کد خبر 1602079
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱

به گزارش مشرق، کانال کانال مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان قطار حفیت اولین پروژه اتصال ریلی دو کشور در خلیج فارس؛ گامی جدید در روابط عمان_امارات نوشت:

پروژه «قطار حفیت» که امارات و عمان را به هم متصل می‌کند، یکی از جدیدترین پروژه‌های زیرساختی در منطقه است، زیرا اولین قطاری است که دو کشور خلیج‌فارس را به هم متصل می‌کند و در نتیجه نشان‌دهنده تعهد دو کشور به ارتقای ارتباطات و دستیابی به رفاه مشترک است.

این پروژه در اجلاس مشترک سرمایه گذاری امارات و عمان که در 23 آوریل در ابوظبی برگزار شد، اعلام شد که نقطه عطفی در افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور بود.

هدف شبکه راه‌آهن امارات - عمان اتصال بندر صحار به شبکه راه‌آهن ملی در امارات ابوظبی است که همه امارات این کشور را به هم متصل می‌کند.

این پروژه همچنین با هدف تسهیل حرکت تجاری و افزایش کارایی زنجیره تامین از طریق پیوند بنادر تجاری به شبکه راه آهن و همچنین افزایش ارتباطات تجاری و اجتماعی و خدمات لجستیکی بین دو کشور و گسترش فعالیت های اقتصادی و گردشگری انجام می شود.

حارث سیف، پژوهشگر این حوزه، می‌گوید: «این پروژه قطار بخش لجستیک را در سلطان نشین عمان و امارات افزایش می‌دهد و همچنین بنادر را به یکدیگر متصل و جابجایی کالا از خارج به این دو کشور و بالعکس را تسهیل می‌کند.»

نکته: عمان به عنوان کشوری به نسبت مستقل و بی‌طرف در خلیج فارس شناخته می‌شود که در جناح‌بندی‌ها، قطبیت‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای همواره موضع میانه را اتخاذ کرده و در میان همسایگان خلیجی، نزدیک‌ترین کشور به ایران بوده است. امارات و عربستان همواره در پی نزدیک کردن عمان به جناح خود بوده‌اند و به ویژه پس از دفات سلطان قابوس و روی کار آمدن سلطان هیثم، این رویکرد را با جدیت بیشتری دنبال کرده‌اند.

پروژه قطار مذکور، از جمله طرح‌هایی است که منافع عمان را به امارات متحد عربی پیوند داده و این کشور را در وابستگی متقابل به همسایگان عربش قدار می‌دهد. همچنین این طرح می‌تواند در مسیر اتصال زمینی هند به مدیترانه و اروپا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    3 3
    یکی از اهداف این مسیر ریلی احتمالا دورزدن تنگه هرمزه. شاید میخوان در درازمدت عمان رو هم به مسیر هند اروپا اضافه کنن. بدون نیاز به تنگه هرمز.
  • امیر IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    از زیر تنگه هرمز به عمان تونل بزنید از زیر باب المندب به آفریقا هم همینطور بعد با مسیر ریلی از ایران-عمان-امارات-یمن-جیبوتی(یا اریتره) به هم وصل کنید(از اینجا به بعدش رو چینی‌ها ده دقیقه‌ای ریل میکشن) روسیه و چین ، مسیری سریع تر و ساده تر از کریدور فوق‌الذکر به شرق،مرکز،غرب و جنوب آفریقا ندارند (به شرط اینکه باقی مسیر ریل گذاری بشه) البته ایران میتونه با کمی زاویه بیشتر بدون نیاز به عمارات مستقیما به عمان هم وصل بشه
  • ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 1
    ارزانترین شیوه جابجایی کالا راه آهن است قطعا ما را براحتی دور خواهند زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس