کد خبر 1603418
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تبیین نوشت:

طوفان الاقصی آراء بایدن را برد

ترامپ زخم‌خورده از شکست چهارسال پیش آمده است که بار دیگر با شعار «اول آمریکا» پیروز گردد و در برابر جوبایدنی قرار دارد که باید روی باسکول وزن‌کشی جهت تحقق شعارهایش رود تا رای‌دهندگان دریابند انتخاب درستی در چهارسال گذشته انجام داده‌اند یا خیر؟

نظرسنجی‌های رسانه‌های صوتی و تصویری و شبکه‌های اجتماعی اکثر خواست‌های مردم در این دوره را نیز بیش از امور مربوط به سیاست خارجی، خواست‌های داخلی از جمله مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، موضوع سقط جنین، وضعیت بیمه‌های درمانی، تورم و رونق اقتصادی و در نهایت رفع خطرهای تروریستی و حفظ قدرت آمریکا در جهان می‌دانند؛ اما با وجود نقاط نسبتاً مثبت جو بایدن در موارد پیش رو اتفاقی خاص، سرانجامِ سیاسی جو بایدن را با چالش جدی روبه‌رو ساخته است.

هفتم‌اکتبر اتفاق خاصی بود که به زیربنای سیاست خارجی دولت بایدن ضربه اساسی وارد ساخت. کشته شدن بیش از ۳۴هزار فلسطینی در جنگ غزه ناقوس توقف جنگ را تا درون دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکایی به‌صدا درآورده است. درخواست ویژه مسلمانان آمریکا در کنار جریان چپ مترقی درون حزب دموکرات از بایدن برای او چالشی بسیار عمیق ایجاد کرده است.

نگاه به انتخابات گذشته آمریکا نشان می‌دهد که اکثریت جمعیت هجده تا سی سال آمریکا در سال ۲۰۲۰ به جوبایدن رای دادند و حالا خط پیش رو معترضین در دانشگاه‌های آمریکا را چنین افرادی دربرمی‌گیرند.

بی‌توجهی جوبایدن به این پایگاه رای برای او آسیب‌زاست و از طرفی بی‌اهمیتی به اسرائیل نیز می‌تواند برای آینده سیاسی او گران تمام شود.

اگر اعتراضات چندصدهزار نفری سیاهان در دوران ترامپ در اعتراض به مرگ جورج فلوید در انسجام برای شکست ترامپ مؤثر بود؛ عدم رای و بی‌توجهی این بخش از بدنه حزب دموکرات که نزدیکی بیشتری به آراء برنی سندرز دارند، می‌تواند کار را برای پیروزی بایدن دشوار سازد.

اگر نقشه انتخاباتی آمریکا را نگاه کنیم؛ درمی‌یابیم که ایالتی چون میشیگان که مسلمانان و عرب‌تباران نسبتاً زیادی دارد و ۱۶ الکترال را هم در گوی انتخابات برای خود دارد، می‌تواند چه مقدار خطر را برای بایدن با عدم رای مسلمانان درست کند. این درحالی است که تفاوت آرای بایدن و ترامپ در میشیگان چیزی کمتر از صدهزار رای بود.

از سوی دیگر، ایالتی چون پنسیلوانیا با داشتن بیست رای الکترال می‌تواند یکی از مؤثرترین ایالت‌ها در موفقیت جو بایدن ایفا کند و این درحالی است که تفاوت دو نامزد در انتخابات گذشته چیزی در حدود یک درصد کل آرا بوده است.

فضای فعلی سیاسی آمریکا اگرچه با دادگاه‌های پی‌درپی برای ترامپ کاملاً بر وفق مراد او نیست؛ اما فضای ضدجنگ شکل‌گرفته در غزه نیز بخشی از پایگاه رای جو بایدن را سست ساخته است؛ تاجایی که باید گفت اگر جو بایدن نتواند انسجام میان جریان راست میانه و چپ مترقی درون حزب دموکرات را در کنار هم ایجاد کند، احتمال شکستش هم دور از دسترس نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 3
    بایدن دیوانه و متهم است بیخود براش خبر کار نکنید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 4
    مرگ بر آمریکا
  • سید IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 2
    یانکیستان تحت فشار ایران و چین و روسیه زاییده است آن هم سه قلو! قل یکم او یعنی اسرائیل مرتب کهنه اش را خراب کرده است و احتیاج به تعویض دارد! قل دومش یعنی اوکراین ول کن پستان مادر نیست و همه اش باید شیر به حلقش کند! و قل سومش یعنی تایوان گریه بی امان می کند که چرا همه اش چسبیده ای به آن دو تا، پس من چی؟! بیچاره این مادر که گول انگلستان را خورد و مجانی صیغه اش شد!!!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 1
    آراش که طوفان برد خودش هم موجود خیالی
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 2
    فلسطینی ها شانس بیارن ترامپ رئیس جمهور آمریکا نشه چون همین الان از اینکه بایدن از اسرائیل و نتانیاهو حمایت کافی نمیکنه ناراحته و انتقاد کرده
    • سید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      2 1
      مثلاً چه جنایتی بیشتر از این از او برمی آید؟!؟!!!!
  • رضا IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 1
    ان شاالله ترامپ رای بیاره و هم زمان به زندان هم بیفته برای پرونده های مختلفی که دارد
  • IN ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکای مردم فریب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس