کد خبر 1601118
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
عملیات وعده صادق

یکی از بزرگترین تحولات مربوط به نبرد طوفان الاقصی، حمله گسترده جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی به منظور پاسخ به گستاخی های این رژیم بود که تاثیرات و بازتاب‌های بزرگی در جهان به همراه داشت.

سرویس جهان مشرق - با شروع عملیات طوفان الاقصی و شکست سخت رژیم صهیونیستی در صحنه نبرد با مقاومت فلسطین، صهیونیست‌ها برای کاستن از عمق این شکست، اقدام به تجاوزات مکرر به لبنان و سوریه و مورد هدف قرار دادن مستشاران ایرانی در سوریه که با دعوت رسمی دولت این کشور در سوریه حضور پیدا کرده بودند، کردند.

علی‌رغم خویشتن داری جمهوری اسلامی ایران در مقابل حملات بزدلانه صهیونیست‌ها به سوریه که منجر به شهادت چندین مستشار ایرانی شده بود، رژیم صهیونیستی در یک خطای محاسباتی که برای ایران به منزله عبور از خط قرمز محسوب می شود، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را مورد هدف قرار داد که طی این حمله، چندین تن از مستشاران ایرانی از جمله شهید محمدرضا زاهدی به شهادت رسیدند که اسامی شهدا به این شرح است:

۱- سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان.)

۲- سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی (جانشین سردار زاهدی)

۳- حسین امان اللهی ( رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان)

عملیات وعده صادق

۴- سید مهدی جلالتی

۵- محسن صداقت

۶- شهید علی آقا بابایی

۷- سید علی صالحی روزبهانی

موضع گیری صریح رهبر معظم انقلاب در حمله رژیم صهیونیستی به سفار ایران

این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که یک تجاوز آشکار به خاک ایران محسوب می‌شد، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی را تغییر داده و نبرد غیر مستقیم ایران و اسرائیل را به یک نبرد آشکار در مقابل دیدگان جامعه جهانی تبدیل کرد.

رهبر معظم انقلاب چندین مرتبه در خلال سخنان خود با مقامات و عموم مردم به لزوم مجازات و تنبیه رژیم صهیونیستی در این قضیه تاکید کردند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عیدسعید فطر فرمودند: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.»

سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه تنبیه رژیم صهیونیستی

کارشناسان، رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی پس از سخنان تهدید آمیز رهبر معظم انقلاب بر علیه رژیم صهیونیستی به ارزیابی احتمال واکنش و پاسخ ایران به در رابطه با حمله به کنسولگری پرداخته و سناریوهای متفاوت از جمله حمله مستقیم ایران به سرزمین های اشغالی را به عنوان پاسخ احتمالی ایران مطرح کردند.

عملیات وعده صادق

سرانجام ۱۲ روز پس از حمله به کنسولگری ایران، در نیمه‌شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ (۱۳ آوریل ۲۰۲۴) حمله ترکیبی ایران به اسرائیل با تحت عنوان عملیات "وعده صادق" که ترکیبی از شلیک پهپاد و موشک بود، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هماهنگی حزب‌الله لبنان و دولت یمن علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

این حمله با به‌کارگیری پهپادهای انتحاری، موشک کروز و موشک‌های بالستیک به تلافی حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد. این حملات اولین رویارویی مستقیم نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ نیابتی ایران و اسرائیل و شروع دور جدیدی از چالش‌ها در منطقهٔ غرب آسیا بود.

فیلم لحظه شروع عملیات وعده صادق

طی این حمله، چندین دولت خارجی برای دفع حملات ایران، به کمک صهیونیست‌ها شتافتند و چندین کشور در خاورمیانه حریم هوایی خود را چند ساعت قبل از حمله ایران به اسرائیل در نیمه شب ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ بستند. نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن به ارتش اسرائیل در دفع پهپادهای ایرانی کمک کردند.

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در رابطه با عملیات وعده صادق اعلام کرد که ۷۲ ساعت پیش از انجام این حمله، به کشورهای همسایه در این باره اطلاع داده شده بود.

در ۱۴ آوریل، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت این حملات را می‌توان پایان یافته تلقی کرد.

لازم به ذکر است که این حمله بزرگ‌ترین حمله پهپادی در تاریخ و دومین بار پس از حمله‌های موشکی عراق به اسرائیل در ۱۹۹۱ بود که اسرائیل مستقیماً توسط ارتش یک کشور دیگر مورد حمله قرار می‌گرفت.

بخشی از عملیات وعده صادق

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد که ترکیه خواهان تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه نیست. وزیر امور خارجه ایران نیز به فیدان گفت که «عملیات تلافی جویانه» آن علیه اسرائیل پایان یافته است و افزود که ایران عملیات جدیدی را انجام نخواهد داد مگر اینکه مورد حمله قرار گیرد.

عملیات وعده صادق بازتاب های جهانی را نیز به دنبال داشت. دولت های متحده رژیم صهیونیستی اقدام به محکوم کردن حمله ایران کرده و برخی دیگر از دولت‌ها به سرزنش رژیم صهیونیستی در حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران پرداختند. برخی از دولت‌ها نیز با موضع گیری بی طرفانه، خواستار خویشتن داری دو طرف شدند. دولت و سازمان های محور مقاومت نیز به حمایت از حمله ایران به سرزمین های اشغالی پرداختند.

جزئیات عملیات وعده صادق

در حالی که سپاه‌پاسداران در عملیات وعده صادق از تسلیحات قدیمی خود استفاده کرد، رژیم صهیونیستی ناچار شد هر آنچه خودش و شرکای دیگرش داشتند را برای دفاع در برابر حمله پرحجم ایران بکار بگیرد که همین، موجب افشای اطلاعات مختلفی از توان عملیاتی آنها شد. این عملیات که در ساعات پایانی شب ۲۵ فروردین و ساعات آغازین بامداد ۲۶ فروردین شروع شده بود، تا حدود ساعت ۵ صبح روز ۲۶ فروردین ادامه یافت. به واسطه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در حین اجرای این عملیات فیلم‌های مختلفی از حرکت موشک‌ها و پهپادها و همچنین ورود آنها به محدوده سرزمین‌های اشغالی و سایر تحولات این عملیات به صورت لحظه‌ای منتشر می‌شد.

عملیات وعده صادق

به گفته سردار باقری ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، سه نقطه هدف اصلی در این عملیات وجود داشت که شامل یک پایگاه جاسوسی، به نام پایگاه شلاگیم در بلندی‌های جولان اشغالی، پایگاه هوایی «رامون» و همچنین پایگاه هوایی «نواتیم» که محل پرواز جنگنده‌های مشارکت داشته در جنایت ۱۳ فروردین بود می‌شد. این دو مقر به واسطه نقش مستقیم در جنایت مذکور در فهرست اهداف عملیات انتقامی ایران قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس