشته باشید می‌توانند اینها را بفهمند قبلا داشتیم. آقای مایلی کهن بازی را می‌دید می‌گفت من می‌توانم بفهمم ماجرا چیست. با داور صحبت کردم می‌گفت بازیکن اصرار داشت زیر دقیقه ۲۰ اخراج شود. باید پیگیری کنید

ممبینی: قطعا ارکان قضایی پیگیراست. خود فدراسیون و تمام شبکه‌ها پیگیری می‌کنند و مسائل بررسی می‌شود. اگر این اتفاقات می‌افتد همه باید کمک کنند. واقعا شاید از عهده فدراسیون فوتبال برنیاید که همه اینها را ببیند. این فوتبال مال همه است و همه باید کمک کنند. کسی در این مملکت اگر کسی بیاید روی فوتبال زد و بند کند باید با اشد مجازات با او برخورد کرد. چون فوتبال عشق و علاقه خیلی‌ها است و اگر کسی فوتبال را منفور کند اتفاق بدی است. همه دستگاه‌ها باید به ما کمک کنند تا فساد را از بین ببریم. افراد شریفی در فوتبال ایران هستند. اطلاعات کاملی نداریم.

میثاقی: پارسال دونفر را گذاشتید کنار، اما چی شد؟ با توجه به عزمی که می‌بینم و مسائلی که در ۵ باشگاه دیگر هم هست امیدوارم.

ممبینی: از همه کسانی که وارد این پروسه شدند تشکر می‌کنم. فدراسیون قول می‌دهد با افرادی که جرمشان ثابت شود با اشدمجازات برخورد خواهد کرد.

میثاقی: یک بیانیه هم فدراسیون داد راجع به ایجنت‌ها و اسم هم آورد.

ممبینی: یک بخش شان لایسنس نداشتند و یک بخشی هم بود که نهادهای نظارتی پیگیر بودند. اینها طی کدهای اخلاقی فیفا بررسی می‌شوند و هرجرمی داشتند مطابق با آن برخورد خواهد شد. ارکان قضایی ما که بسیار مجرب و با دقت هستند و ساعت‌ها بحث می‌کنند. پرونده‌ها آنقدر زیاد است که اینها بیشتر بخش زندگی شان در فوتبال است بدون هیچ چشم داشتی در سال حدودا شاید بالغ بر ۱۵۰هزار مسابقه در سراسر کشور برگزار می‌کنیم .

میثاقی: جامعه فوتبال منتظر است که رای قطعی صادر شود و ما با جزییات بدانیم.

ممبینی: من نمی‌گویم همه خوب هستند. قشر داوران زحمت کشند و کلیت داوری ما پاک است، اما ممکن است اتفاقاتی هم بیفتد، اما کلیات طور دیگری است. داور هم باید خودش مراقبت کند و هم فدراسیون مراقبش باشد. کلیات داوری ما پاک و خوب است و اگر موردی پیش بیاید، اما اغماضی نداریم.

میثاقی: الان یک شغلی درست شده که تیم‌ها مشاور داوری دارند. یعنی چی تیم لیگ برتری مشاور داوری دارد. یعنی مشاور داوری زنگ بزن کمیته داوران ببین داور کیست؟ یعنی چی؟ چرا یک باشگاه زودتر باید بداند که داور تیمش کیست؟

ممبینی: من هم این چیزها را شنیدم. این جریان مشاور داوری متاسفانه یک سری الگوها میگیریم که غلط است. در انگلستان هم داوران بازنشسته به تیم‌ها مشاوره می‌دهند. به تیم‌های پایه و بازیکنان تیم آموزش داوری می‌دهند. متاسفانه در ایران همه چیز برعکس است. بازیکن باید قوانین بازی را بداند. مربی و مدیرباشگاه باید بداند.

میثاقی: انتخابات فدراسیون فوتبال چگونه است؟

ممبینی: طبق اساسنامه هفتاد روز قبل از انتخابات در اسفند، تاریخ مجمع را اعلام می‌کنیم. کاندیداها ثبت نام انجام می‌دهند. همه اینها زیرنظر کمیته انتخابات است. مدارک باید مطابق قوانین فدراسیون فوتبال باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس