کد خبر 1603023
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
سیل

بارش شدید باران روز گذشته(چهارشنبه) خسارات فراوانی در مشهد به همراه داشت که امداد رسانی ها از لحظات ابتدای این حادثه با حضور مسوولان شهری و استانی تا کنون ادامه دارد.

به گزارش مشرق، بارش شدید روز گذشته در مشهد در دو منطقه خیابان سیدی و میدان انقلاب خسارات فراوانی را به همراه داشت تا کنون ۷ نفر فوت و ۳ نفر مفقودی داشته‌است. امداد رسانی‌ها از لحظات اولیه سیل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

پیش بینی تکرار سیل در مشهد / بارش‌های رگباری افزایش می‌یابد

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: در ادامه فعالیت سامانه بارش زا در سطح استان همچنان انتظار می‌رود این سامانه به طور متناوب تقویت و باعث افزایش تکرار سیل در مشهد شود.

آذر رضایی پور اظهار کرد: افزایش حجم بارش‌های رگباری، همراه با وقوع رعد و برق به خصوص در نواحی مستعد به صورت صاعقه، بارش تگرگ و وزش باد شدید قابل پیش‌بینی است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین آبگرفتگی، ایجاد رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل و نقل استان خراسان رضوی تا اوایل روز دوشنبه هفته آینده رخ خواهد داد.

وی گفت: بر همین اساس توصیه می‌شود تا مردم از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها، صعود به ارتفاعات، عملیات کوهنوردی و ورود به مناطق ییلاقی و گردشگری استان و سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا دچار تلفات جانی و خسارت مالی نشوند.

رضایی پور با اشاره به اینکه بارش باران روز گذشته در نقاط مختلف شهر مشهد متفاوت بود به گونه‌ای که در منطقه هفت تیر (آب و برق) شاهد بیشترین میزان بارش بودیم اضافه کرد: بیشترین میزان بارش باران در شهر مشهد با ۳۸.۳ میلی‌متر و سپس نیشابور با ۲۹.۲ میلی‌متر به ثبت رسید.

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: در شبانه روز گذشته، قوچان با ۱۱ و بردسکن با ۳۴ درجه سانتیگراد به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین شهرستان‌های استان بوده‌اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۳ تا ۲۴ درجه را ثبت کرده است و امروز پیش‌بینی می‌شود دمای هوای مشهد بین ۱۴ تا ۲۳ درجه در نوسان باشد.

جست‌وجوی تیم‌های تخصصی برای یافتن ۲ مفقودی در سیلاب فریمان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: جست و جوی تیم‌های تخصصی برای یافتن ۲ فردی که در سیلاب فریمان مفقود شده‌اند توسط نیروهای هلال احمر از سر گرفته شد.

علی صبوری اظهار کرد: جست و جوی تیم‌های تخصصی برای یافتن ۲ فردی که در سیلاب شهرستان فریمان مفقود شده‌اند از اوایل امروز توسط نیروهای هلال احمر از سر گرفته شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: براثر بارندگی دیروز ظهر در خراسان رضوی و مشهد چهار نفر در سیلاب شهرستان فریمان مفقود شدند که جسد ۲ نفر را گروه‌های مردمی دیروز عصر پس از باران یکی در زیر پل راه آهن سنگ بست و دیگری در روستای احمدآباد پیدا شده است.

وی افزود: روز گذشته نیروهای هلال احمر سه فرد گرفتار در سیلاب شهرستان فریمان را از خطر مرگ حتمی نجات دادند.

صبوری اظهار کرد: چند روستای فریمان طی شب گذشته دچار قطعی برق و گرفتار سیلاب بودند که هم اکنون نیروهای هلال احمر در حال ارزیابی وضعیت و خدمت رسانی به آنها هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به آبکشی از میدان انقلاب و خیابان سپاه ۶۹ و ۷۱ در مشهد گفت: هنوز امدادرسانی به مردم ساکن در خیابان سپاه مشهد ادامه دارد و شب گذشته هشت نفر از ساکنان منطقه را هلال احمر به صورت اضطراری اسکان داد و سایر دستگاه‌ها نیز در زمینه اسکان سایر ساکنان اقدام کردند.

وزیر کشور وارد مشهد شد

وزیر کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت سیلاب‌ها در خراسان رضوی دقایقی پیش وارد مشهد مقدس شد.

احمد وحیدی به منظور بررسی آخرین وضعیت سیلاب‌ها در خراسان رضوی دقایقی پیش وارد مشهد مقدس شد.

وزیر کشور در این سفر ضمن بازدید مناطقی از مشهد به منظور بررسی آخرین وضعیت با مدیران استان جلسه خواهد داشت.

سیل در خراسان رضوی منجر به فوت ۷ نفر شد

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: شمار جانباختگان سیل چهارشنبه در استان خراسان رضوی به هفت نفر افزایش یافته است.

سیدرضا عباسی نیشابوری اظهار کرد: شمار جانباختگان سیل دیروز، چهارشنبه در استان خراسان رضوی به هفت نفر افزایش یافته است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: از این تعداد پنج نفر مربوط به مشهد و ۲ نفر نیز از روستاهای فریمان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    تا دیروز که بارون نمی امد همه ناله و نفرین می کردید که کشور در حال بیابان شدن است حالا که خدا باران رحمتش را فرستاده عوض شکر کردن باز هم دارید غرغر می کنید . بابا خدا رو شکر کنید که باران باریده
  • مهندس ظفریاری IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام و عرض ادب خدمت مردم عزیز ایران ، در مورد سیل مشهد تحلیلی از علت اصلی سیل مذکور تهیه کردم ، علت اصلی سیل مشهد گسترش شهر در منطقه کوه پایه بوده است و عدم رعایت کمربندی فضای سبز در کوه پایه ها ، عدم رعایت حریم آبریز رشته کوه ها و عدم هدایت رودخانه فصلی است. در اطراف شهر مشهد دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد وجود دارد و خود شهر قدیم مشهد در دشت قرار دارد و با فاصله از رودخانه کشف رود بوده است و دو رودخانه دیگر که از رشته کوهای بینالود سرچشمه میگیرد و در نهایت به مادر رود کشف وارد میشود و قبلا در اطرف مشهد بوده ولی با گسترش شهر مشهد حالا در درون شهر مشهد قرار دارد، امروز بیشتر به عنوان کانال آب بتونی یادمیکنیم نیز وجود دارد که هر دو از رشته کوه سیاه مشهد یا همان بینالود سرچشمه میگیرند و در دو طرف مشهد اولین رودخانه از رشته کوه بینالود و سمت بند گلستان و بلوار وکیل آباد وارد مرکز شهر مشهد میشود و دومی نیز از همین رشته کوها بینالود و از سمت دریاچه سد طرق وارد مشهد میشود، حالا دو سد طرق و بند گلستان حالت سیل گیر در مشهد دارند ، ولی هرچیزی ظرفیت و کاربردی دارد و اینکه بین این دو کانال مشهد در سمت بلوار نماز هیچ گونه راه دفع و کانال آب وجود ندارد در نهایت در زمان بارشهای فصلی و سریع و با حجم بالا رودخانه فصلی و مسیر سیلاب ایجاد میشود و از این رشته کوها با سرعت و حجم بسیاری وارد منطقه جنوبی شهر میشود و در خیابانها جاری میشود و در نهایت به محلهای کم ارتفاع و گود نفوذ میکند مثل زیر گذرها و منطقه و محله کم ارتفاع و حتی در صورت حجم بیشتر بارشها احتمالا اینکه ای به خطوط مترو نفوذ کند وجود دارد ، چرا که در تمامی موارد فوق تمام آبهای رودخانه دائمی دو طرف مشهد و حتی رودخانه فصلی و حتی آبهای سیلابها و حتی آبهای سطحی در شهر مشهد در نهایت وارد کشف رود میشود . حالا چرا شهر مشهد و منطقه مثل طرقبه و شاندیز و وکیل اباد و بلوار نماز ، ده غیبی که طبق نقشه توپوگرافی در بستر دره ها و رودخانه قدیمی وجود دارند ، اینقدر خطر سیلاب وجود دارد گسترش پیدا کرده است، در صورتی میشود شهر مشهد در بستر دشت مشهد با رعایت حریم رودخانه کشف رود گسترش پیدا کند و یا باید کانال های دفع سیلاب جدید در مشهد و در۳ نقطه مذکور ساخته شود. چرا که حجم و وسعت و ارتفاع رشته کوه ها بینالود در منطقه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس