منظومه ماهواره‌ای در دستورکار فضایی سپاه/زمان پرتاب«قائم۱۰۵»

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی‌های ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ گفت: آخر امسال و یا اوایل سال آینده پرتاب این ماهواره‌بر ۴ مرحله‌ای انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه، درباره زمان دقیق پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ اظهار داشت: در برنامه ما هست که ان‌شالله پرتاب این ماهواره‌بر اواخر امسال انجام شود. اگر توفیق پیدا کنیم و همه بخش‌ها برسند، این پرتاب تا آخر امسال انجام شود اما اگر نشود قطعاً در بهار سال آینده، قائم ۱۰۵ را پرتاب می‌کنیم چراکه پرتاب این ماهواره‌بر جزو پروژه‌های جدی ما است.

وی درباره تاثیر و نتایج پرتاب این ماهواره‌بر در افزایش توان فضایی کشور نیز گفت: ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ می‌تواند محموله بزرگتری و تقریباً دو برابر نسبت به ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را به مدار ببرد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: در کنار این، قائم ۱۰۵ اولین ماهواره‌بر ۴ مرحله‌ای ما است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و اگر ۴ مرحله با موفقیت انجام شود، راه را باز می‌کند برای اینکه ما ماهواره‌برهای بزرگتر از ۴ مرحله‌ای برای مدارات بالاتر را با ثبات قدم بیشتری دنبال کنیم.

سردار جعفرآبادی در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه آیا ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای در برنامه فضایی سپاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: منظومه ماهواره‌ای مستلزم این است که زیر ساختارهای تولید تعداد زیاد ماهواره در کشور ایجاد شود و ماهواره‌برها هم به ثبات برسند که بتوانند با سرعت بیشتری ماهواره‌ها را پرتاب کنند.

وی با بیان اینکه هر دو برنامه در دستورکار سپاه است، تصریح کرد: ان‌شالله در سال‌های آتی بحث منظومه سازی را پیش خواهیم برد، اگر چه منظومه ممکن از ۵ ماهواره شروع شود و تا ۵۰۰ ماهواره را هم شامل شود اما رفتن به این سمت اجتناب ناپذیر است و ما هم در حوزه ماهواره و هم در حوزه ماهواره‌بر برنامه‌هایی داریم که انجام خواهد شد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پیش از این نیز اعلام کرده بود ماهواره بر قائم ۱۰۵ در واقع قادر است وزنی را که به مدار می‌برد به ۲۰۰ کیلوگرم ارتقا بدهد. البته اگر ماهواره سبک باشد تا ۲ هزار کیلومتر هم می‌تواند برود و اگر ماهواره سنگین باشد تا ۵۰۰ کیلومتر می‌رود ولی ۲۰۰ کیلوگرم را در ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس